Тема : Розвиток мовлення дитини 5-6 років «Іграшки»
Мета: уточнити з дітьми назви іграшок, способи гри з ними; навчити виділяти складові частини, форму, колір, матеріал; утворювати іменники родового відмінка, іменники зі зменшено-пестливими суфіксами, прикметники від іменників і погоджувати їх в роді з іменниками; складати описові розповіді з іграшок; розвивати зорову і слухову пам'ять; активізувати словник.
Обладнання: демонстраційний матеріал - таблиця на розвиток зорової уваги, картинно-графічний план по темі «Іграшки»; іграшки - м'яч, піраміда, машина, ведмідь, лялька.
Хід заняття
1. Організаційний момент
- Сяде той, хто повторить за мною ланцюжок слів: лялька - м'яч - танк; матрьошка - собака - відро; машина - кубики - дзига; неваляшка - піраміда - мозаїка; доміно - лото - ракетка; велосипед - сопілка - самокат.
- Як ви думаєте, про що ми сьогодні будемо говорити на занятті? (про іграшки.)
Логопед загадує загадку:
Круглий, гладкий і пузатий - Боляче б'ють його хлопці. Чому бідолаху б'ють? Тому що він надутий. Як ви думаєте, що це? (М'яч.)
Який він форми, якого кольору?
З якого матеріалу зроблений?
Як з ним можна грати?
2. Ігрова вправа «Який іграшки не вистачає?» (На розвиток зорової уваги)
матрьошка
пірамідка
м'яч
З яких частин складається пірамідка?
Яких квітів частини пірамідки?
З якого матеріалу вона зроблена?
Як з нею можна грати?
3. Ігрова вправа «Що змінилося?» (Між м'ячем і пірамідкою виставляється машина)
Уточнити, де знаходиться машина, використовуючи прийменники: за, перед, між, поруч, близько.
Логопед загадує загадку:
Клишоногі ноги, Взимку він спить у барлозі. Як ти гадаєш, відповідай, Що це за звір? (Ведмідь.)
Що є у іграшкового ведмедя?
З якого матеріалу зроблений?
Який він?
Як з ним можна грати?
Логопед відкриває коробку і виставляє ляльку. (Питання аналогічні.)
4. Дидактичні ігри «Скажи ласкаво», «Порахуй» (за картками із зображенням іграшок)
5. Фізкультхвилинка
На великому килимі і в ряд - Діти марширують на місці,
Ляльки Таніни стоять - зупиняються,
Два ведмеді, Буратіно - зображують персонажів,
І веселий Чипполіно,
І кошеня, і слоненя.
Раз, два, три, чотири, п'ять - стрибають,
Разом ми підемо гуляти - марширують, йдуть з килима.
6.Складання розповідей про іграшки по картинках
Що це?
З яких частин складається? ..
Якої форми? ..
Якого кольору?..
З якого матеріалу зроблена? ..
Як з нею можна грати? ..
7. Розповідь логопеда
Ви всі любите іграшки, граєте з ними, але ви, напевно, не знаєте, де виготовляють іграшки. Їх виготовляють на фабриці іграшок дорослі люди. На фабриці є різні цехи і в кожному виготовляються різні іграшки з багатьох матеріалів. Ось м'яч, наприклад, роблять з гуми, піраміду - з дерева, лото - з паперу, ведмедика з тканини, яку називають плюшем, машини роблять із заліза або пластмаси. Ось скільки різних матеріалів треба, щоб зробити для вас іграшки. А потім художник спеціальними фарбами розфарбовує їх, і вони стають яскравими.
8. Підсумок заняття
Матеріал для закріплення
Закріпити узагальнююче поняття «іграшки». Вміти складати описові розповідь про іграшку, використовуючи їх назви, зовнішні ознаки і їх частини