Тема:Приголосні звуки. Спостереження за роботою мовленнєвих органів (язик, губи, зуби) під час вимови приголосних звуків

Про матеріал

Тема:Приголосні звуки. Спостереження за роботою мовленнєвих органів (язик, губи, зуби) під час вимови приголосних звуків

Мета: навчати учнів упізнавати і розрізняти на слух та за способом вимовляння приголосні звуки (утворення перешкоди на шляху видихуваного повітря); повторити алфавіт; формувати навички звуко-буквеного аналізу слова; розвивати спостережливість; виховувати любов до рідної мови.

Обладнання: ілюстрації, схеми, підручники.

Тип уроку: комбінованй

Перегляд файлу

 

Тема:Приголосні звуки. Спостереження за роботою мовленнєвих органів (язик, губи, зуби) під час вимови  приголосних звуків

Мета: навчати учнів упізнавати і розрізняти на слух та за способом вимовляння приголосні звуки (утворення перешкоди на шляху видихуваного повітря); повторити алфавіт; формувати навички звуко-буквеного аналізу слова; розвивати спостережливість; виховувати любов до рідної мови.

Обладнання: ілюстрації,  схеми, підручники.

Тип уроку:  комбінованй

Хід уроку

  1.          Організаційний момент

Вже дзвінок нам дав сигнал,

Працювати час настав,

Тож і ти часу не гай,

І роботу починай.

II. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання (с. 30, вправа 78)

— Прочитайте слова, змінюючи кожне слово так, щоб ненаголошений склад став наголошеним.

— Що треба зробити зі словом, щоб дізнатися, яку букву («е» чи «и») слід писати в ненаголошеному складі?

2. Фронтальне опитування

— Чим відрізняються звуки і букви?

— Які бувають букви?

— На які групи розподіляються всі звуки? (Голосні звуки, приголосні  звуки, знак м’якшення, всього три групи.)

— Скільки в українській мові голосних звуків? (Шість)

— Скількома буквами вони позначаються? (Десятьма)

— Скільки всього букв в українській абетці?

— Повторимо абетку всі разом.

— Хто сам хоче розказати українську абетку?

III. Повідомлення теми і мети уроку

— На сьогоднішньому уроці ми більше дізнаємося про приголосні звуки.

Тема уроку «Приголосні звуки».

IV. Вивчення нового матеріалу

  1.                      Робота над  загадкою

Запалали в чистім полі,          
Наче галстуки червоні.
То палає в полі так 
Польовий червоний...(Мак)

2. Робота за підручником (с. 30–32)

Вправа 79

Учні  роздивляються малюнок і розповідають, що на ньому зображено.  — Мак — це рослина, яка в Україні росте і на городі, і в саду, і на луках,  і в полі. Особливо вабить око мак польовий. Такий, як на нашому малюнку.

А декоративний мак буває і білий, і блідо-рожевий, і бузковий, і червоний,   жовтогарячий! Але коли мова заходить про мак, то майже всі, в першу чергу, уявляють собі квітку маку саме червоного кольору.

Подивіться на нього ще раз і скажіть:  — Яке в маку стебло? (Стебло в маку соковите, ворсисте.)

— Які листочки? (Листочки мають розсічену форму.)

— Які пелюстки? (У маку великі червоні пелюстки.)

— Яка серединка? (Серединка має форму кульки з чорним пилком.)

— Де ростуть маки? (Маки ростуть у полі, на городі, в саду.)

— Запишіть повну відповідь на третє запитання у зошит. (У маку великі

червоні пелюстки.)

— Як перевірити написання слова червоні? (Червень)

— Вимовте всі приголосні звуки у цьому слові.

Вправа 80

Учні вимовляють звуки в слові мак, називають звук, під час вимовляння  якого повітря проходить вільно через рот.

— Поясніть, на які перешкоди натрапляє повітря під час вимови приголосних звуків [м] і [к].

Візьміть до уваги!

Звуки [м], [к] — приголосні, тому що: утворюються за допомогою голосу  і шуму або тільки шуму; під час їх вимови повітря проходить через рот, натрапляючи на перешкоди; вони не утворюють складу.

Вправа 81

Учні читають текст і відповідають на запитання.

— Як українські господині використовували мак?

— Коли мак освячували в церкві?

— Разом з якими квітами мак складали в букети?

— Прочитайте перше речення та опишіть його. Знайдіть у ньому слова зі збігом двох або трьох приголосних звуків. Підкресліть букви, якими вони позначені.

Хвилинка спілкування

— Мені дуже подобаються осінні квіти. Особливо я люблю чорнобривці. А ти?

— Я люблю весняні квіти.

— Які саме?

— Продовжіть розмову.

2. Фізкультхвилинка

Вправа 82

Учні читають слова вголос. Записують в один стовпчик слова, в яких приголосних звуків більше, ніж голосних, а в другий — решту слів.

— Ще раз прочитайте слова і скажіть, які з них вимовляти було важче.

(Слова першого стовпчика вимовляти важче.)

— Як ви вважаєте чому? (Бо кілька приголосних поспіль вимовляти важче.)

— Під цією вправою прочитайте висновок. Візьміть до уваги!

В українській мові слова зі збігом кількох приголосних звуків трапляються рідко. Тому нашу мову називають співучою, мелодійною, милозвучною.

 

 

V. Узагальнення й систематизація знань

1. Робота над віршем

— Прочитайте вірш. Спишіть другий рядок.

Лось і лосенятко з ним.

Ліс для лосів — рідний дім.

Літо в ліс гукнуло осінь.

Лист летить на спини лосям.

— Підкресліть букви, що позначають приголосні звуки.

— Прочитати букви і вимовити відповідні приголосні звуки.

2. Гра «Віконечка»

— Запишіть слова, вставляючи пропущені букви. Підкресліть букви, що позначають приголосні звуки.

З мля, с ниця, ц буля, т пло, л сточок.

3. Списування із граматичним завданням

— Спишіть слова, поділяючи їх для переносу. Підкресліть букви, що позначають приголосні звуки.

Вулиця, їжак, цукор, верблюд, неділя.

4.Диктант

У садку співав соловей. Його пісня була дуже гарна. Він знав, що його пісню люблять люди.

— У першому реченні підкресліть букви, що позначають приголосні звуки.

VI. Підбиття підсумків. Рефлексія

— Які бувають звуки?

— Як упізнати і розрізнити на слух приголосні звуки? (Приголосні звуки відрізняються від голосних тим, що при їх вимові повітря потрапляє на перешкоду.)

VII. Домашнє завдання

С. 32, вправа 83.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
1 квітня 2018
Переглядів
1262
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку