Працюючи над проблемою «Розвиток креативних здібностей учнів через використання проблемного навчання на уроках географії» я почала використовувати на різних етапах уроків сучасні та різноманітні методи та прийоми проблемного навчання. Запропоновані матеріали досвіду сприяють активізації творчої роботи учнів, підвищують якість знань, викликають в учнів бажання вчитися, підвищують емоційний настрій у класі, покращують атмосферу в колективі.
Мышление начинается с проблемной ситуации.
С. Л. Рубинштейн
Відомо, що географією цікавиться більшість населення земної кулі – дорослі і діти, чоловіки й жінки, діячі культури, військові та спортсмени.
«Здається, що часи географічних відкриттів уже минули, і місце на п’єдесталі коло Колумба і Магеллана не залишилось» - так думає більшість із нас і, напевне помиляється.
Сучасний світ дедалі більше підходить під названий «дім відкритих дверей»: кордони роблять прозоріші, стосунки людей частіші і тісніші, і ми пізнаємо дуже цікаву сторону земного життя землян – представників інших народів, релігій, цивілізацій.
Саме тому потрібно добре вивчати географію, її гілку – країнознавство, яке й знайомить жителів Землі один з одним.
Наприклад, цікавими є закони деяких країн і види кари за їх недотримання.
Смертна кара в деяких країнах існує за такі злочини:
1. Подружня зрада жінки (Іран, Північна Корея, Саудівська Аравія).
2. Підробка офіційних документів (Ірак).
3. Недостойне життя на Землі (Іран).
4. Забруднення повітря чи води при обтяжуючих обставинах (Ємен).
5. За контрабанду сигарет і крадіжку корови (Китай).
Усім відомо, що у арабській мові слова читаються справа наліво. Цього не врахували, рекламуючи в арабських країнах нові ліки, і розташували картинки звично для європейців: спочатку – обличчя жінки з гримасою болі, потім – ліки і нарешті – ця ж жінка здорова і усміхнена. Араби прочитали звично для себе: спочатку – здорова жінка, потім – ліки і нарешті – лице з гримасою болю. Більше фірми з продажу ліків робити в цих країнах було нічого.
Щоб з вами не вийшло подібних речей, необхідно виявляти інтерес до географії.
Незалежно від того, яку професію ви оберете, географія супроводжуватиме вас все життя.
Завдання, які підвищують активність учнів під час самостійної роботи.
Не кажи, що не вмію, а кажи, що навчусь
I. Викресли зайве.
На великому листі за чергою працює кожний член групи. Необхідно викреслити зайве слово, яке не відповідає поняттю в центрі та вписати вірне.
II. Визначення терміну, використовуючи дані слова:
III. Мозаїка «Збери слово».
Дощ вимив зі слів усі голосні. Відгадайте, що це за слова.
Г Р Н Т В В Д В Р Х В Д К
М Ж П Л С Т В В Д
В Д Т Р В К В Д Н С Н Ш Р
Відповідь: Ґрунтові води. Верховодка. Міжпластові води. Водотривкий, водоносний шари.
IV. Постановка питання до кожного слова даного речення.
1. Вуглекислий газ називають обігрівачем Землі, що легко пропускає сонячну енергію до земної поверхні та затримує тепло, що йде від неї.
2. Терикони здатні самозайматися і диміти внаслідок чого забруднюють довкілля. (Донецька область)
3. Найдавніша пам’ятка картографії України: план місцевості, зображений на бивні мамонта, знайдено біля с. Межиріч (приблизний вік – 13 тисяч років).
V. Відновлення зруйнованої послідовності.
Заповнити пропуски в тексті.
Північна Америка, відносно екватора розташована у … півкулі, а відносно нульового меридіана у … . Її площа - … тис. км . Вона омивається … океанами. Її першовідкривачами були … та … .В рельєфі материка переважають … . Більша частина материка розташована у … кліматичному поясі. Найбільша річка Північної Америки - … . Найбільша система озер материка - …
VI. Розгадайте і поясніть зашифровані слова.
Відповідь: Байкал, Ніл, Волга, Дунай, Вісла, Суматра, цунамі, підошва, приплив.
VII. «Що зайве?».
Визначте географічний об’єкт, який не підходить до цієї групи.
9. Саргасове, Дніпро, Лена, Міссісіпі.
VIII. «Географічна абетка».
В продовж двох хвилин учні повинні написати сім географічний об’єктів з теми «Літосфера», щоб кожний наступний починався на останню букву попереднього. Потім показати ці об’єкти на карті. Наприклад: кратер - розлом - мантія …
IХ. Гра «Лабіринт літер».
Вам пропонується відгадати назви шести річок світу. Ключова літера «н». Назва річки починається з літери «д». Для виконання завдання використовуйте географічний атлас.
На виконання завдання дається 3 хвилини.
(Після виконання завдання вчитель ставить запитання.)
Відповідь: Дніпро, Дунай, Дарлінг, Десна, Дністер, Дон.
1. Дарлінг - притока Муррею. Десна - притока Дніпра.
2. Дарлінг має виключно дощове живлення.
Х. «Топографічна зарядка».
ХII. «Піраміда міст».
Протягом трьох хвилин з назв міст України складіть піраміду таким чином, щоб кожна наступна назва була на одну букву довша за попередню (можна ускладнити, щоб міста починались на одну літеру). Кожна назва – один бал, але зараховуються тільки назви, що йдуть підряд.
Б |
А |
Р |
|||||||
Б |
Е |
Л |
З |
||||||
Б |
А |
Л |
Т |
А |
|||||
Б |
А |
Х |
М |
А |
Ч |
||||
Б |
А |
Т |
У |
Р |
И |
Н |
|||
Б |
Е |
Р |
Д |
И |
Ч |
І |
В |
||
Б |
А |
Р |
А |
Н |
І |
В |
К |
А |
|
Б |
І |
Л |
О |
Г |
І |
Р |
С |
Ь |
К |
ХIII. Розшифруйте ребус.
Розшифруйте прізвище видатного географа - мореплавця, що складається з перших букв назв топографічних умовних знаків.
Відповідь: Колумб
ХIV. Колективна робота. Гра «Особливості національного зоопарку».
За даною характеристикою назвіть тварину.
1. Ця тварина у традиційних віруваннях була доволі недвозначним символом. Існувала навіть думка, що ця тварина була породженням диявола, вважали також, що відьма боїться її. Однак вона символізувала й родючість, життєву силу. Образ її використовують у багатьох місцевостях України на Різдво. (коза)
2. Це чиста, прихильна до людини тварина. В деяких місцевостях їй приписували здатність охороняти оселю від усього злого. Існувало повір’я: якщо ця тварина залишить свій дім – чекай нещастя. (кіт, кішка)
3. До неї в Україні склалося ставлення як до божої пташки. Зруйнувати її гніздо – великий гріх: вона почне літати до корови і зіпсує молоко. (ластівка)
ХV. Гра «Павучок».
В центрі дошки записується питання, обводиться овалом (тіло “павучка”), потім додаються ключові слова і твердження (ніжки “павучка”).
ХVI . Фантастичні ситуації.
- Чи можна повернутись у вчорашній день? – Ось так запитання! – вигукнете ви. Це вже не географія, а фантастика. Тільки у Герберта Уелса в його «Машині часу» герой оповідання мандрував у минуле і майбутнє, а в дійсності це неможливо. Одначе це запитання стосується географії. А чи справді повернутись у вчорашній день так й неможливо?
Що ви скажете на це?
ХVII. Групова робота.
Перед вами один із найважливіших елементів топографічної карти – горизонталь. Ваше завдання вписати у вільну праву колонку назву форми рельєфу, що відповідає малюнку в лівій колонці. Уразі відсутності істотної ознаки, що вказує на пагорб або западину, самостійно нанесіть ознаку в лівій колонці на малюнку та підпишіть у правій колонці назву форми рельєфу («пагорб» або «западина»).
А |
|
|
Б |
110 |
|
В |
120 |
|
Г |
|
|
ХVIII. «Географічний практикум».
Напевно кожен з вас знає спеціалізацію певних країн.
Спробуйте назвати «обличчя» країни.
ХIХ. Розгадайте кросворд «Чорне море».
1 |
|
|
|
|
|
|||||||||||
2 |
|
|
|
|
||||||||||||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
6 |
|
|
|
|
||||||||||||
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
ХХ. Задачі з комплексним застосуванням знань із суміжних предметів.
Дайте відповідь на питання, яке стихійне лихо описане в цьому уривку з роману Ж. Верна «Діти капітана Гранта»?
«Гленерван відчув, як земля тікає в нього з-під ніг, казуча захиталась і в стінах її з’явились тріщини…
Вигляд гір раптово змінився: вони стали нижчі, їх гостроверхі вершини коливались, зникали, начебто провалювались в якісь люки; гірський кряж у декілька миль завширшки повністю рухався, скочуючись до рівнини». Відповідь: землетрус.
ХХI. Читання тексту з метою пошуку помилок, допущених навмисно.
Учитель зачитує коротке повідомлення про певний географічний об’єкт, що містить помилкові дані. Завдання учнів – зупинити вчителя під час читання помилкових даних (виділені) і виправити їх.
Дніпро – друга за довжиною та площею басейну річка Європи. Бере початок з боліт Аксенінський Мох на південних схилах Придніпровської низовини, впадає в Дніпровський лиман Азовського моря. Дніпро – типова гірська річка з широкою долиною, звивистим річищем і швидкою течією.
Найбільші притоки: праві – Прип’ять, Псел, Рось. Ліві – Десна, Ворскла, Інгулець.
Живлення Дніпра дощове. На берегах річки розміщені обласні центри України: Київ, Черкаси, Дніпропетровськ, Запоріжжя, Миколаїв, Херсон.
ХХII. «Рух за азимутом».
Вам необхідно відгадати слово, використовуючи відповідний азимут.
1. 315о
Х Т Р 2. 180 о
Б 3. 45 о
4. 270 о
Г Ш 5 . 90 о
6. 0 о
Р И 7. 225О
Е 8. 135о
9.345 о
Відповідь: БЕРГШТРИХ.
ХХIII. «Знайди головне». Казка «Про чарівну краплинку».
Була собі краплинка. Вона жила високо в небі на хмаринці. Була вона там не одна, а зі своїми сестричками і подружками. І кожна з них швидко росла. Одного дня краплинки не втримались на хмаринці і дощиком впали на землю, у річку, струмок, на листячко. Хмарка зникла. Дощик перестав, і засяяло сонечко. Краплинки нагрілися і стали легенькими, перетворилися в невидиму пару й піднялися знову вгору. А там холодно! Стали вони одна до одної тулитися, щоб було тепліше і знову утворили хмарку. А сонечко все світило і світило, і краплинки змушені були піднятися вгору. Хмарка все росла. Стала вона такою важкою, що не втрималися краплинки на ній знову і впали на землю рясним дощем. Чарівна краплинка не любить сидіти на одному місці. Вона завжди рухається вгору і згори вниз.
Після прослуховування казки вчитель звертається до учнів із запитаннями.
ХХIV. «Знайомі силуети». Потрібно впізнати географічні об’єкти за силуетами.
ХХV. Геологіка.
10) пухкий, родючий, вологий, піщаний… (грунт)
13) наземний, підводний, сплячий, діючий… (вулкан)
XXVI. Гра «Склади число».
Учні повинні скласти число, що включає відповідні материк, державу, столицю.
Материк |
Держава |
Столиця |
1 |
6 |
11 |
2 |
7 |
12 |
3 |
8 |
13 |
4 |
9 |
14 |
5 |
10 |
15 |
XXVII. За описом вгадайте про яку країну йдеться, назвіть її столицю.
Країна вела боротьбу протягом 15 років проти португальських колонізаторів. З листопада 1975 р. держава одержала незалежність.
Назвіть державу і його столицю. (Ангола, Луанда)
Як звучить ця назва, перетворена на європейський лад?
(Алжир)