Конспект
з української мови у 3класі
Тема. Текст-міркування “Книжка дорожча за найбільше багатство” (Твір за прислів’ям)
Мета: узагальнити знання учнів про твір-міркування; вчити розрізняти типи текстів; формувати вміння та навички школярів складати твор-міркування; вчити добирати переконливі докази, аналізувати, робити висновки; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати зв’язне мовлення учнів; виховувати повагу, бережливе ставлення до книг; показати значення книги в житті людини.
Навчальні цілі:
учень/учениця
• обґрунтовує своє ставлення до почутого, спираючись на набуті знання, власний досвід;
• добирає прислів’я про книжку;
• складає твір-міркування за прислів’ям;
• свідомо сприймає усну інформацію вчителя;
• відповідає на питання вчителя.
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.
Обладнання та наочність: мікрофон, презентація, звірятка Кіт Том і Мишка Джері, м’ячик.
Перебіг уроку
І. Організація класу до уроку.
1. Привітання.
- Добрий день учні, сьогодні я проведу у вас урок української мови. До нас на урок завітали Котик Том і Мишка Джері , вони будуть спостерігати за вами впродовж цілого уроку.
-Для роботи на уроці вам потрібен зошит з розвитку зв’язного мовлення.
2. Емоційне налаштування
- Для того, щоб ми з вами продуктивно сьогодні попрацювали, нам потрібно створити дружню атмосферу. Кіт Том пропонує вам загинати пальчики на своїй руці. Починаємо з мізинця.
-Загніть пальчик у кого сьогодні хороший настрій.
-Загніть наступний пальчик хто любить української мови.
-Загніть середній пальчик, хто сьогодні зустрів близьку людину.
-Загніть вказівний пальчик готовий до плідної праці на уроці.
-Отже, у нас піднятй великий палець вказує на “клас”, на настрій до роботи.
-Молодці, Том вами задоволений.
ІІ. Повідомлення теми уроку.
На сьогоднішньому уроці, ми навчимось складати твір-міркування за прислів’ям “Книжка дорожча за найбільше багатство”.
1.Загадка.
Завдання 1.
― Сьогодні ми будемо складати текст-міркування. А про що ― підкаже вам загадка.
-Погляньте у свій зошит на ст.30 і прочитайте загадку.
-То про що ця загадка? (про книжку)
― Так, це книга.
― А що підказало вам, що мова йде про книгу?
― Люди здавна шанобливо ставились до книг. Народ склав багато прислів’їв та приказок про книгу та її значення в житті.
-Справа у зошиті напишіть слово-відгадку. (Книжка) (перевірочне слово книжечка)
-Яку книжку ви зараз читаєте? Про що любите читати? Чому?
1.Робота в зошиті.
Завдання 2.
-Діти, погляньте на 2 завдання і встановіть відповідність між частинами прислів’їв. З’єднайте їх лініями.
1.Книга вчить, як на світі жить.
-Як ви розумієте значення цього прислів’я?
2.З книгою дружити-цікаво жити.
3.Бережи книжку-джерело знань.
4.Книжки читати- усе знати.
-Діти, як ви розумієте зміст кожного прислів’я?
2.Словникова робота.
-Діти, погляньте у свій зошит на ст.32 у кінці цієї сторінки ви побачите слова: перли і забава. Погляньте на ці слова, зверніть увагу на наголос.
-Як ви розумієте значення цих слів?
-Ці слова будуть зустрічатися вам у віршах, наступних завданнях.
Завдання 3.
-Переходимо до завдання 3. Прочитайте тексти. Вкажіть номер прислів’я із завдання 2 біля того тексту, до якого воно підходить.
3.Бережи книжку-джерело знань.
4.Книжки читати- усе знати.
-Молодці, Кіт Том і Мишка Джері задоволені вашими відповідями.
3.Робота з прислів’ями.
Завдання 4.
-Діти, пригадайте прислів’я, які ви знаєте. Запишіть одне з них.
Без книги - як без сонця, і вдень темні віконця.
Будеш з книгою дружити – буде легше в світі жити.
Будинок без книг - подібний до тіла без душі.
Життя без книжок – що небо без зірок.
Завдання 5.
-Прочитайте вірш. Розкажіть, яке значення має книжка в житті людини.
-Книжка навчає, оповідає, вчить жити, шанувати батьків, любити рідний край. Книжка-це наука, розвага, втіха і забава.
Завдання 6.
-Віповідайте на запитання в зошиті.
1) Вправа «Мікрофон»
- Діти, у мене в руках є чарівний мікрофон. Я буду задавати запитання і підходити до вас з мікрофоном.
― Пригадайте, що таке текст.
― Які види текстів ви знаєте ?
― Які запитання можна поставити до кожного типу текстів? (Що, який, чому)
-Чи знаєте ви що таке текст-міркування?
Текст-опис:
Зайчик-обережна і ляклива тваринка. Взимку він носить білу шубку замість сірої. У зайчика хвостик короткий. Його передні лапки довші, ніж задні. Прудкий зайчик швидко втікає від ворогів.
Текст-міркування: складається з трьох частин твердження, доказ, висновок.
Взимку зайчик змінює свою шубку з сірої на білу. Чому?
Тому, що так легше замаскуватися під білий сніг і біла шубка тепліша і пухнастіша зимою.
Тому зайчик змінює свою шубку взимку.
-Як ви думаєте, який з цих текстів є текстом- описом, а який тестом-міркуванням?Чому? (у першому описується Зайчик, а в другому розмірковується)
-Із яких частин складається текст-міркування?
-Погляньте у свої зошити на ст.30 на видітений текст.
4. Гра “Асоціативний кущ”.
― Ви знаєте багато про книгу, про її значення в житті людини. Тому вам не буде важко довести думку : « Книга дорожча за найбільше багатство». ― Дане прислів’я – це яка складова частина міркування ? (твердження)
― Воно вже готове. Вам залишилося довести цю думку.
― Подумайте та скажіть , що дає людині книга. Для цього доберіть до слова «книга» дієслова.
― Опираючись на свої знання та слова, записані на дошці , доведіть правдивість прислів’я « Книга дорожча за найбільше багатство». У висновку використайте прислів’я про те, що книгу треба берегти. Виконуючи роботу, скористайтеся пам’яткою написання твору-міркування:
-Молодці, Кіт Том і Мишка Джері задоволені вашими відповідями. Вони вважають, що ви справились із цими завданнями.
5. Фізкультхвилинка.
https://www.youtube.com/watch?v=kNWwid8OAVM
IV. Самостійна робота. Написання твору учнями.
Завдання 7.
-Яке запитання поставимо до тексту? Чому?
-Спочатку усно побудуйте твір-міркування.
-Починаємо складати твір з твердження, наводимо докази. У висновку використаємо прислів’я як берегти книжку.
Завдання 8.
-Запишіть твір у зошит.
Зразок:
Книжка дорожча за найбільше багатство.
Тому, що вона зацікавлює нас до чогось нового, невідомого, збагачує розум людини. Книга -найголовніший учитель в нашому житті. Вона є безцінним джерелом інформації. Книга-це найбільший скарб у житті людини. Тому її потрібно берегти і любити.
Тому що вона наш найдорожчий скарб.
-Хто хоче прочитати свій твір-міркування?
-Обміняйтеся з сусідом по парті своїми зошитами та певірте написане. Якщо знайшли помилки, виправте їх.
V. Підсумок уроку.
1. Гра «М’ячик»
- Я буду задавати запитання, а ви відповідайте у мікрофон.
-Які знаєте види тексту?
-З яких частин складається текст міркування?
-Мені найбільше сподобалося…?
-Чому книжкадорожча за найбільше багатство?
-Мамі розкажу про…?
-Чи Замітили ви, що протягом цілого уроку ми ставили питання Чому? (тому, що ми складали твір-міркування, а він відповідає на питання чому?
3.Інтерактивний метод «Тепломір успіху».
- Діти, наш урок наближається до завершення. Кіт Том і Мишка Джері задоволені вашою роботою на уроці, і прощаються з вами. За допомогою тепломіру успіху, оцініть, будь ласка, свою роботу на занятті.
-Дякую вам за плідну працю. До нових зустрічей!