Урок української мови з ароматом кави для учнів 9класу. Урок узагальнення та систематизації знань учнів про складнопідрядне речення з використання інтерактивних методів та прийомів. До уроку додається презентація.
І. Технологічна карта уроку:
Організаційна інформація |
|
Тема уроку |
Складнопідрядне речення. Види підрядних речень |
Предмет |
Українська мова |
Клас |
9 |
Автор уроку (ПІБ, посада) |
Кравченко Олена Григорівна, вчитель української мови та літератури |
Освітня установа |
Маслівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Новокаховської міської ради Херсонської області |
Коротка характеристика класу |
В класі 14 учнів, високий рівень навчальних досягнень з предмета мають 2 учні, достатній – 5, середній – 7. Переважна більшість – учні активні та старанні, охоче виконують творчі та цікаві завдання, вміють працювати в парі та в групах. |
Методична інформація |
|
Тип уроку |
Урок систематизації та узагальнення знань і вмінь |
Форма уроку |
Урок з ароматом кави |
Цілі уроку |
Освітні: націлити на усвідомлення, осмислення й засвоєння відомостей про СПР, формувати вміння ставити питання від головного до підрядного; удосконалювати пунктуаційну грамотність, збагачувати словниковий запас школяра. Розвивальні: розвивати уміння і навички розпізнавання СПР серед інших видів складних речень, вміння відтворювати й аналізувати причинно-наслідкові зв’язки. Виховні: виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я. |
Завдання уроку |
Систематизувати та узагальнити вивчений матеріал про складнопідрядне речення та його види |
Знання, уміння, навички, якості, компетентності, компетенції, які актуалізують /набудуть/закріплять тощо учні в ході уроку |
Учні повинні Знати: відомості про складнопідрядне речення та його види. Уміти: розпізнавати СПР серед інших видів складних речень, знаходити головну і підрядну частини речення, ставити питання від головної до підрядної частини, визначати причинно-наслідкові зв’язки. Формувати: комунікативну, інформаційну, соціальну, мотиваційну компетенції; комунікабельність, уважність, організованість, мобільність, швидкість прийняття рішень, вимогливість до себе |
Технології, методи, форми роботи |
Технології: інтерактивна, ігрова, інформаційна, інформаційно-комп’ютерна, здоров’язберігаюча. Методи і прийоми: «Гірлянда асоціацій», «Займи позицію», «Запрошення до кави», орфографічна п’ятихвилинка «Відшукай ключ» (вправа з ключем), перегляд відео, бесіда, «Асоціативний кущ», мовне дослідження, гра «Розпізнай речення», кодовий диктант, «Лінгвістична естафета», словникова робота, цифровий диктант, робота з перфокарткою, онлайн-тестування, рефлексія настрою, прослуховування музичного твору. Форми роботи: групова, індивідуальна, фронтальна, парна |
Необхідне обладнання і матеріали |
Проектор, ноутбук, мультимедійна презентація, картки із вправами для роботи в групах та індивідуально, листи оцінювання роботи учнів, вислови відомих людей про каву, схеми-опори, кава, одноразовий посуд |
Додаткова інформація |
|
Використані джерела і література |
1.С.Я.Єрмоленко, В.Т.Сичова. Українська мова: підручник для 9 класу.-К.: Грамота, 2009 2. Інтернет ресурси |
Поради щодо логічного переходу від цього уроку до наступних |
Урок є підготовчим до контрольної роботи по темі «Складнопідрядне речення» |
ІІ. Докладний конспект уроку з методичними коментарями
Структура уроку
І. Організаційний етап. Створення сприятливого психологічного клімату, налаштування на роботу. (2 хв.)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Емоційне налаштування на урок. (3 хв.)
ІІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку. (5 хв.)
ІV. Актуалізація опорних знань. (15 хв.)
V. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу. (15 хв.)
VІ. Підсумок уроку. (3 хв.)
VІІ. Повідомлення домашнього завдання. (2 хв.)
Хід уроку
Учитель. Добрий день, друзі!
Дозвольте мені розпочати цей урок красивим віршем М. Познанської "Здрастуй, сонце!" Послухайте його і перейміться тим же настроєм, яким наповнений цей вірш.
Я всміхаюсь сонечку:
- Здрастуй, золоте!
Я всміхаюсь квіточці –
Хай вона цвіте!
Я всміхаюсь дощику:
-Лийся, мов з відра.
Друзям усміхаюся,
Зичу їм добра.
Подивіться один на одного, посміхніться одне одному, подаруйте усмішку – і починаймо працювати.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. Коли ви зайшли до класу, то відчули приємний аромат кави. Скажіть мені, будь ласка, які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово «КАВА»?
(Відповіді учнів)
Учитель. Ви часто чуєте такі твердження: «кава корисна», «кава шкідлива», а як ви гадаєте?
Кава корисна чи шкідлива?
(Учні відповідають та займають відповідну позицію біля дошки)
Учитель. (Всі стають у коло) У мене в руках кавова чашка, яку я зараз передам по колу. Ваше завдання: передаючи по колу кавову чашку, ви повинні повідомити, чому хочете запросити на каву свого однокласника.
- Я хочу запросити тебе на каву, тому що ти цікавий співбесідник.
ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань на уроці.(Слайд 5)
Учитель. Я також запрошую вас на каву, на наш урок української мови з ароматом кави. Темою якого є «Складнопідрядне речення. Види складнопідрядних речень. Тренувальні вправи».
(Учні записують в зошити число та тему уроку)
Учитель. Сьогодні на уроці ми узагальнимо та систематизуємо знання про складнопідрядне речення та його види; будемо вчитися ставити питання від головного до підрядного речення; розвивати уміння і навички розпізнавання СПР серед інших видів складних речень, вміння відтворювати й аналізувати причинно-наслідкові зв’язки; будемо виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я.
Ознайомлення з висловом Оноре де Бальзака «Варто скуштувати філіжанку запашної чорної кави, як з цього моменту все спалахує, думки тісняться, як батальйони великої армії на полі битви...». (Слайд 6)
Учитель. Пропоную скуштувати декілька ковтків кави, щоб збадьоритися, налаштуватися на плідну роботу. Доки ви будете насолоджуватися кавою, перегляньте невеличке відео «Цікаві факти про каву». Смачного!!! (Слайд 7)
Перегляд відео
Учитель. Нехай чашечка кави зігріє ваш день. Починаємо працювати.
Сьогодні на уроці ви будете оцінювати свої знання на картках самооцінювання, де зазначено максимальний бал за кожен вид роботи. В кінці уроку ми з’ясуємо рівень вашої роботи. (Підписування карток учнями)
ІV. Актуалізація опорних знань
1.Орфографічна п’ятихвилинка «ВІДШУКАЙ КЛЮЧ». (Слайд 8)
Учитель. Сьогодні на уроці повторимо чергування У - В, І – Й, ці знання вам знадобляться під час написання диктанту і дадуть змогу підготуватися до ЗНО.
ЗАВДАННЯ: Запишіть у дві колонки сполучення слів. У першу – у, і, в другу – в, й. (Додаток 4)
Схід (і,й) захід; степ (і,й) море; знання (і,й) уміння; село (і,й) місто; сон (у,в) руку; знищений (у,в) щент; він (і,й) шов; спокійно (і,й) шов; спитай (у,в) мами; трапилось (у,в) перше; сиджу (у,в) дома; стану (у,в) чителем; рано (у,в) став; досить (у,в) порядкований; ощадливість (і,й) бережливість; дощ (у,в) щух; з’єднані (у,в) спілку.
(Слайд 9)
Учитель. Якщо ви правильно записали слова в колонки, то з других букв маєте отримати «ключ» - початок вислову англійського богослова Томаса Фуллера «……………., ТОЙ НІЧОГО НЕ НАВЧИТЬСЯ»
(Ключ: «ХТО НІ ПРО ЩО НЕ ПИТАЄ, ТОЙ НІЧОГО НЕ НАВЧИТЬСЯ»).
2. Бесіда
Учитель. Тож нехай цей вислів стане девізом нашого уроку. Запишіть цей вислів собі в зошити. (Слайд 10)
- Що ви записали?
- Це речення просте чи складне? (визначення граматичних основ)
3. «Асоціативний кущ». (Слайд 11)
Учитель. Спробуємо створити модель складного речення (конструювання моделі учнів біля дошки)
СКДАДНЕ РЕЧЕННЯ |
На минулих уроках ми з вами опрацьовували тему «Складнопідрядне речення. Види складнопідрядних речень». (Слайд 12) Чи є для вас щось нове і не зрозуміле в цій таблиці?
(Відповіді учнів)
4. Мовне дослідження. (розбір записаного речення) (Слайд 13)
Завдання: Визначити вид поданих речень.
Повний синтаксичний розбір речення.
Отже, вчені встановили, що кава, приготовлена з використанням паперового фільтра, кафестролу не містить.
Учитель. У кожного із вас на парті є карточка з реченнями. (Додаток 1) Перша група виписує СПР з підрядною означальною частиною, друга - з підрядною з’ясувальною. Якщо ви правильно випишете речення, то з перших букв прочитаєте слово-код. (Код: кава)
Кава, и, ж. 1. Тропічне дерево, з насіння якої виготовляють ароматний напій; кавове дерево. 2. Насіння цього дерева або порошок із цього насіння. 3. Поживний напій (із цукру, часто також із молоком чи вершками) з цього порошку.
Хвилинки відпочинку
Перегляд презентації щодо історії кави (Слайди 17-19)
VІ.Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу.
Учитель. А зараз ми трішки позмагаємося. У нас 4 ряди і 4 карточки. На карточках записано речення. Ви передаєте карточку один-одному, виконуючи відповідне завдання. (Додаток 5)
1-ий учень – підкреслює граматичні основи;
2-ий – знаходить сполучник (сполучне слово);
3-ій – малює схему речення;
4-ий – визначає вид речення.
Виграє та команда, яка перша і правильно виконає завдання.
Перевірка знань теоретичного матеріалу по темі. Якщо учень погоджується із твердженням – ставить 1, якщо ні – 0.
Код: 101001
3. Самостійна робота. (Слайд 23)
1 група проходить Онлайн-тестування по темі «Складнопідрядне речення»
http://osvitavukrajini.ucoz.ua/ tests/; 2 група – працюють із перфокартками. (Додаток 2). Потім обмінюються видами робіт.
4. Самооцінювання (Слайд 24)
(Додаток 3) Учні підраховують кількість набраних балів, ділять їх на 3, оголошують оцінку за урок.
5.Мішечок зерен знань. (Слайд 25)
Дуже любив каву Людвіг Бетховен. Композитор відраховував рівно 64 зернинки для того, щоб заварити чашечку кави, вважаючи, що кожна зернинка важлива.
Ми ж з вами зберемо зернинки знань, здобутих на уроці. Створимо каву емоцій. Потрібно записати не більше 3 прислівників про роботу на уроці на невеличких зернинках і вкласти до нашої філіжанки.
VІ. Підсумок уроку.
Прослуховування «Кавової кантанти». (Слайд 26).
Це твір Й.С. Бах написав на замовлення кавового будинку Циммермана в Лейпцигу, ставши керівником Музичної колегії світського ансамблю в тому місті. У цьому кавовому будинку Бах працював з 1729 р. і час від часу за замовленням його власника писав музику, яку виконував в будинку по п'ятницях взимку і по середах влітку. Однією з причин написання Бахом цієї жартівливої кантати став рух в Німеччині на заборону кави для жінок. Ключова арія кантати: «Ах! Яка солодка на смак кава! Ніжніша, ніж тисяча поцілунків, солодша, ніж мускатне вино!»
VІІ. Повідомлення домашнього завдання. (Слайд 27)
Високий і достатній рівні - Знайти до 10 речень про каву, СПР розібрати за схемою.
Середній рівень – виписати по одному реченню на кожен вид СПР
(Слайд 28) Шукайте незвичайне в звичайних речах,
цікавтесь, звідки вони з'явилися,
і тоді світ засяє новими різноманітними барвами,
у ньому буде цікавіше жити.
Дякую за урок!!!
ІІІ. Додатки (зразки дидактично - методичних матеріалів).
Додаток 1.
Завдання для кодового диктанту
І варіант. Завдання: виписати ключові літери СПР з підрядним з’ясувальним
У) Скрізь, куди завозилася кава, напій набував популярності.
К) Всю довгу зиму птиці пам’ятали, де рідні гнізда восени лишали.
Т) Там, за порогами, в степах, де землі щедрі і розлогі, сидять лелеки на стовпах.
А) Пастух на ім’я Калдім помітив, що кози ласували листям кавових дерев.
Л) По-друге, існувала необхідність зберігання надлишків кавових бобів, які зазвичай досить швидко втрачають аромат й інші корисні властивості.
В) Треба пам’ятати, що без паперового фільтра кафестрол залишається в завареній каві.
С) Ми підем, де трави похилі, де зорі в ясній далині
А) Дослідження доводять, що нефільтрована кава-еспресо також містить кафестрол.
ІІ варіант. Завдання: виписати ключові літери СПР з підрядним означальним
Н) Там, де зорі сяють з-за гори, над водою гнуться явори.
К) По-друге, існувала необхідність зберігання надлишків кавових бобів, які зазвичай досить швидко втрачають аромат й інші корисні властивості.
У) Там, де втомно в темінь тоне кучерявий вечір, хтось невтомним дзвоном дзвонить про чарівні речі.
А) У 21 столітті у світі успішно працює незліченна кількість ресторанчиків, кав’ярень, кафетеріїв, де можна обрати для себе найкращу каву.
Т) Над водою, де калина білим цвітом одцвіта, тихо явір-яворина задивляє крізь літа.
В) Ти врівноважена людина, яка має різні уподобання.
Л) Треба пам’ятати, що без паперового фільтра кафестрол залишається в завареній каві.
А) Серед дослідників побутує думка, що нефільтрована кава підвищує рівень холестерину в організмі.
Додаток 2.
Робота з перфокартками
А – зясувальне; Б – означальне; В – обставинне
ПІ учня |
|
|
||||||||||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Б |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
В |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додоток 3.
Картки для самооцінювання
Прізвище та ім’я Оцінка |
||
Вид роботи |
Максимальна кількість балів |
Кількість зароблених балів |
«Орфографічна п'ятихвилинка» |
2 |
|
Кодовий диктант |
2 |
|
Лінгвістична естафета |
2 |
|
Цифровий диктант |
6 |
|
Онлайн-тестування |
12 |
|
Робота з перфокарткою |
12 |
|
Додаток 4.
ОРФОГРАФІЧНА П’ЯТИХВИЛИНКА «ВІДШУКАЙ КЛЮЧ»
Схід (і,й) захід;
степ (і,й) море;
знання (і,й) уміння;
село (і,й) місто;
сон (у,в) руку;
знищений (у,в) щент;
він (і,й) шов;
спокійно (і,й) шов;
спитай (у,в) мами;
трапилось (у,в) перше;
сиджу (у,в) дома;
стану (у,в) чителем;
рано (у,в) став;
досить (у,в) порядкований;
ощадливість (і,й) бережливість;
дощ (у,в) щух;
з’єднані(у,в) спілку.
Додаток 5.
Речення для проведення естафети
1. Там, де зорі сяють з-за гори, над водою гнуться явори.
2. Там, де втомно в темінь тоне кучерявий вечір, хтось невтомним дзвоном дзвонить про чарівні речі.
3. Коли Петро І перебував у Голландії, він вперше спробував «напій життя».
4. Цар розпорядився пригощати кавою бояр навіть там, де знаходилася кунсткамера.