Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній.

Про матеріал
Відкритий урок з української мови 3 клас за темою " Рід іменників" Мета: ознайомити учнів з новими поняттями: «рід іменників», «чоловічий рід», «жіночий рід», «середній рід»; формувати вміння визначати рід іменників; вдосконалювати орфоепічні та орфографічні навички, вміння розрізняти вивчені категорії іменників; розвивати мовлення, критичне мислення; збагачувати словниковий запас; виховувати почуття поваги до роду, родини. Інтерактивні форми і методи: метод «Прес», гра «Злови м’ячика», «Незакінчені речення», малюнковий диктант
Перегляд файлу

Тема. Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній.

Мета:  ознайомити учнів з новими поняттями: «рід іменників», «чоловічий рід», «жіночий рід», «середній рід»; формувати вміння визначати рід іменників; вдосконалювати орфоепічні та орфографічні навички, вміння розрізняти вивчені категорії іменників; розвивати мовлення, критичне мислення; збагачувати словниковий запас; виховувати почуття поваги до роду, родини.

Інтерактивні форми і методи: метод «Прес»,  гра «Злови м’ячика», «Незакінчені речення», малюнковий диктант.

 

Хід уроку

            І. Організаційний момент:

Пролунав дзвінок,

Починаємо урок.

Працюватимем старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім третім класі

Діти – просто молодці

-Діти, який ваш девіз уроку? (Щоб правильно розмовляти і грамотно писати

    буду рідну мову я вивчати!)

  • Зараз вам потрібно прочитати прислів’я і розставити їх у правильній послідовності, щоб  скласти план нашого уроку. Поясніть, чому саме так, а не інакше (метод « ПРЕС»).

2. Хто багато робить, той багато вміє.

3. Зробив діло – гуляй сміло.

  1. Добрий початок – половина роботи.

ІІ. Актуалізація опорних знань:

  • Давайте згадаємо що ми знаємо про іменник.

Гра «злови м’ячика» (вчитель кидає м’яч учням по черзі кожному і ставить запитання):

  1. Іменники – це слова що називають…(предмети)
  2. Іменники відповідають на питання  … (хто?, що?)
  3. Іменники бувають…(загальні і власні)
  4. Іменники вказують на слова- назви…(істот, неістот)
  5.  На які запитання відповідають іменники – істоти ? (приклад)
  6. На які запитання відповідають іменники – неістоти? (приклад)

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку:

Молодці діти! Ви вже багато знаєте про іменник, як частину мови. А сьогодні ми з вами дізнаємося ще про одну властивість іменника.

Каліграфічна хвилинка

Вчитель. Давайте розгадаємо ребус. Яке слово тут сховалося? (сім’я)

- Найважливіше, що є у кожної людини – це її близькі. Сім’я – це скарб для кожного з нас. Варто пам’ятати про це . Бо найщиріші, найрідніші, найдобріші люди у нашому житті – це тато, мама, брат, сестра, дідусь, бабуся. Тобто  наші родичі. 

Вчитель. Слово сімя це яка частина мови? (іменник) На яке питання відповідає? (що?)  Це власна чи загальна назва? (загальна).

─Діти, у слові сім’я  яка орфограма? (апостроф)

Давайте спробуємо дібрати синонім до слова сімя  (родина)

─ Який перший звук у цьому  слові?[с’]

─ Який це звук? Дайте йому характеристику (приголосний,  глухий, мякий, парний).

─ Яку букву позначає? ( ес)

─Давайте напишемо цю букву  голівкою, оченятами, ліктями.

Відкриваємо зошит, записуємо число, класна робота.

Запишіть у зошиті велику букву «ЕС» і маленьку  «ес» і буквосполучення «сі»

 Творча робота. Давайте зі словом сімя складемо і запишемо речення. (Попередньо можна скласти зі словом словосполучення. Велика сімя, маленька  сімя, дружна сімя, гарна сім я, відповідальна сім я, весела сімя.)

ІV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу:

Послухайте загадку і відгадайте її.

1. Відгадування загадки

Сильний, добрий, справедливий.

Біля нього ми щасливі.

Знає, вміє він багато

Гордимось, бо це наш (тато).

(Дитина записує відгадку на дошці)

Вчитель.  Коли в тексті повторюється це слово, то на яке ми можемо його замінити? А коли ви кажете, що тато найкращий, ви його так любите. Як ви говорите? (мій).  Таблиця на дошці.   

─ Діти, ми підійшли до теми нашого сьогоднішнього уроку - Рід іменників

Для того, щоб визначити рід іменників ми використовуємо слова (він, мій). Вони вказують на те,що іменник чоловічого роду.

Вчитель. Назвіть ще слова до яких ми можемо поставити слово він, мій.( стіл, день, портфель, дуб, син, дядько, олівець, автомобіль.)

Отже,  іменники чоловічого роду ми визначаємо за допомогою яких слів?  (він,мій).

2. Відгадування загадки 

Пестить, ніжить, і голубить

розуміє, дуже любить.

Я до неї пригорнуся,

Бо вона моя …(матуся) 

- Як можна замінити це слово?  ( вона, моя)  

Діти наводять приклади (ручка, кімната, пташка, лінійка).

Отже, іменники жіночого роду ми визначаємо за допомогою яких слів? (вона, моя).

3. Відгадування загадки

А для кожної родини

Найдорожче – це дитина.

Найцінніше для життя

Це малесеньке – (дитя)

─ Отже, іменники, до яких можна додати слова воно, моє – середнього роду.

 Діти наводять приклади: (вікно,  дерево, сонечко, цуценя, кошеня, слоненя)

Діти, ось ми і дізналися, що іменники бувають чоловічого, жіночого та середнього роду.

Пропоную відпочити.

Фізкультхвилинка на визначення роду іменників.

Будьте пильні. Я буду зачитувати іменники. Якщо це іменник жіночого роду – встають дівчатка, якщо чоловічого – хлопчики, а якщо середнього– ви плескаєте в долоні.

 Слова : м’яч, світло, груша, чобіт, корова, село, пенал, дерево, ручка, море, бабуся, морозиво, комбайн.

V. Засвоєння та формування знань, умінь і навичок.

1.Робота в групах . Допоможіть розселити іменники .

─ Вам необхідно попрацювати в групах. Кожна група отримає завдання з інструкцією. Не забуваємо, що в групах ми вислуховуємо кожного і приходимо до одного висновку.

Групи працюють за інструкцією.

1. Із поданих слів випишіть іменники свого роду у стовпчики.

2.Запишіть їх так, щоб з перших літер вийшло слово.

3. Визначіть у словах закінчення.

І група

Ч.р.

ІІ група

Ж.р.

ІІІ група

С.р.

ІV група

Ч.р.

V група

Ж.р

ШКОЛЯР

АБРИКОС

НОСОРІГ

УРОК

ЙОД

СЕКУНДА

ВЕСНА

ОЛЕНКА

ЇЖА

ХУСТИНА

БЛЮДЦЕ

АВТО

ТЕЛЯ

КОЛЬЄ

КОЛО

ІМ'Я

ВІКНО

ІНДИК

РОБОТ

ІВАСЬ

ДИВАН

НАКАЗ

УЧЕНЬ

ЗАГАДКА
ЕЛЕКТРИКА

МИСКА
ЛІЩИНА
ЮБКА

 

А зараз  перевірте роботу своєї групи. Які закінчення мають іменники чоловічого роду? Жіночого? Середнього?  Прочитайте слова по першим літерам. (Шануй своїх батьків і рідну землю!)

Складіть спонукальне речення зі звертанням. Запишіть його.

Дитино, шануй своїх батьків і рідну землю!

   Визначте рід у слові «дитино»

2.Малюнковий диктант. Робота в парах.

─ Будете записувати іменники по родах, але я диктувати не буду – для цього є малюнки. ( 12 слів. Діти  по черзі  працюють біля дошки).

(Хліб, калина, олівець, небо, ластівка, яблуко.)

  1. Робота з підручником. Колективне виконання вправи.

─ Діти, відкривайте підручник і знайдіть вправу 304.

- Вставте замість крапок слова мій, моя, моє, він, вона, воно.

- Якого роду іменники брат, сестра, пальто? Чому?

4. Вибіркове списування

  • Хлопці виписують тільки слова, які належать до чоловічого роду.
  • Дівчата записують слова, які належать до жіночого роду.

Слова: м’яч, сонечко, груша, чобіт, село,  барабан, весна, дерево, равлик, корова, місто, хата.

5.  Самостійна робота. Робота над тестовими завданнями.

VІ. Підсумок уроку.

─ Діти, запамятати  слова помічники для визначення роду іменників вам допоможе віршик.

Розучування вірша.

Дітям пам’ятати слід,

Що іменник має рід.

Чоловічий-значить «він»:

Учень, хвіст, портфель, пінгвін.

А жіночий рід - «вона»:

Дружба, ластівка, весна.

Є й середній рід «воно»:

Вухо, яблуко, вікно.

-  Наш  урок підходить до завершення. Зробимо собі самооцінку. Якщо ви почуєте твердження з яким погоджуєтеся -  затискайте палець,починаючи з мізинця:

  • сьогодні на уроці я дізнався якого роду бувають іменники;
  • я навчився розрізняти роди іменників;
  • зможу назвати щонайменше по п’ять слів кожного роду;
  • я вважаю, що легко впораюся з домашнім завданням.
  • Покажіть, що у вас вийшло? Отже ми працювали з вами ось так! C:\Users\admin\Documents\клас.jpg
  • VІІ.Домашнє завдання. Ст. 128 Вправа 306, вивчити правило.

1

 

docx
Додано
23 лютого 2019
Переглядів
13622
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку