Тема: Сербська народна казка «Жбан меду». Основна думка казки. Порівнювання вчинків однотипних героїв у казках різних народів.

Про матеріал

Даний матеріал можна використовувати на уроках читання у початкових класах, вивчаючи народні казки. Вправи і ігри підібрані на уроці поглиблюють знання дітей про казку, як вид усної народної творчості, вчать дітей визначити головну думку казки, удосконалють техніку читання. Використання різних видів роботи над текстом, вдосконалють вміння читати в особах, правильно інтонуючи репліки, розвивають уміння відтворювати зміст прочитаного, виділяти в тексті герої. Учні на дають характеристику казковим героям, оцінють їх вчинки.

Перегляд файлу

Тема: Сербська народна  казка «Жбан меду». Основна думка казки. Порівнювання вчинків однотипних героїв у казках різних народів.

Мета: ознайомити учнів з сербською казкою; поглиблювати знання дітей про казку, як вид усної народної  творчості, вчити визначити головну думку казки, удосконалювати техніку читання, використовуючи різні види роботи над текстом, вдосконалювати вміння читати  в особах, правильно інтонуючи репліки, розвивати уміння відтворювати зміст прочитаного,  виділяти в тексті героїв , давати їм характеристику, оцінювати їх вчинки; зв'язно висловлюватися ,збагачувати словниковий запас, виховувати чесність, порядність, інтерес до читання казок.

Хід уроку

l. Організаційний момент.

   Яким буде урок….. (Найцікавішим).

    Які в мене діти ….(Найкращі).

  Наш улюблений вислів (Не кажи  “ Не вмію”, а кажи “Навчуся”,   ” Я за всяке      діло залюбки беруся!”

-Доброго здоров’я, шановні відвідувачі! Я рада вітати вас у нашому затишному літературному кафе «Казка»

Меню

1.Закуска запитань і відповідей

2.Мікс із скоромовок і чистомовок

3.Борщ  «По-домашньому»

4.Салат «Від лісовіих друзів»

5.Морозиво «Новинка»

6.Канапки «Медові»

7.Тістечко «Я герой?»

8.Сік «Фантазія»

9.Страва від шеф-кухаря

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1.Гра «Куб»

– Який розділ вивчаємо?

-Хтоє автором народних казок?

– Для чого людям казки?

– Чого можна навчитися, читаючи казки?( Допомагає зрозуміти глибоку мудрість народу, вчить відрізняти хороше від поганого, поважати добро, боротися зі злом.)

-З чого складається казка?  (зачин, потрійний повтор, кін-

цівка)

-Які є особливості казки?

-Хто є найулюбленішим героєм народних казок?

-На кого з героїв казок  ви хотіли бути схожими і чому?

   А що таке казка? (це оповідання про незвичайні, часом фантастичні події).

Чим казка відрізняється від оповідання? (в казці відбуваються події, яких не може бути в житті).

 

Слово вчителя.

Існує книг багато на землі

Вони цікаві,мудрі, гарні

Та кожен з нас дорослий чи малий

Всяк казочку читати полюбляє.

Після колискової пісні, яку співала вам мама, це перший художній твір, з яким ви познайомились. Казка народилась в сиву давнину. Ці фантастичні історії передавались із уст в уста.

Мікс із скоромовок і чистомовок

2.Мовленнєва розминка. Дихальна гімнастика.

1.Вправа на передбачення

 2. Гра”Буква заблукала”

3. Читання чистомовок . Гра «Заєць-вовк». Слабший учень починає читати , а сильніший починає читати пізніше, а закінчують вони разом.

4.Читай швидко Гра «Швидкі склади і слова»

Борщ  «По-домашньому»

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.               

- Яку казку читали?

- Хто її автор?

- Прочитайте зачин, кінцівку казки.

-Що обіцяла лисичка ушечкам... (сережки), оченькам...(окуляри), ніженькам... (черевички)

   -Чого вчить нас ця казка?

-Щоб ви прадили лисичці, а господарям?

 

- Перекажіть ту частину казки, яку зображено на малюнках  (1 учень показує за допомогою жестів і міміки,  інший переказує)

2.Вибіркове читання Гра «Доповни речення» 

На екрані буде зображено початок речення, а ви повинні  знайти це речення  та дочитати його до кінця.

        *  Сидить лисичка в норі, ……..

        *  Що ви, оченьки мої ………….

        *  Що ви, ніженьки мої ……………

        *  А що ти, хвостище…………

3. -Яке ще завдання було додому?

Хто склав продовження казки на свій, новий лад?

 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

      ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

Салат «Від лісовіих друзів»

1.Читання скоромовок за стрічками(зелена –голосно.  Жовта-навіпголосно Червона –пошепки)

              Лисеня і вовченя

    Їли ласощі щодня.

    Кожен мав велику ложку,

    Горщик порожнів потрошку.

  • Читання скоромовки класом,   ( повільно, швидше, швидко,)
  • Чому я використала скоромовку такого змісту?
  • - Про кого розповідається в скоромовці?(малюнки на дошці)

2. Відгадайте загадки

Гострі зуби, сильні лапи,

Дуже схожий на собаку,

І полює дуже ловко,

Що впізнали, друзі

 

 Я руда, низького зросту,

Хитра я і довгохвоста.

Вовку брату я сестриця

А зовуть мене           

-Що вам відомо про вовчика та   лисичку? (Хижі звірі. Живуть у лісі, лисиця хитра, улеслива, руда, полює вночі і вдень. Вовк сірий, полює переважно вночі)

3. Заслуховування міні – проектів про лисицю

 Повідомлення № 1
Лапи в лисиці на зиму обростають густою шерстю. Лисиця взимку, ніби у валянках, і лапки їй не мерзнуть навіть у сильні морози.
Повідомлення №2
Відомо більше 10 видів лисиць.
Хитрує лисиця не лише в казках, а й у повсякденному житті. Не раз, наприклад, спостерігали, як лисиця обдурює птахів: перекинеться на бік, відкине лапи - лежить не ворухнеться, ніби мертва.
Повідомлення №3
Лисиця дуже любить поласувати мишами. А щоб спіймати мишку, їй часто доводиться добре пострибати - здалеку її рухи нагадують танок.
Повідомлення №4
Раз на рік у норі лисиці з'являються лисенята. Іноді їх буває більше 10. Вони сліпі, глухі, вкриті темно-бурою шерстю.
-В яких народних  казках  ми зустрічали цих героїв?

Ця лисичка дуже хитра,
прикидалась мов глуха.
А сама все чула
й з’їла круглобокого хлібця.
( «Колобок»)»)

В гості кликала ласкаво,
Пригощала дуже жваво,
Тільки гість пішов додому
і не ївши, і голодний.
( «Лисичка та Журавель»)

- Якими змальовано в казках лисицю (хитра, руда,  жадібна, підступна)

А  вовка? (сірий, злий, довірливий, голодний)

4. Розповідь вчителя про вовків. Показ відео про вовка.

 Вовки мають сильний батьківський інстинкт, вихованню вовченят приділяють багато уваги.Вовчиця нікол не залишає вовченят саміх. Батько єдиий годувальник великої сім’їюСамка відчувши небезпеки двічі а той тричі переносить вовченят на нове місце

 

Повідомлення теми і мети уроку.

- Продовжуємо ознайомлення з казками народів світу! Сьогодні ми починаємо роботу над сербською казкою «Жбан меду» .Дізаєтесь,що озна

чає вислів: «Однакові герої у різних казках».

ІV. СПРИЙМАННЯ І УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

Морозиво «Новинка»

 1.Коротка інформація про Сербію

- Продовжуємо подорожувати світом. Сьогодні ми опинимося в Сербії)

2.Виразне читання першої частини казки вчителем (с. 46)

— Назвіть головних героїв  казки.

-Яку частину казки ми з вами прочитали?(Зачин) (Схема будови казки на мультимедійній дошці).

Фізкультхвилинка від лисички

 

3.Словникова робота

Комірчина – приміщення для зберігання продуктів.

Скортіло – дуже  захотілося.

Припічок — горизонтальна площина перед челюстями печі під комином, продовженням якої є черінь печі.

Кума — хрещена мати стосовно батьків похресника; звертання до приятельки.

Грубка — піч, що потрібна для опалювання приміщення.

Розімлів на сонці - розм'як під дією тепла, розслабився.

Гімнастика для очей

3. Самостійне читання казки учнями І частина.

Гра «Земля – небо»

  • Як вони жили? (У дружбі й злагоді).
  • Що  вони вкрали одного разу?
  • Де вони поділи здобич?
  • Навіщо лисичка била хвостом по лавці?
  • - Як лисичка вперше надумала обманути вовка ?

4 Гра «Дослідники»

Скільки разів у перших двох абзацах зустрічається слово

              І варіант – Лисиця

              ІІ варіант – Вовк

.5. Відновлення  і переказ пропущеної частини казки учнями.

Вправа «Передбачення».

  • Давайте спробуємо продовжити казку.
  • Яка це частина казки?Як вона називається?
  • Діти, що міг сказати вовк?
  •  Як ви вважаєте, що ж лисичка робитиме?
  • - Куди пішла лисичка? Навіщо вона пішла до комори?
  • Як пояснила вовкові свою відсутність?
  • Як назвала свого похресника? Чому?
  • Скільки разів обманювала Лисиця Вовка?
  • Скільки повторів у казках ?
  • -Як її витівки пов’язані з іменами вдаваних похресників? (Відповідно до тієї частини меду, яку вона з'їла).

-Далі, як і в попередніх казках, усе повторюється. Як називають такий художній прийом? (Називають повтором).

 Учні розповідають пропущену частину казки, використовуючи повтори. –- Діти,  наступних вигаданих «хрещеників» лисиця назвала Половинкою й Остаточком. Продовжте розповідь за схемою.

Зачин  ---   Початочок ---  Половинка---  Остаточок --- Кінцівка

 

 

Канапки «Медові»

6. Продовження роботи над другою частиною казки. Читання ланцюжком.

-Тепер ми читатимемо яку частину казки?

Чому не спала лисиця? (Вона хвилювалася, щоб її  вовк не звинуватив у зникненні меду).(Лисиця не спала тому, що її сумління було нечисте. Адже вона обманула вовка.)

7. Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання.

-Як Лисиця вирішила відвести від себе підозри? (Знайти винуватця).

-Як вона вирішила знайти винуватця? Прочитайте.

Гра Продовж речення»

  •  «Хитра лисиця…»
  • «-Вовчику, братику, я чула…»
  • «Вранці вийшли вони з хати…»
  • «Швиденько встала…»

8. Гра «Так – чи ні».

  • 1. Вовк і Лисиця жили в злагоді?
  • 2. Вони вкрали банку меду?
  • 3. Лисичка любить мед?
  • 4. Першу дитину назвали Половинка?
  • 5. Третю дитину назвали Остаточком.
  • 6. Мед виступив у Вовка на животі?
  • 7. Лисиця обхитрила Вовка?
  • 8. Будуть жити в злагоді Лисиця і Вовк?

9.Гра « Незнайко»

-Якось украли жбан меду, поставили (сховали) в комірчину та й полягали спати.

-От лисиці захотілося (скортіло) меду.

-Вдруге постукала (забила) вона по лавці

Тістечко «Я герой?»

  1. Гра «Я герой? Характеристика героїв .Робота в парах.

Вибрати і  з’єднати стрілочкою ті ознаки, які підходять до героя казки «Жбан меду» вовка і лисиці.

    Добродушний                                                               

Хитрий Улесливий Боязкий Брехлива

Ледарка

Безсоромний

Простакуватий

Лінива 

-Які  ви визначили  позитивні і негативні риси характеру?

V.Підсумок уроку.

Сік «Фантазія»

1.Гра «Казка на новий лад»

-Хто , на вашу думку,  найбільше любить мед?

-Придумайте, як по іншому може закінчитися казка, коли в ній з’явиться цей герой?

 Страва від шеф-кухаря

2.Головна думка казки. Робота з прислів'ями. Робота в групах.

-Що б ви сказали героям казки, якби  ви стали героями казки?

-Чого вчить нас ця казка?

Довіряй, але перевіряй! Не бери чужого.

Справжній друг не підставляє, а виручає, допомагає.  Потрібно вибирати друзів тільки тих, кого добре знаєш.

Яке  прислів'я ви обирете до казки,що пояснює – чого саме вчить ця казка?

   І група

Розум за гроші не купиш.

Дружба – найбільший скарб.

На сонці тепло, а біля матері добре.

ІІ група

Бджола мала, а й та працює.

Справжній друг той, хто ніколи  не обманює свого друга.

Бережи одяг, доки новий, а здоров'я – доки молодий.

ІІІ група

Дерево міцне корінням, а людина друзями.

У гостях добре, а вдома краще.

Друга шукай, а найдеш – тримай.

3.Гра «Незавершене  речення»

— На уроці мені найбільше сподобалося...

— Я вчився...

— Я дізнався...

Мені б хотілося ще... Казка вчить нас...

docx
Додано
22 листопада 2018
Переглядів
858
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку