Тема: Повість «Тарас Бульба». Сюжет твору. Внутрішній епічний розмах; піднесено-героїчний образ головного героя повісті “Тарас Бульба”.

Про матеріал

ознайомити учнів з історією написання повісті; охарактеризувати піднесено-героїчний образ головного героя повісті «Тарас Бульба», моральні якості, ставлення до батьківщини; розвивати дослідницькі здібності учнів; виховувати любов до рідної землі; формувати громадянську позицію учнів.

Перегляд файлу

Ричкіна І.Г.

Тема: Повість «Тарас Бульба». Сюжет твору. Внутрішній епічний розмах;  піднесено-героїчний образ головного героя повісті “Тарас Бульба”.

Мета: ознайомити учнів з історією написання повісті; охарактеризувати піднесено-героїчний образ головного героя повісті «Тарас Бульба», моральні якості,   ставлення  до  батьківщини; розвивати дослідницькі здібності учнів;    виховувати    любов    до    рідної землі; формувати громадянську позицію учнів.

Обладнання:  підручник, презентація, фонозапис.

Методи, прийоми і форми роботи: кросворд, робота в групах, презентація книги, усне малювання, бліц-опитування, ланцюжок подій.

 

 

Перебіг уроку

І. Мотиваційний етап. Забезпечення емоційної готовності учнів.

- Добрий день! Діти з яким настроєм ви прийшли на урок? Означте його одним прикметником. (Добрий, гарний, тривожний, зацікавлений). А тепер подаруймо одне одному усмішку, вона розпогодить наші душі, налаштує на добру роботу.

 

ІІ. Актуалізація суб’єктивного досвіду й опорних знань.

1.Робота учня біля дошки. Кросворд за біографією письменника.

1. Місто, у якому Гоголь навчався у гімназії. 2. Місто, у якому Гоголь мало не став професором історії. 3. Містечко, де народився Гоголь, Великі … 4. Обласний центр регіону, що дав світу

 М. Гоголя. 5. Село, вечори якого описано у цікавій книзі. 6. Містечко, що дало назву збірці повістей Гоголя. 7. Курортне місто на узбережжі Чорного моря, де відпочивав і лікувався Гоголь. 8. Народна назва академії, при якій навчалися Бульбенки. 9. Батьківщина українського козацтва. 10. Селище, у якому пройшло дитинство Гоголя, місце знаходження батьківського маєтку.

2. Бліц-опитування.

 - Розкажіть про зв'язки Гоголя з Україною та її культурою.

- Який вплив мала Україна на розвиток творчості Гоголя?

- Як творчість М. Гоголя вплинула на розвиток української культури?

Прослуховування фонозапису фраг­мента опери М. Лисенка «Тарас Бульба».

Презентація книги. Виставка різних видань повісті «Тарас Бульба», збірки «Миргород».

 

 ІІІ.  Цілевизначення та планування.

Слово вчителя.

  1.              Повідомлення теми і мети уроку.
  •                  Чи зрозуміла тема?
  •                  Про що йтиме на уроці?
  •                  Що очікуєте від сьогоднішнього уроку?

- Які враження справила на вас музика?

- Чи вдалося композитору передати риси харак­теру головного персонажа?

2. Визначення індивідуальних цілей уроку, узгодження із загальними.

Проблемне питання. У які слова автор втілює пафос усієї повісті?

 

ІV. Опрацювання нового матеріалу.

  1. Робота з підручником.  Відкрийте, будь ласка, підручник, зачитайте визначення, що називається історичною повістю. (Історична повість - це повість, сюжет якої відтворює у художній формі певну історичну епоху. Повість — це епічний твір у прозі (рідше віршований), який займає проміжне місце між оповіданням та романом з точки зору того, настільки широко відображаються і глибоко розкриваються описувані явища у творі. Об'єм повісті також як правило середній між оповіданням та романом. У повісті зазвичай тільки одна сюжетна лінія. В історичній повісті історичні факти художньо поєднується з вимислом, а реальні історичні особи діють поруч з вигаданими особами. Сюжет історичної повісті та вчинки персонажів вписуються у реалії епохи, що зображується).

 

2.  Які джерела написання повісті «Тарас Бульба» вам відомі?

Заповніть інформаційну схему-таблицю.

 

3. Якими засобами письменник створює образ да­лекої епохи?

Заповніть таблицю „Побут запорожців”.

Одяг

Домашні речі

Зброя

Мислив

ська снасть

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Які проблеми порушено у повісті?

(Захист рідної землі;

моральний вибір;

єдність, згуртованість –запорука перемоги;

кохання, вірність, самопожертва;

стосунки батьків і дітей;

честь і зрада).

5. Бесіда за змістом твору.

 - З яким періодом історії пов'язана повість М. В. Гоголя «Тарас Бульба»?

- Що ви знаєте про цей період із уроків історії України?

 - На честь кого М. Гоголь назвав повість?

- Чи був Тарас Бульба реальною історичною особою?

- Які кіноверсії повісті «Тарас Бульба» ви бачили? Чи вдалося режисеру, акторам відтворити дух епохи, суть образу Тараса?

- «Немає зв'язків, святіших за братерство». За яких обставин Тарас Бульба виголошує про­мову, що містить ці слова?

- Чи актуальні ці слова в наші дні?

 

- Чи можна повість М.Гоголя назвати панорамою життя країни за певної епохи?

- Які історичні події лягли в основу повісті? Чим особлива ця епоха?

- Представників яких суспільних прошарків змалював Гоголь?

- У чому бачить свій обов'язок Тарас? У якому випадку він готовий оголити шаблю?

- Якими словами зустрічав новобранців на Січі кошовий? («Здоров будь! Що, в Христа віруєш?»)

- Як поєднується православна віра із вільним, часто розгульним життям козацтва?

- Яке місце посідала віра, духовне єднання у козацькому товаристві?

- Як козаки ставилися до представників інших національностей (поляків, євреїв, турків)?

- Що вам відомо про побут, закони і звичаї Запо­розької Січі?

- Чому автор називає Січ «гніздом, звідки вилітають всі ті горді і сильні, як леви»? Як називається такий художній прийом?

- Як мати ставиться до своїх синів? Чи однаковими були її почуття до синів?

- Чи відповідають сини взаємністю на почуття матері? Як поводяться Бульбенки в епізоді прощання з матір'ю?

- Який подарунок дала мати кожному з синів у дорогу?

- Чому брати, залишаючи рідний дім, ледь стримували сльози? Поміркуйте, про що вони ду­мали?

- Під впливом яких обставин сформувався характер Та­раса?

- Як Тарас ставиться до своїх синів, до дружини?

- Яким ми бачимо Тараса вдома і на Січі? Як він виявляє себе в бою?

     Зачитайте епізод взяття в полон Тараса.  Який стиль оповіді? Як автор ставиться до героя?

 - Якими життєвими ідеалами керується Тарас Бульба?

- Які риси характеру Бульби викликають повагу? Що в характері полковника вам не подобається? Які його вчинки для вас неприйнятні?

- Які художні засоби використовує автор для зображення Тараса Бульби?

- У чому полягає неоднозначність вчинку Андрія? Чи можете ви знайти пояснення його діям?

 - До кого звернені останні слова Тараса? Про що і про кого він думає в свою останню мить?

 

6.Усне малювання портрета героя з використанням

ци­татного матеріалу.

(Тарас Бульба — головний герой однойменної повісті М. Гоголя. Це запорізький полковник, що втілив у собі кращі риси українського козацтва.

Сам Тарас Бульба веде життя, повне негод і небезпек. Ходив він у бойові походи й проти турків, і проти ляхів. Він нещадно карає польських магнатів і захищає пригноблених і знедолених. Це людина величезної волі й великого розуму, тому запорожці обирають його отаманом).

 

7. Робота в групах. Я пропоную розділитися на групи: «Літературознавці», «Історики», «Судді»

Завдання  для «Літературознавців»:

Доведіть, що твір «Тарас Бульба» - історична повість. Пригадайте ознаки романтизму як літературного напряму. Оформіть таблицю з ознаками романтизму та прикладами з твору.

 

(Історична повість - це повість, сюжет якої відтворює у художній формі певну історичну епоху. Повість — це епічний твір у прозі (рідше віршований), який займає проміжне місце між оповіданням та романом з точки зору того, настільки широко відображаються і глибоко розкриваються описувані явища у творі. Об'єм повісті також як правило середній між оповіданням та романом. У повісті зазвичай тільки одна сюжетна лінія. В історичній повісті історичні факти художньо поєднується з вимислом, а реальні історичні особи діють поруч з вигаданими особами. Сюжет історичної повісті та вчинки персонажів вписуються у реалії епохи, що зображується

Назва терміна "романтизм" вказує на зв'язок із середніми віками, коли в літературі був популярний жанр лицарського роману.

Романтизмом прийнято називати напрям у мистецтві, який виник у країнах Західної Європи наприкінці XVIII - поч. XIX ст.

Назва виникла від французького слова "romantisme", яким позначалося щось таємне, дивне, нереальне.

Романтизм - напрям у літературі та мистецтві І чверті XIX ст., котрий характеризується зображенням ідеальних героїв і почуттів. Для нього характерними є відчуття хиткості світу, розчарування в революції.

Сутність романтизму: незвичайні герої у незвичних обставинах.

Уперше термін згадується в 1650 р. В Іспанії це слово спочатку означало ліричну і героїчну пісню-романс. Потім епічні поеми про лицарів - романи. Саме слово "романтичний" як синонім "живописний", "оригінальний" з'явилося у 1654 р. Його вжив француз Бальданепарже.

Пізніше, на початку XVIII ст., це слово використовувалось уже багатьма письменниками і поетами, у тому числі й письменниками-класицистами. (Зокрема, Поуп називає свій стан романтичним, пов'язуючи його з невизначеністю).

У  кінці XVIII ст. німецькі романтики брати Шлегелі висунули опозицію поняттю класичний - романтичний. Цю опозицію підхопили і зробили відомою по всій Європі. Так, поняття "романтизм" стало вживатися як термін теорії мистецтва.

Письменники-романтики відійшли від традицій класицистів, що наслідували все античне. На противагу їм романтики захопилися оспівуванням Середньовіччя. Вони створювали в дусі Середньовіччя нові картини життя, відкидали суворі канони й правила і понад усе цінували натхнення.

Також представники романтизму відмовилися від реалістичного зображення дійсності, тому що були незадоволені її анти естетичним характером.

Романтики уявляли розум ототожненням прагматизму, тому просвітницькому ідеалу розуму був протиставлений культ почуттів. Вони зосередились на людських переживаннях, які виражали неповторну індивідуальність.

Особливості:

- перенесення акценту з критики і заперечення на пошуки "ідеальної правди", на ствердження позитивних

тенденцій і цінностей життя;

- проповідування оптимістичного погляду на життя і його перспективи;

- виступ проти "індивідуалізму сучасної людини" і протиставлення йому героїв, сповнених любові до людей і готовності до самопожертви;

- вираженння оптимістичної надії і пророцтва, стверджування ідеальної правди;

- широке використання риторичних засобів.)

 

 

Завдання для «Істориків»: Покажіть на карті України ті місця, де відбувалися події в повісті, та складіть схему подій у тій послідовності, у якій розгортається сюжет.

 

 

(«Тарас Бульба» - книга про вільних людей, що населяли в 16-17 століттях територію Наддніпрянщини. Центром їх була Запорізька Січ - її назва пов'язана з тим, що вона зміцнювалася з усіх боків огорожею з повалених дерев - засіками. У ній існував свій уклад життя і управління. Піддавалися частим нападам з боку поляків, турків, литовців козаки мали дуже сильне, добре навчене військо. Велику частину часу проводили вони в битвах і військових походах, а здобуті трофеї ставали головним засобом до існування.

Художні твори історичної тематики відрізняються тим, що поряд з розповіддю про що відбувалися насправді події в них є і авторська вигадка.

Розмірковуючи в цьому ключі над повістю Миколи Васильовича Гоголя «Тарас Бульба», слід зазначити, що в описуваному в ній часу немає конкретики, часто навіть складно з точністю визначити, який це вік, – 15, 16 або ж 17. Герої цього твору, в тому числі і головний, Тарас Бульба, не є історичними персонажами. І все ж повість з першого дня її появи на світ відносять до епічним, а часом навіть зараховують до романного жанру. Так в чому ж полягає велика сила і масштабність «Тараса Бульби»?

Обрана тема для Гоголя не випадкова. Він був родом з Полтавської губернії, і в дитинстві із захопленням слухав історії про народних героїв і їх подвиги під час нападу чужоземних загарбників.

Для написання повісті Микола Васильович вивчив багато історичних джерел: українські літописи, дослідження Боплана і Мишецкого. Але вони не задовольнили його жадібний розум і інтерес. Як зазначає письменник, ці матеріали дали лише крихту відомостей і не дозволили зрозуміти всю сутність народної душі.

Тоді Гоголь знайшов рішення проблеми, звернувшись до фольклору, точніше до таких його жанрами, як історичні пісні та думи. Саме там Микола Васильович дізнався все необхідне про характери, побут і звичаї козаків. Цей «живий» матеріал разом з доповненням з наукових джерел, літературно оброблений, привів до появи грандіозного твору – повісті «Тарас Бульба».

У повісті «Тарас Бульба» сплетені дві основи: історична і фольклорна. Микола Васильович Гоголь, зображуючи визвольну боротьбу українського народу з поляками, показує читачам сильних духом народних героїв: Тараса Бульбу, його сина Остапа, товаришів.

1596 став фатальним для українського народу, що був у той час під владою литовців і поляків. Річ Посполита прийняла унію про об'єднання під владою Папи Римського двох християнських релігій: православної і католицької. Прийняте рішення ще більше ускладнило непрості відносини між поляками та козацтвом, що вилилися у відкриті військові протистояння. Цьому періоду і присвятив Гоголь свою повість.)

 

Завдання для групи «Судді»: Цитатна характеристика Тараса Бульби. Доведіть та спростуйте твердження «Чи не надто жорстоко Тарас Бульба покарав Андрія за зраду?»

 

(Кожна людина хоча б один раз у житті стоїть перед вибором. Він може бути різним, та найчастіше стосується честі, совісті, друзів, кохання, вітчизни. Це питання є одним із головних у повісті М. Гоголя «Тарас Бульба».

Запорожці, Тарас Бульба, сини Тарасові Остап і Андрій також поставлені перед вибором. Як визволити товаришів і не віддати проклятим ляхам завойоване, я к не осоромити рідної землі, де та межа, що відділяє патріота від зрадника, що вагоміше для людини: кохання чи вітчизна. Ці та інші питання хвилюють усіх героїн повісті, а найбільше молодих Остапа та Андрія.

Вони виросли в одній сім'ї, але були дуже різними. Це було видно ще з років навчання у бурсі. Остап був впертий, наполегливий, вірний товаришам, «добрий у такій мірі, в якій тільки можна було бути з такою вдачею і в тодішній час». Андрієві були притаманні спритність, хитрість, уміння викрутитись з будь-якої ситуації, перекласти свою провину на іншого.

На Січі брати зарекомендували себе як гарні козаки. Та під час осади Дубно розходяться шляхи двох братів. До цього моменту в них виявлялися просто різні риси характеру. А тепер вони починають по-різному ставитися до того, що відбувається. Остап залишився вірним запорозькому братству, вірі, вітчизні, батькові. Він самовіддано боровся з ворогами і помер за вітчизну і віру. Це теж вибір життєвої позиції.

Андрій через любов до прекрасної полячки і бажання її врятувати перейшов у стан ворогів. «І загинув козак! Пропав для всього козацького лицарства!» Андрій зробив найстрашніше: зрадив вітчизну, Січ, батька, матір, товаришів, віру. Тарас Бульба вбив зрадника. Це було жорстоке рішення, але за законами воєнного часу воно було єдино правильним. Бо зрадникові немає місця серед козаків. Це ганьба усього роду.

Взагалі, кохання — це світле почуття, яке окрилює, надихає на добрі справи. Зрада — це гріх, ниций вчинок, який заплямовує душу. І ніяка зрада таких святих понять, як віра, батьківщина, батьки, ніколи і нічим не може бути виправданою.

 

Цитатна характеристика Тараса Бульби.

 

Опис зовнішності: « … Бульба скочив на свого Чорта, що скажено рвонувся у бік, почувши на собі двадцятипудову ваготу – Тарас був надзвичайно важкий і дебелий…»; «… посивілою в козацьких справах головою».

Порівняння: «і бабахнувся він, як підрубаний дуб, на землю».

У скруті: «…і заплакав старий кремезний козак».

Запальний: «старий Бульба потрошку розпалювався, розпалювався, нарешті й зовсім розсердився».

Переваги: «Все давало йому перевагу над іншими: і його літа, і бувалість, і вміння керувати своїм військом, і величезна ненависть до ворога».

Впертість: «Бульба був страшенно впертий. Тарас був із корінних полковників давнього гарту: весь він удався в бойове завзяття  і відзначився крицевою щирістю своєї вдачі. Він кохався у простому побуті козацькому…».

Був чудовим оратором: «…промовив слово до козаків, – не на те, щоб їх підбадьорити, бо знав він, що й без того міцний дух мають козаки, а просто самому кортіло висловити все те, що було в нього на серці».

Думка старшого сина: «Усе, старий, знає, а ще й прикидається».

Сам Тарас Бульба вважає: «Я – козак».)

 

 

8. Прийом «Ланцюжок подій».

 

Розташуйте події, які відбуваються в повісті , в правильному порядку

  •                               Облога Дубна
  •                               Повернення синів додому
  •                               Вибір Андрія
  •                               Поїздка на Січ
  •                               Помста батька
  •                               Мужність і витримка Остапа під час катування
  •                               Життя на Січі
  •                               Друга зустріч Андрія з дочкою польського воєводи
  •                               Загибель Тараса Бульби
  •                               Жорстокий бій
  •                               Смерть Андрія
  •                               Спогади братів про навчання в академії

Ключ

1.Повернення синів додому

2.Поїздка на Січ

3.Спогади братів про навчання в академії

4.Життя на Січі

5.Облога Дубна

6.Друга зустріч Андрія з дочкою польського воєводи

7.Вибір Андрія

8.Жорстокий бій

9.Смерть Андрія

10.Мужність і витримка Остапа під час катування

11.Помста батька

12.Загибель Тараса Бульби

 

 

 

 

9. Проблемне питання. У які слова автор втілює пафос усієї повісті?

(Народний дух, воля, прагнення незалежності — не­переборні: «Та хіба знайдуться в світі такі вогні, муки і така сила, що пересилила б руську силу!»).

 

V. Рефлексивно-оцінювальний етап. Оцінювання на уроці діяльності учнів.

  •                  Найкраще сьогодні на уроці працювали…
  •                  Їм допомагали…
  •                  Чи досягли поставлених цілей?
  •                  Над чим ще треба попрацювати?

 

VІ. Домашнє завдання (диференційоване).

1. Знайти у тексті повісті пейзажі.

Визначити тропи в пейзажах, створених М. Гого­лем.

2. Розгорнута відповідь на запитання «Яким постає український характер у повісті М.Гоголя?».

3. Напишіть твір на тему: «Втілення в образі Тараса Бульби найкращих рис запорозького козака».

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.8
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Бєляєва Вікторія Сергіївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Воєвода Вікторія Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Мілько Алла Георгіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Караван Зоя
    Дякую за розробку чудового уроку
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
doc
До підручника
Українська література 9 клас (Коваленко Л.Т., Бернадська Н.І.)
Додано
19 серпня 2018
Переглядів
40988
Оцінка розробки
4.9 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку