8 кл. Тема. Розділові знаки при звертанні
Мета:формувати компетентності: ПРЕДМЕТНІ – поглибити набуті знання про звертання та розділові знаки при ньому, розвивати орфограмо-пунктуаційну зіркість, уміння аналізувати, досліджувати мовний матеріал, ключові - вільне володіння державною мовою, громадянські через виховання шанобливого ставлення до української мови, бажання глибше засвоювати її багатства.
Тип уроку:формування умінь та навичок.
Форма уроку: урок-присвята з елементами дослідження .
Епіграф: Ми без мови – такі собі люди.
З українською мовою ми – український народ.
В. Крищенко
Перебіг уроку
І. Організаційний момент. - Рада всіх вас вітати, прийшла я до вас з отаким сонячним настроєм (презентую – яскраве усміхнене сонечко з трояндою) і вам його дарую. А чи знаєте ви , що найкращою музикою для кожного є звучання його імені? Зверніться один до одного з компліментами, щирими побажаннями успіхів і добра. Ви відчули: стало затишно, тепло, сонячно!
СЛОВО чарівне! Яка в Тебе сила! Скажеш з любов’ю – і радість росте.
СЛОВО ЛАСКАВЕ НАРОДЖУЄ КРИЛА – ви не забудьте ніколи про це.
ІІ. Повідомлення теми, мети, мотивація навчання.
І усне, і писемне мовлення має бути красивим, грамотним, правильним.
Ще один до цього крок – наш сьогоднішній урок.
ІІІ. Актуалізація вивченого. Зв’язна розповідь учня про звертання за схемою:
а) непоширені поширені
Утішайсь,Україно,своїми ЗВЕРТАННЯ У повазі до мови зростай,
дітьми. називає того, до кого покоління молоде.
звертаються з мовленням,
виражене іменником у кличному відмінку однини,
називному відмінку множини або іншими частинами мови
у значенні іменника у формі називного відмінка
б) 1. ЗВ., … . 2. …, ЗВ., … . 3. …, ЗВ. . 4. ЗВ.! ... .
ОРФОРАФІЧНА ХВИЛИНКА
Роз’яснення, інтерв’ю, давним-давно, ненька, абихто, могутність, обласний, відданість, аннали.
Поясніть орфограми, із початкових букв прочитайте словосполучення.
Бесіда. – Яку мову людина вважає рідною?
Учитель. Мільйони українців в Україні та в діаспорі рідною вважають саме українську мову. І від себе словами поета хочу сказати:
Мово моя українська, батьківська, материнська!
Я тебе знаю не вивчену, просту, домашню, звичну.
Ти у мене із кореня, полем мені наговорена,
Дзвоном коси прокована, в чистій воді смакована,
Болем очей продивлена, смутком багать продимлена,
З хлібом у душу всмоктана, в поті людськім намокнута,
З кров’ю моєю змішана і аж до скону залишена
В серці моїм.
ІV. Робота над темою.
1.ГРАФІЧНИЙ ДИКТАНТ. Випишіть звертання, схематично зобразіть його місце в реченні, вживання розділових знаків.
Мово! Пресвята Богородице мого народу! З чорнозему, з любистку, м’яти, рясту, євшан-зілля, з роси, з дніпровської води, від зорі і місяця ти народжена. Мово наша! Мудра Берегине! Ти не давала погаснути зеленому вогнику роду нашого і тримала народ на небесному Олімпі волелюбності, слави, гордого духу. Ти, красо наша, зцілювала духом тих, хто пив тебе, цілюща джерельце. І невмирущими ставали ті, що молилися на дароване тобою слово.
ПРОБЛЕМА! Чи можна звертання вважати однорідними членами речення? Коли звертання називають синонімічними, а коли однорідними?
2. ДОСЛІДЖЕННЯ-АНАЛІЗ
Слово, моя ти єдиная зброє, ми не повинні загинуть обоє!
Вам, поезіє Тарасова, пісне народна, мудросте Сковороди, єднати душі українців назавжди. (Висновки учнів)
3. ДОСЛІДЖЕННЯ – ПОШУК З ОБҐРУНТУВАННЯМ (робота в парі). З поданих речень запишіть тільки ті, у яких є звертання,обґрунтуйте доцільність вживання розділових знаків при звертанні.
1. Мова – генетичний код нації. 2. Мово чиста, ти душа народу і культури нашої краса. 3. Народ без мови – це обмова, народ без мови – не народ. 4. Тебе, душі свята обново, в світлицю серця я веду. 5. Нам живити мудрістю слова, щоб не зміліла ти ніколи, кринице наша дзвонкова.
4.ДОСЛІДЖЕННЯ-ТРАНСФОРМАЦІЯ (робота в групі)
а) У подані речення введіть звертання, поясніть вживання розділових знаків.
У мові кожне слово - це перлина. Говоріть, хай в розмові слова веселяться, говоріть і продовжуйте мові життя. Хай поєднає нас Україна в долі тривожній на мир і добро.
Довідка: дитина, українці, дорогі земляки, молоде покоління,майбутнє нації.
б) Подану конструкцію перебудуйте на речення із звертанням, що вживається у різних місцях. Введіть вигук о перед звертанням. Обґрунтуйте вживання розділових знаків.
ПОЕТИ НЕ МОЖУТЬ МОВЧАТИ, КОЛИ ПІД ЗАГРОЗОЮ МОВА.
5. «ДЕБАТИ». Я стверджую, що в усіх поданих нижче реченнях звертань немає. Хто не погоджується, обґрунтуйте вагомими аргументами.
Від благородного щирого Слова розпочинаймо діло чудове.
Брате по Мові, сестро по Мові, будьмо навіки живі-здорові.
Не замишляючи нічого злого, Слову вклонімося – нашому Богу.
6. «КОРЕКТОР». Може, звертання є і в таких реченнях? Запишіть речення із звертаннями, вживаючи потрібні розділові знаки.
Кожне слово нашої мови проспіване у пісні, тож пісенними словами ми розмовляємо. Ти у світі одна Батьківщино моя! Все на світі можна вибирати сину вибрати не можна тільки Батьківщину. Безсмертна мово ніжна і терпка ти є душа співучого народу, що був і є, і буде у віках.
7. «АКВАРІУМ». Знайдіть звертання, поясніть вживання розділових знаків.
1. Сію дитині в серденько ласку. Сійся, родися, ніжне « будь ласка»,
Вдячне «спасибі», «вибач» тремтливе. Слово у серці, як зернятко в ниві.
«Доброго ранку!», «Світлої днини!» щедро даруй ти людям, дитино.
Мова барвиста, мова багата, рідна і тепла, як батьківська хата.
2. Доню моя, доню, синьоока зірко, у житті буває солодко і гірко. Як би твої очі не манили зваби, не посмій вчинити Батьківщині зради, не посмій зламати гілку калинову, сиротою станеш, як забудеш мову.
3. Тож пам’ятаймо, діти, всім нам треба знати: є небо голубе, є сонце золоте,
Є Україна – Батьківщина-мати, а в ній душа – народу мова - хай цвіте!..
- Знайдені звертання синонімічні чи однорідні?
8. РОБОТА В ПАРІ. СКЛАДІТЬ ТА ІНСЦЕНІЗУЙТЕ ДІАЛОГ «ЗУСТРІЛИСЯ ЯКОСЬ ДВІ КОМИ…» (на основі вивчених правил вживання коми).
9. «ДЕТЕКТОР ПРАВДИ» (ГРА « ТАК» - «НІ»)
а) звертання – це слово чи словосполучення, що називає того, до кого звертаються;
б) звертання відокремлюється комами і тире;
в) найчастіше звертання виражене іменником у кличному відмінку однини або у називному множини;
г) звертання може бути і головним, і другорядним членом речення;
ґ) звертання завжди відокремлюється за допомогою тире;
д) після підсилювальної частки о,ой перед звертанням кома не ставиться;
е) в середині речення звертання відокремлюється двокрапкою і тире.
10. Установіть відповідність між реченням та місцем звертання в ньому.
1. ЗВ.,… . 2. ЗВ.! … . 3. …, ЗВ. . 4. …., ЗВ., … .
А Даруй нам рідне слово пісенну силу молоду.
Б Слово чарівне Яка в тебе сила.
В Люди пускайте пісню в душу.
Г Ти і давність, і обнова українське слово. (Взаємоперевірка)
Повернення до епіграфа. Вручення найактивнішим закладки-подяки «Я знаю українську».
V. Рефлексія. Інтерв’ю «Сьогодні на уроці…»
VІ.Підсумки. Учитель. Ви виявили міцні знання. Впевнена:завдяки вам вічно житиме і мова наша, і Україна. Миру вам, діти, і щастя на рідній землі. Хай доля вам усміхається!
VІІ.Домашнє завдання. Виписати 5 речень із звертанням, схематично вказати його місце в реченні.