Урок для дистанційного навчання
Тема уроку:
Добрий день, шановні учні.
На попередньому уроці ми говорили про те, що навколишнє середовище, спосіб життя і здоров’я людини пов’язані між собою. Чому здоров'я для кожної людини вважається найціннішим даром? Відповіді на Ст. 64.
Відомий російський вчений Ілля Мечников твердив, що людина повинна жити - 150 років. У нас в Україні середня тривалість життя: чоловіків 63 роки
жінок 65 – 70 років
Чому, які причини?
Подумавши, дайте відповіді.
Щоб бути здоровим треба… Ст.65.
Робимо висновок: Добре здоров'я – це коли у тебе нічого не болить, на уроках ви уважні, старанні, активні. Чим більше людина розвинена духовно й розумово, тим вона уважніше ставиться до свого здоров'я.
То ж переходимо тепер до теми, яку будемо опрацьовувати в онлайн -режимі. Записуємо у зошит тему уроку: Що таке мистецтво керувати собою.
Питання які ми повинні розглянути на уроці:
дати визначення понять «самооцінка»; з’ясувати , що означає пізнати себе, чому потрібно керувати своїми почуттями й учинками; вчитись володіти собою.
Учні на уроці повинні:
- Уважно читати.
- Оцінювати свої вчинки та вчинки однокласників.
- Характеризувати сильні та слабкі сторони своєї вдачі.
- Обґрунтовувати необхідність подолання негативних рис характеру.
- Наводити приклади протидії недобрим та нерозумним вчинкам.
- Висловлювати власне розуміння « мистецтво керувати собою».
- Робити висновки.
Епіграф: «Пізнай, хто ти є і стань ним»
( Сократ)
Девіз:
З Любов’ю в серці вчіться жить,
Умійте людям гріх прощати.
І навіть ворога любіть,
За себе вмійте постояти.
«Пізнай, хто ти є і стань ним». Сказав видатний давньогрецький філософ Сократ.
Що означають його слова?
Відповідь: Важливість самовдосконалення людини.
Здатність до самопізнання є найголовнішою ознакою людини .
У кожного в житті наступає мить, коли він задає питання: «Хто я такий? На що я здатний? Яке моє призначення?». Відповісти на них допомагає самопізнання.
(У зошиті записуємо визначення «самопізнання»).
Самопізнання – це постійний процес духовного росту, інтелектуального розвитку людини. Без нього ми були б нездатні мислити, займатися творчою діяльністю, оцінювати власні дії та дії інших людей з моральної точки зору.
Чи можна навчитися читати, не прочитавши самому ні одного слова, готувати їсти, без спроби це зробити? Звичайно, ні. Для кожного з нас самопізнання – це можливість самореалізуватися.
Самопізнання включає самоспостереження і самооцінку. Спостерігаючи за собою та аналізуючи свої дії, ми навчаємося об’єктивно оцінювати свої чесноти та вади. Відомий французький письменник Віктор Гюго писав: «У кожної людини три характери: той, що йому приписують, той, що він сам собі приписує, і, нарешті, той, що є насправді». Далеко не кожна людина знає сильні та слабкі сторони своєї вдачі, справедливо судить як власні вчинки, так і вчинки своїх товаришів. Однак вміння об’єктивно себе оцінювати допомагає правильно вибрати свій життєвий – професійний та особистий - шлях, визначити найкращі можливості своїх дій, вчинків, як керувати своїми почуттями.
Давайте з’ясуємо питання: Чому потрібно керувати своїми почуттями та вчинками.
Емоції часто грають з людиною злий жарт. У поганому настрої все бачиться у темному світлі, і тому ми можемо неправильно оцінити дії інших людей, а також власну поведінку. Те ж саме стосується і випадків, коли ми радіємо і тому стаємо вразливими до чужих лестощів, нас легко у чомусь переконати та обдурити. Але це не означає, що треба уникати прояву емоцій. Навпаки, щира, відкрита людина тільки і може знайти шлях до сердець інших людей, широко бачить світ, вміє творчо мислити. Людина сама керує собою, сама визначає напрямки своїх дій і тому сама відповідає за свої вчинки. Таку людину і слід вважати дорослою, морально зрілою особистістю.
Є інший бік цього питання. Людина живе серед людей, тому повинна слідкувати за своїми словами та діями, щоб випадково когось не образити або ж – не спричинити якихось інших незручностей. Уявіть, що стоячи у тролейбусі кожний пасажир почне робити що заманеться, на уроках і учні, і вчителя будуть одночасно розмовляти, сміятися, вставати, ходити. На що перетвориться життя у суспільстві, якщо ніхто не буде слідкувати за своїми діями та словами! Саме тому існують моральні норми і норми етикету, завдяки яким регулюються відносини у суспільстві. Саме тому із самого початку життя дитини її починають виховувати батьки, привчаючи до певних норм спілкування та способів самоконтролю.
Читаємо на с. 72 підручника К. Ушинського «Поради учням 6- класу».
Чи погоджуєтеся ви з пунктами цієї програми? Чи хотіли б ви виховати в собі такі звички? Які саме? Чому? Які б пункти ви додали для себе?
Мистецтво керувати собою
Самовиховання
Самопізнання
Вміти творити саму себе – одна із найнезбагненніших здібностей людини. Проте важливо зайнятись цим вчасно, у дитинстві та юності – коли попереду ще все життя.
.І тоді життєвий шлях буде таким, який ви оберете для себе, яким ви зробите його самі. Найголовніше – це бажання досягти своєї мети і систематична робота щодо її здійснення.
Самовиховання - це комплекс зусиль людини, спрямованих на саморозвиток і самовдосконалення. Воно складається із самопізнання (самоспостереження і самоаналіз), вольових здібностей людини (самоконтроль, цілеспрямованість, наполегливої праці (бажання вчитись і працювати).
Стати ідеальною людиною неможливо, але ж можливо стати краще, ніж ми є. Не треба проявляти якихось крайнощів у поведінці, а демонструвати спокійність, бути розумним і зважливим. У кожної людини повинен бути внутрішній контролер, який би протидіяв її недобрим та нерозумним вчинкам. Такий контролер – це Характер людини. Французький мислитель Ф.Ларошфуко якось сказав: «Безхарактерність ще далі від чеснот, аніж порок», маючи на увазі, що безхарактерна людина дуже легко піддається негативним впливам, її нескладно зробити знаряддям для недоброго вчинку або ж навіть злочину. Розвинути позитивні риси свого характеру, стати морально стійкою людиною допоможе тільки опанування мистецтва керувати собою.
У середньовічних японських рицарів існував принцип: «Спочатку одержи перемогу, а потім бийся» або «Перемагай заздалегідь». Ці слова означають, що перемога над супротивником розпочинається з перемоги над самим собою. Тільки повіривши в себе, розібравшись у собі і навчившись правильно керувати своїми прагненнями, можливо досягти успіху в житті. Все це є складовою самовиховання людини.
Що ж означає – Вміння керувати собою?
Вміння керувати собою починається з моральної активності людини. Буває так, що ви кажете:
Я зроблю це завтра».
І таким чином ви відкладаєте і відкладаєте здійснення своїх мрій, бо замість того, щоб зробити якусь складну справу, а потім відпочивати, займаючись улюбленою грою на комп’ютері або читаючи цікаву книжку, ви не можете цілковито віддатися ні тому, що вам подобається, ні тому, що треба робити. І тому в приглядку вчитеся і живете. Поки ви не навчитися керувати своїми бажаннями, - говорити про засвоєння основ мистецтва, керувати собою буде неможливо.
Найбільша перемога - це перемога над самим собою.
Давайте з вами пограємо.
Гра: « Чи знаєш ти, що людина може бути…?»
Спокійна, добра, мстива, нестримана, милосердна, вміє пробачити, егоїстична, нервова, уважна, розумна, агресивна, чесна, мудра, жорстка, активна, лінива.
І в. Складіть словесний портрет безконфліктної особистості.
ІІ в. Складіть словесний портрет конфліктної особистості.
Робота з підручником ст.. 75 – 76.
Складіть пам’ятку «Як володіти собою».
Домашнє завдання. Напишіть твір: «Хто я такий». Обговоріть свої риси характеру з батьками. Правильний самоаналіз чи ні визначать вони.
Дякую за урок. Бережіть себе. Будьте здорові!