Основи здоров’я
Урок 5
Тема:Порядок і дисципліна
Мета: продовжити формувати поняття «розпорядок дня»; з’ясувати значення порядку в домі та дисципліни для власного здоров’я і здоров’я оточуючих людей; формувати у дітей вміння спілкуватися одне з одним; розвивати дисциплінованість, зібраність, логічне мислення; виховувати в учнів тактовність, бажання дотримуватися безпечної поведінки у школі та вдома.
Очікувані результати:учні повинні знати і розуміти тлумачення
таких понять, як «порядок», «дисципліна»; учні повинні вміти
дотримуватися порядку в школі, бути дисциплінованими та зібраними.
Обладнання і матеріали: підручник, робочий зошит.
Тип уроку: комбінований.
1. Організаційний момент
2. Перевірка виконання домашнього завдання
2.1. Індивідуальне опитування. Робота з картками.
2.2. Фронтальне опитування.
— Що таке розпорядок дня? Для чого він потрібен?
— О котрій годині потрібно вранці вставати?
— Із чого слід розпочинати ранок?
— О котрій годині дітям потрібно лягати спати?
3. Актуалізація опорних знань учнів
3.1. Відгадування загадки.
Запропонувати учням відгадати загадку.
Стоїть вулик придорожній,
Уночі завжди порожній.
(Школа.)
3.2. Бесіда.
— Подобається вам навчатися у школі?
— Чи є у вас у школі друзі?
— Чи із задоволенням ви приходите до школи?
4. Мотивація навчання та повідомлення теми уроку
Щоб здобути міцні знання, треба дотримуватися порядку, дисципліни, безпечної поведінки в школі.
— А чи дотримуєтесь ви правил поведінки в школі?
5. Сприйняття й осмислення нового матеріалу
5.1. Бесіда.
— Чи однаково ви поводитеся, наприклад, на стадіоні та у школі? Чому? (На стадіоні можна кричати, а у школі — ні, тому що існують певні правила поведінки у різних місцях.)
— Як називаються правила, завдяки яким у школі зберігається порядок? (Правила для учнів.)
— Хто повинен дотримуватися цих правил? (Усі учні.)
— Які правила поведінки в школі ви знаєте?
Довідка: Порядок — додержання правил, норм поведінки. Дисципліна — це встановлений порядок, дотримання якого є обов’язковим для всіх членів колективу.
5.2. Аналіз ситуацій.
Зачитати ситуації, які учні по черзі мають обговорити і дати відповіді на запропоновані запитання.
1) На перерві коридором ідуть діти. Сергійко біжить їм назустріч, штовхаючи всіх. Чи правильно діє хлопчик? Що ви можете порадити Сергієві?
2) У їдальні Іванко їв булку і розповідав Петрику цікавий епізод фільму. Раптом він похлинувся і почав кашляти. Чому так трапилось? Які правила поведінки в їдальні порушили діти? Чим може закінчитися ця історія?
3) У спортивному залі дівчатка грають у баскетбол. Микола підставив підніжку, і Дарина впала. Чи можна так робити? Яку травму може отримати дівчинка? Які правила безпеки порушив хлопчик?
5.3. Робота в групах.
Складання правил поведінки в коридорі, вестибюлі, їдальні, спортивному залі.
5.4. Оздоровча хвилинка.
Горобцям не до науки,
Ох, давно вже терплять муки.
Затекли і ніжки, й крила.
Горобчиха зве до діла:
— Ану, славні малюки,
Стали струнко, мов грибки,
Крила вгору піднімайте,
Ними добре помахайте,
Головою покрутіть,
Ніжками потупотіть,
Навкруг себе оберніться,
Швидше, швидше, не лініться.
Стане легко й добре враз,
Відпочинете гаразд.
(Л. Лук’янець)
6. Узагальнення та закріплення нових знань
6.1. Робота з підручником.
а) Читання та обговорення тексту підручника.
б) Знаходження правил, про які ще не говорили.
в) Відповіді на запитання.
6.2. Робота в зошиті.
6.3. Практична робота. Розігрування та обговорення ситуацій.
Учень запізнився на урок.
Учениця забула ручку.
Учень хоче вийти з класу.
Висновок: У кожній ситуації слід поводитись ввічливо та дотримуватися певного порядку.
6.4. Гра «Мозковий штурм».
Мета: закріпити знання про необхідність дотримання правил і дисципліни.
— Якого порядку та дисципліни треба дотримуватися вдома? (Своєчасно робити ранкову зарядку, прибирати ліжко, вчасно приймати їжу, мити посуд, ходити на прогулянку, прибирати свої речі, слідкувати за одягом та взуттям, тобто дотримуватися режиму дня.)
Висновок: Привчивши себе до порядку і дисципліни, ви все встигатимете робити, у вас залишиться більше часу для відпочинку і занять улюбленими справами.
6.5 Складання правил поведінки у коридорі, вестибюлі, спортивному залі, їдальні школи.
а) Правила поведінки в коридорі і вестибюлі:
• Не бігай по коридору.
• Не штовхай присутніх.
• Не сміти.
• Розмовляй спокійним голосом, не кричи.
• Не кидайся сторонніми предметами.
• Не грайся біля вікна.
• Не стрибай по сходах.
б) Правила поведінки у спортивному залі
• На уроки фізкультури приходь у спортивній формі.
• Без дозволу вчителя не залазь на спортивні знаряддя.
• Будь уважним, чітко виконуй вказівки вчителя.
в) Правила поведінки у їдальні
• У їдальню не забігай, а заходь спокійно.
• Сядь за стіл і побажай друзям: «Смачного!»
• За столом сиди прямо, не клади лікті на стіл, ногу на ногу.
• Не їж поспіхом, ретельно пережовуй їжу, не плямкай.
• Не розмовляй, не смійся.
• Не грайся хлібом.
• Подякуй кухарям і черговим за смачний обід.
Висновок: Дотримання в школі порядку та дисципліни — запорука безпеки, збереження здоров’я та життя!
7. Підбиття підсумків уроку
Підсумкова бесіда.
— Від чого залежить безпека школяра?
— Що таке порядок та дисципліна?
— Для чого вони потрібні?
— Який порядок має бути вдома?
8. Домашнє завдання
1