Діяльність – єдиний шлях до знань
Бернард Шоу
Українська мова та література якнайповніше вбирає в себе особливості української ментальності. Через мову учні засвоюють моральні поняття, ідеї та ідеали, формують ціннісні орієнтири, які потім у реальному житті стають принципами буття особистості, принципами реалізації своїх задумів, організації повсякденного життя.
Нині можна з певністю констатувати специфічність цінностей, які орієнтуються на свідомість людини, її життєдіяльність, загалом бачення світу. Саме ці специфічні соціальні орієнтири визначають ту інноваційну складову педагогічної діяльності, яку вчитель змушений інтегрувати у свій досвід, що, з одного боку, є начебто позитивним, з іншого – не відповідає потребам суспільства.
Сучасне філософське пізнання світу створює цілий ряд принципово нових підходів до його пізнання, заснованих на принципах толерантності, діалогічності, а головне – на принципах самостійності опанування нового, вибору шляхів досягнення результатів і прийняття рішень, використання різних прийомів і способів вивчення дійсності.
Освіта нині – це передусім те, що забезпечує повноцінний особистісний розвиток дитини.
А особистісний розвиток дитини нерозривний із соціальним розвитком, тобто з підготовкою особистості до адекватної участі в житті суспільства. Нинішня освіта – це те, що виступає орієнтовною основою для адекватної діяльності людини в світі.
Образ світу для дитини – це не абстрактні холодні знання про нього, про людей, її мову, цінності. Це знання для мене: це мої знання й розуміння оточення, частиною якого виступає сама особистість.
Найважливішою ознакою педагогічної діяльності я обрала для себе орієнтацію не тільки на знання, а й на формування свідомого ставлення до них через самодіяльність.
Реалізую дану ідею, використовуючи прийоми, що допомагають учням усвідомлювати структуру особистої пізнавальної діяльності, здійснювати самооцінювання досягнутих результатів, виконувати мовленнєві дії – аналіз, синтез, порівняння, узагальнення, конкретизацію, висловлювати своє ставлення, критично оцінювати інформацію. Всі перелічені прийоми формують навички самостійності, без яких нинішня освіта вже не повноцінна й не якісна.
Тож завдання мовної освіти , на мій погляд, полягає в тому, щоб виховати особистість, здатну до взаємодії з середовищем.
Розуміючи, що тільки через самодіяльність можна знайти своє місце у складному багатогранному суспільстві, свою педагогічну майстерність я розвиваю шляхом формування компонентів соціалізації освіти (формування ключових рис особистості) засобами, змістом мовленнєвої, літературної освіти через самодіяльність.
Компонентами соціалізації освіти є:
• наявність в учнів навичок самовміння (навичок само- освіти, самооцінювання, самоаналізу своїх дій тощо);
• сформованість відносно стійкої спрямованості інтересів і потреб особистості, націленої на певний аспект соціальних
цінностей;
• сформованість соціальної поведінки, яка характеризу- ється рефлексією особистості на соціум, що породжує їхню
взаємообумовленість;
• ознайомленість із соціальним простором, фундаменталь- ними, моральними ціннісними умовами діяльності й спілкування
людей у суспільстві;
• почуття відповідальності за морально-ціннісний вибір засобів досягнення мети;
• наявністьтаких рис як працездатність і цілеспрямованість.
Перелічені пріоритетні характеристики і являють собою стратегічні орієнтири, що визначають зміст і спрямованість мого досвіду на забезпечення виконання соціального, державного замовлення на якісну освіту.
Перші кроки учнів до самостійності, тобто до активної суспільної діяльності засвідчили, що надбання мого педагогічного досвіду позитивні.
У дітей виявляються риси соціально-активної особистості.
Вони вміють:
• самостійно добирати рядки та цитати до висновків учителя;
• складати розповіді за ключовими словами;
• групувати факти й оцінювати їх;
• вивчати матеріал за ілюстраціями;
• давати моральну оцінку вчинкам;
• робити опис окремих сюжетів.
Перелічені інноваційні родзинки дійсно спрацьовують на вирішення освітянських проблем.
Основна думка, ідея, яка постійно підштовхує мене до пошуку ефективних прийомів роботи з учнями, така: випускники, які успішно опанували курс навчальних програм середньої освіти, вміють застосовувати свої знання в знайомій ситуації, але не вміють творчо працювати, самостійно набувати знань, не володіють навичками комунікації, не можуть розрахувати на успіх в інформаційному, а тим більше в інноваційному суспільстві ХХІ століття.
Урок української мови в 11 класі
Тема: Стилі мовлення
Тип уроку: Урок систематизації та узагальнення знань Мета:
• поглиблення й узагальнення знань учнів про стилі мовлення;
• удосконалення навичок визначення особливостей стилів мовлення;
• відпрацювання вмінь та навичок практичного застосування
знань з теми;
• розвиток умінь аргументовано захищати свою точку зору;
• розвиток комунікативних здібностей;
• формування навичок самоорганізації та самооцінки;
• виховання інтересу до багатства виражальних засобів української мови
Обладнання: підручник, зразки текстів різних стилів, узагальнюючі таблиці, таблиці для заповнення, картки-підказки.
Хід уроку
Стиль – це властиві слова
на своєму місці Д. Свіфт
І. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель: створює комфортну психологічну атмосферу, налаштування на роботу, пропонуючи учням «здійснити» привітання в різних мовленнєвих ситуаціях.
Учні: 1-й учень вітає гостей, 2-й учень – товариша, 3-й учень – учителя, 4-й –Президента, 5-й згадує, як привітав зранку маму…
Учитель (звертається до учнів): Привітання були однакові? Чому?
Зверніть увагу на епіграф.
Учні: висловлюють власні твердження.
Учитель: підбиває підсумки обговорення, повідомляє тему уроку і пропонує інтерактивну вправу «Мікрофон»
Учні: використовуючи уявний мікрофон, повідомляють про свої очікування від уроку (« Я вже знаю про стилі …, але хотів би ще дізнатися про…», «Очікую, що буде цікавою і корисною робота в групах, тому що…», «Сподіваюся дізнатися щось нове про стилі…») Учитель: повідомляє про свої очікування від уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Учитель: використовуючи інтерактивну технологію «Робота в малих групах», пропонує учням провести дослідження та визначити стилістичну приналежність текстів (Додаток 7) і найхарактерніші мовні засоби. Учні отримують один текст на групу, незаповнену таблицю (Додаток 1) та на допомогу - узагальнюючу таблицю «Стилі і жанри мовлення» (Додаток 2).
Учні: спілкуючись у групах і допомагаючи один одному, заповнюють таблицю.
Учитель: надає консультативну допомогу.
Учні: презентують результати свого дослідження за допомогою інтерактивної вправи „ПРЕС”: „ Ми вважаємо, що... Тому що...
Наприклад... Отже...” (Даний алгоритм записаний на дошці або на плакаті)
Учитель: підводить підсумки етапу уроку
ІІІ. Поглиблення знань учнів з теми
Учитель: пропонує учням опрацювати нову інформацію про конфесійний стиль (Додаток 3)
Учні: працюють з текстом (текст один на пару) спочатку у парах, а потім обговорюють у групах і складають власну таблицю або додають новий рядок до таблиці «Стилі і жанри мовлення» (Додаток 2)
Учитель: підводить підсумки етапу уроку
ІV. Відпрацювання вмінь та навичок практичного застосування знань.
Учитель: Давайте удосконалимо наші вміння та навички шляхом стилістичного аналізу тексту. Я пропоную вам текст і схему стилістичного аналізу тексту (Додаток 4). Працюєте у групах, по закінченні роботи доповідач презентує виконану роботу. Інші групи рецензують відповіді. Якщо ви відчуєте, що вам потрібна допомога, можете звернутися до картки-підказки (Додаток 5)
Учні: працюють у групах, висувають гіпотези, обговорюють інформацію, досягають спільної думки.
Учитель: надає консультативну допомогу.
Учні: презентують результати свого дослідження (одна група) та рецензують відповіді товаришів (інші групи за бажанням).
V. Рефлексія (оцінка процесу та самооцінка)
Учитель: повертає учнів до визначеної на початку уроку власної мети та очікувань - чи виправдалися вони? – і пропонує заповнити картку самооцінки (Додаток 6)
Учні: «рефлексують» на власну навчальну діяльність і заповнюють картку самооцінки
VІ. Домашнє завдання (за вибором):
- скласти тексти різних стилів (за власним вибором) на тему : «Наша їдальня на перерві»;
- опрацювати текст підручника та виконати вправу;
- створити презентацію в Power Point за темою „Стилі мовлення”
- попрацювати в мережі Internet і знайти інформацію про епістолярний стиль
Додаток 1
Стиль мовлення |
Мовні особливості |
|
Граматичні |
Синтаксичні |
|
|
|
|
Додаток 2
Стиль |
Жанр |
Тип мовлення |
Мета мовлення |
Мовні особливості |
Розмовний |
Казка, дума, легенда, переказ, байка |
Розповідь, опис |
Обмін інформацією, прохання тощо |
Широке використанн я побутової лексики, фразеологіз мів, емоційно забарвлені слова, вигуки, неповні речення |
Науковий |
Стаття, лекція, відгук, анотація, рецензія, реферат |
Розповідь, роздум |
Повідомлення про результати наукових досліджень |
Спеціальна термінологія , складні Синтаксичні конструкції, логічністьто чність викладу |
Діловий |
Закон, кодекс, устав, оголошення, доручення, розпис- |
Розповідь |
Офіційно- ділові стосунки |
Стилістично нейтральні мовні засоби, стандартна лексика, |
|
ка, заява, протокол, наказ тощо |
|
|
складні речення, відсутність емоційно забарвлених слів |
Публіцистичний |
Виступ, нарис, памфлет, фей- летон, стаття |
Розповідь, роздум
|
Пропаганда суспільно- політичних ідей, вплив на думки й почуття людей |
Суспільнополітична лексика, емоційно забарвлені слова. Тон мовлення пристрасний, оцінний (іронія, сарказм, гнів, радість, захоплення) |
Художній |
Драма, роман, повість, опо- відання, новела, поема, вірш тощо |
Розповідь, роздум, опис |
Вплив на думки й по- чуття людей за допомогою художніх образів |
Слова в переносном у значенні, всі мовні засоби |
Додаток 3
У сучасній українській літературній мові існує ще один стиль мовлення, назва якому - конфесійний. Тексти цього стилю існували і раніше, оскільки людство завжди пов'язувало себе із сферою культу, тотему, релігії.
Українці з давніх-давен не уявляли себе без Бога — спочатку язичницького, а потім християнського. У XX ст. тексти релігійного спрямування були заборонені через атеїстичну спрямованість політики уряду Радянського Союзу, зрозуміло, що стилю мовлення такого в ті часи не могло бути. Але сьогодні ми можемо повноцінно говорити про наявність (не нового, а відродженого) конфесійного стилю в сучасному мовленні, адже церква посіла чільне місце в незалежній Україні.
Сфера його використання: культові установи, теологічні заклади, громади, родини.
Призначення: допомагати віруючим у їхньому спілкуванні з Богом, служителями церкви і між собою.
Головні ознаки: урочистість, піднесеність, символізм і стійкість стильової норми.
Основна функція: комунікативна.
Характерні мовні засоби: маркована релігійна лексика (ікона, вечірня, причастя), старослов'янізми (благодать, сотворити), лексичні запозичення (амінь - з грецької «хай буде істинно, правильно»); синонімія (величати — славити), тропи; складні слова; інверсований порядок слів, звертання, складні речення, розповідні.
Жанри: богослужіння, молитва, проповідь, псалом.
Підстилі: перекладна (Біблія, житія, апокрифи) й оригінальна (проповіді, молитви, тлумачення Святого письма) література.
Додаток 4
1. Основна функція.
2. Сфера використання.
3. Призначення.
4. Головні ознаки.
5. Форма мови.
6. Жанр.
7. Характерні мовні засоби (фонетики, лексики, словотвору, морфології, синтаксису). 8. Стиль мовлення.
Додаток 5
Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону. (Конституція України. Стаття 14).
1. Основна функція — настановчо-інформативна, оскільки стаття повідомляє громадськість і утверджує про значення землі для держави і права власності на неї.
2. Офіційне спілкування між державою і суспільством.
3. Регулювання офіційних стосунків.
4. Точність, однозначність, офіційність,чіткість.
5. Монолог.
6. Стаття офіційного документа.
7. У тексті використані слова у прямому значенні, адміністративна лексика (охорона держави, право, громадяни) та офіційні фразеологізми (відповідно до закону, право власності, юридичні особи).
8. Офіційно-публіцистичний стиль, офіційний документ.
1. Башмаков М.І. Індивідуальна навчальна програма середньої школи // Шкільні технології.-2001.- №3
2. Бондаревська Є.В. Гуманістична парадигма особистісно орієнтованого навчання //Педагогіка.-1998.- №4
3. Дзюба І. Які інновації потрібні науці та нації //Урок української. – 2000.- № 2. – С. – 6 – 8.
4. Васьков Ю В. Сучасні освітні інноваційні концепції / Педагогічні теорії, технології, досвід. – Харків, 2000. – 120 с.
5. Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. – К.:
1997. – 373 с.
6. Нісімчук А. С., Падалка О. С., Шпак О. Т. Сучасні педагогічні технології. К., - 368 с.
7. Савченко О. Я. Дидактика. Початкова школа. – К.: Генеза,
1999. – 360 с.
8. Юсуфбенов Н. Р. Общие основы педагогической инновации:
опыт разработки теории инновационных процессов в образовании. М., 1991.
9. Освітні технології: Навчально-методичний посібник / О.М.
Пєхота, А.З. Любарська та ін. За заг. ред. О.М.Пєхоти. К., 2001.
10. Модульна організація уроку/ Лідія Ампілогова – К.: шк.. світ, 2008.
ІІ. Практичне застосування технології діяльнісного навчання (зразок