Урок на тему: "Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль"

Про матеріал

Матеріал уроку сприяє поглибленню знань учнів про прикметник як частину мови, формуванню загальнопізнавальних умінь відрізняти прикметник від інших частин мови; правильно визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль; вихованню духовних цінностей на основі творів В.О.Сухомлинського.

Перегляд файлу

Тема уроку: Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична  роль

Мета: поглибити знання учнів про прикметник як частину мови, формувати загальнопізнавальні вміння відрізняти прикметник від інших частин мови; правильно визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль; удосконалювати навички правильного і доречного використання прикметників в усному і писемному мовленні; виховання духовних цінностей на основі творів В.О. Сухомлинського.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: мультимедійних проектор.

Міжпредметні зв’язки: музика, образотворче мистецтво, українська література.

Епіграф:

Виховуй у собі Людину – ось що найголовніше,

Виховуй у собі людську душу…

Прагни бути справжньою людиною

Сенс життя – у служінні людям.

                                                                                           В.О. Сухомлинський

Перебіг уроку

І. Організація навчальної діяльності учнів.

Слово вчителя (грає «Елегія» М. Лисенка).

Сьогодні ми вкотре доторкнемося до краси і величі рідного слова. Усе узвичаєно і звично, як завжди. Міркуй, говори, твори, та чомусь у наших очах хвилювання та неспокій. Якби життя проходило спокійно, врівноважено, тоді б не існувало радості, людина б не знала щастя. Важливо знаходити «золоту середину», вірити в краще і радіти тому, що живемо, не звертаючи уваги на дрібниці. А допоможуть у цьому Добро, Ласка, Тепло, Щирість самої людини, які згодом цим же обернуться до неї з боку оточуючих. Перемагає завжди добро!

Сподівання:

Як вони учитель, що піклується про вас, я сподіваюсь, що….

  •    ви завжди виконуватиме завдання якнайкраще;
  •    що можу довіряти своїм учням, бо ви дотримуєте слово;
  •    ви поважатимете думки інших;
  •    не перешкоджатимете іншим вчитись, не будете відволікатись;
  •    ви дружно працюватимете, а це означає, що всі ми зробимо якнайбільше на уроці.

Невпинний пошук – потреба душі.

Простягніть долоню. Подаруйте для роботи на уроці старанність, наполегливість, творчість. Простягніть іншу долоню – подарую вам знання, любов, підтримку.

Очікувані результати:

  • Учні повинні знати:
  • морфологічні ознаки прикметника, його синтаксичну роль;
  • Учні повинні вміти:
  • знаходити прикметники в реченні; визначати його морфологічні ознаки, синтаксичну роль.
  •               А як словник трактує поняття «добро»?

За свідченням Колосова у давнину це слово мало значення «міцний, сильний». Не випадково одного з трьох билинних захисників називали Добринею. Пізніше це слово стало оцінювати людину за зовнішнім виглядом, красою. Згодом стало означати «багатий», «домашній скарб».

 Розгляд таблиці (за Колосовим).

Отож, Добро є загальнолюдською духовною цінністю. Подумайте і скажіть у кінці уроку: «Добро чи зло переважає у сучасному світі?»

  •               Діти, що ви знаєте про В.О. Сухомлинського?

Повідомлення учнів про педагога, мислителя В.О. Сухомлинського.

На уроці ми будемо відкривати скарбнички і виконувати завдання, які під силу тільки добрим дітям.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

У Сухомлинського є навчальний і цікавий твір «Сьома дочка». У текстах, які є у вас на партах пропущено слова, спробуйте їх відновити.

Сьома дочка

Було у матері сім дочок. Ось поїхала одного разу мати в гості до сина, а син жив далеко-далеко. Повернулась додому аж через місяць.
         Коли мати ввійшла до хати, дочки одна за одною почали говорити, як вони скучили за матір'ю.
- Я скучила за тобою, немов маківка за  ……  променем, - сказала перша дочка.
- Я ждала тебе, як …… земля жде краплину води, - промовила друга дочка.
- Я плакала за тобою, як …… пташеня плаче за пташкою, - сказала третя.
- Мені тяжко було без тебе, як бджолі без квітки, - щебетала четверта.
- Ти снилась мені, як троянді сниться краплина роси, - мовила п'ята.
- Я виглядала тебе, як …… садок виглядає соловейка, - сказала шоста.
        А сьома дочка нічого не сказала. Вона зняла з ніг матусі взуття й принесла їй води у ночвах - помити ноги.

  •    Про що свідчить перше речення?
  •    Який твір – казка?
  •    Які ви знаєте твори про добро?

Так, саме на добрі тримається світ, воно творить чудеса.

  •    Які почуття викликав прослуханий твір? Чому?
  •    Що називається діалогом?
  •    Хто з дочок найбільше любить матусю?
  •    Якою є сьома дочка?
  •    На які питання відповідають пропущені слова?
  •    Що вам відома про прикметник?

Отож, тема уроку «Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична  роль».

Мета: поглиблення знань учнів про прикметник як частину мови, правильно визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль; виховання духовних цінностей на основі творів В.О. Сухомлинського.

Відкриймо скарбничку знань, звіримо ваші міркування з таблицею.

 

  •               Попрацюємо з підручником О. Глазової та Ю. Кузнєцова.

§ 23, с. 182-184.

  •               А зараз ми відкриємо скарбничку кмітливості.

 

Прислів’я – народна мудрість. Вони узагальнюють народний досвід, дають пораду, застерігають від помилок. Виникають постійно, але найвлучніші з них передаються з покоління в покоління. Отож, наступне завдання.

Лінгвістичне конструювання

  1.    Добре ім’я - …

А. …роби сміло.

  1.    Добре діло …

Б. … найкраще багатство.

  1.    Не одежа красить людину, …

В. … а добре імя.

  1.    Часок у добрі побудеш - …

Г. … як мине зле.

  1.    Буде добре, …

Д. … все горе забудеш.

  1.    Робиш добро – не кайся, робиш зло …

Е. … зла й сподівайся.

 

  •    А які ще прислів’я, приказки ви знаєте про добро та зло?

Відкриймо скарбничку асоціацій.

 

Давайте оживимо українську дитину, підібравши прикметники і склавши з ними речення.

- Так, українська дитина добра, співчутлива, милосердна, турботлива, чуйна, мудра, розсудлива, кмітлива, винахідлива, безкорислива, вдячна, точна, скромна, доброзичлива, делікатна, ввічлива, вольова, наполеглива, терпляча, сильна, ніжна, вірна, надійна, щира, життєрадісна, гармонійна, рішуча, розумна, совісна.

  •    Зверніть увагу, зображення стало кольоровим.

Слово вчителя

Від дії кожної людини залежить благополуччя світу. Лише чарівникові під силу великі справи – змінити світ на краще, у нього є магія та надзвичайні таланти і здібності. А що я? Звичайнісінька людина! Звичайно, цей дехто має рацію, але він не знає, що кожна людина на планеті Земля має таку чудодійну силу.

Сила з’являється:

  •    коли людина бажає змін;
  •    коли готова аналізувати і фантазувати;
  •    коли відкрита для добрих справ.

Отож, продовжте фразу: «Для цього не треба бути чарівником, бо я

можу …».

Відкриймо скарбничку милосердя.

Віртуальна подорож. (Перегляд відео, як учні ЗОШ № 23 займаються   волонтерством).

Відкриймо скарбничку працьовитості.

 

 

Робота в групах

І група. Розбір іменникових словосполучень:

Чутливість до добра і зла виховується у дитинстві, коли серце особливо чутливе до людських страждань, горя, туги.

ІІ група. Випишіть прикметники, вкажіть граматичні ознаки:

Слово – найтонше доторкання до серця, воно може стати і ніжною запашною квіткою, і живою водою, що повертає віру в добро, і гострим ножем, і розпеченим залізом, і брудом… Словом можна вбити і оживити …

ІІІ група. Із тексту «Наказ дітям» виписати прикметники.

Відкриймо скарбничку творчості.

Діти розповідають вірші про добро, дружбу, щирість. Учениця класу виконує пісню «Я бажаю вам добра».

Відкриймо скарбничку дружби.

Твір-мініатюра на тему: «Мій найкращий друг» або «Що таке дружба?».

Назвати прикметники, вказати їх морфологічні ознаки.

Слово вчителя

В усі часи дружба вважалась великою цінністю. Дружба – це близькі стосунки, що засновані на взаємній допомозі, прив’язаності, спільності інтересів.

Усім відомі прислів’я:

  • Дружба і багатство – дорожче багатства.
  • Без вірного друга великая туга.
  • Не той друг, хто медом може, а хто правду каже.
  • Які ви знаєте прислів’я, приказки про дружбу?

ІІІ. Підсумки уроку.

Слово надаємо психологу.

Є хороші і злі думки. Людині характерно творити добро. Кожному вчинку передує думка. Справжньої людини не видно, бо справжня людина – це її душа, аура. Все, що робимо, думаємо, відчуваємо фіксує наше біополе. Відбиваються на ньому вчинки праведні і неправедні. Кожен вчинок, почуття – то ціла гама візерунків, кольорів.

Проведемо психологічний експеримент і тим самим дамо відповідь на проблемне запитання: «Добро чи зло переважає у сучасному світі?»

І група. Визначимо, який колір переважає у вашій аурі. Зобразіть це на малюнках, що є у вас на партах.

ІІ група. Складіть пазл «Серце справжньої людини».

ІІІ група. Продовжіть речення.

 

 

Слово психолога

Негідні вчинки «малюють» темні фарби. Гнів, жорстокість «розсипає» по нашому біополю червоні плями. Стан жертовності дарує зелені кольори, духовність – бузкові, білі. Самозакохані – бордові. Любов випромінює срібне сяйво.

Аура досконалої людини  чиста, ясна, світиться всіма кольорами веселки.

Аура малорозвиненої – сіра, темна, складається з грубих густих кольорів, що свідчить про низькі почуття й пристрасті.

Недобрий, неправедний вчинок нікуди не дівається, а лишається на нашій душі, справляє на неї негативний вплив. Як каже прислів’я: «Стоїть, як гріх над душею». А можна ж цього уникнути самовихованням, самоконтролем.

Давня мудрість учить: «Не роби того іншому, чого не хочеш, щоб тобі робили». Тоді й на душі завжди буде легко, світло.

Слово вчителя.

  •    Тож ніколи не забувайте творити добро! Хай вогник добра зігріває вас усе життя!

Бог піклується і всім світом, і кожним з нас окремо. Обдаровуючи нас всім належним до гідного життя. Господь ставить перед кожною людиною просте, але дуже відповідальне завдання: не втомлюватись робити добро, дотримуватись істини і примножувати красу в створеному Богом світу. Коли людина виконує це завдання, у неї будуть і чиста душа, і добре серце. Вона буде чемною, ввічливою, чуйною, доброю, слухняною, вмітиме прощати образи, протистоятиме злу.

Нехай душі ваші ніколи не стають тим кам’янистим грунтом, на якому все живе гине, а навпаки, завжди будуть світлими, теплими.

Щоб зерна Слова Божого давали багатий урожай добра, милосердя, щедрості.

Хай завжди в наших серцях живуть поруч людяність і милосердя, пам’ять про минуле і мрія про майбутнє, чесність і мудрість віків, дружба та любов до ближнього.

І чим більше буде на рідній землі незамулених людський сердець, тим повніше буде річище духовності народу.

 Звучить «Пісня про добро».

V. Домашнє завдання.

Вивчити §23, вправа 371 (1-6б.), вправа 373 (1-9б.); твір-мініатюра на тему: «Які риси характеру я хочу в собі виховати?» (1-12б.).

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
2 квітня 2018
Переглядів
955
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку