Тема: Прикраси для ялинки.
Мета: продовжити роботу з удосконалення вмінь і навичок працювати з папером, виготовляти з нього вироби; ознайомити з процесом виготовлення новорічних та різдвяних прикрас; розвивати фантазію, творчі здібності, наполегливість; виховувати повагу до народних звичаїв і традицій.
Обладнання: демонстраційний матеріал — технологічна карта «Виготовляємо новорічні прикраси», зразки новорічних та різдвяних прикрас; для індивідуального користування — кольоровий папір, олівець, ножиці, клей ПВА, пензлик, нитки, шаблони
Тип уроку: комбінований.
Методи і прийоми роботи: розповідь, бесіда, пояснення, гра, практична робота, інструктаж.
Хід уроку
І. Організаційний момент:
1. Перевірка готовності до уроку.
2. Упорядкування робочих місць.
ІІ. Актуалізація опорних знань:
– Які свята відзначають узимку?
– Які звичаї й традиції, пов’язані із зимовими святами, ви запам’ятали?
ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності:
– Сьогодні ми продовжимо знайомство з традиціями, обрядами та звичаями відзначання новорічних та різдвяних свят. Дізнаємося про свято Різдва Христового та ознайомимося з колядками. Виготовимо Різдвяну Зірку.
IV. Засвоєння нових знань:
– Січень — перший місяць року. Традиційно на нього припадає найбільше свят. Одним із найвеличніших, найбільших зимових свят є Різдво Христове. Свято Різдва дійшло до нас з давніх часів. Це день, у який на-родився Ісус Христос. Сьогодні наш народ повертається до традицій Різдва, і знову, як і багато століть тому, звучать від села до села, від господи до господи, від родини до родини різдвяні мелодії, по всьому світу сповіщають про народження Божого Сина.
– Святкування Різдва Христового розпочинають з надвечір’я Різдва — Святвечора. Шостого січня нічого не можна робити, тільки готувати святу вечерю. Готують 12 пісних страв (бо було 12 апостолів): боби, рибу, пироги з капустою, голубці, картоплю з часником, сливи, кутю, узвар тощо. Напередодні Різдва всі повинні бути вдома, не можна сваритися, а навпаки, треба миритися навіть із ворогами. Коли заходить сонце і на небі з’являється перша зірка, до хати вносять «дідуха» — обжинковий сніп. Його ставлять на покуті.
– Господар бере хліб і кутю та благословляє худобу, доторкнувшись тричі до її голови. Далі виходить на подвір’я й тричі промовляє: «Морозе, Морозе, йди до нас кутю їсти. Коли не йдеш, то не йди і на жито, пшеницю і всяку пашницю, іди краще на моря, на ліси та на круті гори, а нам не роби шкоди».
V. Інструктаж:
1. Демонстрація зразка – відеоурок.
VI. Практична робота.
Учні виготовляють Зірку. Учитель спостерігає за роботою, проводить додатковий інструктаж, допомагає. Нагадує послідовність виконання роботи. Пропонує учням подумати над змістом приказок: «Без трудів не їсти пирогів», «Який майстер, така й робота».
VІІ. Підсумок уроку:
Учитель організовує виставку робіт, аналізує якість виробів. Пропонує пояснити зміст приказок. Узагальнює відповіді учнів.
– Які зимові свята ви знаєте?
– Коли святкують Різдво Христове?
– Які звичаї й обряди припадають на зимові свята?
– Хто з вас знає колядки?
– Що ви сьогодні виготовляли?
– Чи задоволені ви своєю роботою?