Тема: Природне угруповання — прісна водойма

Про матеріал
Мета. Виховувати любов до природи та дбайливе ставлення до водойм та тварин. Формувати в учнів поняття «водойми». З’ясувати значення водойм рідного краю у житті людини. Ознайомити з різноманітністю водойм рідного краю та різноманітністю риб, їхніми видами. Розвивати пізнавальний інтерес, уміння аналізувати, порівнювати, робити висновки.
Перегляд файлу

Дата __________      Номер  уроку ___________               Я досліджую світ 3  клас

 

Тема місяця.

Тема: Природне угруповання — прісна водойма

Мета. Виховувати любов до природи та дбайливе ставлення до водойм та тварин.

Формувати в учнів поняття «водойми». З’ясувати значення водойм рідного краю у житті людини. Ознайомити з різноманітністю водойм рідного краю та різноманітністю риб, їхніми видами. Розвивати пізнавальний інтерес, уміння аналізувати, порівнювати, робити висновки.

Формувати групу компетентностей:

-Загальнокультурну компетентність для вдосконалення знань про навколишній світ та його особливості;

-Компетентність спілкування державною мовою для правильного

використання термінологічного апарату, спілкування під час пояснення

навчального матеріалу; популяризувати Конвенції ООН з прав дитини;

-Здоровʼязбережувальну компетентність шляхом свідомого ставлення до

власного здоров’я та здоров’я інших;

- Компетентність в природничих науках для формування в учнів практичних

навичок дослідження;

- Компетентність уміння вчитися впродовж життя шляхом спостереження

природних явищ і процесів та їхніх наслідків;

-Інформаційну компетентність для здійснення пошуку інформації в різних

джерелах.

Очікувані результати:

З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників (вітання, знайомство, запитання, прохання, прощання) й доречно реагує на усну інформацію в діалозі

Сприймає монологічне висловлення (казку, вірш, розповідь про події з життя або про спостереження за чимось /кимось )

Розповідає, що має бути зображено на ілюстраціях до прослуханого оповідання, казки, вірша (хто?, що?, де?, коли?)

Використовує різні форми привітання, прощання

Уживає відповідну до ситуації спілкування (тематика тижня) лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо)

Обирає для написання висловлення відповідне оформлення (шрифт, розмір, колір тощо)

Створює в групі прості медіапродукти (стіннівка, колаж тощо) з допомогою вчителя/ вчительки, враховує мету й аудиторію

Провадить (самостійно або в групі) прості спостереження / досліди

Розповідає про власні емоції, які виникають під час спостереження та експериментування

Визначає, які органи чуття знадобляться для обраного дослідження

Провадить (самостійно або в групі) прості спостереження / досліди

Використовує інформацію, отриману з відомих мені та запропонованих іншими джерел (книги, фільми тощо)

Співвідносить зображення / описи об’єктів та явищ живої і неживої природи з відомими йому / їй із довкілля або інших джерел об’єктами та явищами

Розпізнає об’єкти довкілля (за кольором, смаком, формою, звуком тощо)

Описує зображення предметів за допомогою відповідних органів чуття

Пропонує нові способи використання рукотворних (штучних) об’єктів

Обладнання: підручники, зошити, ілюстративний та роздатковий матеріал,

відеоматеріали,  кольорові олівці та фломастери.

Тип уроку: урок формування компетентностей.

 

Хід уроку

І. Етап орієнтації. Мотивації діяльності

Ранкова зустріч з теми: «Вода»

Мета: формувати в учнів почуття дружності та єдності, з’ясувати, важливість води, виховувати екологічну свідомість.

Матеріали: вода питна у стаканчиках, кольорові фарби, відеоматеріал, кисточки, трубочки для пиття, ватман.

Картинки по запросу капітошкаІ. Вітання

Метод «Водний привіт»

Чи знаєте ви цього персонажа? Так правильно це Капітошка. А давайте ми також станемо капітошками.

Кожна дитина отримує по дві повітряні кульки, щоб діти були схожими на Капітошку.

А тепер давайте всі разом заспіваємо пісеньку Капітошки. Слайд 2

ІІ. Ознайомлення з новинами

Сьогодні ми з вами розглянемо водойми, які є у нас в Україні та нашому рідному краї, а також познайомимося з мешканцями водойм.

ІІІ. Обговорення інформації

Діти стають у коло посередині стоїть столик на ньому стакан з водою.

  •    Чи багато нас з вами у колі? Так
  •    А чи вистачить цього стакана води на нас усіх, щоб втамувати спрагу? Ні
  •    Так і на нашій планеті води стає все менше і менше, і багато людей сьогодні п’ють брудну воду або страждають від спраги. Давайте навчимося економно використовувати воду. В кожної дитини трубочка і всі по черзі по трішки через трубочки п’ють воду так, щоб всі зробили по ковтку.

ІV. Групове заняття

Намалюйте річку з-за допомогою своїх рук. Всі діти фарбують руки блакитним кольором і на ватмані роблять відтиски, щоб зафарбувати річку.

Зафарбувати річку руками

Похожее изображение

З даним ватманом працюємо протягом всього уроку

Фенологічні спостереження

Слайд 3

Хвилинка синоптика   на ватман можна приклеїти сонечко, хмаринки менше більше в залежності від погоди, опади і т. д.        

  • Яка зараз пора року?
  • Який місяць?
  • Яке число?
  • Тепло чи холодно надворі?
  • Який стан неба?
  • Яка температура повітря?
  • Чи були сьогодні протягом дня опади?

ІІ. Етап цілепокладання

Створення емоційного фону уроку

       Загадки слайд 4

*  Голуба вода тече,

 В’ється, наче стрічка.

 Здогадалися, що це?

 Це глибока річка

*  Стоїть корито, повне води налито. ( Озеро чи ставок )

*  Кругом вода, а напитись катма. ( Море )

Молодці! Ви вірно відгадали всі загадки. А що поєднує всі відгадки? Як одним словом назвати? ( Це вода,або водойми )

Вправа «Асоціативний кущ»                         

Які асоціації у вас виникають зі словом вода?

                                          відпочинок         життя

                                            прозора                            краплина

                         джерело                                море

                               озеро                                      ріка

                         болото                          ставок

 

                                                            канали

  •    Гарні слова ви назвали щодо слова вода, правда, адже без води не буде життя.
  •    Багато слів названі вами – водойми.

Нам сьогодні прийшов лист. Ось послухайте.

Так про що ж ми будемо говорити сьогодні на уроці?

Повідомлення теми і мети уроку Слайд 5

Мотивація навчальної діяльності

Що ми називаємо рідним краєм, як ви думаєте?

      Україна

Рідний край,

Поле, річка,

Синій гай.

Любо стежкою іти –

Тут живемо я і ти!

Наша держава – Україна. Частина великої України – це наш рідний край. А називається він  - Рівненщина або Полісся слайд № 6

Що для вас значить – «рідний край»?

- Місце, де ми народилися.

- Місце, де ми проживаємо.

- Місце, де живуть батьки.

- Місце, де живуть друзі.

Поетична хвилинка Слайд 7


Моє Полісся голубе й зелене,

Усе в озерах, ріках, джерельцях.

У цілім світі ти одне для мене,

Моє Полісся, в вікових лісах.

Тут небо найрідніше і ласкаве,

Тут всі дороги і стежки мої.

Гнучка верба схилилася над ставом,

В кущах бузкових вічні солов’ї.

І пишний кущ калини під віконцем,

Де пташечка своє гніздечко в’є.

На цій землі усе під щедрим сонцем

Найкраще в світі, рідне і моє.

Тут журавель стоїть біля криниці

І воду п’є живу із джерела.

Живе джерельце чистої водиці —

Б’є для життя, любові і тепла.

Моє Полісся рідне, калинове,

Заквітчане в казкових рушниках.

Джерельне, солов’їне і вербове,

Живе в піснях і житиме в віках.

Н. Красоткіна


Варіант 2

Ой Полісся, ти моє Полісся.

Тут озера, над ставками верби.

Льон до горизонту від узлісся

Так зацвів, неначе впало небо.

Скрізь краса, чарівна і велична,

І немає кращого нічого

Як земля ця, батьківська і вічна,

Чистий простір неба голубого.

Цей космічний простір неба й цвіту

І поезія душі людської.

Тільки б трошки довший вимір літу,

Трошки б більше щирості святої.

Н. Красоткіна

 

ІІІ. Етап цілереалізації

Бесіда про види водойм. слайд № 8-10

Розповідь про водойми рідного краю

— Які водойми є в нашому краї, ви дізнаєтеся, якщо відгадаєте загадки.

Серед села

Стоїть бочка немала. Криниця на ватман

З – під землі біжить водичка,

Але це не озерце,

Не струмочок і не річка,

А цілюще …джерельце.

Джерело – місце, де виходить підземна вода на поверхню називають джерелом.

- Чи доводилось вам пити джерельну воду? Найчистіша і найсмачніша вода – джерельна.

Без ніг, а біжить,

Без рук, а рукави має. (Річка)

Серед села корито 

Водою налито,

Біля нього вербичка пухнаста

І калина гілляста 

І малеча і дорослі 

Часто йдуть до нього в гості.(Озеро, ставок) на ватман

  • Чим відрізняється озеро від  ставка?

Озеро – природна водойма, а ставок зробили люди. Багато ставків у нашому краї – майже в кожному населеному пункті. А от озер зовсім мало. Озера потребують захисту. Адже, якщо про них не дбати, то вони швидко можуть перетворитися на болото. А болото – ніколи не стане вже озером.

  •   Річок на світі багато, і всі вони різні. Але майже кожна річка починається з джерела. Маленькі струмочки зливаються в річки. З малих річечок утворюються великі річки. Вони вбирають у себе підземні води й опади.

Слайд 11 На території Рівненщини нараховується 170 річок, що мають довжину понад 4,45 тисяч км. Всі вони належать до басейну Прип'яті (права притока Дніпра), що протікає по північно-західній окраїні області. Найбільші її притоки  Горинь зі Случчю та Стир з Іквою. Ці головні річки області мають численні притоки.

Річки — народне багатство. З давніх-давен люди селилися біля них, брали воду, ловили рибу. Зараз вони є основними постачальниками води для великих міст, заводів тощо.

Крім рік на території області є ставки, озера, болота, водосховища.

Озеро — це природна заглибина на поверхні землі, заповнена водою. Озера бувають великі і малі, глибокі і мілкі. В області понад 500 озер різного походження (карстові, заплавні та інші). Серед них — Нобель, Біле, Лука, Велике Почаївське.

Озера поступово можуть заростати трав'янистою рослинністю або мохом, замулюватися і перетворюватися у болота. Відмерлі рештки рослин осідають на дно, злежуються і перетворюються на торф. Болота в нашій області розташовані в долинах річок. Найбільше їх у північній та центральній частинах області.

Ставки і водосховища схожі на озера, але вони штучні, тобто утворені людиною.

Великі штучні водойми називають водосховищами. їх воду використовують для потреб населення, заводів і фабрик, електростанцій. Збудовано 31 водосховище (найбільші — Хрінницьке, Млинівське, Боберське) та понад 300 ставків.

Крім поверхневих, є і підземні води. Дощова вода, просочуючись у землю, легко проходить через шар ґрунту, товщу піску, гравію, гальки до шару глини, яка майже не пропускає її. Утворюються підземні струмочки, які течуть у напрямі нахилу шару глини. Інколи вони виходять на поверхню (в яру, долині, біля підніжжя схилу). Місце, де на поверхню землі виходить підземна вода, називають джерелом. Джерельні води, у яких розчинені гази, солі, називають мінеральними.

Вода — цінний дар природи. Без води не було б життя на Землі. Тому до водойм треба ставитися дбайливо, по-господарськи їх використовувати та охороняти.

Для того, щоб слідкувати за чистотою води, її рівнем, температурою, прозорістю, швидкістю течії, створюють спеціальні гідрологічні пости. Слово «гідро» — грецького походження і означає «вода».

  • Які річки нашого краю ви знаєте?

Робота з картками.

00666-b.jpg5601293_7a2432a8.jpglook.com.ua_66565.jpgВстановіть відповідність між фотоілюстраціями водойм та їхніми назвами:

 

 

 

                                                                                               

           

 

 

 А                                                  Б                                         В

1  море                                         2  річка   3  озеро

  • Назвіть відомі вам водойми рідного краю. Запишіть їхні назви
     


                                       
                                          Водойми
        

 

 

 

                              рідного краю

Робота з мультимедійною презентацією. слайд № 12-38

Давайте пригадаємо то які рослини наших водойм, тварини наших водойм.

На ватман очерет, ряску, рибу, бобра, лілію

Фізхвилинка                 слайд № 39

Раз! Два! Всі пірнають,

Три! Чотири! Виринають.

П'ять! Шість! На воді

Кріпнуті крильця молоді.

Сім! Вісім! Що є сили,

Всі до берега поплили.

Дев'ять! Десять! Розгорнулись,

Посушились, потягнулиь.

І пішли понад водою,

Снідать ряскою смачною.

Розповідь вчителя

Ми з вами вже вивчали риб. Давайте пригадаємо з чого складається риба?

Які види риб ви знаєте? Морські, річкові та акваріумні

Сьогодні я вам хочу розповісти про найбільшу рибу наших річок.

Перегляд відеоматеріалів слайд 40

Слайд 41 За зовнішніми ознаками сома легко відрізнити від усіх інших риб. У нього величезна тупа голова, велика паща зі «щіткою» — кількома рядами дрібних загнутих всередину зубів. Сом має двоє вусів на верхній щелепі і чотири вусики — на нижній. Вуса є своєрідними щупальцями, за допомогою яких сом відшукує їжу навіть у темряві.

 Тіло зверху темне, черево світле. Сом має колір, відповідний типу ґрунту, на якому він мешкає: наприклад, «піщані» соми — світліші, «кам'яні» — темніші. Іноді трапляються соми-альбіноси. Тіло голе, без луски, покрите шаром слизу.

Слайд 42 Сом звичайний — не тільки найбільший за розміром у роді сом, а й одна з найбільших прісноводних риб на планеті та найбільша прісноводна риба в Україні та Європі. Довжина тіла сомів може сягати 5 м, вага — 100 кг у віці 80–100 років.

Останніми роками соми більші за 100 кг не виловлюються. Причиною цьому є значний промисловий пресинг і браконьєрство. Існує чимало інформації про гігантських сомів, що сягають 250–300 кг, але документальних підтверджень існування таких сомів немає.

На ватман сома

Робота з казкою

  •    Діти,  про сома навіть казочка є. Послухаємо її.

Сом
Українська народна казка Поділля

На дні одного озера жив старий сом. Він вважав себе дуже розумним, адже ні один рибалка не міг його впіймати. В озері жило багато інших мешканців, які дружили і гралися між собою. І тільки сом ні з ким не товаришував і всіх зневажав, особливо карасиків. Сом казав, що вони найдурніші, тому що саме вони найбільше потрапляють до рибалок.

Одного разу рибалки поставили пастку і хвалькуватий сом потрапив до неї. Навколо полоненого сома зібралися всі мешканці озера, дивилися, як сом намагався вибратися, але ніхто не хотів йому допомогти.

Ось настав вечір, сом все ще залишався у пастці і вже не сподівався на порятунок. Декілька маленьких карасиків, які поверталися додому з прогулянки, побачили старого сома і вирішили йому допомогти.

Сому стало дуже соромно, адже він не раз ображав карасиків, а тепер вони виявилися його рятівниками.

З тих пір старий сом змінився, став приємним і добрим для всіх мешканців озера.

  •    Чому нас вчить ця казка?

Гра «Рибалка»

Діти працюють з батьками.

Діти бігають по класу та ловлять рибу і приносять своїм батькам, а батьки мають її впізнати підписавши ззаду.

Гра «Складанка». Скласти прислів’я і приказки зі слів деформованого речення. Пояснити їх зміст.

Як, здоровий, вода, будь. (Будь здоровий, як вода.)

Там, вода, і , верба, де.  (Де вода, там і верба.)

Крім, сполоще, слова, все, лихого, вода. (Вода все сполоще, крім лихого слова.)

Вправа «Мозковий штурм»

- Яке значення водойм у житті людини?  слайд № 43

Гра «Так чи ні»

- Водойми потребують охорони.

- Чиста вода потрібна тільки людям.

- Водойма приховує небезпеку.

- Люди завдають великої шкоди водоймам і їх мешканцям.

- Ви завжди будете берегти водойми?

слайд № 44 22 березня ось уже близько 20 років у світі офіційно відзначається як Міжнародний день води, який нагадує всім жителям планети про значення і важливість води і продовження життя на Землі. Це не день радості, це – день тривоги… Адже людині доступно для використання всього близько 1% водних ресурсів нашої планети, з яких значна частина щороку все більше виснажується і забруднюється!

Робота в парах. Робота з підручником.

За малюнками розповісти, що забруднює воду.

Правила дбайливого ставлення до води.     слайд № 45

Міні-дослід.

Дітям та батькам пропонують спробувати воду з двох стаканчиків одні сині з солоною водою можна купити в аптеці поляну квасову або іншу солону воду та білі стаканчики з простою водою.

  • Вода з якого стаканчика вам сподобалася? Чому?

Пам’ятайте, що прісної води стає все менше. Але можна солону воду опріснювати. Давайте попросимо допомоги у наших батьків і виготовимо найпростіші опрівнювачі для води.

Виготовлення опріснювача для води.

В пляшки залити солону воду. Після завершення виготовлення опріснювача учні залишають свої опріснювачі на підвіконні на тиждень, а потім зберуть опріснену воду. Заздалегідь підготувати бутель солоної води

 

ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий

  •       Що належить до водойм?
  •       Які водойми є в нашому краї?
  •            Яке значення в природі та в житті людини мають водойми?

Охороняти  природу – значить охороняти свою Батьківщину! слайд № 46

1

 

doc
Додано
3 листопада 2021
Переглядів
2312
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку