Урок з української мови НУШ. Тема тижня "Весняні свята. Великдень". Урок розроблений для 1 класу за програмою під керівництвом Р. Шияна. на основі нового Державного стандарту початкової освіти НУШ. Конспект уроку розроблений за новою схемою. Дана розробка буде корисною для вчителів початкових класів.
Дата __________ Номер уроку ___________ Українська мова 1 клас
Тема тижня. Весняні свята. Великдень
Тема дня. Написання слів з буквосполученням дз, складів, слів і речень з вивченими
буквами. Списування друкованого речення
Мета: ознайомити з написанням буквосполучення «дз», його звуковим значенням,
навчити писати слова з буквосполученням «дз»; розвивати мислення, увагу, пізнавальні інтереси, мовлення учнів; виховувати самостійність і організованість.
Формувати групу компетентностей:
-Компетентність спілкування державною мовою для прагнення відроджувати й вивчати оригінальну творчість народу, розуміння україномовних текстів різних жанрів;
-Загальнокультурну компетентність для дотримання норм української
літературної мови та мовленнєвого етикету.
-Інформаційну компетентність шляхом роботи з підручником та різними
джерелами інформації;
- Компетентність уміння вчитися впродовж життя шляхом формування каліграфічних навичок.
Очікувані результати:
З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників (вітання, знайомство, запитання, прохання, прощання) й доречно реагує на усну інформацію в діалозі
Обговорює сюжетно-рольову гру, в якій брав/-ла участь (як відбувалася гра?, чи отримали задоволення від гри? якщо ні, то що цьому перешкодило)
Сприймає монологічне висловлення (казку, вірш, розповідь про події з життя або про спостереження за чимось / кимось)
Ставить запитання до усного повідомлення й відповідає на запитання
Розповідає про власні почуття та емоції від прослуханого висловлення (казка, вірш, розповідь про події з життя) або побаченого (про спостереження за чимось/ кимось)
Уживає форму кличного відмінка іменника для звертання по імені до іншої особи, уживає ввічливі слова
Уживає відповідну до ситуації спілкування (тематика тижня) лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо)
Продовжує текст (казка, оповідання тощо) за ілюстраціями
Читає слова із вивченими буквами
Читає вголос короткі тексти, складені з 3–4 речень. Інтонує кінець речення, враховуючи розділовий знак (крапка, знак питання, знак оклику)
Розгадує ребуси
Відтворює графічні знаки за зразком
Записує слова з вивченими буквами, вимова і написання яких збігаються
Записує короткі речення (3–4 слова з вивченими буквами), пишучи перше слово з великої букви і використовуючи в кінці речення відповідний розділовий знак
Висловлює свої думки і почуття з приводу простих медіатекстів (мультфільм, світлини)
Пояснює вибір букв на позначення голосних та приголосних звуків (позиція голосного звука після твердого приголосного; позиція голосного звука після м’якого приголосного; позиція приголосного перед голосним або позиція приголосного в кінці слова)
Бере участь в мовних іграх з творення нових слів (наприклад, міняє послідовність звуків або складів)
Обладнання: підручники, зошити, ілюстративний та роздатковий матеріал,
відеоматеріали, кольорові олівці та фломастери.
Тип уроку: урок формування компетентностей.
Зміст заняття:
І. Етап орієнтації. Мотивації діяльності
Вправа «Настрій дзвіночка»
ІІ. Етап цілепокладання
Бесіда.
- Чи всі букви ми вивчили?
- Бджілки розмістили літери у різні дзвіночки.
- Які букви у першій та другій квіточках? Чому я, ю, є, ї бджілки поклали окремо? Які букви у п’ятій квіточці? Чому дві букви бджілки поклали самих самі?
- Подивіться уважно: в п’ятій квіточці вагоні не вистачає двох букв. Саме про них і буде наш сьогоднішній урок. Знайдіть, які ж це букви?
(Коли діти знаходять букви, вчитель вивішує медові літери на вулик «д» і «з»)
- Діти, ви любите гратись? Букви «д» і «з» теж люблять гратись. Давайте з ними пограємось.
Проблемна ситуація (робота в групах)
Розкласти малюнки по вуликах:
1- слова, які починаються буквою «д», 2 – слова, які починаються буквою «з».
Слова: диван, зірка, дерево, дятел, дзеркало, дзиґа, дзвінок, диня, зубр, дзьоб, змія, зима, заєць.
Перевірка роботи.
Назвіть слова, що починаються буквою «д». (Кожна група оголошує результати). В кожній групі результати різні.
- Звідки ми можемо дізнатись, як правильно пишуться ці слова?
Перевірка виконаного завдання (робота в групах)
Перша група читає текст і підкреслює слова з буквосполученням «дз», друга працює з орфографічними словниками, третя читає слова на картках.
- Тепер назвіть слова, в яких букви «д» і «з» стоять поруч. (Діти знаходять слова, які починаються буквосполученням «дз».)
- Чи довелось вам перекладати малюнки з однієї групи в іншу?
Оголошення теми, мети, завдань уроку.
- Для того, щоб в подальшому уникнути таких помилок, ми сьогодні на уроці навчимось писати слова з буквосполученням «дз».
ІІІ. Етап цілереалізації
- Але спочатку потренуємо наші пальчики.
Пальчикова гімнастика.
«Дзеркало»
Ти у дзеркальце дивись,
Рухи всі повторюй.
Пальці вгору – пальці вниз,
Раз – угору, знову – вниз,
В кулачки збирайтесь,
Потім випрямляйтесь.
(Долоні рук на ребрі стоять одна проти другої. Далі рухи за текстом.)
Робота в робочому зошиті.
Списування з друкованого тексту.
На дошці записані друковані слова:
Дзвін, дзюрчить.
- Запишіть ці слова в зошит.
- Як ви з’єднали букви «д» і «з»? (Декілька учнів одночасно пишуть з’єднання на дошці)
- Як ви гадаєте, яке з’єднання правильне?
- Давайте перевіримо за прописом.
Каліграфічна хвилинка.
Написання з’єднань.
Звуковий аналіз слова.
- Викладіть звукову схему слова «дзвін»
- Перевірте, чи така у вас схема: - = • -
- Чому наші схеми відрізняються? (Діти роблять висновок, що буквосполучення «дз» позначає один звук, читають правило: «Буквосполучення «дз» позначає один звук»
- Не забуваючи це правило, зробимо звуко-буквений аналіз слова «дзюрчить».
Дзюрчить – 2 скл, 8 б., 6 зв.
Релаксаційна пауза.
- Покладіть голівки на парти і уявіть, що ви в вулику де живе буквосполучення «дз».
Прослуховування аудіозапису
https://www.youtube.com/watch?v=TWUEtoEnyaI&list=PLFdcSWWEczWeCkhMe8ayzn2aP03PDlMJ-&index=4
https://www.youtube.com/watch?v=r3cH4Y-pzw0&list=PLFdcSWWEczWeCkhMe8ayzn2aP03PDlMJ-&index=3
Робота в групах
Діти витягують картки і відповідно до них діляться на групи
Одна група відвідає будиночок, а інша сільське господарство. Бутьте уважні, які предмети, в назвах яких є «дз», ви могли б там побачити? Давайте запишемо ці слова.
Диктант слів з буквосполученням «дз».
Дзеркало, дзиґа, кукурудза, дзвоник, ґудзик, дзьоб, дзвінок, дзвіночок.
- Підкресліть у словах буквосполучення «дз».
Творче завдання.
- Зі слів кожного рядка складіть речення.
Столі, дзеркало, стоїть, на.
Нас, кличе, школи, дзвоник, до.
- Запишіть ці речення в зошити. Позначте звук [дз] в словах.
Гра «Сигнальник» (робота в парах).
( На дошці слова – дзиґа, ґудзик, дзвінок, дзеркало.
- Покажіть, скільки букв і скільки звуків в цьому слові. (Один учень показує кількість букв, а інший – кількість звуків).
Розвиток мовлення.
- Складіть маленьку розповідь, але таку, щоб в ній обов’язково були слова «дзиґа», «ґудзик», «дзвінок» і «дзеркало».
ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий
Робота з лего у групах
Складіть із лего вулика віконечком посередині.
Вправа «Складання сотів»
Отже, складемо всі наші соти-відкриття сьогоднішнього уроку. А тепер я роздам вам соти намалюйте або напишіть, що ми сьогодні вивчали і що вам найбільше сподобалося.
Учні групами виходять на середину класу виносять свій вулик із лего. Зачитують чи показують соти і по черзі закидають у вулик (у віконечко). Виграє та група, яка принесла більше меду, тобто написала та намалювала більше сот.
Список використаних джерел
1