Тема: Стихійні явища природи. Екологічні проблеми. Природоохоронні території Африки.

Про матеріал

Метою уроку є розширити та закріпити знання про особливості природи Африки, з'ясувати основні види стихійних явищ на території материка та його екологічні проблеми, ознайомитись із природоохоронними територіями континенту,а також сприяти розвиткові в учнів комплексного світосприйняття шляхом екологічного виховання; розвивати навики роботи з картою , просторово-логічне мислення , пам'ять; виховувати культуру спілкування.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                          Урок –семінар

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Епіграф : «Будь-яка діяльність або призведе до певного результату... Тільки якого?»


 

 

 

 

Тема:   Стихійні явища природи. Екологічні проблеми. Природоохоронні території Африки.

 

Мета: - розширити та закріпити знання про особливості природи Африки;

 

- з'ясувати основні види стихійних явищ на території материка та його екологічні проблеми;

 

- ознайомитись із природоохоронними територіями континенту.

 

- сприяти розвиткові в учнів комплексного світосприйняття шляхом екологічного виховання; розвивати навики роботи з картою , просторово-логічне мислення , пам'ять; виховувати культуру спілкування.

 

Тип уроку: семінар-диспут

 

Обладнання: фізична карта Африки, підручники, зошити, атласи, мультимедійна презентація.

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

Перевірка методичного забезпечення уроку. Метеохвилинка.

Слово вчителя.   Ви сьогодні йшли до школи та , напевно, не дуже комфортно себе почували, бо на вулиці осінь, не дуже тепло. Так би хотілося повернутися в літо, або потрапити в теплі краї. Ми живемо в Україні, далеко від Африки, та я впевнена, що майже кожний із вас хотів би побувати на території цього материка.


 

І це сьогодні не є проблемою , адже ми часто в Україні зустрічаємо представників негроїдної раси , які в нас навчаються, живуть,  розмовляють українською і, напевне.багато знають про Україну.

 

Задамо собі запитання : А що ми вже знаємо про Африку?(Учень представляє материк біля карти).

 

II. Актуалізація знань, перевірка вивченого матеріалу.

 

То який багаж знань ви візьмете з собою .відправляючись у подорож?

(Учні розповідають про особливості материка, про які вони вже дізналися з попередніх уроків і з додаткових джерел інформації.)

1.Прийом «Продовжіть речення».

Африка - це материк....

2. Прийом «Картографічна розминка».

Учитель:

-А зараз на нас уже чекає наш добрий знайомий професор Паганель . Ви вже з ним зустрічалися у 6 класі , коли вивчали тему «Географічні координати».Вам тоді пропонувалося прочитати цю книгу.Ця кига письменника Жюля Верна «Діти капітана Гранта» є великою кладовою цікавої географічної інформації. Сьогодні професор хоче перевірити ваші знання географічної карти. Подорожуючи Африкою, він відвідав багато географічних об'єктів, що зараз приховані за цифрами. Вам потрібно їх впізнати і записати. За кожну правильну відповідь ви отримаєте один бал.

 

III. Мотивація навчальної діяльності.

 

 

Отже ,чи така вже Африка далека від нас?


Чи така вона вже привітна і безпечна?

Що приховується за дивовижною красою материка?

На всі питання відповідь може дати тема сьогоднішнього уроку.

IV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Повідомлення теми і завдань уроку (Учні записують тему у зошит)
  2.   Учні разом з вчителем формулюють мету уроку.

 

- Сьогодні на уроці ми будемо продовжувати формувати знання про особливості природи Африки. Зокрема, розглянемо стихійні явища, екологічні проблеми та ознайомимося з природоохоронними територіями материка.

 

Основне наше завдання - визначити, як діяльність людини впливає на природу. А що б ви хотіли дізнатися під час вивчення даної теми? -Я допоможу вам знайти відповіді на ваші запитання, але в свою чергу хочу, щоб ви в кінці уроку відповіли на моє .

 

. Проблемне питання уроку. ( Бажано його записати і на класній дошці, щоб учні протягом уроку мали його в полі свого зору) « Україна - європейська держава, що знаходиться на далекій відстані від країн Африки. Чи можна стверджувати, що людська діяльність на території африканського континенту має вплив на середовище існування українців?»

 

Слово вчителя: - На території Африки знаходиться одне з чудес світу

- єгипетські піраміди. На одній із них, а саме піраміді Хеопса, вчені знайшли такий напис: «Люди загинуть від невміння


користуватись силами природи і незнання істинного світу». Так, справді, сили природи надзвичайно могутні і людству не можна з ними не рахуватися, особливо ж, коли мова йде про стихійні явища . І напевно, ключі успішного і гармонійного існування людства в знаннях про них.

 

І - етап СТИХІЙНІ ЯВИЩА ПРИРОДИ

 

Стихійне лихо — це надзвичайне природне явище, що діє з великою руйнівною силою, завдає значної шкоди району, в якому відбувається, порушує нормальну життєдіяльність населення, знищує матеріальні цінності.

 

Д о стихійного лиха належать: виверження

вулканів, землетруси, цунамі, обвали, селі, лавини, повені, урагани, тайфуни, смерчі, смог, град, блискавки, лісова пожежа й інші. Злива, снігопад, заморозок, ожеледиця та інші явища, що постійно спостерігаються можуть мати характер стихійного лиха при раптовому різкому настанні або при незвичайно високій інтенсивності. Найнебезпечнішим стихійним лихом

вважаються циклони, тайфуни, посуха і перетворення місцевості на пустелю.

Стихійні явища природи Африки .

Прийом «Викликаю асоціацію»

- Які асоціації викликає у вас поняття «стихійні явища»?

_ Які стихійні явища вам відомі, наведіть приклади?

Учитель. На африканському континенті часто спостерігаються різні стихійні природні явища. Одні з них бувають рідко, інші трапляються з


року в рік. Складіть рейтинг найбільш небезпечних для жителів Африки стихійних явищ природи.

 

Для виконання цього завдання пропоную об'єднатися в три робочі групи. Кожна група опрацьовує відповідний текст підручника, додаткову інформацію про прояви стихійних явищ на території Африки . Від кожної групи визначте доповідача та асистента. Маєте 10 хвилин для оприлюднення свого рейтингу.

Організація роботи в групі:

  1. Аналіз інформації з різних географічних джерел.
  2. Складання переліку стихійних явищ природи Африки.
  3. Обговорення ступеня небезпеки цих стихійних явищ для жителів континенту.
  4. Оприлюднення результатів. - Які з даних стихійних явищ можна спостерігати на території України? (слайд 6)
  5. Порівняння масштабів стихійних явищ в Україні та на території Африки.

 

Землетруси, повені, зсуви, селеві потоки, бурі, урагани, снігові заноси, лісові пожежі лише протягом останніх 20 років забрали життя більше трьох мільйонів чоловік. За даними ООН, за цей період майже один мільярд жителів нашої планети зазнав збитків від стихійних лих.

Серед надзвичайних ситуацій природного походження на Україні найчастіше трапляються:

 

геологічні небезпечні явища (зсуви, обвали та осипи, просадки земної поверхні);

метеорологічні небезпечні явища (зливи, урагани, сильні снігопади, сильний град, ожеледь);

гідрологічні небезпечні явища (повені, паводки, підвищення рівня ґрунтових вод та

ін.);

природні пожежі лісових та хлібних масивів;


II-етап   ЕКОЛОГІЧНІ ПРОБЛЕМИ.

 

Учитель:Давайте подумаємо ,що може бути причиною даних стихій них явищ?

 

-Учені помітили, що за останні століття значно збільшилися масштаби проявів стихійних явищ, вони дійшли до висновку, що на розвиток багатьох стихійних лих впливає загострення екологічних проблем, викликаних людською діяльністю. Що ж розуміють під екологічними проблемами? (учні опрацьовують матеріал підручника, усно дають визначення поняття та роблять відповідні записи в зошитах).

 

- Зараз ми послухаємо короткі повідомлення, які підготували учні. Запишіть у зошиті, на ваш погляд , найголовніші екологічні проблеми Африки.

 

Випереджуючі повідомлення учнів про загострення екологічних проблем материка.

 

- Які з названих проблем, на вашу думку, можуть призвести до негативних наслідків не лише на території Африки, а й на території всієї планети?

 

Illетап - ПРИРОДООХОРОННІ   ТЕРИТОРІЇ

 

Учитель: - Безумовно, людська діяльність у даній ситуації може призвести до серйозних негативних наслідків і людство вже робить перші кроки для вирішення екологічних проблем та збереження природи. Яскравим свідченням цього є створення природоохоронних територій, що займають значну площу на території Африки.


 

Прийом «Картографічний практикум»

 

(Учні працюють з картами атласу та текстом підручника і дають відповіді на наступні запитання)

  • Наведіть приклади природоохоронних територій Африки?
  • Які з них розміщуються в межах зон вологих та перемінно-вологих екваторіальних лісів?
  • У межах пустель та напівпустель?
  •  -У зоні саван і рідколісся?

- У якій зоні розміщується переважна більшість національних парків та заповідників?

 

V. Закріплення вивченого матеріалу.

 

Учитель: - Більшість природоохоронних територій Африки відкриті для відвідувачів. Багато туристичних компаній пропонують захоплюючі маршрути й даний вид туризму користується великою популярністю. Чи хотіли б ви побувати в одному з національних парків сонячної Африки? Зараз отримаєте таку можливість. Зараз маєте змогу переглянути відеосюжет про деякі з національних парків материка. Під час перегляду, з'ясуйте в межах яких природних зон вони розміщені, які саме тварини охороняються на їх території, наведіть приклади співіснування людей та дикої природи в їх межах? Перегляд та обговорення відеосюжету.

 

!!! Повернення до проблемного питання .

 

-Внутріпредметний зв'язок (матеріал за 6 клас ,тема «Географічна оболонка»


VI. Підведення підсумків уроку.

 

Учитель: Сьогодні збереження середовища існування людини стало однією з найважливіших проблем людства. В останні десятиліття задоволення економічних потреб суспільства призводить до загострення екологічних проблем. Проблема збереження середовища вже не є проблемою одного покоління однієї країни чи регіону, це проблема всієї планети. Учені дійшли до ідеї сталого розвитку суспільства, основним напрямком якого є екологічний, суть якого в гармонійному існуванні людей та природи. Я сподіваюся, що в майбутньому кожен із вас стане особистістю, здатною цінувати природу оберігати її та жити таким чином, щоб не завдавати шкоди навколишньому середовищу, а отже особистістю здатною втілювати основну ідею сталого розвитку суспільства в життя. Пам'ятайте, що турбуючись про найближче до нас середовище існування, ліс та річку поряд із нами, ми зберігаємо всю планету для майбутніх поколінь. Ми не лише громадяни України, ми громадяни планети Земля .

 

Повертаючись до епіграфу уроку .хотілося б дізнатися від вас, до чого може призвести людська бездіяльність на даному етапі розвитку суспільства? Яких дій чекають від нас майбутні покоління?

  1.    Оцінювання учнів
  2. Домашнє завдання

 

1. Опрацювати відповідний текст параграфа в підручнику. Достатній
та середній рівень знань: визначити природні зони Африки, в яких
розташовані національні парки з переглянутого відеосюжету.

 

2. Високий рівень знань: розробити проект рекламного буклету для
туристичної фірми про один з національних парків Африки (оформити у формі буклета)

 

docx
Додано
11 вересня 2018
Переглядів
3066
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку