Тема: С. Маршак. «Дванадцять місяців». Особливості драматичного твору.

Про матеріал
Тема: С. Маршак. «Дванадцять місяців». Особливості драматичного твору. Мета: ознайомити учнів із творчістю С.Я. Маршака; розвивати навички виразного читання за особами, аналізу художнього тексту, вміння готувати повідомлення на задану тему, самостійно працювати зі словником; виховувати інтерес до світової літератури.
Перегляд файлу

Тема: С. Маршак. «Дванадцять місяців». Особливості драматичного твору.

Мета: ознайомити учнів із творчістю С.Я. Маршака; розвивати навички виразного читання за особами, аналізу художнього тексту, вміння готувати повідомлення на задану тему, самостійно працювати зі словником; виховувати інтерес до світової літератури.

Обладнання: портрет С. Маршака, виставка його книг.

Багато книг, написаних мною, Та всі вони злетіли, мов птахи.

С. Маршак

Хід уроку.

  1.    Оголошення теми, мети уроку.
  2.    Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
  1.   Вступне слово вчителя.

                                          Жил человек рассеянный

                                           На улице Бассейной.

Сел он утром на кровать,

Стал рубашку надевать,

В рукава засунул руки - Оказалось, это брюки.

Вот какой рассеянный

С улицы Бассейной!

Мабуть, не помилюся, коли скажу, що не має на світі людини, котра не знала б таких казок, як «Кицин дім», «Терем-теремок», «Майстер - ламайстер», чи неуважного поштаря з вулиці Басейної та багато - багато інших героїв. Усі вони створені доброю людиною, яка дуже любила дітей — Самуїлом Яковичем Маршаком (1887—1964). Сам він так писав про свої книжки: «Багато книг, написаних мною, та всі вони злетіли, мов птахи».

Ці слова письменника є епіграфом нашого уроку.

  1.    Інтерв’ю з С. Я. Маршаком.
  1. Шановний Самуїл Маршак, скажіть, будь-ласка, коли і де ви народилися? Народився я 3 листопада 1887 року в місті Воронеж (Росія). Родина моя була досить далекою від літератури.
  2.   Ким були ваші батьки?

Батько варив мило на приватних заводах, а мати вела господарство, виховувала дітей.

  1.   Скільки дітей було у вашій сім’ї?

У сім'ї було шестеро дітей.

  1.   Хто був вам найближчою людиною?

Найближчою людиною для мене була бабуся, яка любила говорити в риму.

  1.   Розкажіть, як жила ваша сім’я?

Сім’я жила дуже бідно, часто доводилося переїздити з місця на місце у пошуках роботи. Нарешті влаштувалися в містечкові Острогожському, де й пройшли мої дитячі та перші шкільні роки.

Бабуся згадувала, що в чотири роки я склав свого першого вірша, а в одинадцять за завданням учителя переклав оду Горація. А потім було складено безліч оповідань, п'єс, різноманітних історій з фантастичним закінченням.

  1.      Яке диво трапилося з вами у 1902 році?

У 1902 році я потрапив до Петербургу, в родину відомого дослідника культури та художнього критика Володимира Васильовича Стасова. Саме цей сивий, схожий на казкового богатиря чоловік відкрив мені зовсім інший світ. Я спілкувався з великим художником І. Рєпіним, співаком Ф. Шаляпіним, письменником М. Горьким.

Та зі смертю Стасова з'явилися старі проблеми. Я не міг закінчити гімназію і повинен був заробляти на життя уроками й невеликими публікаціями.

  1.   З якого року ви почали публікуватися на сторінках різних газет та журналів?

З 1907 року я постійно почав публікуватися на сторінках газет та журналів.

  1.   Розкажіть про навчання в Лондонському університеті.

А потім сталося ще одне диво: навчання в Лондонському університеті, глибоке вивчення англійської поезії, прихильником якої я залишився на все життя.

  1.   Що сталося, коли ви повернулися до Росії?

Після повернення до Росії, я спочатку жив у Краснодарі, потім у Ленінграді, де працював у Театрі юного глядача. Саме почав писати для дітей і вже до кінця життя не розлучався з л літературою.

  1.   Чи траплялося вам перекладати твори? Якщо так, то які саме?

Так, траплялося. Я перекладав твори В. Шекспіра, Р. В. Блейка та інших англійських поетів. А також твори українських письменників. Серед них — поезії Лесі Українки, І. Франка, П. ". А. Малишка тощо.

  1.    Слово вчителя.

Відомо, що в основу драматичного твору «Дванадцять місяців» покладено мотиви слов’янських казок (а саме словацької та чеської) про братів-місяців. Казка побудована за законами драми.

  1.   Коментар учителя на тему «Особливості драматичного твору». (Учні записують у зошити основні положення).

Основу драми складає дія. Глядач стає живим свідком усього, що відбувається на сцені.

Герої драми характеризують себе своїми вчинками, висловами, викликаючи у глядача співчуття або презирство.

Дія розгортається в теперішньому часі (тобто на очах у глядача) через конфлікт та у формі діалогу.

Іноді герої можуть висловлювати власні думки, переживання. Ця форма оповіді називається монологом.

«Голос» самого драматурга відчувається в ремарках.

5.Словникова робота.

(Пояснення термінів проводиться в процесі розповіді вчителя. Учні ведуть записи в зошитах).

Драма (грецьк. drama — дія) — п'єса соціального чи побутового характеру з гострим конфліктом, який розвивається в постійній напрузі.

Діалог (грецьк. dialoqus розмова, бесіда) — один із типів організації мовлення, який за своєю формою є розмовою двох або кількох (полілог) осіб.

Монолог (грецьк. mono — один, єдиний, loqos -— слово) — промова однієї дійової особи у творі, частіше драматичному, спрямована до співрозмовця або до самого себе чи публіки.

Ремарка (франц. remarque примітка) — авторські пояснення в драматичному творі стосовно умов і часу дії, зовнішнього вигляду й поведінки дійових осіб тощо. Ремарки виконують настановну роль для режисерів, акторів та читачів.

  1.     Виразне читання учнями за особами першої дії п’єси С. Я. Маршака «Дванадцять місяців» (у перекладі Н. Забіли або інший переклад на вибір учителя).
  2.     Робота з текстом.

(Проводиться після прочитання кожної картини).

Запитання до І картини І дії.

  1.     Чому пасербиця та солдат опинилися в лісі? (Пасербицю мачуха послала за хмизом, а солдат шукав ялинку для принцеси.)
  2.     Що вам відомо про цих героїв? (Солдат — людина підневільна, він знаходиться на службі у принцеси і має виконувати всі її накази. А дівчинка живе з мачухою та її донькою. І живеться їй, мабуть, не дуже добре.)
  3.     Яку казкову історію розповів солдат? (Про те, що його дід в переддень Нового року зустрівся з усіма дванадцятьма місяцями.)

Запитання до II картини І дії

  1.     Якою вам уявляється принцеса?
  2.     Чи сподобалася вона вам? Які почуття викликає, поясніть, чому саме такі?
  3.     Як вона ставиться до навчання? (Досить легковажно, їй не дуже хочеться вчитися.)
  4.     Як на вашу думку, чи мала право принцеса, не читаючи, підписати папір про страту людини? (Ні, вона вчинила надто легковажно.)
  5.     Яку пораду з цього приводу дав принцесі професор? Відповідь підтвердіть словами тексту. («Спочатку треба подумати, а потім писати».)
  6.     Який наказ підписала принцеса? (їй схотілося, щоб настав місяць квітень і розквітли проліски.)
  7.     Я ви гадаєте, чи розумним було рішення принцеси? Чому? (Звичайно, що ні. Це вияв її примхи).
  8.     Яку нагороду обіцяла принцеса тому, хто принесе до Нового року проліски? Зачитайте уривок тексту. («Ми дамо йому стільки золота, скільки вміститься в його кошику, подаруємо йому оксамитову шубу на сивій лисиці і дозволимо взяти участь у нашім новорічнім королівськім виїзді»).

III. Підсумок уроку.

Гра «Мікрофон».

- Скажіть, що вам найбільше запам’яталося на уроці?

- Що цікавого ви сьогодні дізналися?

- Які ваші перші враження від п’єси?

ІУ. Домашнє завдання: вивчити визначення в зошиті; прочитати II дію п’єси.

 

docx
Додано
11 листопада 2019
Переглядів
1345
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку