Тема Рефлексія на уроках в початковій школі

Про матеріал
Щоб сформувати дружний та доброзичливий клас Щоб навчитися комунікувати, підтримувати друзів, говорити добрі слова Щоб навчитися планувати свій день та розповідати про це оточуючим Кожен урок розпочинаїмо з складання правил Рефлексія (лат. reflexus – відображений та reflexio — «повертаюся назад») – метод самоаналізу знань і вчинків, їх значень та меж. Є й визначення, що педагогічна рефлексія — наслідок взаємодії вчителя з учнем, який полягає у зворотньому зв’язку від учня після засвоєння масиву поданої вчителем інформації. Ось так каже Вікіпедія.
Перегляд файлу

Тема  Рефлексія на уроках в початковій школі                                        Кожень день в нашому класі розпочинається з ранкових зустрічей.Щоб створити позитивний настрій

Кожен учасник ранкової зустрічі бачить доброзичливість та посмішки оточуючих, чує теплі слова й компліменти. Від цього настрій покращується навіть у негоду.

Щоб сформувати дружний та доброзичливий клас

Щоб навчитися комунікувати, підтримувати друзів, говорити добрі слова

Щоб навчитися планувати свій день та розповідати про це оточуючим

Кожен урок розпочинаїмо з складання правил                                            Рефлексія (лат. reflexus – відображений та reflexio — «повертаюся назад») – метод самоаналізу знань і вчинків, їх значень та меж. Є й визначення, що педагогічна рефлексія — наслідок взаємодії вчителя з учнем, який полягає у зворотньому зв’язку від учня після засвоєння масиву поданої вчителем інформації. Ось так каже Вікіпедія.

Аналізуючи визначення ми маємо розуміти для чого в нашому плані відображено цей етап. Це своєрідний моніторинг на уроці або ж занятті (а важливо використовувати рефлексію й з дошкільнятами), де педагог може і має побачити чи кожна дитина винесла з уроку певні знання, результати, сподівання, а також вміння учнів оцінювати себе й роботу інших.

 

  •            Усна рефлексія
    Усна рефлексія має на меті обнародування власної позиції, її співвіднесення з думками інших людей. Часто школярі говорять про те, що вираження своїх думок у формі оповідання, діалогу або питань допомагає прояснити деякі значимі проблеми.

    Підіб’ємо підсумки
    (онтологічна складова)

    Один з найпоширеніших прийомів усної рефлексії, що, як правило, застосовується на етапі завершення уроку,— це промовляння за такою схемою:

    На уроці я...
        дізнався...
        зрозумів...
        навчився...
        найбільший мій успіх — це...
        найбільші труднощі я відчув...
        я не вмів, а тепер умію...
        я змінив своє ставлення до...
        на наступному уроці я хочу...

    Незакінчене речення
    (онтологічна складова)

    «Література для мене — це...»
    «Я б запитав автора про...»
    «Я б хотів (не хотів) бути на місці...»

    Серед усної форми проведення рефлексії не можна не згадати й психологічну складову цього процесу.

    Саморефлексія. Учні відповідають на запитання: «Чи справдилися мої очікування?», «Про що мені хочеться поговорити? Яку проблему хотілось би порушити?»

    Серед усього розмаїття прийомів усної рефлексії (діалог, перехресна дискусія або дискусія «Сукупний пошук») представимо опис одного з них, найбільш ефективно застосовуваного в рамках педагогічної практики. Метою прийому «Дворядний круглий стіл» є обмін думками з найбільш актуальної для учасників проблеми.

    Дворядний круглий стіл. У процесі його проведення учитель формує з учасників дві групи. Перша група утворює «внутрішнє» коло. Учасники цієї групи вільно висловлюються з обговорюваної проблеми. При цьому важливо, щоб учні не критикували точку зору інших, а коротко й чітко висловлювали власну думку. Учасники другої групи («зовнішнє коло») фіксують висловлення учасників внутрішнього кола, готуючи свої коментарі й питання. Коментарі можуть стосуватися суті обговорюваного питання, процесу обговорення у внутрішньому колі, закономірностей у висловлюваних позиціях, можливих причин подібних висловлювань. Учасники внутрішнього кола повинні чітко й стисло висловити свою думку, зв’язуючи її з попередніми висловлюваннями. Учитель здійснює координацію роботи, не втручаючись у зміст висловлювань, направляючи діалог у рамки обговорюваної проблеми, фіксуючи різні точки зору. Після закінчення роботи внутрішнього кола викладач пропонує групі, що утворює зовнішнє коло, взяти участь в обговоренні. Учасники зовнішнього кола працюють відповідно до правил, описаних вище. Наприкінці роботи викладач просить учасників сформулювати висновки в усній або письмовій формі, після чого висловлює свої зауваження й коментарі. Створити сенкан (складають індив., в парах – головне, що учні вчаться висловлювати власні судження ).
  •            Узагальнити знання за допомогою гронування за допомогою діаграми Вена (для розвитку асоціативного мислення).
  •             
  •            Поставити запитання письменнику або герою, написати листи.
  •            Прийом «Піймай помилку»(виправлення фактичних помилок у тексті, у вигляді теоретико – літературних понять та фактів із життя та творчості письменника
  •            «Вільне письмо» (для висловлення враження від знайомства з творчістю письменника) .
  •            Прийом «Добери позицію» (надає можливість кожному обґрунтувати свою позицію та перейти на іншу, якщо опоненти знайшли переконливі аргументи) «Проба пера», «Поетичні пазли»
  •            Прес – метод (використовують тоді, коли виникає суперечливе питання, у яких треба зайняти визначну позицію, пояснити свої думки та сформувати їх у виразні та стислі форми: «Я думаю що?», «Тому що?», Наприклад», «Тощо»).
  •            Символічний мікрофон (дає можливість кожному сказати щось швидко по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи позицію).



Письмова рефлексія
Есе — твір невеликого обсягу, що розкриває конкретну тему й має підкреслене суб’єктивне трактування, вільну композицію, орієнтацію на розмовну мову, прихильність до парадоксів. Написання есе покликано звернути учня до свого досвіду в усіх його протиріччях із певного питання.
Бортовий журнал — форма фіксації інформації з допомогою ключових слів, графічних моделей, коротких речень та умовиводів, питань. Частинами «бортового журналу», що задає викладач і які будуть заповнюватися учнями, можуть бути ключові поняття теми, зв’язки, які може встановити учень, важливі питання.
Щоденник. Існують різні види щоденників: звичайний, щоденник — художній альбом, двочастинний щоденник (у першій графі — спостережувані факти, цитати з висловлювань, в іншій — коментарі) та інші. На відміну від есе й «бортового журналу», щоденник ведеться протягом тривалого проміжку часу й дозволяє учневі здійснити більш вдумливу рефлексію, як відстежуючи безпосередній процес, так і порівнюючи свої дії в часі («відкладена» рефлексія).
Це варіант групової письмової рефлексії у формі питань і відповідей учасників групи. Пропонований спосіб дозволяє за досить короткий проміжок часу провести письмову рефлексію з метою взаємообміну думками.
Синквейн. Віршовані форми (наприклад, синквейн — п’ятиряддя) — це спосіб творчої рефлексії, що дозволяє в художній формі оцінити вивчене поняття, процес або явище.
Портфоліо. Різні варіанти портфоліо, що являють собою набір робіт учнів або студентів, зв’язують окремі аспекти їхньої діяльності в більш повну картину. Портфоліо може включати набір оцінних листів, листів спостережень, фрагменти щоденників, «бортових журналів», відеофрагменти, проекти й плани виступів. Портфоліо — це щось більше, ніж просто папка учнівських робіт, це спланована заздалегідь індивідуальна добірка досягнень учнів.
Привчити учнів до написання есе, щоденників, складання портфоліо є досить важким завданням.

Рефлексія дає змогу учням і вчителю

усвідомити, чого вони навчились;

  •            оцінити власний рівень розуміння та засвоєння навчального матеріалу і спланувати чіткі реальні кроки його подальшого опрацювання;
  •            порівняти своє сприйняття з думками, поглядами, почуттями інших і інакше скорегувати певні позиції.

Вчителю – побачити реакцію учнів на навчання та внести необхідні корективи.

Якщо цьому етапу уроку вчитель постійно приділяє належну увагу, то він може домогтися реальних результатів: висловлювання учнями ідей, пропозицйї, гіпотез щодо майбутньої діяльності.

 

Висновок

 

     Для кожної людини рефлексія відіграє важливу роль на протязі всього її життя, даючи їй певні знання про себе саму та оточуючих  її людей, змогу подивитися у саму себе. В нашій  професії  немає меж досконалості. Те, що вчора було актуальним, сьогодні є  застарілим. Рефлексія вивчається, вдосконалюється, розвивається.

     Що я роблю? З якою метою? Які результати моєї діяльності? Як я цього досягнув?  Чи можна зробити краще? Що я буду робити дальше? Поки людина задає собі ці питання, вона розвивається.

    Ця робота допоможе краще усвідомити що таке рефлексія, коли  і як її використовувати, а додатки, заламінувавши, можна використовувати як демонстраційний дидактичний матеріал.

 

 

 

doc
Додано
4 березня 2020
Переглядів
2337
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку