1
Тема: Розв’язування прямокутних трикутників
Мета уроку: вдосконалити вміння учнів знаходити значення синуса, косинуса і тангенса кута та застосовувати їх для розв'язування прямокутних трикутників; розвивати в учнів логічне мислення, уяву, вміння висувати гіпотези та аналізувати; виховувати в учнів самостійність, спостережливість, наполегливість та увагу.
Тип уроку: урок застосування знань, умінь та навичок.
Обладнання: підручник Єршова А. П. Геометрія: Підручник для 8 кл. Загальноосвітніх навчальних закладів /А. П. Єршова, В. В. Голобородько, О. Ф. Крижановський, С. В. Єршов. – Х.: «Ранок», 2016., «математичні дерева», картки.
Епіграф уроку:
Світ, що нас оточує, - це світ геометрії.
Тож давайте його пізнавати!
Піфагор
Хід уроку:
Гра «Правда – неправда». Один учень відповідає, а інші звіряються. Після цієї гри вчитель дає відповіді на запитання, що виникли в учнів.
Сьогодні ми подорожуємо до «країни трикутників». Але перш ніж потрапити в цю країну, нам потрібно пройти митний контроль, відповівши на кілька запитань митників.
Очікуванна відповідь: 5, 7, 8.
Молодці. Митницю ви пройшли, сіли в літак і прилетіли в «країну трикутників». І тут перед вами відкрилася галявина «Теоретична». Жителі цієї країни пропонують вам пограти у математичний футбол. Тож приймемо їхню пропозицію. Правила гри такі: якщо ви відповідаєте правильно, то гол у ворота жителів галявини, якщо неправильно, то гол у ваші ворота.
Продовжте речення:
Матч закінчився з рахунком… Перемогли….
Відвідавши галявину «Теоретичну» і позмагавшись з її жителями, ви з ними потоваришували, і вони вам порадили відвідати узлісся «Практичне». Ви, не задумуючись, попрямували туди. І тут перед вами відкрився краєвид з дерев «країни трикутників». Давайте відпочинемо під кроною лісу.
(Учень виходить до дошки, обирає одне з трьох «математичних дерев», які прикріплені магнітами до магнітної дошки, з іншого боку якого знаходиться одна із трьох задач, і розв’язує цю задачу.)
Задача №1.
Кут при вершині рівнобедреного трикутника дорівнює , висота, проведена до бічної сторони, дорівнює h. Знайдіть основу трикутника.
Дано: ∆АВС (АВ = ВС), кут В = , АН = h. Знайти:.АС.
Розв’язання:
1).З ∆ АВН (кут Н = 90о): sin = AB =;
2) BK – висота, бісектриса, медіана. Кут АВК = ;
3) sin = AK = ABsin = ;
4) AC = .
Відповідь: основа трикутника дорівнює .
Задача №2.
Висота, проведена з вершини прямого кута трикутника, дорівнює 6, гострий кут дорівнює 60о. Знайдіть сторони трикутника.
Дано: ∆АВС (кут А = 90 о), АН = 6 см, кут С = 60о.
Знайти:.АВ,.АС,.ВС.
Розв’язання:
1).sin.60.o.=.AC=..12.(см);
2) tg 60o = AB = ACtg 60o = 12 (см);
3) кут В = 30о ВС = 2АС = 24 (см).
Відповідь: сторони трикутника дорівнюють 12 см, 12 см, 24 см.
Задача №3.
Більша діагональ ромба дорівнює 4, а гострий кут – 60о. Знайдіть сторону та меншу діагональ ромба.
Дано: АВСD – ромб, ВD = 4 см, кут В = 60о.
Знайти: АВ, АС.
Розв’язання:
Відповідь: сторона ромба дорівнює 4см, діагональ ромба – 4 см.
Ви побували в цікавих місцях, але час повертатися додому. Ваші друзі з «теоретичної» галявини підказали, що є чарівний пень в цьому узліссі, який може повернути вас додому. Пень взамін повернення попросив виконати деяке його доручення:
Відновити правильність записів на його корі (на дошці):
Очікувана відповідь: АВ, АС, sin .