Мета: Ознайомити учнів з їхніми основними правами та обов'язками; формувати в учнів уявлення про Декларацію прав дитини; вчити відрізняти права від обов'язків, закріпити їх в пам'яті учнів; навчати дітей вмінню захищати себе при порушенні прав дитини; розвивати культуру дітей, акторські здібності; виховувати дисциплінованість, повагу до законів України, товаришів.
Тема: Права й обов’язки громадянина. Права дітей.
Мета: Ознайомити учнів з їхніми основними правами та обов’язками; формувати в учнів уявлення про Декларацію прав дитини; вчити відрізняти права від обов’язків, закріпити їх в пам’яті учнів; навчати дітей вмінню захищати себе при порушенні прав дитини; розвивати культуру дітей, акторські здібності; виховувати дисциплінованість, повагу до законів України, товаришів.
Обладнання: презентація у форматі Microsoft Office Power Point, картки - ілюстрації для роботи в групах, ілюстрований матеріал до теми, іграшковий мікрофон.
Хід уроку
І. Організаційний момент ( слайд)
Привітання
ІІ. Повідомлення теми та девізу уроку
Тема уроку: Права 1 обов’язки громадянина. Права дітей
Девіз уроку: « Працюй наполегливо, швидко , старанно щоб жодна хвилина не втратилась марно» ( слайд)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учні на нашому уроці ми з вами розглянемо:
Також ви будете вчитися:
Під час уроку ви будете працювати у групах. В ході уроку кожній групі будуть запропоновані різноманітні завдання: підібрати підписи до малюнків, допомогти казковим героям вирішити правові питання, зіграти в гру « Права та обов’язки» . Та дати відповідь на проблемне питання уроку: Чи потрібно людині знати свої права та обов’язки?
За активну діяльність на уроці ви будете отримувати оцінки у вигляді смайликів. Група яка набере найбільшу кількість смайликів в кінці уроку отримає оцінку в 11 балів, друге місце за кількістю смайликів – 10, третє-9 відповідно четверта група – 8 балів. Для проведення підсумку уроку вам буде запропонований тест з теми « Права й обов’язки громадянина».
Також я хочу призначити консультантів у групах. Консультантом №1 буде (ім’я), консультантом №2 (ім’я). Вам я пропоную опрацювати запропонований текст та зробити нам повідомлення.
Проблемне питання: Чи потрібно людині знати свої права та обов’язки?
ІV. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя
Учні! М з вами живемо у вільній незалежній державі . Про Україну знають у всьому світі як миролюбиву, працьовиту і незалежну державу.
Кожен з нас пишається тим що є українцем.
Погляньте будь ласка на дошку перед вами є дві мапи України, а на столах знаходяться сердечка та долоньки. Я пропоную тим у кого є сердечка написати «за що ми любимо Україну», а тим у кого долоньки « що б ви могли зробити для своєї Батьківщини».
Підсумовуючи вище сказане можна сказати що всі ми є громадянами України.
А скажіть мені, що означає бути громадянином України? (ми повинні любити рідну мову, поважати український народ, шанувати традиції країни, поважати права інших людей, сумлінно виконувати обов’язки). Як кожний справжній громадянин, ви повинні знати свої права і обов’язки. Які зазначені у Конституції України. А. що таке Конституція, нас познайомить наш консультант, а ви уважно послухайте
Консультант 1: Конституція – Основний Закон держави.(слайд)
У ній записані всі правила, за якими повинні жити люди цієї країни. І правила ці ні в якому разі не можна порушувати. За допомогою Конституції держава піклується про своїх громадян. Від нас залежить, якою стане наша рідна держава: сильною й розвинутою, з високим рівнем життя її громадян, чи слабкою, залежною від волі інших держав. Чим сильніша і розвиненіша держава, тим краще в ній живеться людям – її громадянам; чим більше піклуються про державу її громадяни, тим вона сильніша й розвиненіша. Всі громадяни мають рівні права і обов'язки.
- А скажіть мені, як ви розумієте , що таке Конституція?(слайд)
( Конституція встановлює певні порядки в суспільстві)
Робота у зошиті
Конституція - основний державний документ ,який визначає державний устрій, порядок і принципи функціонування представницьких, виконавчих та судових органів влади, виборчу систему, права й обов’язки держави , суспільства та громадян. Інші закони держави, як правило, спираються на конституцію
- Учні, що потрібно вам для того, аби ви гармонійно зростали ?
( гратися, займатися фізкультурою, вчитися, спілкуватися, дотримуватися здоровоо способу життя)
- На все, що ви зараз сказали , ви маєте право.
- Як ви розумієте, а що ж таке « право»? ( Необхідне правило: те, що можна робити)
( слайд) Право - система обов’язкових дій для всіх, формально зазначених правил поведінки.
- А ще : Право – надане законом держави можливість здійснювати певну діяльність.
Робота з підручником
Формування уявлень про Декларацію прав дитини та з’ясування обов’язків та прав дітей.
- А скажіть мені будь ласка, за допомогою якого документа держава піклується про своїх громадян? ( Конституція)
- А чи знаєте ви, який особливий документ дбає про права дитини від народження до 18 років ?. (Декларація прав дитини).
А про Декларацію нам розповість консультант №2, який отримав завдання на початку уроку.
Консультант 2: ( слайд) Декларація прав дитини дуже важливий документ, в якому визначені права дитини. Вона була проголошена 20 листопада 1957 року Генеральною Асамблеєю ООН, а прийнята аж у 1959 році. Цей закон повинні виконувати люди всієї нашої Землі
У 1989 році 191 прогресивна країна світу підписали Конвенцію прав дитини, яка має 54 статті, написаних на 6 мовах.
Конвенція ООН про права дитини набула чинності в Україні з 27 вересня 1991 року і з цього часу є частиною національного законодавства.
ДЕКЛАРАЦІЯ – це слово латинське, у перекладі означає заява, оголошення. Цей документ, у якому викладено важливі правила , обов’язки для всіх людей. ( слайд)
КОНВЕНЦІЯ – це угода, міжнародний договір із певних питань. КОНВЕНЦІЯ допоможе отримати відповіді на багато питань, які цікавлять і можуть цікавити дітей. ( слайд)
7. Знайомство з терміном «обов’язок”
– Учні, кожна людина має не тільки права, але й обов’язки перед суспільством. Вона повинна поводитися так, щоб не заважати правам та свободам інших людей. До того ж треба пам’ятати, що права нерозривно пов’язані з обов’язками.
- Учні, а що ж таке обов’язок? (ОБОВ’ЯЗОК – це те, що ми повинні виконувати, щоб бути корисними собі та оточуючим.)
- Як ви вважаєте, які ваші основні обов’язки? (Навчатися в школі, допомагати старшим та доглядати менших, слухати батьків, піклуватися про своє здоров’я.)
– Отже, ви зобов’язані вчитися, виконувати посильну для вас фізичну працю, оберігати природу, поважати права інших людей. У школі ви повинні старанно вчитися, виконувати шкільні доручення. Вдома в коло ваших обов’язків входить піклування про членів вашої родини, посильна допомога старшим, догляд за меншими, гарна поведінка, піклування про своє здоров’я.
Завдання «Кожному символу – свій підпис» (слайд)
Слово вчителя
- Діти, серед записаних вами прав є право на відпочинок. То давайте і ми з вами відпочинемо.
VI. Фізкультхвилинка ( слайд)
Пошта казкових героїв. Робота в групах
Вчитель: Дозвольте зачитати Вам її текст.
Звертаємося за допомогою! Захистіть наші права!
Літературні герої.
– Отже, допоможемо літературним героям?
Кожна група зараз отримає завдання. Потрібно дати відповідь на запитання героя казки.
Відповідати потрібно за поданим кліше (слайд)
«Ми вважаємо, що …..» «… тому, що ….» «Таким чином …»
(Діти отримують завдання, виконують його, дають свої відповіді)
1 група (слайд)
Червона Шапочка із казки Шарля Перро: Злий та підступний Сірий Вовк удавав із себе доброго, дізнався, як потрапити в будинок до моєї бабусі, а потім проковтнув і бабусю, і мене. Лісоруби врятували нас. Чи порушив Вовк наші права? (Ми вважаємо, що Вовк вчинив погано тому, що порушив статтю Декларації прав людини, в якій написано, що кожна людина має право на життя, свободу та особисту недоторканість.)
2 група ( слайд)
Кай із казки Г.Х.Андерсена «Снігова королева»: Снігова королева викрала мене і відвезла у свій величезний льодовий палац. Вона обіцяла мені подарувати увесь світ і пару ковзанів. Але мені чомусь здається, що так не можна було робити. А ви як думаєте? (Ми вважаємо, Снігова королева вчинила неправильно, тому що за законами Конституції діти мають право жити зі своїми батьками, і нікому не дозволено їх розлучати.)
3 група (слайд)
Карлсон із казки А.Лінгрен «Малюк і Карлсон, який живе на даху»: Фрекен Бок не поважала і не любила дітей. Вона промовляла: «Нічого-нічого! В мене діти і собаки швиденько стають шовковими?» Чи мала вона право з ними так поводитися? (Ми вважаємо, що Фрекен Бок була не права тому, що у Декларації прав дитини сказано, що жодна дитина не повинна бути скривджена. А в Конституції записано, що кожен має право на повагу до його гідності… Таким чином вона порушувала права дітей)
4 група ( слайд)
Каченя із казки Г.Х. Андерсена « Гидке каченя»: Я живу на подвір’ї серед інших пташок, але всі мене ображають та відверто глузують з мене. Моя рідна мати вигнала мене з дому бо я не такий як всі. Але ж так не повинно бути ? ( Ми вважаємо, що оточуючи каченя вчиняють невірно адже за конституцією всі мають рівні права на гідність та повагу. Стосовно матері то вона повинна піклуватися та дбати про свою дитину до її повноліття)
- Молодці, діти. Ви всі правильно відповіли на запитання на казкових героїв. Ми з вами добре знаємо, що кожна казка закінчується добре. І ми знаємо, що порушення прав завжди карається. А це означає, що кожен повинен знати, які права у нього є, що робити, якщо їх порушують. Кожна дитина має право на щасливе життя!
На знак вдячності казкові герої запропонували вашим групам пограти в гру Права та обов’язки». Перед вами лежать аркуш на якому ви повинні визначити права і обов’язки дитини. Під №1 у вас повинні бути зазначені права, під №2 обов’язки. Та група яка виконає завдання першою отримає смайлик.
V. Закріплення вивченого матеріалу . Тест
- Учні, давайте підведемо підсумок нашого уроку виконавши тестові завдання. За кожну правильну відповідь ви отримуєте 2 бали Загальна кількість балів 12.
1. Позначте позначкою обов’язки громадян України
А. Сплачувати податки і збори
Б. Додержуватися Конституції та законів України
В. Здобувати вищу освіту
Г. Захищати Вітчизну
2. Права дітей записані у..
А. Наказі про особисту відповідальність батьків при вихованні дітей
Б. Декларації про права дитини
В. Конституції України
Г. Статуті КГ№49
3. За Конвенцією про права дитини, дитиною є кожна особа віком до..років
А.14 років
Б. 15 років
В. 16 років
Г. 17 років
Д. 18 років
4. Гарантом прав і свобод людини і громадянина є:
А. Президент України
Б. Верховна Рада України
В. Уповноважений Верховної Ради з прав людини
5. Право на достатній життєвий рівень належить до:
А. Особистих прав
Б. Політичних прав
В. Економічних прав
Г. Соціальних прав
6. Визначте поняття, що характеризується як об’єктивно обумовлена вимога держави до особи діяти чітко визначеним у законі чином або утримуватися від здійснення певних дій
А. Право
Б. Свобода
В. Гарантія
Г. Обов’язок
3. Оцінювання учнів ( слайд)
- Ви всі сьогодні старанно працювали на уроці. Я від вас очікувала на уроці : активності, співпраці, дружньої роботи, старанності, поваги до законів України. Ми довели, що кожній людині в нашій країні потрібно знати свої права та обов’язки. Тому б мені хотілося відмітити групи ,які приймали активну участь на уроці. (Вчитель оцінює учнів і коментує за що саме поставлена така оцінка: працював активно, творчо, старався, працював нижче своїх можливостей.)
VI. Підсумок уроку
– Учні, я бажаю, щоб ви в своєму житті зустрічали менше несправедливості, що ваші права не порушувалися. Я залишаю вам, пам’ятки, в яких зазначено, куди ви зможете звернутися у разі порушення ваших прав це:
VІI. Домашнє завдання (слайд)
Дослідити за допомогою gr- code порушення прав людини та дитини в мультфільмах та фільмах
Тести
1. Позначте позначкою обов’язки громадян України
А. Сплачувати податки і збори
Б. Додержуватися Конституції та законів України
В. Здобувати вищу освіту
Г. Захищати Вітчизну
2. Права дітей записані у..
А. Наказі про особисту відповідальність батьків при вихованні дітей
Б. Декларації про права дитини
В. Конституції України
Г. Статуті КГ№49
3. За Конвенцією про права дитини, дитиною є кожна особа віком до..років
А.14 років Б. 15 років
В. 16 років Г. 17 років
Д. 18 років
4. Гарантом прав і свобод людини і громадянина є:
А. Президент України
Б. Верховна Рада України
В. Уповноважений Верховної Ради з прав людини
5. Право на достатній життєвий рівень належить до:
А. Особистих прав Б. Політичних прав
В. Економічних прав Г. Соціальних прав
6. Визначте поняття, що характеризується як об’єктивно обумовлена вимога держави до особи діяти чітко визначеним у законі чином або утримуватися від здійснення певних дій
А. Право
Б. Свобода
В. Гарантія
Г.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Наша група отримала завдання підібрати підписи до ілюстрацій з теми конституційні права та обов’язки громадянина. В ході виконання завдання ми підібрали підписи до наступних ілюстрацій….
Наша група отримала завдання підібрати підписи до ілюстрацій з теми конституційні права та обов’язки громадянина. В ході виконання завдання ми підібрали підписи до наступних ілюстрацій….
Наша група отримала завдання підібрати підписи до ілюстрацій з теми конституційні права та обов’язки громадянина. В ході виконання завдання ми підібрали підписи до наступних ілюстрацій….
Наша група отримала завдання підібрати підписи до ілюстрацій з теми конституційні права та обов’язки громадянина. В ході виконання завдання ми підібрали підписи до наступних ілюстрацій….
До нашої груп надійшла телеграма від Карлсон із казки А.Лінгрен
«Малюк і Карлсон, який живе на даху»
Фрекен Бок не поважала і не любила дітей. Вона промовляла: «Нічого-нічого! В мене діти і собаки швиденько стають шовковими?» Чи мала вона право з ними так поводитися?
Порадившись ми , дійшли висновку, що Фрекен Бок….
До нашої груп надійшла телеграма від Каченя із казки Г.Х.Андерсена
«Гидке каченя»Я живу на подвір’ї серед інших пташок, але всі мене ображають та відверто глузують з мене. Моя рідна мати вигнала мене з дому бо я не такий як всі. Але ж так не повинно бути ?
Порадившись ми , дійшли висновку, що в казці були порушені права каченя, а саме….
До нашої груп надійшла телеграма від Червоної Шапочки
Злий та підступний Сірий Вовк удавав із себе доброго, дізнався, як потрапити в будинок до моєї бабусі, а потім проковтнув і бабусю, і мене. Лісоруби врятували нас. Чи порушив Вовк наші права?
Порадившись ми , дійшли висновку, що в казці були порушені наступні права …