Тема: Протилежні числа

Про матеріал
Мета: сформувати в учнів знання про протилежні числа, уміння їх знаходити та позначати на координатній прямій; розвивати пам'ять, уміння аналізувати й узагальнювати; виховувати інтерес до математики. Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Перегляд файлу

Урок № ____       Дата: _________________                                              Клас: 6

Тема: Протилежні числа.

     Мета: сформувати в учнів знання про протилежні числа, уміння їх знаходити та позначати на координатній прямій; розвивати пам'ять, уміння аналізувати й узагальнювати; виховувати інтерес до математики.

     Обладнання: підручник.

Тип уроку: засвоєння  нових знань і вмінь.

Хід уроку

І. Організаційний момент

(Заходжу до класу). Добрий день діти! Сідайте. (Перевіряю стан дошки, наявність вологої ганчірки, крейди, відмічаю відсутніх).

ІІ. Перевірка домашнього завдання

 6-matematika-ag-merzlyak-vb-polonskij-ms-yakir-2014--4-ratsionalni-chisla-i-diyi-z-nimi-30-koordinatna-pryama-845.jpg

6-matematika-ag-merzlyak-vb-polonskij-ms-yakir-2014--4-ratsionalni-chisla-i-diyi-z-nimi-30-koordinatna-pryama-847.jpg                           6-matematika-ag-merzlyak-vb-polonskij-ms-yakir-2014--4-ratsionalni-chisla-i-diyi-z-nimi-30-koordinatna-pryama-849.jpg

6-matematika-ag-merzlyak-vb-polonskij-ms-yakir-2014--4-ratsionalni-chisla-i-diyi-z-nimi-30-koordinatna-pryama-854.jpg

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Перш ніж почати нашу роботу давайте з вами пригадаємо попередній матеріал.

Яку пряму називають координатною прямою?

Яке число називають координатою точки?

Як зазвичай записують точку з й координатою?

Координата якої точки дорівнює 0?

Де лежить на координатній прямій точка А(-2), В(+3), С(2,5), D(-0,5)?

IV . Формування нових знань

     Одного разу мешканцю країни Натуральних чисел числу 7 наснився дивний сон: ніби серед чисел існує його брат-близнюк і просить знайти його.

     — Як же я тебе знайду? — запитує число 7 і чує у відповідь.

    — По-перше, я твій брат-близнюк за зовнішнім виглядом. А ще в руках у мене знак «-». По-друге, щоб мене знайти треба дістатися до координатної прямої. Я знаю, твоє місце — 7 одиниць праворуч від нуля, а моє — 7 одиниць ліворуч від нуля. Я тебе дуже чекаю.

     Число 7 вирішило знайти брата-близнюка. Наступного ранку воно вирушило до координатної прямої. Привіталося з початком координат вельможним Нулем, знайшло своє місце (7 одиничних відрізків від 0 в додатному напрямі), а потім пройшло від нуля у від'ємному, протилежному до додатного напрямі та побачило від'ємне число -7.

http://academia.in.ua/sites/default/files/field/image/matematyka/konspekt_mat_115.jpg

     Брати радісно обнялися і вирішили частіше зустрічатися, ходити один до одного в гості. Новина про те, що число 7 знайшло брата-близнюка поширилося всією країною Натуральних чисел. Інші числа подумали, що, можливо, й у них є близнюки? І поспішили до координатної прямої. П'ятірка пройшла 5 одиниць ліворуч від нуля і знайшла сестру близнючку - 5. Десятка сестру-близнючку – 10. Число 15 брата-близнюка – -15. Кожне натуральнее число знайшло собі близнюка. За натуральними вирушили й дробові числа. І також радо обнімали своїх близнюків: 1,5 і -1,5: http://academia.in.ua/sites/default/files/field/image/matematyka/konspekt_mat_116.jpg і http://academia.in.ua/sites/default/files/field/image/matematyka/konspekt_mat_117.jpg. Чим більше чисел раділи цим зустрічам, тим похмурішим ставало число 0.

     — Один я, один у цьому світі, — думало число 0.

     Числа побачили таку зміну його настрою і вирішили підбадьорити:

     — Дорогий Нулику, ми такі вдячні тобі. Адже, як би не ти, ми б не з'найшли своїх рідних. Ми ж починали рахувати саме від тебе і йшли в протилежному до додатного напрямі.

     І тут обізвалася координатна пряма:

     — Я довго мовчала, чекала коли ви зробите правильні висновки. І ви промовили це чарівне слово— протилежні. Адже числа 7 і -7, 5 і -5, http://academia.in.ua/sites/default/files/field/image/matematyka/konspekt_mat_116_0.jpg і http://academia.in.ua/sites/default/files/field/image/matematyka/konspekt_mat_117_0.jpg - протилежні числа.

     — Протилежними називаються числа, які однаково віддалені від початку координат, але в протилежних напрямах. Як ви бачите, протилежні числа відрізняються лише знаками. Для кожного числа є лише одне протилежне йому число. Ну а число 0 протилежне саме собі, і воно саме головне, бо з нього починається відлік. Так що не сумуй, Нулику.

     Координатна пряма закінчила свою промову. Аж тут з'явився знак «-» і повідомив:

     — А от і ні. Я самий головний. Бо знак «-» перед числом вказує на протилежне йому число. Число, протилежне числу а, позначають -а.

     Якщо а =-7,8, то =7,8,

     якщо а=8,3, то =-8,3,

     якщо а=0, то =0.

     А запис -(-15) означає число, протилежне числу -15.

     Тому-(-15)=15.

     Координатна пряма вимушена була погодитися із знаком «-», але головними визнала їх обох. А щоб усі про це пам'ятали створила таку пам'ятку-схему (схема 2).

Схема 2

http://academia.in.ua/sites/default/files/field/image/matematyka/konspekt_mat_118.jpg

Два числа, які відрізняються одне від одного тільки знаком, називаються протилежними числами.

V. Закріплення нових знань

6-matematika-ag-merzlyak-vb-polonskij-ms-yakir-2014--4-ratsionalni-chisla-i-diyi-z-nimi-31-tsili-chisla-ratsionalni-chisla-869.jpg

6-matematika-ag-merzlyak-vb-polonskij-ms-yakir-2014--4-ratsionalni-chisla-i-diyi-z-nimi-31-tsili-chisla-ratsionalni-chisla-871-rnd4651.jpg 6-matematika-ag-merzlyak-vb-polonskij-ms-yakir-2014--4-ratsionalni-chisla-i-diyi-z-nimi-31-tsili-chisla-ratsionalni-chisla-872.jpg 6-matematika-ag-merzlyak-vb-polonskij-ms-yakir-2014--4-ratsionalni-chisla-i-diyi-z-nimi-31-tsili-chisla-ratsionalni-chisla-874.jpg

6-matematika-ag-merzlyak-vb-polonskij-ms-yakir-2014--4-ratsionalni-chisla-i-diyi-z-nimi-31-tsili-chisla-ratsionalni-chisla-875.jpg

6-matematika-ag-merzlyak-vb-polonskij-ms-yakir-2014--4-ratsionalni-chisla-i-diyi-z-nimi-31-tsili-chisla-ratsionalni-chisla-877.jpg

6-matematika-ag-merzlyak-vb-polonskij-ms-yakir-2014--4-ratsionalni-chisla-i-diyi-z-nimi-31-tsili-chisla-ratsionalni-chisla-879.jpg

6-matematika-ag-merzlyak-vb-polonskij-ms-yakir-2014--4-ratsionalni-chisla-i-diyi-z-nimi-31-tsili-chisla-ratsionalni-chisla-882.jpg

6-matematika-ag-merzlyak-vb-polonskij-ms-yakir-2014--4-ratsionalni-chisla-i-diyi-z-nimi-31-tsili-chisla-ratsionalni-chisla-883.jpg

6-matematika-ag-merzlyak-vb-polonskij-ms-yakir-2014--4-ratsionalni-chisla-i-diyi-z-nimi-31-tsili-chisla-ratsionalni-chisla-884.jpg

VI. Підсумки уроку

Отже, ми з вами вивчили нову тему, а зараз дайте відповідь на наступні запитання.

Що ви дізналися нового?

Що вам було незрозуміло?

Що вам сподобалось?

Яке число протилежне числу 10? Числу -10?

Які числа називають протилежними?

Як називають числа протилежні від'ємним? Додатнім?

Як позначають число протилежне числу а?

VII. Домашнє завдання

Опрацювати§3 п. 31. Розв’язати № 870, 876, 880. Творче завдання:  Підготувати історичну довідку про модуль числа.

 

 

docx
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
Додано
4 листопада 2021
Переглядів
604
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку