Вчитель початкових класів
Товстенко
Людмила Григорівна
Великодимерського НВО
(за програмою РН)
Слово, значення слова. Слова - омоніми.
Організаційна частина
Актуалізація опорних знань учнів
1.Каліграфічна хвилинка
Погляньте, хтось відкрив нам дошку, мабуть це Плямсія.
Щось вона нам написала. Прочитайте слова. Як можна об'єднати ці три слова в одне слово? (комахи).
А Плямс теж підготував завдання.
-Виберіть слово, яке було б доречним у порівнянні:
комар
Працювати, як ….. бджілка
метелик
То як ми будемо сьогодні працювати? ( як бджілки)
Тож урок почнемо без зупинки
З каліграфічної хвилинки.
Запишіть каліграфічно: бдж, іл., бджілка.
Про кого так кажуть: Працює , як бджілка?
Запишіть кожен з цим словом речення.
Повідомлення теми і мети уроку
-Нещодавно до нашого Плямса з Плямсидії приїхала гастя Плямсія і Плямс хоче повести її до зоопарку. Адже вона ніколи й не чула що це таке. Зараз ми з вами уявно відправимося в зоопарк.
Доречі що можна сказати про ці слова:
Плямс Плямсія Плямсидія?
(що вони споріднені і спільнокореневі)
А звідки ви це знаєте? (тому, що у них спільний корінь)
І так ми на вході у зоопарк.
- (вчитель за допомогою картинок показує звірів, яких зустріла Плямсія: страус, верблюд, заєць, лисиця, слон, мул, вовк, ведмідь)
-Нашу Плямсію найбільше здивував слон. Як ви гадаєте чому?
(Найбільше зацікавив Плямсію ніс слона, тому що …….
а на Плямсидії у всіх тварин і Плямсиків вони однакові.)
плямсія пропонує вам пограти в гру на баяні.
Гра: « На баян»
Розтягни речення
Сподобався слон.
Плямсії найбільше сподобався велетенський, сірий слон з довгим носом.
Проблемна ситуація
На попередньому уроці ми вчили з вами багатозначні і однозначні слова і Плямсію зацікавило , це слово багатозначне чи однозначне?
(відповіді учнів за можливістю користуються словником)
Розв'язання навчального завдання уроку
Зоровий диктант
Максимко додому 12 ніс.
Високо вгору задер він ніс.
(Тлумачення слів ніс)
У першому випадку слово ніс означає щось нести а саме він отримав оцінку , причому гарну.
А у другому реченні слово ніс означає окрему частину тіла людини або тварини, тому ці слова не можуть бути однозначними або багатозначними, вони мають назву слова – омоніми)
Слова, які вимовляються і пишуться однаково, мають різне значення називаються – омонімами. До омонімів можна дібрати синоніми, а до багатозначних слів не можна. Багатозначні слова можна вживати у прямому і переносному значенні)
Робота в парі вправа 36
-Чи є в цьому уривку багатозначні слова?
-А от наш Петрик вважає що це слово мул.
-Чи погоджуєтеся ви з ним? Чому?
(тлумачення слів мул – тварина – синонім віслюк; мул – багно)
Робота в групі гра «Дружба».
Кожній групі дається завдання на повторення теми
про спільнокореневі і споріднені слова.
Допиши споріднені спільнокореневі слова:
1.- Група
Берег, бережечок, узбережжя, береговий, прибережний.
2.–Група
Ведмедиха, ведмедик, ведмежий, ведмежа, ведмідь.
3.- Група
Сад, садок, садівник, садочок, садові.
4.- Група
Веселий, весело, веселощі, веселити, веселенький.
5- Група
Село, селище, селянський, селянин,
6. – Група
Мед, медяник, медовий, медок, медочок.
(Виступ речників у масках, а всі решта учнів показують погоджуються вони - чи ні з відповідями)
Фізкультхвилинка
Вчора сонце так світило,
Що ведмедя розбудило.
Виліз сонний із барлоги,
Та й подався на дорогу.
А на тій дорозі сніг
До ведмежих лап прилип.
Рано думає бармило
Мене сонце розбудило.
Зупинка цікавинка
Дуже зацікавилась Плямсія про слонів і у словничку вичитала, що
довжина великого слона приблизно 4,5 метри, а важить слон до 5 тон. Живуть слони 80-70 років. В пошуках їжі проходять 100км за добу, а скільки це метрів? Слони є символами співчуття, вічності, верховної влади
Фронтальна робота вправа 37.
1 завдання фронтально
Тлумачення кожного словосполучення.
(три пари слів тлумачить вчитель, а решта тлумачать самі учні і записують в зошит тільки слова омоніми)
Релаксаційна пауза
(Тихо звучить музика).
А зараз, заплющивши очі, уявіть себе у найпрекраснішому місці на землі. Це велика квітуча галявина, на якій зелена трава. Ви відчуваєте, як ноги ступають по ранковій росі, як тіло огортає ранкова прохолода. Повіває ніжний вітерець, і вам хочеться бути тут, серед цієї краси. Вдихніть глибше свіже повітря. Чуєте якісь звуки? Може, це шумлять дерева чи співають пташки, а може, ви, чуєте як звучить тиша? Залишайтесь серед цього прекрасного буяння природи, і відчувайте як у вас вливаються нові сили…
А тепер, розплющивши очі, повільно озирніться довкола. Спробуйте зберегти свіжість, бадьорість і гарний настрій до кінця дня.
Вправа 38 фронтально (усно)
-Чи є спорідненими слова лис і лисий? Чому?
Підсумок уроку
Вправа «Мікрофон»
-Що ми знаємо вже про слово?
слова
Слово
-На що схожа наша схема? (віночок) А ще? (веселку)
-Як відрізнити омоніми від багатозначних слів?
-Візьміть свої розумові рюкзаки. Щоб ви взяли з нашого сьогоднішнього уроку?
Оцінювання
Всі ви, діти, молодці!
Творчо працювали,
Помилок майже не допускали.
Словникові слова запам'ятали,
І знання хороші показали.
Домашнє завдання.
Вправа 39, вивчити правило про омоніми.
Вчитель початкових класів вищої категорії,
старший вчитель, вчитель - методист:
Товстенко
Людмила Григорівна
Великодимерського НВО
(за програмою РН)
Організаційна частина
Якщо хочеш, щоб життя тобі посміхнулося, спочатку сам посміхнись життю!
Актуалізація опорних знань учнів
Погляньте, хтось відкрив нам дошку, мабуть це Плямсія.
Щось вона нам написала. Прочитайте слова. Як можна об’єднати ці три слова в одне слово? (комахи).
А Плямс теж підготував завдання.
комар
Працювати, як ….. бджілка
метелик
То як ми будемо сьогодні працювати? ( як бджілки)
Тож урок почнемо без зупинки
З каліграфічної хвилинки.
Запишіть каліграфічно: бдж, іл., бджілка.
Про кого так кажуть: Працює , як бджілка?
Запишіть кожен з цим словом речення.
Повідомлення теми і мети уроку
Доречі що можна сказати про ці слова:
Плямс Плямсія Плямсидія?
(що вони споріднені і спільнокореневі)
А звідки ви це знаєте? (тому, що у них спільний корінь)
І так ми на вході у зоопарк.
(Найбільше зацікавив Плямсію ніс слона, тому що …….
а на Плямсидії у всіх тварин і Плямсиків вони однакові.)
плямсія пропонує вам пограти в гру на баяні.
Гра: « На баян»
Розтягни речення
Сподобався слон.
Плямсії найбільше сподобався велетенський, сірий слон з довгим носом.
Проблемна ситуація
На попередньому уроці ми вчили з вами багатозначні і однозначні слова і Плямсію зацікавило , це слово багатозначне чи однозначне?
(відповіді учнів за можливістю користуються словником)
Розв’язання навчального завдання уроку
Зоровий диктант
Максимко додому 12 ніс.
Високо вгору задер він ніс.
(Тлумачення слів ніс)
У першому випадку слово ніс означає щось нести а саме він отримав оцінку , причому гарну.
А у другому реченні слово ніс означає окрему частину тіла людини або тварини, тому ці слова не можуть бути однозначними або багатозначними, вони мають назву слова – омоніми)
Слова, які вимовляються і пишуться однаково, мають різне значення називаються – омонімами. До омонімів можна дібрати синоніми, а до багатозначних слів не можна. Багатозначні слова можна вживати у прямому і переносному значенні)
Робота в парі вправа 36
(тлумачення слів мул – тварина – синонім віслюк; мул – багно)
Робота в групі гра «Дружба».
Кожній групі дається завдання на повторення теми
про спільнокореневі і споріднені слова.
Допиши споріднені спільнокореневі слова:
1.- Група
Берег, бережечок, узбережжя, береговий, прибережний.
Ведмедиха, ведмедик, ведмежий, ведмежа, ведмідь.
Сад, садок, садівник, садочок, садові.
4.- Група
Веселий, весело, веселощі, веселити, веселенький.
5- Група
Село, селище, селянський, селянин,
6. – Група
Мед, медяник, медовий, медок, медочок.
(Виступ речників у масках, а всі решта учнів показують погоджуються вони - чи ні з відповідями)
Фізкультхвилинка
Вчора сонце так світило,
Що ведмедя розбудило.
Виліз сонний із барлоги,
Та й подався на дорогу.
А на тій дорозі сніг
До ведмежих лап прилип.
Рано думає бармило
Мене сонце розбудило.
Зупинка цікавинка
Дуже зацікавилась Плямсія про слонів і у словничку вичитала, що
довжина великого слона приблизно 4,5 метри, а важить слон до 5 тон. Живуть слони 80-70 років. В пошуках їжі проходять 100км за добу, а скільки це метрів? Слони є символами співчуття, вічності, верховної влади
Фронтальна робота вправа 37.
1 завдання фронтально
Тлумачення кожного словосполучення.
(три пари слів тлумачить вчитель, а решта тлумачать самі учні і записують в зошит тільки слова омоніми)
Релаксаційна пауза
(Тихо звучить музика).
А зараз, заплющивши очі, уявіть себе у найпрекраснішому місці на землі. Це велика квітуча галявина, на якій зелена трава. Ви відчуваєте, як ноги ступають по ранковій росі, як тіло огортає ранкова прохолода. Повіває ніжний вітерець, і вам хочеться бути тут, серед цієї краси. Вдихніть глибше свіже повітря. Чуєте якісь звуки? Може, це шумлять дерева чи співають пташки, а може, ви, чуєте як звучить тиша? Залишайтесь серед цього прекрасного буяння природи, і відчувайте як у вас вливаються нові сили…
А тепер, розплющивши очі, повільно озирніться довкола. Спробуйте зберегти свіжість, бадьорість і гарний настрій до кінця дня.
Вправа 38 фронтально (усно)
Підсумок уроку
Вправа «Мікрофон»
Слово
Оцінювання
Всі ви, діти, молодці!
Творчо працювали,
Помилок майже не допускали.
Словникові слова запам’ятали,
І знання хороші показали.
Домашнє завдання.
Вправа 39, вивчити правило про омоніми.
1