Тема. Суцвіття.
Мета: закріпити знання учнів про будову й різноманітність квіток; сформувати в учнів поняття про суцвіття, знання про типи суцвіть, їх біологічне значення для рослин; формувати вміння порівнювати, характеризувати типи суцвіть, знаходити ознаки відмінності між суцвіттями за схемами й малюнками рослин; розпізнавати суцвіття за схемами й визначати відповідність між типом суцвіття та рослиною, для якої воно характерне; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, біологічне мовлення; формувати інтерес до вивчення предмета; виховувати наполегливість, самостійність, товариськість, відповідальність.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, мультимедійний комплекс, схеми суцвіть,таблиця «Розірвана шпаргалка».
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
- Доброго дня. Сьогодні ми будемо працювати під девізом:
«Міркуємо, - швидко, (Запис на дошці )
Відповідаємо, - правильно,
Працюємо, - плідно».
Створення психологічного настрою
Один правитель, у якого не було спадкоємців, вирішив обрати собі наступника дивним способом. Він оголосив, що його наступником стане той, хто пройде по стінах міського муру з посудиною, повною води, на голові і при цьому не проллє ні краплини. Багато охочих зібралося, щоб спробувати щастя. Та ніхто не міг виконати волю правителя. Тоді зголосився раб. «Хай спробує» - сказав правитель. І раб спробував. Він виконав волю правителя. Коли його запитали, як ти це зробив, він відповів: «Я дуже хотів стати правителем».
Ця проста притча твердить, що в житті всього можна досягти, потрібно лише дуже хотіти, старатися і прикладати максимум зусиль для досягнення своєї мети. Тож давайте і ми сьогодні спробуємо постаратися, щоб досягти бажаних результатів.
Допоможуть нам у цьому сходинки успіху, на вершині яких знаходиться головний убір правителів. Коли ми доберемося до вершини, то зможемо стверджувати, що досягли поставленої мети (слайд 1).
(Сходинки на дошці )
ІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань
Перша сходинка – ОСНОВА
Щоб починати щось нове, треба мати основу, те, що буде фундаментом нового. Нашим фундаментом, основою є ваші знання, здобуті на попередніх уроках, те, що ви вчили вдома. З’ясуємо, як ви підготувалися до уроку.
2.1 Вправа «Вірю — не вірю». ( учні підіймають картки, якщо вірють-зелену, якщо ні-червону)
Чи вірите ви, що…
1) квітка — це генеративний орган рослини?
2) квітка забезпечує нестатеве розмноження?
3) тонке стебло, на якому тримається квітка,— це квітколоже?
4) оцвітина в рослини буває проста й подвійна?
5) чашолистики не можуть захищати квітку від пошкодження, особливо в стані бутона?
6) у центрі квітки розташована маточка?
7) маточка і тичинки — головні частини квітки?
8) форма квітколожа може бути лише видовженою і плоскою?
9) на квітколожі розташовані такі частини квітки: чашолистики, пелюстки, маточки, тичинки?
10) у вишні, сливи, шипшини квітки мають просту оцвітину?
11) кожна тичинка має тичинкову нитку, що закінчується пиляком?
12) у шипшини, яблуні квітки двостатеві?
Відповіді:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
+ |
- |
- |
+ |
- |
+ |
+ |
- |
+ |
- |
+ |
+ |
2.2. Вправа «Тестові завдання».
Вибрати одну правильну відповідь.( картка №1)
1. Покрив квітки, утворений чашолистиками і пелюстками, називається:
А квітконіжка В квітколоже
Б оцвітина Г маточка
2. Статеве розмноження у рослин здійснюється:
А частинами тіла
Б гаметами
В спорами
3. Квітки, які не мають тичинок, належать до:
А нестатевих В двостатевих
Б одностатевих Г неправильних
4. Проста оцвітина може бути:
А чашечкоподібною
Б маточкоподібною
В тичинкоподібною
5. Квітка — це видозміна:
А пагона
Б листка
В кореня
6. Рослини, що містять тичинкові й маточкові квітки на одній рослині, називаються:
А дводомними В однодомними
Б одностатевими Г двостатевими
Відповіді: 1 — Б, 2 — Б, 3 — Б, 4 — А, 5 — А, 6 — В.
2.3 «Продовжте речення». (Слайд №2)
Пелюстки утворюють…
Чашолистки й пелюстки утворюють…
Оцвітина може бути… та…
Одностатеві квіти можуть бути… та…
ІІІ. Оголошення теми та завдань уроку, мотивація навчальної діяльності.
Друга сходинка називається - «НЕВІДОМЕ»
Погляньте на зображення квітів тюльпана і бузку.
Що ви можете про них сказати? ( одна квітка; багато квіток-група квіток)
-Чи замислювались ви колись над тим, чому у одних рослин розквітають подиноку квітки, а в інших багато-групи квіток?
А ще такі групи квіток називають суцвіттям.
Сьогодні на уроці ми спробуємо дати відповіді на ці запитання.(Слайд №4)
Тема нашого уроку — «Суцвіття». Сьогодні ми повинні сформувати поняття про суцвіття, розглянути їхню будову й різноманітність; навчити розпізнавати суцвіття та з’ясувати значення суцвіть у житті рослини.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Третя сходинка- «СТАНЕ ВІДОМИМ»
-Що ж таке суцвіття?
Робота з підручником (0)
Суцвіття — це сукупність квіток, розташованих на загальній осі у певному порядку
Суцвіття утворюють здебільшого рослини, що мають дрібні квітки.
Розрізняють прості й складні суцвіття. Простими називають суцвіття, у яких на нерозгалуженій осі в пазухах приквітників розміщені поодинокі квітки. Складні суцвіття утворюються з кількох простих за рахунок галуження головної осі.
Робота з картками ( картка №2)
Прості суцвіття:
• китиця (люпин, конвалія, черемха): бічні квітки мають короткі квітконіжки й сидять на подовженій головній осі;
• колос (подорожник, вербена, заразиха): на головній видовженій осі розташовуються сидячі квітки;
• початок (білокрильник, аїр): подібний до колоса, але має м’ясисту потовщену вісь;
• сережки (верба, волоський горіх, смородина): відрізняється від колоса й китиці звисаючою головною віссю;
• зонтик (первоцвіт, вишня, цибуля): головна вісь коротка, бічні квітки ніби виходять з однієї точки на ніжках різної довжини й розташовуються куполоподібно або в одній площині;
• головка (агалик-трава, конюшина): головна вісь дуже коротка, квітки суцільно скупчені, майже без квітконіжок;
• кошик (волошка, соняшник, кульбаба): численні дрібні сидячі квітки розташовані на значно потовщеному і розширеному кінці вкороченої осі, що має увігнуту, плоску чи опуклу форму; зовні суцвіття захищене зеленим листям — обгорткою;
• щиток (груша): відрізняється від китиці тим, що нижні квітки мають довгі квітконіжки, внаслідок чого всі вони розташовуються в одній площині.
Складні суцвіття:
• складна китиця, або волоть (тонконіг, бузок, виноград): головна довга вісь є китицею, а бічні її гілочки — прості китиці;
• складний щиток (горобина, калина): головна вісь є щитком, бічні — кошики або теж щитки;
• складний колос (пшениця, жито): головна вісь галузиться на прості колоски;
• складний зонтик (морква, кріп, борщовик): бокові осі закінчуються не квітками, а простими зонтиками.
Робота в парах (для роботи кожній групі вчитель пропонує набір гербарних зразків рослин із суцвіттями)
Завдання:
— Використовуючи запропоновані гербарні зразки рослин, визначте типи їхніх суцвіть і складіть таблицю. ( картка № 3)
Суцвіття
Назва рослини |
Тип суцвіття |
|
|
— Як ви гадаєте, яка рослина в Україні має найбільше суцвіття? (Соняшник.)
Якщо учні не можуть дати правильну відповідь, то можна запропонувати їм розгадати загадки:
• Стоїть пан на току в зеленому ковпаку, а під тим ковпаком сімсот козаків.
• Сімсот соколят на одній подушці сплять.
Дійсно, найбільше суцвіття в Україні має соняшник, діаметр його кошика іноді перевищує 50 см і налічує близько 1000 квіток. Але у світі трапляються рослини, які мають ще більшу кількість квіток у суцвітті.
Повідомлення учнів
Пуя
Високо в Андах, у сухих напівпустелях, зростає неймовірна рослина — пуя. Суцвіття пуй, особливо великих видів, мають цілковито фантастичний вигляд, і їх навіть важко порівняти з якимись широко відомими речами… З розетки довгих листків вертикально вгору росте потужний стрижень завтовшки 50–90 см, від якого врізнобіч густою щіткою відходять квітконоси з квітками. Одне суцвіття, наприклад у пуї Раймонда, складається із 30 тис. квіток! Вони поступово зацвітають від низу до верху, створюючи яскраву вибухову хвилю барв. Цікавий факт: майже половина квітів у суцвітті пуї є стерильними — безплідними, вони слугують лише для приваблювання запилювачів.
Аморфофалус титанічний
Аморфофалус титанічний, поширений на о. Суматра, має величезне суцвіття — жовтий початок заввишки близько 5 м, огорнутий білим ззовні й темно-бордовим усередині покривалом завдовжки до 2,5 м). Коли в 1937 р. аморфофалус уперше зацвів у ботанічному саду Нью-Йорка, то працівники через його жахливий запах, що нагадує запах гнилої риби, змішаний із запахом спаленого цукру, були змушені працювати у протигазах.
2. Біологічне значення суцвіть
Проблемне запитання:
— Яке біологічне значення суцвіть?
Суцвіття – це пристосування рослин для забезпечення кращого їхнього запилення. Так, зібрані разом дрібні квітки добре помітні для комах- запилювачів.У вітрозапильних рослин квітки, зібрані у суцвіття, краще вловлюють пилок. У суцвітті утворюється більша кількість плодів, ніж у окремих квітках, що сприяє зростанню чисельності виду та його поширення.
V. Фізкультхвилинка
VІ.Узагальнення і систематизація знань.
Четверта сходинка — «Відоме»
Ви дісталися сходинки, яка називається «Відоме». Це означає, що про суцвіття ви вже щось знаєте. Залишилося перевірити, наскільки добре знаєте. Виконаємо вправу «Знайди пару»: рослина – тип суцвіття.
5.1. «Установи відповідність».
Установити відповідність між суцвіттями та рослинами, для яких вони характерні.
Суцвіття |
Рослини |
1 соняшник 2 конвалія 3 яблуня 4 бузок 5 жито 6 конюшина 7 вишня |
А Китиця Б Простий зонтик В Кошик Г Складний колос Д Щиток Е Головка Є Волоть |
Відповіді: 1 — Б, 2 — Є, 3 — А, 4 — Д, 5 — В, 6 — Е, 7 — Г.
VII. Висновки
Ми дісталися верхньої сходинки. Чи всі так старалися, як раб? Чи можемо ми стати правителями? На яку оцінку ви себе оцінюєте? Підрахуйте свої бали, зароблені протягом уроку.
VIII. Домашнє завдання.
Вивчити §19, дати відповіді на запитання.