Тема:«Словосполучення. Головне та залежне слово у словосполученні»

Про матеріал
Формування в учнів уявлення про словосполучення, його структуру, засоби зв’язку
Перегляд файлу

          Тема:«Словосполучення. Головне та залежне слово

                            у словосполученні»

            Мета: сформувати в учнів уявлення про словосполучення, його структуру, засоби зв’язку; навчити учнів виділяти словосполучення у реченні, визначати головне та залежне слово, встановлювати зв’язки між ними, формувати вміння відрізняти словосполучення від речення, вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, визначати  головне, робити  висновки;  розвивати усне та писемне мовлення, прищеплювати любов до рідного слова; вихову­вати товариські взаємини, інтерес до мовних  явищ;заохочувати  до  співробітництва.

     Форми організації  навчальної діяльності: слово вчителя, бесіда, робота з підручником, інсценування, робота в групах, складання схеми – опори, гра «Чарівна скринька», робота над карткою самооцінки.

  •        Обладнання: підручник (Єрмоленко С.Я., Сичова В.Т. Українська мова. Підручник для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Грамота, 2013.),  аудіозапис, опорні   картки  «Знати», «Уміти»; схема – опора «Словосполучення», картки самооцінки, картки із записами для гри «Чарівна скринька », фішки,картина «Золота осінь». Презентація, створена у програмі Power Point.

    Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь і навичок. Урок - подорож.      

                                                     Хід уроку:

 І.Організаційна частина

ІІ.Настановчо – мотиваційна частина

  Сьогодні у нас незвичайний урок.

Сьогодні ми зробимо ще один крок

     В країну прекрасну, в країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову.

    2.1. Актуалізація опорних знань

      Слово учителя: Діти, ви любите подорожувати? У яких країнах вам доводилось бувати?

           Якщо ви любите подорожувати, то приготуйтесь, бо сьогодні нас чекатиме зустріч з цікавою і чудовою країною.

                  Тож помандруймо разом! В добру путь!

         Цю землю СИНТАКСИСОМ звуть.

             Землею тою править ПУНКТУАЦІЯ,

                                        Така колюча, як акація,

                                        Така манірна, вередлива,

                                        Така вимоглива, примхлива.

                 А ось вже і вона особистою персоною

                    Тож зустрічайте вельмишановну гостю!

/ Звучить музична заставка, під яку заходять королева ПУНКТУАЦІЯ та СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ. У руках СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ глобус з назвою   «Синтаксис»

Пунктуація:                    Вітаю всіх у цьому класі!

 Як затишно у Вас тут і приємно!

              А що до мене, я – королева Пунктуація!

   У мене все в строгій класифікації.

На кожен знак існують правила,

  Без них, мабуть, би я не правила.

Тож люди, певно, мають рацію,

       Коли шанують мене – Пунктуацію!

Слово вчителя: Вельми приємно Вас бачити, пані Пунктуаціє, а чому ж Вашу землю так називають – Синтаксис?

Словосполучення:     Землю Синтаксисом звуть,

                                       Бо така у неї суть.

                                             Синтаксис – зв'язок, з’єднання,

                                        Побудова і складання.

                                             Синтаксис – це грецьке слово,

                                        Що прийшло і в нашу мову.

Слово вчителя: Тепер зрозуміло нам стало. А звідки ж походить слово «Пунктуація»?

Пунктуація: Можу лише підказати, що ім’я «пунктуація» - німецьке слово . Ваші учні і уважні, і розумні, можливо, вони зможуть здогадатися, що означає моє наймення?

Бесіда:  Що означає слово «пунктуація»?

Пунктуація ( punktuatio- punktum, що означає крапка) - це розділ мовознавства про використання та вживання на письмі розділових знаків.

Словосполучення:         У нашій країні Синтаксичній

У своїй турботі звичній

Різні мешканці живуть.

     Хочеш знати, як їх звуть?

                 Я – поважний мешканець країни.

      Щоб наймення моє взнати,

     Спробуй слово прочитати.

/ Розгадування слова /

                                                                   Епіграф

                                                                              Вірно! Словосполучення – це я,

                                                                    А синтаксис – сім’я моя!

                                                                           З двох і більше слів складаюся

                                                                І з словом все змагаюся.

2.2. Повідомлення теми, мети уроку,оголошення епіграфу.

Запишем у зошит сьогоднішню дату!

Та «Класна робота» старанно пишіть.

 І тему цікаву ми будем вивчати. Ось запишіть. (Учні записують у зошити тему уроку, епіграф).

Поясніть,як ви розумієте епіграф до уроку? (можливі відповіді дітей: словосполучення складається з двох або більше слів; розділ науки про мову, який вивчає словосполучення - це синтаксис; словосполучення несе в собі більше інформації, ніж слово).

А чи змогли б ми обійтися без словосполучень? Чи завжди нам потрібні вони у житті? Повсякчас. Без них ми б не змогли правильно писати та висловлюватися.

То які ж завдання нашого уроку? Чого від нього ви чекаєте?

Вправа «Очікувані результати»  /Учні визначають завдання уроку: що нового необхідно дізнатися, чого навчитися /

Отже, на уроці ми повинні:

Знати:                                                                    Уміти:

                                         / Матеріали додаються/

ІІІ. Сприйняття та усвідомлення нової теми.

       А що необхідно, на вашу думку, взяти з собою в подорож? Так. А ще - гарний настрій. (пропоную намалювати свій емоційний стан). Та найголовнішим багажем будуть ваші знання.

Пояснення матеріалу вчителем з елементами бесіди та складання схеми – опори « Словосполучення »    /Схема – опора додається/ 

 

      Будь - яке  висловлювання  складається зі слів. Для того, щоб висловити  якийсь зміст, слова мусять пов'язуватися  одне з одним. Найпростішим виявом такого зв'язку є словосполучення, яке вивчається у розділі мовознавства – синтаксисі.

        Словосполучення складається з двох повнозначних слів. Одне з них є головним, друге — залежним від нього. Змістову залежність можна виявити за допомогою питання, поставленого від головного слова:
1) радісна (<—яка?) зустріч; 2) змагання (яке? —>) з футболу; 3) наполегливо (<—як?) вчитися.

        Граматичний зв'язок головного і залежного слів здійснюється за допомогою закінчення (1-й приклад), або закінчення і прийменника (2-й приклад). У третьому прикладі слова зв'язані тільки за змістом, бо залежне слово є незмінюваним, отже, й не має закінчення.

        За способом вираження головного слова , словосполучення поділяються на наступні види: іменні, дієслівні, прислівникові.
        Словосполучення, як і слова, служать для називання предметів, ознак, дій і є матеріалом для побудови речень. Словосполучення виражають назву точніше, ніж слова. Порівняйте: сніг і перший сніг, дорога і дорога до лісу, розмовляти і розмовляти пошепки, четвертий і четвертий зліва.

Словосполучення це два (чи більше) слів, пов'язанихм між собою граматично або за змістом, одне з яких головне, а інші — залежні.

     У синтаксисі української та російської мов дуже багато подібного. Однакові типи зв'язку слів і порядок слів у речені, структура простих і складних речень, правила вживання розділових знаків.

           - А  яку  роль в нашому житті відіграють розділові знаки?

           На дошці 2 реч.:Покарати, не можна помилувати. Покарати не можна, помилувати. Яка різниця між цими реченнями?(висновок:  іноді знання правил може навіть врятувати життя).                                 

   Проблемно пошукове завдання. Робота з підручником. Тепер в підручнику знайдіть сторінку 63. Він нас навчить, що нам про словосполучення необхідно знати, чого не можна забувати.

Завдання: Уважно прочитайте матеріал п.5 на стор.63 і скажіть, яку важливу інформацію я випустила?     Тож, діти,

                                                          Над вправою ми попрацюєм,

                                            Часу даремно не змарнуєм.

        Робота біля дошки впр. 98, с.64.

   Отже, ви вже готові мандрувати,а щоб цікавіше було - ми об’єднаємося в дві екскурсійні команди.

Гра «Знайди пару». Вітрило « Молодці» №1!

         Утворилася І екскурсійна команда – назвемо її «Морські котики»,                  II екскурсійна команда – «Лицарі моря». А оскільки це наша перша подорож, то капітаном вашого корабля буду я. Тож посвячую вас у моряки. Зверніть увагу,як називається наш корабель. Поясніть, чому саме так?

        А маршрут нашої подорожі проляже до незвичайної країни під назвою Синтаксис. Ми відвідаємо казкове місто, де живуть слова, словосполучення та речення. 

І так, в путь! Ми пливемо бурхливим Синтаксичним морем. Ось дивіться, що нам підкинули хвилі: це скринька, але не звичайна. Тут знаходилася записка, в якій зашифровано назву того, що неодмінно згодиться вам у житті. Але хвилі пошкодили її, і все змішалося. Вам необхідно вибрати з поданих слів словосполучення і відновити слово.(слово Мудрість на дошці) (слайд у Синтаксичному морі) Вітрило « Молодці» №2!

 

А тим часом ми пливемо далі. Ой, що це? Тільки рушили – і ось маємо! Ми сіли на мілину. Це відома мілина . Хто ж нам допоможе? Нас наздоганяє поштовий пароплав, який нас і врятує, але для цього ми маємо виконати одне цікаве завдання. ( скласти із слів речення) Вітрило « Молодці» №3!(слайд Мілина, скласти прислів’я для кожної команди своє)

 

А ми тим часом входимо у затоку Відпочинку.

Фізхвилинка                                                   

Раз, два – всі пірнають.

Три, чотири – виринають.

П’ять, шість – на воді

кріпнуть руки молоді.

Сім, вісім – що є сили

всі до берега поплили.

Дев’ять, десять – розгорнулись,

обсушились, потягнулись.

 

  • І присіли відпочити на березі. А щоб на березі не сумувати, пропоную вам пограти.(загадую загадки і об’єдную в 3 групи).

              Місяць цей не верескливий,

              він птахам сурмить про вирій.(вересень)

                                         Із дерев спадає листя жовте,

       То землею ходить місяць ….(жовтень)

              Почорнів без листя сад.

              Що за місяць? (листопад) Вітрило «Молодці»№4 !

 

            Гра «Лінгвістичний  аукціон ». Робота  в  групах. (Описати картину, підібравши до неї якомога більше словосполучень). Вітрило «Молодці»№5 !

                         Давайте далі вирушати,

                         На корабель наш  поспішати.

І ось ми нарешті дісталися заповідної країни Синтаксису. А перед нами розкинулася казкове місто Словосполучення. Прекрасне місто. І на головній площі схований скарб. Кожна команда хоче його отримати. А для цього треба виконати тестові завдання. Вітрило « Молодці» №6!

Але що це?...

-Знов зупинка?!

Та це ж «хвилинка – повторинка». Вітрило «Молодці»№5!

IV.Узагальнення та систематизація знань, отриманих на уроці.

  Рефлексійно - оцінний етап. Метод незакінчених  речень. « Відкритий мікрофон».Учні по черзі пригадують,що вони запам’ятали з нової теми.    «На  уроці  я  навчив(ла)ся…» , «Знати, що таке словосполучення мені потрібно для того,щоб…..», «Я вже знаю..», «Найбільші труднощі я відчув…», «На наступному уроці мені хотілося б…».

  Отже, ми з вами досягли кінцевого пункту нашого маршруту, виконали усі завдання, досягли мети,і можемо впевнено зійти на берег.  

V. Підведення підсумків уроку. Оцінювання.

 

 І, як годиться, всякий труд

       Оціненим повинен буть.

 (Підрахування  фішок,коментування оцінок).А тепер оцініть себе самі.

Робота над карткою самооцінки.

Отже, на уроці ми вивчили тему «Словосполучення»,знаємо…,уміємо….

Тож нову тему ми вивчали

 Мудрішими у мові стали.

Та ще й практично працювали.

Усі ви, діти, молодці.

      А яка ж команда перемогла? Підрахуйте фішки своєї команди. Що допомогло вам завершити подорож? Дружба!

      Але сьогодні кожен з вас став переможцем – кожен показав свої знання! 

V І .Повідомлення домашнього завдання, коментування його.

А щоб знання ці закріпити

І вивчене все повторити,

Ви дома також попрацюйте,

      Над вправою ще поміркуйте.  

П.5 вивчити, вправа 101 (І група), вправа 102(ІІ група)

    І на останок, пропоную вам намалювати на колах-сигналах свій емоційний стан.Кажуть, солодке стимулює роботу мозку. Я думаю, що ці цукерки допоможуть вам отримати на наступних уроках сьогодні гарні. Але запам΄ятайте, що найголовніший скарб – це ваші знання, які неодмінно стануть вам у нагоді у бурхливому морі під назвою Життя!

        Всі ви діти – молодці,

        Гарно працювали!

       Але дзвоник пролунав,

       Він мені і вам сказав,

       Що урок вже час кінчати,

       Треба йти відпочивати!


 


 

 

Покарати не можна помилувати.
 

 

Покарати не можна помилувати.
 


 

 


 

Словосполучення — це два (чи більше) слів,                            Словосполучення — це два (чи більше) слів,                                      

пов'язанихм між собою граматично або за змістом,                 пов'язанихм між собою граматично або за змістом,

одне з яких головне, а інші — залежні.                                        одне з яких головне, а інші — залежні.

 

 

Синтаксис (грецьк. зв'язок, побудова, з'єднання) –                  Синтаксис (грецьк. зв'язок, побудова, з'єднання) –

розділ мовознавства, який вивчає                                                  розділ мовознавства, який вивчає

 словосполучення та речення.                                                        словосполучення та речення.

 

 

Пунктуація (лат. пунктум — крапка) —                                    Пунктуація (лат. пунктум — крапка) —

розділ мовознавства,який вивчає                                                  розділ мовознавства,який вивчає

правила вживання розділових знаків.                                           правила вживання розділових знаків.

 

 

 


 


 

 

 

 

 


 

Картка самооцінки

 

Оцініть себе, як ви засвоїли тему уроку, виставивши такі бали:

 

0 – не зрозумів питання теми;

        1 – частково зрозумів ;

        2 – добре зрозумів.

 


 

 Синтаксис (грецьк. зв'язок, побудова, з'єднання) — розділ мовознавства, який вивчає словосполучення та речення.

 

Пунктуація (лат. пунктум — крапка) — розділ мовознавства, який вивчає правила вживання розділових знаків.

 

Словосполучення це два (чи більше) слів, пов'язанихм між собою граматично або за змістом, одне з яких головне, а інші — залежні.


 

 

СИНТАКСИС


 

 


 

Словосполучення    це  я ,

А  синтаксис    сім’я  моя !

З  двох  і  більше  слів  складаюся

І  з  словом  все  змагаюся.

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

doc
Додано
31 березня 2020
Переглядів
1895
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку