Урок 1
Тема. Позакласне читання. Українська народна казка «Зайчикова хатка».
Мета: поглибити знання учнів про казку як вид усної народної творчості; формувати навички свідомого виразного читання, особистісного спілкування і спілкування у групах; удосконалювати вміння характеризувати дійових осіб, читати за особами, визначати головну думку казки; розвивати пам’ять, увагу, уміння висловлювати оцінні судження, збагачувати активний словниковий запас учнів; виховувати інтерес до читання, бережливе ставлення до тварин.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: мультимедійна презентація, ілюстрації до казки.
Форма проведения: інтерактивне спілкування.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Дзвоник пролунав веселий,
Дружно всіх він кличе в клас.
I цікаве на уроці
Пропоную я для вас.
Станьте струнко, схаменіться,
Один одному всміхніться,
Приготуйте без мороки
Все, що треба для уроку.
Підготовлено — дзвінок —
Починаеться урок.
II. Актуалізація опорних знань
1. Розвиток мовленнєвого апарату й удосконалення навички читання
Виконуємо мовну розминку, використовуючи мультимедійну презентацію за слайдами:
Інтонування
У хаті в нас з недавніх пір
Завівся дуже дивний звір.
Живе собі і геть не йде.
Зовуть його – Не-Знаю-Де
Робота над скоромовкою
Зажурився заєць-тато –
Знов пустують зайченята.
2. Бесіда з дітьми
Що ви очікуєте від уроку?
Дітки, а ви любите подорожувати?
Я пропоную вам вирушити сьогодні до однієї чудової країни.
Ви згодні?
3. Передбачення
А щоб дізнатися як називається країна, до якої ми сьогодні вирушимо, вам необхідно заповнити цей кросворд. Відгадавши загадки, ми визначимо назву цієї країни.
А коли хто йде,
Господаря сповіщає. (Собака)
невеличкий сам на зріст
на городі побував
нам капусту пожував. (Заєць)
В школі не вчився
А години знає. (Півник)
Руде волосище,
Хитре хитрище. (Лисичка)
Ключове слово — «казка» (Перед ознайомленням з темою уроку пропоную передбачення за загадками і ключовим словом).
III. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів. Повідомлення теми і мети уроку
1. Вчитель:
Сьогодні у нас – незвичайний урок!
У казку ми зробимо ще один крок.
А з казкою ми зустрічались не раз!
I знову вона завітала у клас.
Прочитаємо хором тему нашого уроку: «Українські народні казки». Давайте визначимо для себе завдання уроку:
Знати: зміст казки, цікаву інформацію. |
Вміти: читати казку, складати запитання. |
Цінувати: час, допомогу друзів. |
2. Метод «Асоціативний кущ»
- З чим у вас асоціюється казка?
3. Метод «Інтерв'ю»
- Що таке казка?
- Як казка прийшла до нас?
- Які є казки?
- Хто автор народних казок?
Казка – це розповідний народнопоетичний або писемно-літературний твір про вигадані подї та вигаданих осіб іноді за участю фантастичних сил. Казка - дивний і мудрий порадник. Це вона дає перше уявлення про добро і зло, правду і неправду, чесність, справедливість.
Рослини і тварини в казках уміють розмовляти і робити все те, що і люди.
В них трапляються чарівні пригоди, живуть незвичайні речі, діють чаклуни.
Казка народилась у сиву давнину. Бабусі розповідали своїм онукам казки, які колись почули в дитинстві. Онуки підросли, стали дорослими і розповіли їх вже своїм дітям та онукам. Ці казки виникли раніше, ніж люди навчились писати. Тому їх не записували, а переказували один одному. При переказуванні тексти часто змінювались. Їх автори забувалися за давністю. Казка ставала народною.
Так з'явились і живуть серед нас народні казки. У кожного народу вони свої: в українського – українські, у польського – польські, у німецького – німецькі.
Розрізняють казки про тварин, чарівні та соціально-побутові.
Крім народних казок є ще й літературні (авторські) казки, створені письменниками.
ІV. Сприймання та усвідомлення нового навчального матеріалу
1. Робота над казкою «Зайчикова хатинка»
Як ви думаєте, про кого може йти мова у казці?
Що ви знаете про зайця?
а) Прослуховування казки дітьми в аудіосупроводі з закритими очима.
б) Словникова робота.
крижана |
захлюпав |
водою стекла |
клишоногий |
гірко плаче |
рюмсає |
вухань |
красень |
|
|
в) Бесіда за змістом казки.
Що уявляли, коли слухали казку?
Хто головний герой твору?
Яка була хатка у Зайчика?
Яка була хатка у Лисиці?
Як віддячила хитрунка Зайчику?
Скільки героїв казки приходило виручати хазяїна хатки? Хто вони?
Хто допоміг у біді Зайчику?
г) Читання казки в особах.
2. Фізкультхвилинка з використанням відео
3. Знайди уривок казки до ілютрації, що представлені в презентації. Прочитай виразно.
Жили собі лисичка і зайчик. У лисички хатка була крижана, а в зайчика - луб'яна.
І вирішила лисичка обдурити зайчика. Попросилась переночувати, та його з хатки й вигнала!
Йде зайчик дорогою, плаче. Йому назустріч – дві собаки:
Гав-гав-гав! Чого, зайчику, плачеш?
А зайчик відповідає:
Як же мені не плакати? Була в мене хатка луб'яна, а в лисиці – крижана. Прийшла весна, лисиччина хатка розтанула. Попросилася вона до мене переночувати, та мене й вигнала!
Не плач, зайчику! Ми твоєму горю зарадимо!
Підійшли вони до хатки, ведмідь як загарчить:
Йди, лисичко, геть!
Йде зайчик, сльозами умивається. Зустрічає його півень з косою:
Кукуріку! Чому, зайчику, плачеш?
Як же мені, півнику, не плакати? Була в мене хатка луб'яна, а в лисиці - крижана. Прийшла весна, лисиччина хатка розтанула. Попросилася вона до мене переночувати, та мене й вигнала!
Не плач, зайчику, я її вижену.
Ні, півнику, не виженеш! Собаки гнали - не вигнали, ведмідь гнав - не вигнав. Де вже тобі...
А от і вижену!
Півень втретє кричить:
Кукуріку! Несу косу на плечі! Хочу лиску посікти! Тікай, лиско, геть!
Лисичка як вискочить, та як дремене до лісу! Тільки її й бачили.
3. «Який ти?» (розминка)
Назви тварин пишуться на чистому папері та пришпилюються по периметру класної кімнати (лисичка, зайчик, півень, ведмідь). Діти вибирають тварину, яка найбільше відповідає їх типу, характеру і збираються біля свого листка.
Кожна група пише на ньому характерні риси, які пов'язують їх з обраною твариною.
Потім пояснюють свої думки, свій вибір. (Використовується для того, щоб заохотити учнів спілкуватися одне з одним, встановити довірливі стосунки між ними, поділитися в групи для роботи над казкою).
V. Підсумок уроку
1. Бесіда з дітьми
Ось і закінчилась наша подорож до країни народої казки.
Який твір ми читали сьогодні на уроці?
Цей твір казка? Доведи.
2. Метод «Мікрофон»
Сьогодні на уроці я… (що робив? що робила?)
Я дізнався (дізналася) про …
Мені було цікаво ….
Мені сподобалося ….
Я хочу …
Діти, я дуже рада, що всі ви любите казки. Адже читаючи їх, ви стаєте добрішими, мудрішими, сильнішими, милосерднішими. Недаремно кажуть:
«Казка маленька, а роздуму в ній багато».
А вам, діти, я хочу побажати: читайте, читайте і читайте! Хай не буде у вас жодного дня, аби ви не прочитали хоча б однієї сторінки нової книги. Тоді ви будете освіченими, вихованими, добрими людьми.
Вже багато ми казок, друзі, прочитали,
Про любов, красу і дружбу ми з казок дізналисъ.
Бо виховують казки добро, повагу, ласку.
І дорослі, і малі люблять гарну казку.
Казка – це чарівний світ, мудрості криниця,
Хай живе мільйони літ і не замулиться,
Хай навчає люд завжди, як по правді жити,
Щиру дружбу берегти, рідний край любити.