Розробка уроку з правознвсва
Навчальна складова мети уроку: Спираючись на знання про правовідносини, отримані учнями у 9-му класі, продовжити формувати поняття “правовідносини”, “суб'єкти правовідносин “ “правосуб'єктність“, “правоздатність”, “дієздатність”, “деліктоздатність”, розглянути види й структуру правовідносин;
Розвивальна складова мети уроку: продовжити роботу щодо вдосконалення уміння учнів аналізувати зміст понять, факти життя з точки зору наявності правовідносин та можливості своєї участі в них (наводити приклади), розвивати навички роботи в групі, соціальні і громадянські компетентності учнів.
Виховна: формувати (виховувати) правову культуру.
Урок правознавства (10 клас)
Тема : Правовідносини
Навчальна складова мети уроку: Спираючись на знання про правовідносини, отримані учнями у 9-му класі, продовжити формувати поняття “правовідносини”, “суб'єкти правовідносин “ “правосуб’єктність“, “правоздатність”, “дієздатність”, “деліктоздатність”, розглянути види й структуру правовідносин;
Розвивальна складова мети уроку: продовжити роботу щодо вдосконалення уміння учнів аналізувати зміст понять, факти життя з точки зору наявності правовідносин та можливості своєї участі в них (наводити приклади), розвивати навички роботи в групі, соціальні і громадянські компетентності учнів.
Виховна: формувати (виховувати) правову культуру.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Технічне обладнання та програмне забезпечення: мультимедійна установка; підручник «Правознавство» для 10 класу. – К.: Грамота, 2010, автор О.Д.Наровлянський.
Методи навчання: розповідь, пояснення, фронтальна бесіда, роздатковий матеріал, робота з підручником, перегляд презентації, систематизація матеріалу, що вивчається в блок- схемі «Суб’єкти права та його риси».
Основні компетентності, що формуються в процесі засвоєння навчального матеріалу: соціальна, громадянська, комунікативна, інформаційна.
Форми організації пізнавальної діяльності: індивідуальна, групова.
Основні поняття: правовідносини, суб’єкт, об’єкт, правоздатність, дієздатність, деліктоздатність. (Терміни записані на дошці).
Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть:
ХІД УРОКУ
І. Організація уроку. (1 хв.)
Вступне слово учителя.
У процесі свого життя кожна людина постійно вступає у відносини з іншими людьми. Ці відносини регулюються соціальними нормами: в одному випадку це норми моралі, в іншому – традиції чи релігійні норми. У багатьох випадках суспільні відносини регулюються нормами права. (Застосування методу «Кластер» на дошці записуються ключові слова «соцальні норми» ).
( Орієнтовна відповідь )
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Перевірка д/з. (5 хв.)
Фронтальне опитування.
1.Як регулюються відносини між людьми?
2.Що таке соціальні норми?
3.Які види соціальних норм ви знаєте? (СЛАЙД 1)
4.Чим право відрізняється від інших соціальних норм?
5.На вашу думку, що є особливим видом суспільних відносин?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. (5 хв.)
Учням пропонується навести приклади життєвих ситуацій, в яких, на їх думку, є правовідносини. Потім пропонується навести ситуації, де є інші норми:
релігійні, політичні, моральні, національні тощо.
(«Кошик ідей» не коментуючи, учитель приймає відповіді учнів).
- Як розрізнити критерії цих ситуацій? (щоб дати правильну відповідь, потрібно
знати склад правовідносин (суб»єкт, об»єкт і зміст) і вміти визначати юридичні факти (юридичні дії та події)).
- Яку тему ми будемо сьогодні розглядати?
(Відповіді учнів вислуховуються і тема записується на дошці). (СЛАЙД 2)
При вивченні даної теми нам слід запам’ятати, що являють собою правовідносини, які їх ознаки, основні елементи. Необхідно усвідомити сутність кожного з елементів правовідносин: суб’єкта, об’єкта, знати передумови виникнення, зміни або припинення правовідносин та їх різновиди.
ІV. Оголошення теми та очікуваних результатів (1 хв.)
Після цього уроку учні зможуть:
V. Вивчення нового матеріалу
1. Поняття і види правовідносин.
Відносини між людьми та їх організаціями в реальному житті мають різноманітні форми виявлення. Вони можуть бути релігійними, моральними, національними та правовими.
Правові норми є особливим офіційним результатом суспільних відносин. Регулюючи ті чи інші суспільні відносини, норми тим самим надають їм правової форми. Таким чином, виникає особливий вид суспільних відносин –правовідносини.
Запис у зошит терміну
Робота з підручником с,113 див. схема « Ознаки правовідносин»
Робота з підручником с. 56 див. схему « Види правовідносин». Привести приклади. (СЛАЙД 5)
2. Елементи складу правовідносин.
Правовідносини мають складну юридичну конструкцію, в яку входять такі структурні елементи, як суб»єкти, об»єкти та зміст правовідносин.
Робота з підручником с. 57, п. 2. Виведення схеми «Склад правовідносин» на слайд. (СЛАЙД 6)
Учитель дає коротку характеристику кожному складу правовідносин. Треба зазначити, що будь-які правовідносини складаються з трьох основних елементів: суб’єкти правовідносин, об’єкти правовідносин, зміст правовідносин.
Запис у зошит термінів: (СЛАЙД 7, 8)
Далі учитель детальніше пояснює щодо суб’єктів правовідносин.
Суб’єктами можуть бути фізичні особи (окремі громадяни, іноземні громадяни, особи без громадянства) та юридичні особи (організації, підприємства, установи). Характер і ступінь участі суб’єктів у правовідносинах визначається їх правосуб’єктністю, що включає в себе правоздатність, дієздатність, деліктоздатність. (СЛАЙД 7, 8)
Робота з підручником с. 58 див. схему. Учні продовжують записувати терміни.
Учитель пояснює, що: при цьому правоздатність фізичних осіб виникає з моменту народження і припиняється зі смертю, а правоздатність юридичних осіб виникає з моменту їх державної реєстрації.
Невиконання чи неналежне виконання
Учитель пояснює, що: повна дієздатність у фізичних осіб настає з 18 років, в деяких випадках (наприклад, вступ до шлюбу) - з 16 років. Дієздатність пов”язана з психічними та віковими властивостями людини і залежить від них.
Дієздатність включає в себе угодоздатність та деліктоздатність. Угодоздатність- це здатність особи укладати договори.
Сукупність правоздатності та дієздатності утворює правосуб»єктність особи.
Дієздатність у юридичних осіб настає одночасно з правоздатністю
Учитель пояснює, що: Деліктоздатність фізичних осіб залежить від віку і психічного стану. Так, малолітні і несамовиті особи не несуть відповідальності за скоєне правопорушення.
Деліктоздатність юридичних осіб виникає з моменту їх державної реєстрації.
VI. Узагальнення знань учнів (СЛАЙД 9)
«Дошка запитань» :
VII. Закріплення нових знань і умінь (10 хв.)
Практична робота. Групова форма організації навчальної діяльності.
Учитель формує групи з учнів класу, і роз’яснює завдання. Учні користуються схемами з підручника. За 10 хвилин треба опрацювати ситуацію та заслухати відповіді кожної групи.
Після закінчення часу учитель вислуховує відповіді та коментує їх, оцінюючи. Кожній групі роздається алгоритм запитань на окремому аркуші паперу А4.
шлюб Марія Д. та Петро Т., після реєстрації на них чекала приємна несподіванка: голова районної державної адміністрації вручив молодятам подарунок – телевізор.
А. Микола та Ірина уклали шлюбний договір.
Б. Олексій створив винахід.
В. Наталія написала роман.
Г. Максим виявив скарб.
Д. Суд визнав права власності за Сидоренком на самовільно збудований гараж після того, як йому було надано земельну ділянку під гараж.
VIII. Підсумок уроку. Виставлення оцінок.
1. Співставлення очікуваних результатів уроку з реально виконаними. (Бесіда з учнями).
2. Рефлексія. (Що дізналися нового, цікавого.).
3. Висновки. (Учитель ще раз наголошує про необхідність дотримуватися в житті рівня своєї дієздатності, щоб уникати негативних наслідків діяльності та пропонує по - новому подивитися на події навколо себе, розуміючи їх правові наслідки для себе та оточуючих).
IX. Домашнє завдання. Інструктаж з виконання домашнього завдання (СЛАЙД 10)