Урок "Розділові знаки при звертанні"

Про матеріал
Конспект подає теоретичний матеріал та тренувальні вправи для формування предметних компетентностей здобувачів освіти.
Перегляд файлу

8 кл.    Тема.       Розділові знаки при звертанні

Мета:формувати компетентності: ПРЕДМЕТНІ – поглибити набуті знання про звертання та розділові знаки при ньому, розвивати орфограмо-пунктуаційну зіркість, уміння аналізувати, досліджувати мовний матеріал, ключові -  вільне володіння державною  мовою, громадянські через виховання шанобливого ставлення до української мови, бажання глибше засвоювати її багатства.

Тип уроку:формування  умінь та навичок.

Форма уроку:  урок-присвята з елементами дослідження .

                             Епіграф:   Ми без мови – такі собі люди.

                                                З українською мовою ми – український  народ.

                                                                                                  В. Крищенко

                                         Перебіг уроку

І. Організаційний момент.   - Рада  всіх вас вітати,      прийшла я до вас  з отаким сонячним настроєм  (презентую – яскраве усміхнене сонечко з трояндою)  і вам його дарую.  А чи знаєте  ви , що  найкращою  музикою для кожного є звучання   його  імені? Зверніться один до одного з компліментами, щирими  побажаннями  успіхів  і  добра. Ви відчули:  стало затишно,  тепло,  сонячно!

СЛОВО чарівне! Яка в Тебе  сила! Скажеш з любов’ю – і радість  росте.

СЛОВО ЛАСКАВЕ НАРОДЖУЄ КРИЛА – ви не забудьте ніколи про це.

ІІ. Повідомлення  теми,   мети,  мотивація  навчання.

І усне, і  писемне мовлення  має бути красивим, грамотним, правильним.

Ще один  до цього  крок  – наш сьогоднішній урок.

ІІІ. Актуалізація вивченого.  Зв’язна    розповідь учня про звертання за  схемою:

а)     непоширені                                                                       поширені

Утішайсь,Україно,своїми         ЗВЕРТАННЯ       У повазі до мови зростай,

дітьми.                                 називає  того, до кого              покоління  молоде.

                                         звертаються з мовленням,

                   виражене іменником у  кличному відмінку  однини,

                  називному відмінку  множини або іншими частинами мови

                    у значенні іменника   у формі  називного відмінка

б)        1. ЗВ., … .           2.   …, ЗВ., … .            3.   …, ЗВ. .     4.   ЗВ.!   ... .

ОРФОРАФІЧНА ХВИЛИНКА

Роз’яснення, інтерв’ю,  давним-давно,  ненька, абихто,    могутність, обласний, відданість,  аннали.

Поясніть орфограми, із початкових  букв прочитайте  словосполучення.

Бесіда.    Яку мову людина вважає рідною?

  • Яке свято відзначають щорічно   21 лютого?(День  рідної  мови)

Учитель. Мільйони  українців  в Україні та в діаспорі рідною вважають саме  українську мову.  І  від   себе словами поета хочу  сказати:

Мово моя українська,  батьківська, материнська!

Я тебе знаю не  вивчену,  просту,   домашню, звичну.

Ти  у  мене із  кореня, полем мені наговорена,

Дзвоном  коси  прокована, в чистій  воді смакована,

Болем очей продивлена, смутком багать продимлена,

З хлібом у душу всмоктана,  в поті  людськім  намокнута,

З кров’ю  моєю змішана і аж  до  скону  залишена

В  серці  моїм. 

  • Чи  є тут  звертання?     Яке  воно  за  будовою?  Як  відокремлюється в реченні?

ІV.  Робота  над  темою.

1.ГРАФІЧНИЙ  ДИКТАНТ.  Випишіть звертання,   схематично зобразіть  його місце  в  реченні,  вживання розділових знаків.

      Мово!  Пресвята Богородице мого народу!  З  чорнозему,  з  любистку,  м’яти,   рясту, євшан-зілля, з роси, з  дніпровської  води,  від  зорі  і  місяця ти народжена.  Мово  наша!  Мудра Берегине!  Ти  не давала погаснути  зеленому вогнику роду нашого і тримала  народ  на небесному  Олімпі волелюбності, слави,  гордого  духу.  Ти,  красо наша,  зцілювала духом  тих, хто  пив  тебе, цілюща джерельце.  І невмирущими  ставали ті,  що  молилися  на  дароване тобою слово.

  • Як  ви розумієте зміст останнього речення?  (любили, творили,  поширювали…).  Кого  б  ви  зарахували  до числа  тих, що стали невмирущими, бо молились  на  слово?  ( Т. Шевченко, І. Франко, Леся Українка, В.Сосюра….)

ПРОБЛЕМА!   Чи можна  звертання   вважати однорідними членами  речення?  Коли звертання називають  синонімічними, а коли однорідними?

2.  ДОСЛІДЖЕННЯ-АНАЛІЗ

Слово,  моя ти єдиная зброє,  ми не повинні загинуть обоє!

Вам, поезіє Тарасова,  пісне народна,  мудросте  Сковороди,  єднати душі українців  назавжди.    (Висновки учнів)

3. ДОСЛІДЖЕННЯ – ПОШУК З ОБҐРУНТУВАННЯМ   (робота в парі). З поданих речень запишіть тільки ті, у яких є звертання,обґрунтуйте доцільність вживання  розділових  знаків при звертанні.

  1. Мова – генетичний код нації.  2.  Мово  чиста, ти  душа  народу і культури  нашої  краса.  3.    Народ без мови – це обмова, народ  без мови – не  народ.                 4. Тебе, душі  свята обново, в світлицю серця  я веду.  5. Нам  живити  мудрістю  слова,  щоб не зміліла ти  ніколи, кринице  наша  дзвонкова.

4.ДОСЛІДЖЕННЯ-ТРАНСФОРМАЦІЯ (робота в групі)

а) У  подані речення введіть звертання, поясніть вживання розділових знаків.

  У мові кожне  слово - це перлина.   Говоріть, хай в розмові  слова  веселяться, говоріть і продовжуйте мові життя.  Хай поєднає нас Україна в долі  тривожній  на  мир  і  добро.

Довідка:  дитина, українці, дорогі земляки,  молоде покоління,майбутнє  нації.

б)  Подану  конструкцію  перебудуйте на речення  із  звертанням,   що вживається у різних  місцях.  Введіть вигук  о  перед звертанням.  Обґрунтуйте вживання  розділових  знаків.

     ПОЕТИ НЕ МОЖУТЬ МОВЧАТИ, КОЛИ ПІД ЗАГРОЗОЮ МОВА.

5.  «ДЕБАТИ».  Я  стверджую,  що в  усіх поданих нижче  реченнях звертань немає.  Хто не погоджується, обґрунтуйте вагомими аргументами.

Від благородного щирого Слова  розпочинаймо  діло  чудове.

Брате по Мові, сестро по  Мові,   будьмо навіки  живі-здорові.

Не замишляючи  нічого  злого,  Слову  вклонімося – нашому  Богу.

6.  «КОРЕКТОР».  Може,  звертання   є  і в таких реченнях?   Запишіть  речення із звертаннями,  вживаючи   потрібні  розділові знаки.

         Кожне слово нашої мови  проспіване у пісні,  тож  пісенними словами ми   розмовляємо.   Ти у світі одна   Батьківщино  моя!  Все на світі  можна  вибирати  сину вибрати не можна  тільки  Батьківщину.  Безсмертна  мово ніжна і терпка  ти є  душа  співучого народу, що був   і  є,  і буде у віках.

7. «АКВАРІУМ».  Знайдіть  звертання,  поясніть вживання  розділових знаків.

1. Сію дитині в серденько  ласку. Сійся, родися,  ніжне  « будь ласка»,

Вдячне «спасибі»,  «вибач»  тремтливе. Слово у серці, як зернятко в ниві.

«Доброго ранку!»,  «Світлої днини!»  щедро даруй ти людям,  дитино.

Мова барвиста,  мова багата, рідна і тепла, як батьківська хата.

2. Доню моя, доню, синьоока зірко, у  житті буває солодко і гірко. Як  би  твої очі не манили  зваби,  не посмій вчинити  Батьківщині  зради,  не посмій  зламати гілку калинову,  сиротою  станеш,  як забудеш  мову.

3. Тож пам’ятаймо, діти, всім нам треба знати: є небо голубе, є  сонце золоте,

Є Україна – Батьківщина-мати, а в ній душа – народу  мова   -  хай  цвіте!..

-    Знайдені   звертання  синонімічні чи однорідні?

8. РОБОТА В ПАРІ.  СКЛАДІТЬ  ТА ІНСЦЕНІЗУЙТЕ ДІАЛОГ  «ЗУСТРІЛИСЯ ЯКОСЬ ДВІ КОМИ…»  (на основі вивчених  правил  вживання  коми).

9.  «ДЕТЕКТОР  ПРАВДИ»   (ГРА  «  ТАК»   -   «НІ»)

а)  звертання – це слово чи словосполучення, що  називає того, до кого звертаються;

б)   звертання відокремлюється  комами і тире;

в)  найчастіше звертання виражене іменником у кличному відмінку однини або у називному  множини;

г) звертання може бути і головним, і другорядним членом  речення;

ґ)  звертання завжди відокремлюється за допомогою  тире;

д) після  підсилювальної частки    о,ой    перед  звертанням    кома не ставиться;

е) в середині речення  звертання відокремлюється двокрапкою і тире.

10.  Установіть відповідність між реченням та місцем звертання  в ньому.

1.  ЗВ.,… .       2.  ЗВ.! … .         3. …,  ЗВ.  .         4.    ….,  ЗВ., … .

А       Даруй нам  рідне  слово  пісенну силу  молоду.

Б       Слово  чарівне  Яка в тебе  сила.

В       Люди пускайте   пісню  в  душу.

Г       Ти  і давність,  і обнова українське слово.  (Взаємоперевірка)

Повернення до епіграфа.  Вручення  найактивнішим закладки-подяки  «Я знаю українську».

V. Рефлексія.   Інтерв’ю   «Сьогодні на уроці…»

VІ.Підсумки.  Учитель. Ви  виявили міцні знання. Впевнена:завдяки вам  вічно житиме і мова наша, і Україна.  Миру вам, діти, і щастя  на рідній землі. Хай доля вам усміхається!

VІІ.Домашнє завдання. Виписати 5 речень із звертанням, схематично вказати  його місце в реченні.

 

 

 

 

 

docx
Додано
17 червня 2023
Переглядів
365
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку