Тема: Словосполучення.
Мета: повторити відомості про предмет вивчення синтаксису і пунктуації, поглибити знання про словосполучення, формувати вміння визначати змістовий і граматичний зв’язок у словосполученні, розрізняти непоширені й поширені словосполучення; розвивати логічне мислення, виховувати інтерес до художнього слова.
Тип уроку: повторення вивченого.
Обладнання: підручник, орфографічний словник.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.
ІІІ.МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ.
Ознайомлення із завданнями розділу в підручнику.
Бесіда.
Матеріал для вчителя
Словосполучення — синтаксична одиниця, що утворюється в результаті поєднання двох або більше повнозначних слів засобом підрядного зв’язку (високий дуб, лист до брата, приємний мені, розмовляти пошепки).
Словосполучення складається найменше з двох слів: головного і залежного. Воно ще називається простим (непоширеним). Головне слово визначає вживання залежного слова у тій чи іншій формі. Якщо від головного слова залежить не одне, а більше слів, то таке словосполучення складне (поширене).
Головне і залежне слова пов’язані в словосполученні за змістом і граматично. Граматичний зв’язок у ньому виражається за допомогою залежного слова (шкільним дзвоником) або закінчення і прийменника (іде в бібліотеку). Незмінні слова (прислівники, дієприслівники, неозначена форма дієслова) зв’язуються з головним за змістом (приніс вчасно).
Опрацювання теоретичного матеріалу.Завдання.
Наведіть приклади словосполучень, у яких граматичний зв’язок між головним і залежним словом передається:
А) закінченням і прийменником;
Б) закінченням.
Під час вивчення словосполучення важливе значення має вміння правильно визначати змістовий і граматичний зв’язок слів, відрізняти словосполучення від граматичної основи речення. Варто наголосити учням, що словосполучення є складовою частиною речення і не функціонує самостійно.
ІV.ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО, ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ.
1.Випишіть із поданих речень усі словосполучення та накреслітьїхні схеми.
1. В пахучій хмарі дощової глиці стоїть туман... 2. І сонний гриб в смарагдовій куфайці дощу напився і за день підріс. 3. Малі озерця
блискають незлісно, колише хмара втомлені громи. 4. Співає ліс захриплими басами, веде за повід стежечку худу (Із тв. Л. Костенко).
2. Доберіть і запишіть до поданих словосполучень синонімічні. Визначте засоби граматичного зв'язку. Простежте, чи змінилися ці засоби після зміни словосполучень.
Тарасові слова - слова Тараса.
Твори Франка, мамина ласка, сестрин зошит, бабусина пісня, посмішка дідуся, солом'яна стріха, лимонний пиріг, дерев'яний паркан, вода з джерела, день осені, сад улітку, людина без турбот.
3. Відредагуйте словосполучення.
Думки співпадають, оточуюче середовище, забезпечувати безпеку, згідно плану, саме цiкаве міроприємство, виступаючі зазначили, вiдпала необхiднiсть, отримати освіту.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
-У чому полягає відмінність між словом і словосполученням?
-Чим іменні словосполучення відрізняються від дієслівних?
-Яка роль словосполучення в мові?
Домашнє завдання.
Скласти висловлювання на тему «Спогади мого дитинства», використовуючи подані словосполучення
Рідний дім, родом із дитинства, батьківська порада, мамина усмішка, життєві дороги, згадувати часто, щира душа.