Урок- проект "Весна у творчості митців ХІХст."

Про матеріал
Урок проводиться у форматі презентації проекту, над яким працювали учні 5, 10 класів
Перегляд файлу

Весна у творчості митців ХІХ століття.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Паспорт проекту «Весна у творчості митців ХІХ століття».

Мета:  розширити мистецький кругозір учнів, познайомити з творчістю поетів, композиторів, художників, які жили і творили в ХІХ столітті, показували в своїх творах красу весни; розкрити значення та функції пейзажів; розвивати вміння працювати в групах, виступати перед аудиторією, естетичний смак, творчі здібності учнів; виховувати бажання творити прекрасне, розуміння краси в довкіллі і мистецтві та бережне ставлення до природи.

Завдання : -  познайомити з митцями російської поезії, музики та образотворчого мистецтва;

  • розкрити особливості їх творчої манери;
  • визначити особливості показу природи в різних видах мистецтва;
  • вчити дітей висловлювати свої враження за допомогою пензля і пера.

Тип проекту:

  • за пріоритетним видом діяльності – практично орієнтований;
  • за предметно – змістовною сферою інтересів – творчий;
  • за участю у розробці – колективний:

учасники проекту: учні 5, 10 класів, вчитель зарубіжної літератури;

  • за зверненням до аудиторії – шкільний;
  • за терміном виконання – короткотривалий;
  • за характером партнерських взаємодій між учасниками – змішаний;
  • за формою представлення – творчий.

Актуальність проекту: 

Знайомство з творами митців про природу:

  • розширює кругозір учнів;
  • вчить спостережливості та любові до всього живого;
  • сприяє розвитку творчих здібностей, естетичних смаків.

Проблема проекту:

Уміння виступати перед аудиторією молодших учасників проекту.

Спосіб вирішення проблеми:

Вчити учнів давати повні відповіді, робити розгорнуті пояснення, виробляти дикцію на уроках зарубіжної літератури, представляти презентацію.

Очікувані результати:

  • уміння працювати в колективі;
  • вибирати цінну інформацію з відповідних джерел;
  • виступати перед аудиторією;
  • декламувати поезію;
  • цікавитись мистецтвом.

Форма захисту:

презентація – звіт.

Кінцевий результат:

виставка робіт художників, декламація власних віршів.

Керівник проекту:

Вчитель зарубіжної літератури Вовк Тамара Миколаївна.

 

Поезія – це завжди неповторність,

Якийсь безсмертний дотик до душі

Ліна Костенко.

Спостережливість є однією з головних якостей .

                                      Мо – Цзи.

Люби природу не як символ душі своєї,

Люби природу не для себе, люби для неї.

Вона не тільки тема вірша або картини, -

В ній є висоти незміримі й святі глибини.

Максим Рильський

Мистецтво – це вічний символ прагнення людства до добра, істини, досконалості.

Т. Манн

Презентація проекту

Вчитель: Дорогі діти! Ми з вами уже переконались, що і усна народна творчість і давня література, і сучасна – оспівують природу, прославляють її велич і красу.

З давніх давен люди вважали все в природі живим: гори, річки, ліси, дерева, квіти, олюднювали її. Талановиті композитори писали прекрасні мелодії, художники на полотні відображали красоти рідного краю, поети складали поетичні гімни природі, підкреслюючи її роль у житті людини. Сьогодні ми з вами торкнемося прекрасної сторінки в світовій культурі – російської поезії, музики, образотворчого мистецтва кінця ХІХ – початку ХХ століття, зокрема культури, що оспівує найпрекраснішу пору року – весну.

  • З якими відчуттями асоціюється у вас слово весна?
  • Що ви уявляєте, коли промовляєте це слово?

Ми говоримо з вами, що взимку все спить. Приляжте на парту та уявіть, що ви спите. А зараз за допомогою пантоміми покажіть прихід весни (використайте міміку обличчя, руки).

Отож, пробудження та радість – головна ознака весни.

Презентацію проекту готували 5 груп:

1 група – знавці музики – учні 10 класу;

2 група – знавці образотворчого мистецтва – учні 10 класу;

3 група – знавці поезії – учні 5 класу;

4 група – художники – учні 5 класу;

5 група – поети – учні 5 класу.

Давайте прослідкуємо, як передають прихід весни композитори ХІХ ст. в своїх музичних творах. Надаємо слово десятикласникам, 1 групі Презентація музикознавців.

1 слайд:Чайковський Петро Ілліч – (портрет) – 1840 – 1893рр. – російський композитор, диригент, педагог, музичний діяч.

2 слайд: Закінчив Петро Ілліч училище правознавства в Петербурзі.

3слайд:Декілька років працював чиновником в Міністерстві юстиції.

4 слайд:Все життя займався музикою, добре грав на фортепіано, писав музику.

5 слайд:Дід Чайковського був родом з Полтавщини, носив прізвище Чайка. Дуже часто великий композитор приїздив у Кам’янку, де знаходив спокій та бадьорість духу. Саме тут, на Полтавщині, він створив свої найвизначніші твори.

6 слайд: Збірка «Пори року» складається з 12 п’єс, що відповідають дванадцятьом місяцям року. В кожній п’єсі автор дає характерні образи.

7 слайд: березень – «Пісня жайворонка».

8 слайд: Рахманінов Сергій Васильович – (портрет) – 1873 – 1943рр. – російський композитор, піаніст, диригент. Уже в чотири роки грав на фортепіано.

9 слайд: Навчався в Петербурзькій консерваторії, згодом – в Московській.

10 слайд: Для складання іспиту він за 17 днів написав оперу «Алеко» за пушкінською поемою «Цигани». Ставлячи цю оперу згодом в Києві, став ще й за диригентський пульт.

11 слайд:В 1908 році створив свою знамениту кантату «Весна». Кантата – це великий урочистий музичний твір для солістів – співаків, хору, оркестру, який складається з кількох частин і призначений для концертного виконання.

 12 слайд:Ліричне сприйняття природи втілилось у романсі «Весняні води». Час його створення (1896р.)збігається з новим підйомом у політичному житті Росії. Образ весняної повені, могутніх сил природи сучасники сприйняли як символ пробудження. Романс «Весняні води» - це гімн  природі, наскрізь пронизаний радісним відчуттям повнокровного буття. Сліпуча мажорність мелодії . яка складається з енергійних, пружних мотивів – закликів, могутні лавинні акорди у фортепіанному супроводі – усе це допомагає створити піднесений образ стрімких, невпинних юних сил. Романс створений на слова поезії Ф. Тютчева «Весняні води».

Вчитель: Мабуть, ви всі відчули гарний настрій, який несе така музика.

  • А який жанр в народній творчості передає подібні почуття? (веснянки).
  • Передати настрій, свої почуття можна і з допомогою пензля та фарби. Надаємо слово 2 групі  - знавцям образотворчого мистецтва.

1 слайд : Саврасов Олексій Кондратович (портрет) 12.05.1830 – 26.09.1897рр. Ще в ранньому віці у хлопця виявилися художні здібності.  2 слайд:В 1844 році він став учнем Московського училища живопису, скульптури та архітектури.

3 слайд:Завдяки меценату Ліхачову І. В., Саврасов, як один з кращих учнів, отримав право на подорож до України. Серед його перших творів – краєвиди Одеси.

4 слайд:Згодом Саврасова запросили на вакантну посаду викладача в училище, де він раніше навчався.

5 слайд: Подорож до Західної Європи змінила його погляди на життя та мистецтво. Від романтизму у творчості він перейшов до реалізму і став одним з перших майстрів російського реалістичного пейзажу. 

6 слайд: Свої картини автор не вважав конкурентоспроможними, тому дуже переживав. Додалися проблеми зі здоров’ям  та матеріальна скрута. Художник помер у лікарні для бідних. Похований на Ваганковському цвинтарі.

7 слайд: Тема весни займає особливе місце в його творах. Найвідомішими  є картини: «Граки прилетіли», «Весна», «Рання весна».

9 слайд: Ісаак Левітан (автопортрет) –  18.08.1865 – 22. 07. 1900рр. - відомий російський художник, учень Саврасова.

10 слайд:Народився Левітан в містечку Кібартай в Литві в освіченій, збіднілій родині.

11 слайд:Закінчив Московське училище живопису, скульптури та архітектури. Йому було присвоєно звання Академіка пейзажного живопису. Він мріяв створити «Будинок пейзажів» - велику майстерню, в якій могли б працювати всі російські пейзажисти.

12 слайд:Левітан створив чудові, проникливі образи природи, показавши красу і виразність найбуденніших її мотивів і картин. Природа на картинах Левітана – різнобарвна, неповторна.

13 слайд:Велику вагу серед митців  - пейзажистів мають такі картини: «Весна – велика вода», «Березень», «Весна в Італії».

14 слайд:Картина «Березень» передає яскраве сонячне проміння, очікування тепла, очікування весни. (демонстрація картин).

Вчитель:

  - А чи знаєте ви, що таке пейзаж? (опис природи в художньому творі)

 - В яких творах мистецтва ми можемо побачити пейзаж? (образотворче мистецтво, література).

Музичні твори і твори образотворчого мистецтва без слів передають настрій і відчуття автора.

  • А що ж слова? Можна вигадати і слова.
  • Російський письменник, українець за походженням, М. В. Гоголь створив прекрасний образ весни в оповіданні «Травнева ніч, або Утоплена». Прислухайтесь до музики прозового слова .

Декламація уривка «Чи знаєте ви українську ніч?» вчителем.

  • А чи знаєте ви, чим відрізняється поезія від прози? (віршована мова)

Давайте звернемось до епіграфа нашого уроку.

  • Чи погоджуєтесь ви з словами української поетеси Ліни Костенко та китайського філософа Мо – Цзи?

Саме спостерігаючи красу рідного краю, торкаючись до неї своєю душею і творили поезію російські поети Тютчев і Фет. Давайте торкнемося до поезії душею і по доброму позаздримо  таланту її творців, повчимося трепетному ставленню до природи. Надаємо слово знавцям поезії  - 3 групі  - п’ятикласникам, які знайомились з поетичними творами про весну.

1 учень: Федір Іванович Тютчев (портрет) – 1803 – 1873рр. – російський поет. Народився в старовинній дворянській родині. Він блискуче закінчив Словесний факультет Московського університету. Писати вірші почав рано, але друкував їх рідко. Вже перші його твори принесли йому славу. Федір Тютчев був дипломатом, багато років жив в Європі.

2 учень: Виразне читання вірша напам’ять  «Зима недарма злиться».

3 учень: Афанасій Афанасійович Фет (портрет) – 1820 – 1892рр.  Дитинство провів в будинку батька в Орловській губернії. Хоч батько був поміщиком, хлопчик ріс із сільськими дітьми. Навчався в Московському університеті, любив літературу, театр. Перші свої твори спочатку показав  М. В. Гоголю, а вже потім надрукував. Майже всі вірші Фета про природу, її красу та багатство.

4 учень: виразне читання вірша напам’ять «Весняні води».

Завершується наша зустріч. Давайте пограємо у гру «Мікрофон».

  • Які почуття викликали у вас твори мистецтва?
  • Який з видів мистецтва вам здається виразнішим?
  • Які кольори і фарби ми згадували, давайте складемо гроно кольорів весни:

  • Різнобарв’я весни піднімає настрій, звертає наш погляд на красу, яка нас оточує. Ми, люди, кожного дня очікуємо диво, а воно – поряд, слід тільки уважно придивитись і відкрити йому своє серце і душу, як зробили це митці, про яких ми згадували сьогодні.

Хочу звернути вашу увагу на те, що наша країна багата на таланти. Більшість людей, про яких ми сьогодні згадували мали українське коріння.

  • Зверніть увагу ще на два епіграфи нашого уроку. Максим Рильський стверджує, що природою, її красою можна милуватися, захоплюватися, а ще її можна оберігати і захищати. А Томас Манн уточнює, що мистецтво покликане підштовхувати людство до добра і любові.

Давайте поглянемо на виставку малюнків, яку підготували нам учасники 4 групи, художники. (перегляд малюнків).

Остання, 5 група познайомить з віршами, на які надихнув їх наш проект.

 

Рум’яне сонечко сміється,

Струмочок весело дзвенить

І пісня жайворонка ллється,

          Ключ журавлиний вже летить.

Зеленим килимом повсюди

Накрила веснонька ріллю.

Радіють цій красі всі люди.

За це її і я люблю. (Юденко К.)

 

 

 

 

 

 

Ясно світить сонце.

Земля вкрита цвітом.

Загляда в віконце

Веснонька з привітом.

Прилетіли пташки

З далекого краю.

Квіткою ромашки

Весну я вітаю.(Віннік А.)

 

 

 

 

docx
Додано
18 листопада 2019
Переглядів
1550
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку