Тема. Поняття про міф. Основні тематичні групи міфів. Грецькі міфі. Міф про Прометея. Міфи про Геракла.

Про матеріал
дати поняття про міфи, їхні тематичні групи, про популярні міфологічні образи, сюжети, мотиви в різних народів, познайомити з пантеоном грецьких богів; розвивати образне й логічне мислення, уміння розрізняти міф та казку, висловлювати свої думки, аргументувати їх; виховувати повагу до духовних надбань минулих поколінь.
Перегляд файлу

Тема. Поняття про міф. Основні тематичні групи міфів. Грецькі міфі. Міф про Прометея. Міфи про Геракла.

Мета: дати поняття про міфи, їхні тематичні групи, про популярні міфологічні образи, сюжети, мотиви в різних народів; розвивати образне й логічне мислення, уміння розрізняти міф та казку, висловлювати свої думки, аргументувати їх;  виховувати повагу до духовних надбань минулих поколінь.

Теорія літератури: міф, мотив, міфологічний образ.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Я честь віддам титану Прометею,

Що не творив своїх людей рабами.

Леся Українка

Подвиги героя вимірюються лише кількістю

                                                    здоланих перешкод.                           

С.Цвейг

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань. Повторення вивченого. Відповіді на запитання та доповни речення.

  1. Що таке художня література?
  2. Назвіть функції художньої літератури.
  3. Які види мистецтва Ви знаєте?
  4. Художній образ - це…
  5. Традиційний образ – це…
  6. Вічний образ – це…

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.

Вчитель. З уроків історії вам відомо, яким складним і небезпечним було життя первісної людини. Вона прагнула пояснити незрозумілі явища: сніг, дощ, землетрус, поток, зміни пір року – з'ясувати причини їх виникнення. Ці спроби породжували чарівні історії, в яких виявлялася віра у людські можливості, у могутніх істот.

Такі історії називали міфами. Знайомлячись із міфами, ми отримуємо моральні уроки від своїх предків. Найбагатша  серед відомих людству міфологій – давньогрецька. Саме з неї розпочнеться наше мандрівка країною міфів.

Запис теми уроку в зошити.

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.  

Близько п'яти тисячоліть тому на півдні Балканського півострова і деяких островах на східному Середземномор'ї зародилася культура, якій судилося зіграти найбільшу роль в історії всього людства - культура античних греків, чи еллінів.Не захопитись Грецією неможливо.  Ця країна поєднала в собі усе прекрасне, чим може захопитись людина: теплий клімат, чудові, заворожуючі краєвиди,  манливе море і приємні, доброзичливі жителі з незмінною посмішкою. Проте найбільший захват викликають величні руїни – пам’ять про культуру, яка стала зразком і основою усього сучасного мистецтва. Стародавня Греція, або як її гордо називав її народ – Еллада, подарувала світові неоціненну спадщину. Це і модель державного устрою – демократія, і перші європейські досягнення в галузі медицини, математики, філософії. Тисячі років людство захоплюється античною скульптурою, архітектурою, розписною керамікою і, звичайно ж, літературою. У кожному із цих видів мистецтва людина зображувалась як прекрасне божественне творіння, прославлялася людська краса – фізична і духовна.

  1. Ознайомлення з літературознавчими термінами.

Міфологія наука,завданням якої є вивчення міфів.

Міф – стародавня оповідь про походження й будову Всесвіту, діяння богів, таємниці народження й смерті людини, життя правителів і героїв.

Ознаки міфу:

 колективний автор;

 герої: боги, напівбоги, титани, духи, герої;

 олюднення та одухотворення природи;

 гіперболізація (сюжету, образів);

 пояснюють природу Всесвіту і життя на Землі.

 

Міфологічний образ – це образ, що походить з міфів.

 

Міфологічний мотив – це фрагмент загальної картини твору, що багаторазово повторюється з деякими змінами.

 

  1. Знайомство з пантеон грецьких богів:

Зевс - бог грому й блискавки (Символи: блискавка, орел,дуб )

Гера - богиня шлюбу ( Символи: гранат і пава)

Посейдон - бог морів ( Символи: тризуб, дельфіни, білі коні)

Аїд - бог підземного царства  ( Символи:їздив на золотій колісниці,запряженій чорними          конями, пес Цербер)

Афродіта - богиня краси та кохання (Символи:троянди, голуби,дельфіни)

Афіна – богиня мудрості (Символи:зброя, сова, оливкова гілочка)

Гермес – бог торгівлі, вісник богів, бог красномовства)

Аполлон – бог мистецтва (Символи: лавровий вінець, музи, ліра)

Артеміда – богиня місяця й полювання (Символи: срібна стріла, дикі тварини,лань)

Феміда – богиня правосуддя( Символи: закриті очі,  у руках – терези)

 

3. Робота з підручником. 

  1. Прочитайте, на які тематичні групи, за змістом, поділяються міфі – ст.10.

Вчитель. Греки – єдиний народ, у міфології якого немає міфів про загибель світу. Адже елліни були мирним, життєлюбним народом і саме на цій основі будували свою культуру. Познайомитися детальніше із міфами Еллади ви зможете із книги відомого російського історика, письменника та педагога Миколи Альбертовича Куна, в якій зустрінете усіх богів та героїв Давньої Греції. А сьогодні ми зустрінемось із одним  із найпопулярніших світових героїв, ім’я якого стало символом нескореності, самопожертви заради високої мети.

  1. Робота з порівняльною таблицею: "Відмінності між міфом та казкою" – ст. 11.
  2. Читання міфу про Прометея – ст.15.

4.Робота з епіграфом до уроку.

Бесіда: Що ми знаємо про походження Прометея? Зачитайте цей уривок.

Словничок.

Титани – божества старшого покоління, діти богині землі Геї та Урана; безсмертні та надзвичайно сильні істоти. Метафорично титанами називають людей виняткового розуму й таланту.

5.Аналіз тексту  міфу про Прометея

– Чому Прометей допоміг людям? (Бо вони були кволі,лякливі,слабкі,безсилі).

– Чого навчив Прометей людей? Зайдіть цитати та зачитайте.

Проблемне запитання: На вашу думку,в чому причина такого ставлення Прометея до людей? ( Він співчутливий,має велике добре серце,благородний. Тому у ставленні до людей герой шляхетний).

А як ставився до простих смертних людей Зевс? Зачитайте.(Байдужо,жорстоко. «Хай їдять м’ясо тільки сире!»).

Яке було серце у Зевса на відміну від Прометея? (Невблаганне серце).

Навіщо Прометей приніс людям вогонь? Чи легко це було зробити? (Вогонь – символ розвитку культури. Зевс заборонив пускати Прометея на Олімп. Та титан скористався допомогою Афіни Паллади. Викравши іскорку священного вогню,в очеретині приніс його людям).

То ради кого так вчинив титан? (Заради людей).

Як був покараний непокірний Прометей? (Зевс наказав Гефестові закувати титана в кайдани й припнути до скелі).

Хто виконав наказ Зевса? (Гефест,Сила і Влада).

Виразне читання в ролях сцени приковування Прометея до скелі.

6.Питання для бесіди:

Чому Зевс саме Силі та Владі доручив допомагати Гефесту? (Саме на них спирався Зевс. Його сила в тому,що має владу.)

Змалюйте поведінку Прометея під час здійснення кари.(Він гордо мовчить..А згодом вигукує: «Страшні мої муки,та я не зрікаюся свого вчинку!»)

Які риси характеру Прометея проявляються у цьому епізоді? (Нескореність,сміливість,мужність,вірність своєму слову).

Яка,на вашу думку,головна риса характеру Зевса? (Жорстокість)

За що так жорстоко був покараний Прометей? (За те,що допоміг людям стати сильними, «богоподібними», за непослух)

Доведіть,що Зевс був жорстоким не лише до Прометея. ((Ним були покарані Гефест,Атлант,брат Прометея,Іо,Тіфон)

Як називають таку людину,яка гнобить інших,застосовує до силу? (Тиран)

Яку кару придумав Зевс Прометеєві,коли той відмовився розказати про його долю?(Прикутого Прометея пекло сонце,сікли дощі,шарпали люті вітри і щодня прилітав орел клювати його печінку.)Скільки часу це тривало? (Тисячоліття)

Чому Прометей погодився відкрити таємницю Зевса?(Зглянувся на сльози своєї матері,богині Феміди).

Хто звільнив Прометея? (Геракл).

Чому люди на згадку про Прометея носять обручки? (Вона символізує залізне кільце,яке залишилося на руці в Прометея від кайданів.)

Проблемне запитання: Кому ви симпатизуєте – Прометеєві чи Зевсові? Чому?

  1. Вправа «Гронування»

Screenshot_3

 

Вчитель: Зверніть увагу на епіграф уроку. Як ви розумієте його? Кому, на вашу думку, присвячено урок, окрім Прометея? (Гераклу)

Пояснення вчителя

      Важко перелічити всі звитяжні битви й доблесні вчинки  Геракла. Тяжкі випробування випали на його долю, все його могутнє тіло було в страхітливих рубцях, у рубцях було і велике серце героя. Чорні кучері на скронях узялися сріблястою памороззю, глибокі зморшки покраяли обличчя. Але Геракл завжди залишався по-дитячому щирий, чуйний на добро і немилосердний до всього лихого. Звичайно,  стало цікаво: чи можна знайти цей образ у мистецьких шедеврах. І ми  відшукали зображення Геракла, його величі та подвигів у різних видах мистецтва:

  давні гончарські вироби, сувенірні тарілки, розписані сценами  його подвигів;

 статуї  Геракла прикрашають зали музеїв Лувра (Франція), Італії. Одну з невеликих статуеток Олександр Македонський постійно возив із собою, як талісман;

 на жіночих прикрасах – камеях;

 на позолочених ларцях імператорів;

 на настінній мозаїці,  на рельєфах  стінок  саркофагів.

        Я чула, що в Римській імперії є навіть культ Геракла (Геркулеса). Чи так? Дійсно, це так. У  Римській імперії є культ Геркулеса (Геракла). Є навіть святковий календар: 7 свят на рік присвячено  герою, споруджено  на його честь багато храмів. Його зображено на монетах Адріана, Антоніна Пія. Останній з Антонінов Коммод проголосив себе Геркулесом Амазонієм. Геркулес мав риси божества–охоронця. До культу Геркулеса  належали безвинятково тільки  воїни.

      Культ Геракла був поширений серед усіх еллінів. Кожна країна і мало не кожне місто хотіли похвалитися тим, що син Алкмени гостював у них бодай один день. Свята на честь героя — гераклеї влаштовувались у Фівах, Сікіоні, на островах Мендосі й Косі. Йому були присвячені біла тополя, маслина, плющ та гарячі цілющі джерела.

        - Отже, що ми знаємо про Геракла з міфу «Народження Геракла»? Народився в Елладі у м. Фіви. Перші 6 подвигів здійснив  на території Давньої Греції ( в горах Немея, болотах Лерни, в країні Аркадія, в горах Єріманф,  на річках Алфеї та Пенеї, у лісі Стімфала). Потім шлях по морю на острів Кріт, у країну Фракія; через Гостинне (Середземне море) через Гібралтарську протоку («Гераклові стовпи» дві скелі, що він їх розсунув між Європою та Азією) на острів Ерифія, побував у Причорномор’ї та став батьком потомків скіфів, потім на Кавказ до Прометея та через Рифейські гори (Урал) до Атланта.

- Геракла навчали кращі вчителі: Амфітріон навчив його управляти колісницею, Кастор – носити важку зброю, битися нею та шикувати фалангу до битви, Евріт – стріляти з лука, Автолік – боротьби; від мудрого кентавра Хірона хлопець дізнався, яке зілля цілюще та як по зірках знаходити правильну путь.

 

- З волі Гери Гераклу судилося здійснити 12 подвигів, які принесли йому вічну славу.

    Перші шість подвигів він здійснив на Пелопенесі, інші – в різних країнах світу: на Криті, в Трассії, берегах Фракійського моря, в Лівії, в дивному садку Гесперід й навіть в похмурому царстві Аїда.

Сьогодні познайомимося з 7 подвигом - «Критський бик». Але спочатку подивимося відео «12 подвигів Геракла».

- Читання міфу.

- На вашу думку, чому міф отримав таку назву?

 

V. Підбиття підсумків уроку.

 

VІ. Домашнє завдання

Скласти сенкан - Геракл та охарактеризувати його. Знати всі подвиги героя, записати їх в зошит.

 

 

СЛОВНИК ДО МІФУ «ПРОМЕТЕЙ»

Подвиг  - героїчний, самовідданий вчинок, виконаний у важких небезпечних умовах.

Альтруїзм - безкорислива турбота про благо інших людей.

Прометеїзм - уособлення самовідданості, шляхетних почуттів і вчинків людини, нестримного прагнення досягти високої мети.

Прометеїв вогонь - священний вогонь, що горить в душі людини або світло розуму, пізнання, культури, цивілізації.

Тиран - у Стародавній Греції - самовладний правитель, що здобув владу насильством.

Титан - божество з числа велетнів, які повстали проти богів Олімпу; це людина з великою фізичною або розумовою силою; видатна героїчна постать.

 

 

 

docx
Додано
22 вересня 2020
Переглядів
5436
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку