Тема. Повторення і узагальнення вивченого матеріалу з теми «Дроби». Урок-змагання (Подорож по Сонячній системі)

Про матеріал
. Узагальнити і систематизувати знання, закріплювати вміння розв’язувати задачі на знаходження дробу від числа, розвивати обчислювальні навички, виховувати увагу, відповідальність, взаємовиручку.
Перегляд файлу

Математика

4 клас

Урок-змагання

(Подорож по Сонячній системі)

 

Тема. Повторення і узагальнення вивченого матеріалу з теми «Дроби».

 

Мета. Узагальнити і систематизувати знання, закріплювати вміння розв’язувати задачі на знаходження дробу від числа, розвивати обчислювальні навички, виховувати увагу, відповідальність, взаємовиручку.

 

Обладнання: малюнки двох дерев, модель ракети, макети планет Сонячної системи, картки їз завданнями.

 

План уроку.

  1. Організація класу.
  2. Розминка.
  3. Конкурсні завдання

- гра «Дешифрувальник»;

- гра «Запусти ракету»;

- гра «День і ніч»;

- гра «Хто швидше»;

- конкурс для капітанів;

- робота в групах;

- усні задачі;

- обчисли.

  1. Підсумок уроку.
  2. Нагородження переможців.

Хід уроку

  1. Організація класу.

Вчитель:

Продзвенів уже дзвінок,

Починається урок..

Він незвичний і цікавий,

Повернемося обличчям до гостей

І лагідно промовим:

Діти:

- Добрий день!

Ми вам раді, добрі люди,

І вітаєм щиро вас.

Та запрошуєм ласкаво

На урок в четвертий клас.

Вчитель:

Сьогодні в нас цікава гра -

Змагатиметься дітвора

В умінні міркувати,

А деколи і хитрувати.

Зберіть усі знання і сили,

Згадайте все, що ви учили,

У бій із друзями вступайте,

І в чесній грі перемагайте!

- А зараз послухаємо привітання команд. Слово надається команді «Сонечко».

Капітан:

  • Команда!

Всі:

  • Сонечко!

Капітан:

  • Наш девіз!

Всі:

  • Діяти – активно!

Думати – оперативно!

Сперечатись – доказово!

Для всіх обовязково!

Вчитель:

  • А тепер слово надається команді «Зірочка»

Капітан:

  • Команда!

Всі:

  • Зірочка!

Капітан:

  • Наш девіз!

Всі:

 

  • Чим важче завдання,

Тим дорожча перемога!

Вчитель:

  • А зараз я хочу почути, що ви очікуєте від сьогоднішніх змагань?

(Гра «Мікрофон»)

(Хочу перевірити свої знання; хочу, щоб ми перемогли; хочу брати активну участь; хочу, щоб урок був цікавим; хочу поповнити свої знання; хочу, щоб наша команда була дружна; хай нам щастить; хай переможе сильніший; хочу принести своїй команді багато балів; хочу дізнатися щось нове; хочу, щоб всі отримали від уроку задоволення).

2. Розминка.

Гра «Футбол».

Правила гри. Ви називаєте довільний приклад на множення чи ділення і учня з іншої команди, який має відповісти. Якщо відповідь правильна, гра продовжується в зворотному напрямку. Якщо учень не впорався із завданням, то цій команді нараховується «гол».

  • Прошу, команди, зайняти свої місця. Відгадайте загадку.

До вас я йду.

Куди ступлю - сонце засяє.

Усе навколо оживає.

А ще пробуджую від сну

Я нашу землю чарівну.

                       (Весна)

  • Все живе з нетерпінням чекає весну. Вона уже завітала до нас і скоро на деревах зявляться молоді зелені листочки. А сьогодні вони будуть зявлятися у нас на наших деревах і фіксуватимуть ваші правильні відповіді. Команда, на дереві якої сьогодні розпуститься більше листочків, буде переможцем сьогоднішнього уроку.
  1. Конкурсні завдання
  • Коли ви говорили про свої очікування від уроку, то було бажання дізнатися щось цікаве. У підготовці до уроку у  нас працювало довідкове бюро. Про що ми сьогодні від них дізнаємося ви відгадаєте, коли виконаєте перше завдання конкурсу.
  1. Гра «Дешифрувальник».
  • Розмістіть дані дроби в порядку зростання, від  найменшої частинки до найбільшої, а ось ключ до зашифрованого слова.

 

1/20 - т, 1/10 - н, 1/2 - п, 1/9 - а, 1/7 - л, 1/16 - е, 1/22 – и.

 

  • Прочитаємо утворене слово. Ви щось зрозуміли? Прочитайте у зворотному порядку. На уроках природознавства ми вивчали Сонячну систему. І знаємо, що Земля входить в цю систему. А ще які планети? Саме про них ми сьогодні дізнаємося інформацію від довідкового бюро. Свою уявну подорож до цих планет ми будемо здійснювати на цьому космічному кораблі
  1. Щоб вирушити в політ, кожна команда вибере пілота. Побачимо, хто швидше запустить свою ракету.
    1. 54

х 2                                              х 2

- 7                                              + 3

х 4                                             + 14

: 9                                              : 6

+ 18                                          + 18

                х 9                                               х 7

                : 6                                               : 9

                42                                               54

Отже, вирушаємо до планети, яка знаходиться найближче до Сонця.

1. Довідкове бюро. Меркурій – найближча до Сонця планета. Отримала таку назву на честь римського бога торгівлі. Це планета, яка найшвидше рухається навколо Сонця. Повний оберт вона здійснює лише за 88 днів. Вдень на Меркурії дуже жарко, а вночі – мороз. Поверхня планети камяна і пустинна.

 

3). Гра «День і ніч».

- Продовжимо наші змагання. Закрийте очі і порахуйте ланцюжки. Для кожної команди буде свій ланцюжок. Ви можете порадитися, перш ніж сказати відповідь. Якщо відповідь неправильна очко може завоювати команда суперників.

12 + 13 х 4 : 10 х 6 : 5 х 3 = 36

1000 – 550 : 9 : 2 х 3 + 25 = 100

4800 : 8 : 10 : 3 х 20 + 600 = 1000

57 + 23 : 5 х 4 : 2 : 8 = 4

Поки ми змагалися, то наблизилися до другої від Сонця планети.

  2. Довідкове бюро. Венера – друга від Сонця планета, яка отримала імя богині краси. Вона першою зявляється на небосхилі і її називають «ранковою зіркою». За розмірами Венера майже така сама як Земля і так само оточена густим шаром хмар, але її атмосфера, на відміну від земної, складається з вуглекислого газу і сірчаної кислоти, тому тут дуже жарко.

 

- Продовжимо наші конкурсні завдання.

4).Гра «Хто швидше»

- Для проведення цього конкурсу потрібно по три учасники від команди. Капітан команди визначає їх.

Знайти. (Завдання записані на зворотній стороні дошки).

½ від 1ц = 50 кг

½ від 1кг = 500г

1/3 від 1 год. = 20 хв.

¾ від 20 = 15

2/4 від доби = 12

1/10 від 1 км = 100м

  • Щоб ви не сумували відгадайте загадки.

1.

Роздивитися мікроб

допоможе мікроскоп.

А вивчати зорі щоб,

Треба мати (телескоп).

2.

В небі куля вогняна

Має довгий хвіст вона.

То не зірка, не планета.

Здогадалися? (Комета)

3.

-Ті-ті-ті! Його сигнали

В морі судно наздогнали.

Капітан повинен знати,

Звідки шторм йому чекати,

Де цунамі може бути,

А пильнує це .. (супутник).

4.

Все від нього навкруги набирається снаги.

Тільки ранок настає, виглянь у віконце!

Всім життя воно дає – променисте .. (сонце).

- Сонце – це планета чи зірка?

Колір зірки залежить від температури зоряного газу.

- білі та блакитні – 10 – 20 тисяч градусів;

- жовті – 6 – 7 тисяч градусів;

- червоні – 3 – 4 тисячі градусів.

- Сонце має температуру жовтої зірки.

 

- Продовжимо нашу подорож Сонячною системою.

 

3. Довідкове бюро. Земля  - третя від Сонця планета, її називають голубою або зеленою планетою, планетою-садом. Має одного супутника. Це Місяць. Повний оберт навколо Сонця робить за 365 діб 5 годин 48 хвилин 46 секунд. Маса Землі у 330 тисяч разів менша за масу Сонця. Довжина екватора – 40 тисяч кілометрів.

 

5). Конкурс для капітанів. Капітани мають правильно приземлити свій корабель. А для цього вони повинні вміти визначати периметр і площу  майданчика для посадки. Перевіримо їхні вміння шукати периметр і площу. (працюють на зворотній стороні дошки).

Завдання на картках.

Визначити площу і периметр прямокутника.

Довжина – 3 м  50 см

Ширина – 4 м  50 см

Р = (350 + 450) х 2 = 1600м= 1 км 600 м

S = 350 х 40 = 157500 м. кв. 

 

  • Поки капітани працюють, ми будемо розвязувати цікаві задачі.

 

а) Трійка коней, на якій дід Мороз поспішав на Новорічні свята, пробігла з Гренландії 300 000 км. Скільки кілометрів пробіг кожний кінь? (300 000 км)

 

б) Уявіть, що ви -  машиніст поїзда, ведете потяг із 40 вагонів, у кожному вагоні - по 400 ящиків, у кожному ящику – по 40 іграшок. Скільки років машиністові? (Скільки мені)

 

в) На дереві сидів 13 горобців, стрілець вистрелив, один упав. Скільки залишилося горобців? (Один)

г) На столі горіло три свічки. Одну потушили. Скільки свічок залишилося? (Одна)

е) Що важче 1 кг пір’я чи 1 кг заліза? (Однаково)

4. Довідкове бюро. Марс. Четверта від Сонця планета, названа на честь бога війни, тому що за кольором вона нагадує кров. Це пояснюється тим, що у ґрунті цієї планети є багато заліза, яке окислюється і дає червоний відтінок. Марс менший від Землі, але має два супутники Фобос і Демос (так звали синів бога війни). Вночі температура на Марсі знижується до 85 градусів. Марс відносять до планет земної групи.

6). Робота в групах.

Розвязати задачу.

За 7  годин польоту космічний корабель витрачає  84 л пального. На скільки годин йому вистачить 48 л пального? ( на 4 год.)

За 6 годин польоту космічний корабель витрачає 72 л пального. На скільки годин йому вистачить 36 л пального? (3 год.)

5. Довідкове бюро. Наступна планета – Юпітер. Вона є найбільшою в Сонячній системі, названа на честь найголовнішого бога римлян – Юпітера. Планета ця складається з різних газів і має аж 16 супутників. В атмосфері Юпітера постійно бушують урагани.

7) На цій планеті нам зустрілися загадкові тварини. Скажіть, з яких геометричних фігур складається ця тварина. Порахуйте всі трикутники і чотирикутники.

 

 

 

 

 

 

 

 

(Трикутники – 4, чотирикутники – 6)

 

  • Продовжимо наш політ.

6. Довідкове бюро. Сатурн – друга за розмірами планета Сонячної системи. Її назва походить від імені римського бога землеробства. Цікава тим, що має біля 20 супутників, які складаються з кусків льоду і каміння. Супутники навколо планети утворюють яркі кільця.

 

8) Усні задачі.

- Бібліотекар видав за день для дорослих 90 книг, а для дітей – 3/10 цієї кількості. Скільки книг для дітей видав бібліотекар? (27 книг).

 

  • Довжина футбольного поля – 90 м, а ширина – 60 м. Знайти площу футбольного поля. (5 400 м. кв.)
  • Круг сиру має масу 1 200 г. Під час сніданку зїли 1/3 сиру, а під час вечері 1/10 залишку. Скільки сиру зїли за вечерею? (80 г)
  • У колгоспі 80 коней. Одному коневі потрібно 40 л води на добу. Скільки літрів води необхідно на добу всім цим коням? (3 200 л).
  • 30 кг молока переробили на сир. Сир склав 1/10 частину всього молока. Скільки сиру отримали із цього молока? ( 3 кг)
  • На виставці були гарбуз і капустина. Маса гарбуза 80 кг,  він є у 5 разів важчим, ніж капустина. Якою є маса капустини? (16 кг).
  • Машина-автомат загортає у хвилину 400 цукерок.  Скільки робітників замінять такий автомат, якщо робітник у хвилину може вручну загорнути 20 цукерок? (20 робітників)

7. Довідкове бюро. Уран був відкритий в 1781 році німецьким астрономом-любителем. Ця планета складається з маленького кам’яного ядра і замерзлих газів. Її атмосфера наповнена воднем. Вісь Урану нахилена, тому навколо сонця він обертається ніби лежачи.

9) Виконати обчислення.

- Діти, на ваших деревах з’явиться стільки листочків, скільки учнів правильно розвяжуть приклад. Відповідь цього приклада – це число, яке показує у скільки разів зменшується маса людей і земних предметів на Місяці.

 

5 033 – 25 135 : 5 = 6

- Отже у скільки разів на Місяці все легше?

 

 8. Довідкове бюро.   Планета Нептун носить імя римського бога моря. Вона горить голубим світлом і нагадує блиск води. Температура на поверхні Нептуна – + 200 градусів. На цій планеті дмуть сильні вітри, їх швидкість перевищує 2000 км/год. Кам’яне ядро Нептуна оточене водою, змішаною з аміаком і метаном.

 

10) Знайти 3/6 від 72 060 = 36 030

Знайти 2/6 від суми чисел 20 454 і 8 406 = 9 620

9. Довідкове бюро. Про виключення Плутона із списків планет Сонячної системи.

 

5. Підсумок уроку.

  • Ми успішно справилися з усіма завданнями. Повертаємося на нашу Землю і подивимося скільки листочків зявилося на деревах кожної команди.

6. Нагородження переможців.

- Ось і уроку кінець!

Хто працював, той молодець.

Що сподобалося вам, поділіться вдома.

Що сумним було, пожалійтесь вдома.

Всі дружні і активні були увесь час.

Хороші оцінки чекають на вас.

  • Шановні гості,

Спасибі, що знайшли час,

Прийшли до нас.

Якщо Ваша ласка,

То приходьте до нас ще, будь ласка.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
23 лютого 2020
Переглядів
681
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку