Урок № ____ Дата: _________________ Клас: 6
Тема: Протилежні числа.
Мета: сформувати в учнів знання про протилежні числа, уміння їх знаходити та позначати на координатній прямій; розвивати пам'ять, уміння аналізувати й узагальнювати; виховувати інтерес до математики.
Обладнання: підручник.
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Хід уроку
І. Організаційний момент
(Заходжу до класу). Добрий день діти! Сідайте. (Перевіряю стан дошки, наявність вологої ганчірки, крейди, відмічаю відсутніх).
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Перш ніж почати нашу роботу давайте з вами пригадаємо попередній матеріал.
Яку пряму називають координатною прямою?
Яке число називають координатою точки?
Як зазвичай записують точку з й координатою?
Координата якої точки дорівнює 0?
Де лежить на координатній прямій точка А(-2), В(+3), С(2,5), D(-0,5)?
IV . Формування нових знань
Одного разу мешканцю країни Натуральних чисел числу 7 наснився дивний сон: ніби серед чисел існує його брат-близнюк і просить знайти його.
— Як же я тебе знайду? — запитує число 7 і чує у відповідь.
— По-перше, я твій брат-близнюк за зовнішнім виглядом. А ще в руках у мене знак «-». По-друге, щоб мене знайти треба дістатися до координатної прямої. Я знаю, твоє місце — 7 одиниць праворуч від нуля, а моє — 7 одиниць ліворуч від нуля. Я тебе дуже чекаю.
Число 7 вирішило знайти брата-близнюка. Наступного ранку воно вирушило до координатної прямої. Привіталося з початком координат вельможним Нулем, знайшло своє місце (7 одиничних відрізків від 0 в додатному напрямі), а потім пройшло від нуля у від'ємному, протилежному до додатного напрямі та побачило від'ємне число -7.
Брати радісно обнялися і вирішили частіше зустрічатися, ходити один до одного в гості. Новина про те, що число 7 знайшло брата-близнюка поширилося всією країною Натуральних чисел. Інші числа подумали, що, можливо, й у них є близнюки? І поспішили до координатної прямої. П'ятірка пройшла 5 одиниць ліворуч від нуля і знайшла сестру близнючку - 5. Десятка сестру-близнючку – 10. Число 15 брата-близнюка – -15. Кожне натуральнее число знайшло собі близнюка. За натуральними вирушили й дробові числа. І також радо обнімали своїх близнюків: 1,5 і -1,5: і . Чим більше чисел раділи цим зустрічам, тим похмурішим ставало число 0.
— Один я, один у цьому світі, — думало число 0.
Числа побачили таку зміну його настрою і вирішили підбадьорити:
— Дорогий Нулику, ми такі вдячні тобі. Адже, як би не ти, ми б не з'найшли своїх рідних. Ми ж починали рахувати саме від тебе і йшли в протилежному до додатного напрямі.
І тут обізвалася координатна пряма:
— Я довго мовчала, чекала коли ви зробите правильні висновки. І ви промовили це чарівне слово— протилежні. Адже числа 7 і -7, 5 і -5, і - протилежні числа.
— Протилежними називаються числа, які однаково віддалені від початку координат, але в протилежних напрямах. Як ви бачите, протилежні числа відрізняються лише знаками. Для кожного числа є лише одне протилежне йому число. Ну а число 0 протилежне саме собі, і воно саме головне, бо з нього починається відлік. Так що не сумуй, Нулику.
Координатна пряма закінчила свою промову. Аж тут з'явився знак «-» і повідомив:
— А от і ні. Я самий головний. Бо знак «-» перед числом вказує на протилежне йому число. Число, протилежне числу а, позначають -а.
Якщо а =-7,8, то -а=7,8,
якщо а=8,3, то -а=-8,3,
якщо а=0, то -а=0.
А запис -(-15) означає число, протилежне числу -15.
Тому-(-15)=15.
Координатна пряма вимушена була погодитися із знаком «-», але головними визнала їх обох. А щоб усі про це пам'ятали створила таку пам'ятку-схему (схема 2).
Схема 2
Два числа, які відрізняються одне від одного тільки знаком, називаються протилежними числами.
V. Закріплення нових знань
VI. Підсумки уроку
Отже, ми з вами вивчили нову тему, а зараз дайте відповідь на наступні запитання.
Що ви дізналися нового?
Що вам було незрозуміло?
Що вам сподобалось?
Яке число протилежне числу 10? Числу -10?
Які числа називають протилежними?
Як називають числа протилежні від'ємним? Додатнім?
Як позначають число протилежне числу а?
VII. Домашнє завдання
Опрацювати§3 п. 31. Розв’язати № 870, 876, 880. Творче завдання: Підготувати історичну довідку про модуль числа.