Тема. Складнопідрядні речення з підрядними означальними. Синонімія СПР з підрядними означальними й простих речень

Про матеріал

Урок на тему "Складнопідрядні речення з підрядними означальними. Синонімія СПР з підрядними означальними й простих речень"

Мета: глибше ознайомити учнів зі СПР з підрядним означальним; розвивати вміння здійснювати заміну простого речення з дієприкметниковим зворотом на СПР; сприяти виробленню вмінь і навичок визначення основних видів підрядних частин;учні визначають складнопідрядні речення з підрядними означальними, їх істотні ознаки; уміють здійснювати заміну СПР простим реченням із дієприкметниковим зворотом; формувати вміння аналізувати засоби зв'язку в складнопідрядних реченнях з підрядними обставинними; розвивати творчі вміння трансформувати, моделювати, конструювати складнопідрядні речення з різними типами підрядних обставинних; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розвивати логічне мислення учнів, удосконалювати навички розпізнавати мовні явища, групувати, доповнювати тощо.

Перегляд файлу

Урок №

Тема. Складнопідрядні речення з підрядними означальними. Синонімія СПР з підрядними означальними й простих речень

Мета: глибше ознайомити учнів зі СПР з підрядним означальним; розвивати вміння здійснювати заміну простого речення з дієприкметниковим зворотом на СПР; сприяти виробленню вмінь і навичок визначення основних видів підрядних частин;учні визначають складнопідрядні речення з підрядними означальними, їх істотні ознаки; уміють здійснювати заміну СПР простим реченням із дієприкметниковим зворотом; формувати вміння аналізувати засоби зв’язку в складнопідрядних реченнях з підрядними обставинними; розвивати творчі вміння трансформувати, моделювати, конструювати складнопідрядні речення з різними типами підрядних обставинних; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розвивати логічне мислення учнів, удосконалювати навички розпізнавати мовні явища, групувати, доповнювати тощо.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

* Бесіда.

—Назвіть другорядні члени речення.

—На які питання відповідають означення?

—Чим може виражатися означуване слово?

—Від якого слова в головній частині ставимо питання до підрядної означальної?

—Які речення близькі до підрядних означальних?

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

* Бесіда.

 Які речення називаються складнопідрядними?

 Яка різниця між ССР і СПР?

 У чому різниця між сполучниками й сполучними словами?

* Пояснювальний диктант із додатковим завданням.

У реченнях визначте головну й підрядну частини, підкресліть сполучні засоби, за допомогою яких підрядна частина з’єднується з головною.

Як тільки смеркне і чорне небо щільно укриє землю, далекий образ враз розцвітає червоним сяйвом. (А. Головко) За довгий гарячий день сонце наплавило стільки золота, що воно затопило увесь захід — землю, обрій, хмари. (Ю. Збанацький) Дмитро, дарма що став ширшим в плечах і наче побільшав на зріст, легко зіскочив на цю пругку землю. (М. Стельмах) Особливо йому запам’ятався один осінній вечір у селі, куди вони приїхали з Андрієм на канікули. (Ю. Мушкетик) А ввечері, коли ми їхали по ущелині, мені кожного разу здавалося, що я перелітаю в інший світ. (Ч. Айтматов)

ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

* Слово вчителя.

План пояснення нового матеріалу

1)   Складнопідрядні речення з підрядними означальними.

СПР з підрядними означальними називаються речення, у яких підрядна частина відноситься до члена речення, вираженого іменником або словом, ужитим замість іменника.

Підрядні означальні частини відповідають на питання який? яке? які? чий? чия? чиє? чиї? котрий? котра? котре? котрі?. Підрядні означальні частини з’єднуються з головною за допомогою:

 сполучників — щоб, що, наче, мов, ніби, як;

 сполучних слів — який, котрий, що, хто, чий, де, куди, звідки, коли.

Наприклад: І така його поема (яка?), ніби щедрості рукав (який?), що широко розсипав сотні квіток і трав. (М. Рильський)

2)   Синонімія СПР з підрядними означальними й простих речень.

За змістом СПР з підрядними означальними й прості речення з поширеними відокремленими означеннями, які виражені дієприкметниковими зворотами, часто бувають синонімічними, і вони можуть заміняти одне одного, тобто виступати як граматичні синоніми. Синонімія виникає при заміні підрядної означальної частини речення дієприкметниковим зворотом або, навпаки, при заміні дієприкметникового звороту підрядною означальною частиною. Наприклад, порівняймо:

Степ, оповитий тишею, мирно дрімав.

Степ, що його оповила тиша, мирно дрімав.

* Робота з підручником.

1)   Опрацювання теоретичного матеріалу

2)   Виконання вправ і завдань

* Робота біля дошки й у зошитах.

Запишіть речення. Поставте питання до підрядних частин. Укажіть, до яких слів у головній частині вони відносяться і якими засобами зв’язку вони з’єднуються.

Ті пісні любі, що несуть радість межи люди (Нар. тв.)

Благословен той день і час, коли послалась килимами земля, яку сходив Тарас малими босими ногами.(М. Рильський).

Перед очима слалися поля, які буйно поросли бур'янами.

Андрій підвівся з пенька, на якому відпочивав після ходи по крутій багнюці, розшукав між кущами свого човна. (Г.Тютюнник). 

Раптом вітер зняв хмару пилу, яка закрила все. (М. Коцюбинський)

Нема краю, щоб миліший був за наш. (Т. Масенко)

Ті пісні любі, що несуть радість межи люди. (Нар. творч.)

Нещасна неправдива людина, що добровільно й легко зрікається рідної мови. (Б. Харчук) Щасливий, непереможний народ, що породжує своїх захисників і оборонців. (Б. Харчук)

* Самостійна робота.

З кожною парою простих речень утворіть СПР з підрядними означальними.

Ми готувались до зборів. Вони мали бути цікавими.

Кожен народ знає, до чого веде руйнування рідної мови. Усі дбають про сьогоднішнє й майбутнє.

Пустельна дорога йшла між гречкою. Вона лежала, неначе пахучий туман.

* Творче моделювання.

До поданих головних речень доберіть підрядні означальні.

Гори ... приваблювали туристів.

Ми ще довго згадували про екскурсію ...

Полюбляю я ті квіти...

IV. Закріплення знань, умінь і навичок

* Пунктуаційний тренінг.

Запишіть речення, розставляючи розділові знаки.

Пташки, що влітку так співали ,у ірій вже поодлітали. (Є. Гребінка) Я знову скучив за тобою чудесне море ,де не раз я слухав мірний шум прибою у надвечірній тихий час. (С. Крижанівський) Все, що гарне в природі, все, що чесне у народі, розцвітає в ці деньки. (М. Рильський) Я єсть той, який щоденно на будові, на посту. (П. Тичина)

* Робота з текстом.

Прочитайте, визначте основну думку вірша. Яке відношення має текст до теми уроку? Свою відповідь обґрунтуйте.

Як довго ждали ми своєї волі слова,

І ось воно співа, бринить...

Бринить, співає наша мова,

Чарує, тішить і п’янить.

Як довго ждали ми... Уклін чолом народу,

Що рідну мову нам зберіг,

Зберіг в таку страшну негоду,

Коли він сам стоять не міг...

(О. Олесь)

* Самостійна робота.

Введіть у прості речення підрядні означальні й перебудуйте їх у СПР з підрядними означальними.

Машини ... виїхали за місто.

Рибалки підійшли до річки...

Ми дивилися на море...

Недалеко та година...

Чудова та країна...

* Робота з підручником.

Виконання вправ і завдань

* Відредагуйте речення.

Записати, пояснивши суть допущених у них помилок. Визначити види складних речень, схарактеризувати засоби зв’язку.

1. За городом тихою срібною гладінню розлився ставок, за чим до води похилилися верби.

2. Олеся знайшла стежку, яка бігла зі степу.

3. Було холодно, і сонце стояло високо.

4. Коли приходить весна, то я вже днював у зарослому дубами яру в кінці нашого городу.

5. Знаю, що доброта в мене є, і вважав її найкращою рисою своєї вдачі.

6. Найголовніше, що треба утверджувати в душі людини,— це віру в торжество добра, справедливості.

7. Далеко на горизонті видніється Біла гора, на вершині чого стоїть височенний, на мурованному кам’яному п’єдесталі залізний хрест.

V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

* Опрацювати теоретичний матеріал

* Виконати вправи

VI. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

—Я можу навести власний приклад заміни простого речення з дієприкметниковим зворотом на СПР: ...

1

 

docx
Додано
13 листопада 2018
Переглядів
5348
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку