Контрольна робота з української мови за ТЕМОЮ "Пряма мова" 9кл. Представлені два варіанта. Контрольна не складна, але є завдання над якими треба подумати!
І варіант
1.Прямою мовою називається:
а) чуже мовлення, передане не дослівно, без збереження форми та інтонації, а тільки із збереженням змісту;
б) чуже мовлення, передане дослівно, з повним збереженням змісту, форми та інтонації;
в) дослівний уривок з якогось тексту або висловлення для підтвердження думки;
2. Чуже мовлення, передане не дослівно, без збереження форми та інтонації, а тільки зі збереженням змісту, називається:
а) прямою мовою; б) діалогом; в) полілогом; г) непрямою мовою.
3. Укажіть речення з прямою мовою:
а) Одна сказала: «Гляньте, гарно як! Немов облита снігом кожна гілка!»;
б) Слова диктора про те, що переможця естафети буде визначено через кілька хвилин, глядачі так і сприймають;
в) Співають у пісні, що нема найкращого на вроду, як ясна зоря в погоду;
г) Тоді я сказав йому, що українські прерії(рівнини) відрізняються від мексиканських лише тим, що в Мексиці ростуть кактуси, а в нас – верби.
4. Яке з речень побудоване за схемою: «П, - а, - п»?
а) І звелів одвітовати по-запорозьки: «Козак з Лугу», бо запорожці здоровкались мов хиже птаство на степу;
б) «Ну звичайно, - думаєш собі, - старалась, старалась людина, співала, а цей дивак нічого й не бачив»;
в) «Шептала візьмеш, - сказав конюх хлопчикові. – Тільки зачекай, напою»;
г) Тоді Славко скаже йому: «А я маю ще більшу гризоту» - та й признається в усьому.
5. Правильно поставлено розділові знаки в реченні:
а) «Гриміла ваша мінометна і гриміти буде!», - запевнили товариші Васю на прощання;
б) Прилетіла ластівочка, стала собі щебетати, господаря викликати: «Вийди, вийди, господарю, подивися на кошару»;
в) Котився віночок по полю, просився у женчиків додому – «Возьміте мене, женчики, з собою та занесіть мене до господаря в стодолу»;
г) «О Лавріне, ти переміг мене, - сказав схвильовано Крауз: - Я хотів просити тебе про дочку».
6. Правильно поставлено розділові знаки в реченні:
а) «Та не гавкай хоч ти мені. Чого б ото я гавкав», - жалівся дід;
б) Тоді громада загула прелюто: - «Вона ж свій злочин визнала прилюдно!»;
в) «Це я, ваш Пірат, впізнаєте? - гавкав він крізь сльози, – О, який я щасливий»;
г) Як ударив вдруге – вона й попросилась – «Не рубай, коханий, бо я твоя мила».
7. Пунктуаційну помилку допущено в реченні:
а) «Ти, Михайле, - кажу, - хоч би разочок на неї глянув. Бач, як вона до тебе світиться»;
б) Мама довго мовчить, потім зітхає і каже: «Вона любила твого тата. А ти на нього схожий…»;
в) «Цирк? – перепитав Оверко, - Рід наш великий, голови не щитані, крім нас двох, ще троє рід носять»
г) Нема Січі; очерети у Дніпра питають: «Де-то наші діти ділись, де вони гуляють?»
8.Правильно оформлено цитату в реченні:
а) «Мова – то серце народу; гине мова - гине народ», це спостереження І. Огієнка містить у собі велику і сумну правду;
б) Шеченко був глибоко переконаний, що український народ порве кайдани колоніалізму, тому й заявляв – «Борітеся – поборете!»;
в) Шевченко вірив у велике майбутнє України й українського народу і палко закликав своїх земляків:
І чужого научайтесь,
Й свого не цурайтесь,
Бо хто матір забуває,
Того Бог карає…
г) Ідеологи звинуватили Миколу Руденка, як він сам згадує, в «Грубих помилках у поетичній творчості».
9. Пунктуаційну помилку в оформленні цитати допущено в реченні:
а) Образ Прометея Шевченко використав як символ мужності, нескореності, а отже, і остаточної перемоги: «Не вмирає душа наша. Не вмирає воля»;
б) «Нації вмирають невід інфаркту. Спочатку їм відбирає мову», - так визначає роль мови в житті нації Л. Костенко;
в) Іван Франко назвав Івана Нечуя-Левицького : «всеобіймаючим оком Правобережної України»;
г) Маланюк у сонеті «Шевченко» порівнює Кобзаря з його ж літературним героєм:
Гонта, що синів свяченим ріже,
У досвітніх загравах – степа
З дужим хрустом випростали крижі.
10. Установіть відповідність (розділові знаки при прямій мові пропущені):
1 Ет байдуже озвалася матуся то був а) А: «П!»
не день, то сполох був, та й годі. б) «П», - а.
2 А ясень їй киває в верховітті в) «П, - а, - п».
Найкраща в світі! г) «П, - а: - П».
3 Це і все. Я йду помститися, Олесю д) «П! – а. – П!»
сказала Христя.
4 Драбиною її плещи, та добре!
кричала Кайдашиха Нехай не
збирає яєць на нашому горищі!
11. Складіть речення за поданою схемою:
«П, - а: - П».
ІІ варіант
1.Дослівне відтворення фрагмента іншого тексту зі збереженням усіх його граматичних та стилістичних особливостей називається:
а) діалогом; б) непрямою мовою; в) цитатою; г) прямою мовою.
2. Діалог – це:
а) роздуми якоїсь особи; б) розмова двох осіб; в) розмова кількох осіб; г) цитата.
3. Яке з речень побудоване за схемою: «П», - а?
а) «Чи не час нам в дорогу?» - спитала Соломія;
б) «Васильку, го-о-в! А йди сюди! » - гукнув з подвір’я батько;
в) «Лізьте на машину», - наказав він усім;
в) Іван Юхимович відсторонив Ларивонову руку, спокійно сказав: «Давай на ковадло, бо перепалиш».
4. Укажіть речення з прямою мовою:
а) «Про мене… - згоджується Артем стосовно лелек і рішуче додає: - А зілля вирви. Дах псуватиме»;
б) Мама плакала й казала, що я зовсім неможливо поводжуся з нею;
в) А він забув про весло, що лежало під ногами, і боявся поворухнутися;
г) Та є такі дороги, що їх самі ми вибираємо собі на щастя або на лихо.
5. Правильно поставлено розділові знаки в реченні:
а) «Мати Божа, Царице небесна, - гукала баба в саме небо, - голубонько моя, святая великомученице, побий його, невігласа, святим твоїм омофором!»;
б) Олеся промовляла тихо, утопаючи в тузі, «Прощайте, матінко моя рідна, не забувайте мене, не забудете? »;
в) «Гальт! Руки вгору!», - гукнув німецький єфрейтор, з’явившись на порозі якраз в момент пострілу;
г) «Мамо… - і затнувся, дивлячись на матір: - Дозвольте вас так називати, бо ви ж така… як і моя мати».
6. Пунктуаційну помилку допущено в реченні:
а) «Веди ж нас, Василю, до пана, - каже полковник Шрам. – Де він? Чи в світлиці, чи в пасіці?»;
б) «Навіщо ви одв’язали нашого коня та заперли в свій хлів? – крикнула Мотря: Не святі ж прийшли з неба та одв’язали його!;
в) Сидить на моріжку і обриває пелюстки на ромашці, шепочучи: «Є – нема, є – нема, є…»;
г) «Це – кінець!» - нестерпною іскрою пронеслося у свідомості.
7. Пунктуаційну помилку допущено в реченні:
а) «З тобою мова буде потім, - сказав Іван. – а я служу революції»;
б) Запала тиша, як у страшному сні, Горбань сказав: «Причому тут пісні?»;
в) «Хтось нетутешній, - бурчав крізь зуби. – Іч, іроди! Двоє, видать, були. Не тайгові – тайгові не порушать закону»;
г) Вже як ішли в поле, сусід казав хлопцеві: «Перебрався б ти до нас!».
8. Правильно оформлено цитату в реченні:
а) У статті про О. Кобилянську сказано, що «Класичним зразком алегоричної мініатюри є поезія у прозі «Рожі»;
б) «Борітеся – поборете!» - цими словами Т. Шевченко став на захист усіх поневолених;
в) Сухомлинський вважав, що: «Вміння читати – означає бути чутливим до змісту й краси слова, до його найтонших відтінків»;
г) Важливу композиційну роль відіграє монолог Мавки, що починається словами:
«О, не журися за тіло!
Ясним вогнем засвітилось воно,
Чистим, палючим, як добре вино,
Вільними іскрами вгору злетіло».
9. Пунктуаційну помилку в оформленні цитати допущено в реченні:
а) Композицію роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» О. Білецький характеризує як «будинок з багатьма прибудовами й надбудовами»;
б) Золя написав колись палку статтю «Що я ненавиджу?», яка закінчується так: «А тепер ви знаєте, що я люблю, до чого відчуваю пристрасну любов ще з юних літ»;
в) «Слова – полова, але вогонь в одежі слова!..» - писав Іван Франко;
г) Словами: «Від кларнета твого – пофарбована дудка зосталась» Євген Маланюк характеризує пізнього Павла Тичину.
10. Установіть відповідність (розділові знаки при прямій мові пропущено):
Приклад Схема речення
1 Он бачиш там питає дика рожа а) «П, - а, - п».
Чи я хороша? б) «П», - а.
2 Що ж йди Іванку покірно в) А: «П?»
обзивалась Марічка Така нам г) «П, - а: - П».
доля судилась. д) «П, - а. – П».
3 Майстро десь зірвався сказав
Оверко Половець і оглянув степ.
4 Одчини перше ворота озвався
Шрам а потім біжи собі куди хоч.
11. Складіть речення за поданою схемою:
«П, - а. - П».