« Віночок вити – життя любити»
Підсумковий урок – віночок з української мови для учнів 4 класу з теми «Прикметник»
Мета : узагальнити знання учнів про прикметник, розвивати фонетичний слух, орфографічну грамотність, увагу до виражальних засобів у мові. Виховувати любов та повагу до символів української землі, самостійність учнів під час виконання завдань.
Тип уроку : нестандартний урок. Урок –віночок.
« Віночок вити – життя любити»
Підсумковий урок – віночок з української мови для учнів 4 класу з теми «Прикметник»
Мета : узагальнити знання учнів про прикметник, розвивати фонетичний слух, орфографічну грамотність, увагу до виражальних засобів у мові. Виховувати любов та повагу до символів української землі, самостійність учнів під час виконання завдань.
Тип уроку : нестандартний урок. Урок –віночок.
Обладнання : Загадки, картки - завдання з відповідними номерами, зображення українки, квіти до віночка.
Хід уроку :
Пролунав і стих дзвінок,
час розпочати нам урок
Тож і ми часу не гаймо
Працювати починаймо.
Запис червоним кольором читаю дівчата. Синім – хлопчики. Зеленим читаємо разом.
Ми зумієм без вагання виконати всі завдання!
(Учні читають девіз з картки, прикріпленої на дошці).
ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчально- пізнавальної діяльності.
Український віночок - це не просто краса, а й оберіг " знахар душі", бо в ньому є така чаклунська сила, що болі знімає, волосся береже, душу зцілює. Звичай плести віночки прийшов до нас із давнини. Влітку віночок сплітали з різних трав і квітів, восени — із золотавого та червоного листя, взимку — із штучних квітів.
Наші прабабусі знали різні секрети : як плести і коли, як зберігати квіти у вінках. Колись віночок обов’язково носили всі українські дівчата, починаючи з трьох років. Перший віночок дівчинці плела мама, коли їй було три роки.
І ми будемо сьогодні плести свій віночок, вплітаючи по одній квіточці, але її вплести ви зможете коли виконаємо певне завдання. Після того як сплетемо вінок, прикрасимо ним голівку дівчинки – українки.
Наша мета - правильно виконати всі завдання, а, отже, сплести віночок.
ІІІ. Робота над темою уроку.
Завдання 1. Метод «Мікрофон»
-Яку частину мови ми називаємо прикметником ?
-Яку роль в мовленні відіграє ?
-З якою частиною мови зв'язаний в реченні ?
-Як визначити рід і число прикметника ?
-Які закінчення мають прикметники в ч.р, ж.р., с.р..?
2. Каліграфічна хвилинка
-Хто стане героєм каліграфічної хвилинки ви дізнаєтеся із загадки.
На городі тичка , а на тичці –
Півень у червонім ковпаку.
(мак).
- Запишіть правильно і каліграфічно слово - відгадку. Знайдіть у загадці прикметники, визначте їх рід. (червоний - чол.рід ).
Розповідь вчителя про мак. Кажуть, він дає дитині сон, а ще - це символ крові невинно вбитої людини. Мак вплітали у вінки тим у кого хтось загинув на війні.
(Діти вплітають у віночок мак).
Завдання 2.
Прочитайте речення, записані на дошці, вставте пропущенні букви. Випишіть прикметники із зв'язаними з ними іменниками, визначте їх рід, число.
У давн..ну майстри – ш..вці шили крас..ві жіночі чобітки, з яскра..о - червоними хал..вками і чорними гол..вками. І називали їх чорн..бривцями. От і ми наз..ваємо чорно — червону квіточку — чорнобр..вчик. У віночку - це с..мвол вроди.
Розповідь вчителя про чорнобривець.
Погляньте, яка красива ця квітка. Кожна її пелюстка має чорну смужку, неначе чорні брови. Чорнобривець у вінку означає красу.
( Діти вплітають до квіточка - чорнобривчик)
Завдання 3. Вибірковий диктант.
Випиши прикметники, розбери їх за будовою.
Незабудка - дрібненька, голубенька квіточка. Ми часто її бачимо на луках. Це символ доброї пам'яті.
(Діти вплітають до квіточка - незабудку)
Розповідь вчителя про незабудку.
Незабудки голубенькі
Дуже ніжні і малі.
На лужку при самій річці
Між травою розцвіли
Квіточка незабудка немов просить нас: « Не забувайте квітів, турбуйтеся про квіти, любіть природу».
Психогімнастика «Квіти»
Діти, уявіть себе квітами. Потяглись квіточки своїми пелюстками до сонечка очі закриті). Загойдалися квіти під вітром. Похилилися, присіли, доторкнулися до матінки –землі, відчули її тепло, розправили свої пелюстки, закружляли у таночку.
Завдання 4. Деформований текст. Віднови текст, ставлячи речення у відповідному порядку.
Вона дає людям здоров'я та силу. У віночку ромашка наймолодша квіточка. Це символ - добра та ніжності.
( Діти вплітають у віночок ромашку).
Розповідь вчителя про ромашку.
Ромашка не тільки лагідна та добра квітка, вона лікарська. Щоб волосся було довгим, красивим та шовковистим дівчата мили голову відваром ромашки. А чай з ромашкою смачний та корисний. Його п’ють коли болить живіт, ним полощуть горло.
Завдання 5. В центрі віночка - суцвіття калини-символ краси і дівочої вроди, символ України.
Утворіть від іменника калина прикметники і введіть у речення.
З ... уст молодої дівчини зринає задушевна пісня. ... чай допомагає від застуди. У багатьох селах України зустрічаються ще ... гаї. .
( Діти вплітають у віночок гроно калини).
Легенда про волошку.
Про цю квітку існує багато легенд. Одна із них : кохали колись одне одного селянський син Василь і Русалка. І все було добре в них та не дійшли згоди де жити. Василь умовляв її залишитися на землі, Русалка кликала на дно озера. А коли зрозуміла, що не може вмовити, перетворила коханого на скромну квіточку, що своїм кольором нагадує голубе плесо води. Волошка - символ кохання.
Завдання 6
- Утворіть від іменників волошка, ліки, небо, річка - прикметники чоловічого, жіночого, середнього роду.
Завдання 7.
Інтерактивна вправа «Незакінчене речення».
Барвінок до людської оселі ….. ( тягнеться) . Цілий рік його люди …. (шанують): взимку відвар варять від …. ( простуди) , влітку прикрашають святковий хліб, вважаючи його-символом … (життя)
Розповідь вчителя про барвінок.
Цю рослину назвали так на честь кохання юнака Бара і дівчини Вінки. Барвінком прикрашають весільний коровай, його садять біля хати. Барвінок вплітають дівчата у віночок. Він зеленіє навіть під снігом. Барвінок є символом кохання.
Не менше значення приділялося стрічкам: їх кольору, довжині, підбору. Дванадцять кольорів, кожен з яких був оберегом, і лікарем, захищаючи волосся від чужого ока.
Стрічки вимірювали по довжині коси, розрізали нижче коси, щоб її сховати. Найпершою по центру в’язали світло-коричневу — символ землі–годувальниці, пообіч якої жовті — символ сонця; за ними — світло-зелені й темно-зелені — краса та молодість; голубі й сині — небо і вода, що надають силу й здоров’я. Далі йшли жовтогаряча — символ хліба, фіолетова — мудрість, малинова — душевність і щирість, рожева — достаток. Білу вплітали лише тоді, коли кінці її були розшиті сріблом і золотом (на лівому — сонце, на правому — місяць). Не вишита стрічка не пов’язувалася, це був символ пам’яті про померлих. Дівчата, що вплітали у віночок мак, підв’язували до нього червону стрічку — символ печалі й магічності.
У гаю , на лузі, в полі,
Скільки там квіток!
Ми нарвали їх доволі,
Потім посідали в класі,
І сплели вінок.
Перегляд учнями кліпу « Я маленька українка»
V. Підсумок уроку.
- Про яку частину мови ми говорили на уроці ? Чи сподобався вам урок? Про що ви дізналися ?
Домашнє завдання. Скласти загадку про улюблену квітку, використовуючи прикметники і намалювати малюнок.