Тема:Приголосні звуки. Спостереження за роботою мовленнєвих органів (язик, губи, зуби) під час вимови приголосних звуків
Мета: навчати учнів упізнавати і розрізняти на слух та за способом вимовляння приголосні звуки (утворення перешкоди на шляху видихуваного повітря); повторити алфавіт; формувати навички звуко-буквеного аналізу слова; розвивати спостережливість; виховувати любов до рідної мови.
Обладнання: ілюстрації, схеми, підручники.
Тип уроку: комбінованй
Тема:Приголосні звуки. Спостереження за роботою мовленнєвих органів (язик, губи, зуби) під час вимови приголосних звуків
Мета: навчати учнів упізнавати і розрізняти на слух та за способом вимовляння приголосні звуки (утворення перешкоди на шляху видихуваного повітря); повторити алфавіт; формувати навички звуко-буквеного аналізу слова; розвивати спостережливість; виховувати любов до рідної мови.
Обладнання: ілюстрації, схеми, підручники.
Тип уроку: комбінованй
Хід уроку
Вже дзвінок нам дав сигнал,
Працювати час настав,
Тож і ти часу не гай,
І роботу починай.
II. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання (с. 30, вправа 78)
— Прочитайте слова, змінюючи кожне слово так, щоб ненаголошений склад став наголошеним.
— Що треба зробити зі словом, щоб дізнатися, яку букву («е» чи «и») слід писати в ненаголошеному складі?
2. Фронтальне опитування
— Чим відрізняються звуки і букви?
— Які бувають букви?
— На які групи розподіляються всі звуки? (Голосні звуки, приголосні звуки, знак м’якшення, всього три групи.)
— Скільки в українській мові голосних звуків? (Шість)
— Скількома буквами вони позначаються? (Десятьма)
— Скільки всього букв в українській абетці?
— Повторимо абетку всі разом.
— Хто сам хоче розказати українську абетку?
III. Повідомлення теми і мети уроку
— На сьогоднішньому уроці ми більше дізнаємося про приголосні звуки.
Тема уроку «Приголосні звуки».
IV. Вивчення нового матеріалу
Запалали в чистім полі,
Наче галстуки червоні.
То палає в полі так
Польовий червоний...(Мак)
2. Робота за підручником (с. 30–32)
Вправа 79
Учні роздивляються малюнок і розповідають, що на ньому зображено. — Мак — це рослина, яка в Україні росте і на городі, і в саду, і на луках, і в полі. Особливо вабить око мак польовий. Такий, як на нашому малюнку.
А декоративний мак буває і білий, і блідо-рожевий, і бузковий, і червоний, жовтогарячий! Але коли мова заходить про мак, то майже всі, в першу чергу, уявляють собі квітку маку саме червоного кольору.
Подивіться на нього ще раз і скажіть: — Яке в маку стебло? (Стебло в маку соковите, ворсисте.)
— Які листочки? (Листочки мають розсічену форму.)
— Які пелюстки? (У маку великі червоні пелюстки.)
— Яка серединка? (Серединка має форму кульки з чорним пилком.)
— Де ростуть маки? (Маки ростуть у полі, на городі, в саду.)
— Запишіть повну відповідь на третє запитання у зошит. (У маку великі
червоні пелюстки.)
— Як перевірити написання слова червоні? (Червень)
— Вимовте всі приголосні звуки у цьому слові.
Вправа 80
Учні вимовляють звуки в слові мак, називають звук, під час вимовляння якого повітря проходить вільно через рот.
— Поясніть, на які перешкоди натрапляє повітря під час вимови приголосних звуків [м] і [к].
Візьміть до уваги!
Звуки [м], [к] — приголосні, тому що: утворюються за допомогою голосу і шуму або тільки шуму; під час їх вимови повітря проходить через рот, натрапляючи на перешкоди; вони не утворюють складу.
Вправа 81
Учні читають текст і відповідають на запитання.
— Як українські господині використовували мак?
— Коли мак освячували в церкві?
— Разом з якими квітами мак складали в букети?
— Прочитайте перше речення та опишіть його. Знайдіть у ньому слова зі збігом двох або трьох приголосних звуків. Підкресліть букви, якими вони позначені.
Хвилинка спілкування
— Мені дуже подобаються осінні квіти. Особливо я люблю чорнобривці. А ти?
— Я люблю весняні квіти.
— Які саме?
— Продовжіть розмову.
2. Фізкультхвилинка
Вправа 82
Учні читають слова вголос. Записують в один стовпчик слова, в яких приголосних звуків більше, ніж голосних, а в другий — решту слів.
— Ще раз прочитайте слова і скажіть, які з них вимовляти було важче.
(Слова першого стовпчика вимовляти важче.)
— Як ви вважаєте чому? (Бо кілька приголосних поспіль вимовляти важче.)
— Під цією вправою прочитайте висновок. Візьміть до уваги!
В українській мові слова зі збігом кількох приголосних звуків трапляються рідко. Тому нашу мову називають співучою, мелодійною, милозвучною.
V. Узагальнення й систематизація знань
1. Робота над віршем
— Прочитайте вірш. Спишіть другий рядок.
Лось і лосенятко з ним.
Ліс для лосів — рідний дім.
Літо в ліс гукнуло осінь.
Лист летить на спини лосям.
— Підкресліть букви, що позначають приголосні звуки.
— Прочитати букви і вимовити відповідні приголосні звуки.
2. Гра «Віконечка»
— Запишіть слова, вставляючи пропущені букви. Підкресліть букви, що позначають приголосні звуки.
З мля, с ниця, ц буля, т пло, л сточок.
3. Списування із граматичним завданням
— Спишіть слова, поділяючи їх для переносу. Підкресліть букви, що позначають приголосні звуки.
Вулиця, їжак, цукор, верблюд, неділя.
4.Диктант
У садку співав соловей. Його пісня була дуже гарна. Він знав, що його пісню люблять люди.
— У першому реченні підкресліть букви, що позначають приголосні звуки.
VI. Підбиття підсумків. Рефлексія
— Які бувають звуки?
— Як упізнати і розрізнити на слух приголосні звуки? (Приголосні звуки відрізняються від голосних тим, що при їх вимові повітря потрапляє на перешкоду.)
VII. Домашнє завдання
С. 32, вправа 83.