Тема. Повість «Захар Беркут». Образ тухольської громади: роль і місце кожного в суспільному житті. Робота над текстом твору.
Мета: розвивати уміння учнів працювати з художнім текстом, виписуючи (чи маркуючи) цитати, які потрібні для виконання певного дослідницького завдання; удосконалювати навички робити висновки, грамотно висловлювати власні думки, підтверджуючи прикладами із твору; виховувати у школярів почуття колективної відповідальності за безпеку рідної землі.
Тип уроку: урок –дослідження
Технологія критичного мислення: вивчення інформації на основі тексту
Х І Д У Р О К У
І. Вступна частина
¤ Актуалізація.
Бесіда. Під час бесіди з’ясовуємо з учнями, чи можливо перемогти ворога
малою силою. Якщо так, то завдяки яким чинникам.
Асоціативний кущ до слова «перемога».
¤ Мотивація.
Слово вчителя. Питання, яке ми сьогодні порушили, було і буде вкрай важливе. Дуже часто трапляється так, що людям, яких чисельно мало, доводиться боронитися. Саме так і трапилося із тухольцями. Вони перемогли набагато чисельнішого ворога.
¤ Тема, очікувані результати.
Оголосивши тему й очікувані результати, учитель формулює суть дослідницького завдання «Завдяки чому перемогла тухольська громада такого грізного ворога».
ІІ. Основна частина
¤ Робота в парах. «Спрямоване читання». Діти читають ІІІ частину твору
(її можна видрукувати, дещо скоротивши , для кожної пари), маркують важливі думки, вписуючи їх до таблиці.
Вчинки , ставлення |
|
1. Мов одна душа, стояла тухольська громада дружно в праці і вживанню, в радощах і в горю. |
Злагода |
2. Громада була для себе і суддею, і впорядчиком у всьому. |
Відповідальність |
3. Бідних не було в громаді; земля достачала пожитку для всіх. |
Чесність |
4. Порядки ті святі, але не для того, що давні, що батьками нашими уладжені, тілько для того, що свобідні, що не в'яжуть нікого доброго в добрім діланню. |
Повага до свого |
5. До остатньої краплі крови повинна боронити громада своєї свободи, свого святого ладу! |
Відданість |
ІІІ. Підсумкова частина
¤ Мікрофон. Учні висловлюють свої враження від життя тухольців.
Домашня робота: написати розгорнуту відповідь на питання «Завдяки чому перемогла тухольська громада такого грізного ворога».