Урок зарубіжної літератури в 5 класі
Тема: Е. Портер «Полліанна». Полліанна та її друзі. Роль Полліанни у житті міста.
Мета: продовжити знайомство із розділами твору «Полліанна», сприяти розумінню глибини закладеної у творі ідеї; формувати навички виділення головних епізодів та деталей, характеризування образів; вміння оцінювати моральних якостей персонажів твору; виховувати почуття радості, доброти і турботи про інших, оптимістичне світобачення; виховувати гарне ставлення до власного життя та до оточуючих, навчитись здійснювати самооцінювання результатів власних дій.
Обладнання: підручники, роздруковані ілюстрації до книги «Полліанна».
Тип уроку: формування та застосування навичок, умінь та знань.
Хід уроку
-
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
-
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Учитель:
-
Сьогодні на уроці знову мова піде про Полліанну Віттієр. Нас чекає зустріч з дивовижною дівчинкою та її друзями. А чому дивовижною? Бо вона змогла навчити людей бути щасливими та радіти кожній хвилині свого життя. Як ми всі знаємо, обов’язком дорослих є - виховування дітей. Проте, бувають випадки, коли діти здатні виховати дорослих. Давайте простежимо, як Полліанна змінила життя мешканців містечка і подарувала їм усім радість.
-
РОБОТА НА УРОЦІ.
-
Учитель:
-
Ми з вами повернемося в місто, у якому розгортаються події твору. Зараз пограємо у гру «Впізнай героя твору» і, завдяки цій грі, зможемо познайомитись поближче з жителями цього міста.
Гра «Впізнай героя твору»:
-
Стримана, сувора, одинока нещасна жінка з почуттям обов’язку; носить похмурий одяг, не посміхається, не плаче. (міс Поллі)
-
Сердита та дратівлива хвора жінка, яка лежала у темній кімнаті і не дозволяла відчиняти вікна; до неї ніхто не любив заходити. (місіс Сноу)
-
Добра, привітна, любить говорити про особисте життя інших; не любить ранки по понеділках та своє ім’я. (Ненсі)
-
Одягалася лише в чорне та тужила за померлим чоловіком. (вдова Бентон)
-
Сварилась зі своїм чоловіком та хотіла розлучитись з ним. (місіс Пейсон)
-
Добрий, чуйний, завжди привітний; страждав від самотності, почувався нещасним, бо кохав жінку, з якою їх розділило давнє непорозуміння. (лікар Чилтон)
-
Учитель:
Бесіда з учнями.
-
А що можна сказати про жителів містечка? Життя в них було нудне і одноманітне, тому і люди були похмурі, нещасні та самотні. Що ж потрібно людині для того, щоб бути щасливою? (друзі та порозуміння з іншими).
-
Як ви вважаєте, чи правда дружба може змінити когось на краще? Так, і ми доведемо це на прикладі героїні твору – місіс Сноу .
-
Як ви вважаєте, чи можна навчити місіс Сноу «грати в радість»?
Відшукаймо відповідь у тексті.
Чи можна навчити місіс Сноу грати в радість?
|
Місіс Сноу: «…до вечора квітка все одно зів’яне».
|
Полліанна: «…тоді щодня у візі з’яювляються нові».
|
Місіс Сноу: «…все одно зачіска довго не протримається».
|
Полліанна: «…тоді я зможу зробити вам зачіску знову».
|
Місіс Сноу: «…меня ніколи не подобалось моє чорне волосся».
|
Полліанна: «Я обожнюю чорне волосся!», «…на білій подушці воно має кращий вигляд, аніж світле».
|
ТАК!
|
Зміни, які відбулись з місіс Сноу:
-
Навчилася радіти
-
Припинила сумувати
-
Почала виявляти інтерес до життя.
-
Учитель:
-
Щойно ми з вами переконалися в тому, що дружба може змінити життя людини на краще. Дружба між Полліанною та жителями міста Белдінґсвіль виникла завдяки «Грі в радість». У чому її суть?
«Гра в радість» – це вміння бачити позитивне у навколишньому світі; вміння бути щасливим, незважаючи на життєві негаразди; вміння любити і дарувати свою любов іншим.
-
«Гра в радість» - це особистий винахід письменниці Елеанор Портер. Тому саме роман «Полліанна» приніс їй славу та всесвітнє визнання.
-
УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.
Учитель:
-
Діти, ви помітили як змінилися жителі після спілкування з Полліанною?
-
Тітка Поллі – стала доброю, турботливою, чуйною, навчилася бути щасливою;
-
Містер Пендлтон – став люблячим батьком для усиновленого хлопчика Джиммі;
-
Лікар Чилтон – порозумівся з коханою жінкою та одружився з нею;
-
Місіс Сноу – стала уважною та терпимою до оточуючих, почала в'язати для дітей притулки;
-
Священик – усвідомив свою роль в житті мешканців міста;
-
Ненсі – нарешті полюбила своє ім’я.
-
Давайте складемо та запишемо у зошити опорну схему «Як Полліанна змінила місто та її жителів».
Схема «Як Полліанна змінила місто та її жителів»:
Як Полліанна змінила місто:
|
-
Подружила жителів містечка
-
Навчила любити життя у всіх проявах
-
Навчила не здаватись у скрутній ситуації
-
Подарувала «Гру в радість»
|
-
ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ.
Учитель:
-
Як ви зрозуміли, ким стала Полліанна для жителів містечка Белдінґсвіль?
(Полліанна стала, немовби, рятівником для мешканців: вона навчила їх бачити позитив у всьому, знаходити хороше навіть у негараздах; а найголовніше – навчила радіти життю).
-
Це здається неймовірним, але ця маленька дівчинка навчила все місто радіти. І це все завдяки її вмінню спілкуватись, щирості та небайдужості до інших.
А тепер давайте перевіримо, чому ви навчились у Полліанни та зіграємо в одну гру.
Гра «Радість від Полліанни».
Закінчить речення позитивно, у «стилі» Полліанни:
-
Я отримав двійку у школі – це радість, бо… (…тепер я зможу краще підготуватись до уроку та отримати гарну оцінку);
-
Батьки забороняють мені грати у комп’ютерні ігри більше, ніж годину в день – це для мене радість, бо… (…тепер зможу пограти зі своїми друзями на свіжому повітрі / зайнятись своїм улюбленим хобі…)
-
Батьки відмовляються купувати багато солодощів та солодку газовану воду – це для мене радість, бо… (…мої зуби не болітимуть і мені не треба буде відвідувати стоматолога).
Учитель:
-
Діти, подивіться уважно на дошку і дайте відповідь на одне з трьох питань:
-
На уроці мені дуже сподобалось…
-
Завдяки Полліанні я зрозумів(ла), що…
-
Полліанна навчила мене…
-
Дуже дякую вам за нашу плідну роботу на уроці. Як казала Полліанна: «Треба любити все, що є справжнім життям. Життю не можна навчитися, треба просто жити і радіти». Сподіваюсь, ці слова стануть вашим життєвим кредо.
-
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Напишіть міні-твір: «Щасливою людина може вважатися, якщо…»