Тема. Пряме і переносне значення слова.

Про матеріал
Конспект уроку з української мови :"Пряме і переносне значення слова." На допомогу вчителям.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема. Пряме і переносне значення слова. Мета: ознайомити учнів із прямим та переносним значенням слова; сформувати навички розрізнення цих значень; розвивати зв'язне мовлення, мислення, увагу; виховувати охайність, пізнавальний інтерес. Навчальні цілі:- знає визначення поняття «пряме» і «переносне» значення слова;- вміє розрізняти пряме і переносне значення слова;- володіє навичками виділення слів з прямим і переносним значенням з тексту. Обладнання: презентація ,лепбуки , тематичні зображення,Індивідуальні картки,капелюх, лего,виріб "птах",тлумачний словник. Хід уроку. Організація учнів до уроку1. Психологічний настрій . Впрва "Промінчик добра"Актуалізація опорних знань і.Індивідуальна робота. Згрупувати однозначні та багатозначні слова у два стовпчики.2. Перевірка домашнього завдання3. Бліц -опитування-Що ми називаєм словом?-Що вивчає лексикологія? Лексика?-Що таке лексичне значення слова?-Які слова називаються однозначні? Багатозначні (приклади)4. Рубрика "Чорний ящик"У цьому ящику знаходиться те,що є в невеликій кількості у кістках, з нього роблять різні прикраси , монети . Що ж тут?( золото)5. Робота з тлулачним словником Золото -хімічний елемент...

Номер слайду 2

Золото-золоті монети.гроші. Золото-золоті речі... Одиниця вимірювання золота є спеціальна одиниця унція (31.10грама)б. Каліграфічна хвилинказо ол ло то золото-Зробити звуко-буквений аналіз слова золото* Гра "Збери прислів'я"МОВЧАННЯ-СЛОВО- ЗОЛОТО,СРІБЛО-Запишіть прислів"я в зошит.-Як ви розумієте значення прислівя 'я?-Які ще прислів"я і приказки ви можете про золото пригадати?* Вправа"Сенкан"Записати віршик із словом золлото* Крісло автора (цікаві факти про золото)(повідомлення учня)Повідомлення теми уроку. Безліч багатозначних слів ви назвали. Цікаво те, що вони можуть вживатись у прямому та переносному значенні. На сьогоднішньому уроці ми спробуємо навчитись розрізняти, у яких випадках слова мають пряме ,а в яких переносне значення. Тому тема уоку "Пряме та переносне значення"( у лепбуках прикріпимо ще 2 назви вулиць )Вивчення нового навчального матеріалу1) Створення проблемної ситуації- Учні, послухайте такі два словосполучення:1. Кришталева ваза 2. Кришталева вода(демонстрація слайду)

Номер слайду 3

- У якому із цих словосполучень прикметник «кришталева» вказує на реальну ознаку. (У словосполученні «кришталева ваза», тобто ваза, яка створена з кришталю.)- А на що вказує прикметник «кришталева», вжитий в другому словосполученні? (Кришталева вода, тобто чиста, прозора.)Отже, у першому словосполученні прикметник вжитий у прямому значенні - кришталева ваза, а у другому він вжитий в переносному значенні - кришталева вода.2) Опрацювання правил- Пряме значення слова - це його основне значення.-Переносне значення слова - це його вторинне значення, яке виникло на основі прямого значення.іншими словами це: Слово в прямому значенні - це реальна назва чи ознака чогось. Слово в переносному значенні - це образна назва чи ознака чогось, тобто та, яка не є реального.3) Рубрика "Ми дослідники"Завдання- Спробуємо побути у ролі дослідників та дослідити, як утворюється переносне значення поданих в підручнику слів. Зачитуємо словосполучення по черзі з обох колонок і говоримо, у якому значенні вжиті слова. Зачитайте першу пару словосполучень. (Золоті сережки та золоте волосся)Яке зі словосполучень вжите у прямому значенні? (Золоті сережки, тобто сережки, які виготовлені із золота)У якому значенні вжите словосполучення «золоте волосся»? (В переносному. Золоте волосся, тобто волосся, колір якого, схожий на золотий)Зачитайте наступну пару. (Дитина спить та клен спить)Яке зі сполучень слів вжите у прямому значенні? (Дитина спить)У якому значенні вжите сполучення слів «клен спить»? (В переносному. Клен спить, тобто його листя не рухається.)Зачитайте третю пару! (Танцює артист і танцює листок) Яке із сполучень вжите у прямому значенні? (Танцює артист)

Номер слайду 4

У якому значенні вжите сполучення слів «танцює листок»? (В переносному. Листок танцює, тобто хитається на вітрі)Зачитайте четверту пару словосполучень. (Сталевий ніж і сталеві нерви)Яке із словосполучень вжите в прямому значенні? (Сталевий ніж, тобто ніж, який виготовлений зі сталі)У якому значенні вжите словосполучення «сталеві нерви»? (В переносному. Сталеві нерви, тобто стійкі) ( два оствні словосполучення записують у лепбук самостійно розрізняючи)Отже ,робим висновок.( діти підсумовують сказане)4 )Виконання вправа 6 с.39. Робота в парах.-Утворіть словосполучення слів і підкресліть ті,у яких слова вжито в прямому значені. Складіть речення із словосполученням.5) Фізкультхвилинка6) ГРА "Ти-мені ,я- тобі" Робота в групах.-Вам вдома потрібно було виготовити предмети ,які мають багато значень.-А зараз придумайте словосполучення і речення з прямим і переносним значенням використовуючи їх. Закріплення вивченого матеріалу1) Вправа "Ми поети"( продовжити рядки речень і знайти пряме або переносне значення)Золотий струмок дзюркоче.....( бо додому швидше хоче)Гострий язичок.......(наплів багато балачок)Золота осінь прийшла.......(овочі та фрукти принесла)Сталеві нерви маю.........(усім дуже дошкуляю)2 Рефлексійна вправа. Вправа "3-2-1"-Назвіть 3 поняття ,які ми сьогодні вивчали на уроці.-Назвіть 2 вида роботи ,які найбільше вам сподобались на уроці.-Назвіть 1 річ ,якою поділитесь сьогодні в дома з батьками. Домашнє завдання

Номер слайду 5

Вправа 8 с.39 Завдання креативного характеру(намалюйте малюнок де слова вжиті в прямому і переносному значенні або скласти комікс)

pptx
Додано
1 листопада 2024
Переглядів
204
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку