Тема. Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній.
Мета: ознайомити учнів з новими поняттями: «рід іменників», «чоловічий рід», «жіночий рід», «середній рід»; формувати вміння визначати рід іменників; вдосконалювати орфоепічні та орфографічні навички, вміння розрізняти вивчені категорії іменників; розвивати мовлення, критичне мислення; збагачувати словниковий запас; виховувати почуття поваги до роду, родини.
Інтерактивні форми і методи: метод «Прес», гра «Злови м’ячика», «Незакінчені речення», малюнковий диктант.
Хід уроку
І. Організаційний момент:
Пролунав дзвінок,
Починаємо урок.
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім третім класі
Діти – просто молодці
-Діти, який ваш девіз уроку? (Щоб правильно розмовляти і грамотно писати
буду рідну мову я вивчати!)
2. Хто багато робить, той багато вміє.
3. Зробив діло – гуляй сміло.
ІІ. Актуалізація опорних знань:
Гра «злови м’ячика» (вчитель кидає м’яч учням по черзі кожному і ставить запитання):
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку:
Молодці діти! Ви вже багато знаєте про іменник, як частину мови. А сьогодні ми з вами дізнаємося ще про одну властивість іменника.
Каліграфічна хвилинка
Вчитель. Давайте розгадаємо ребус. Яке слово тут сховалося? (сім’я)
- Найважливіше, що є у кожної людини – це її близькі. Сім’я – це скарб для кожного з нас. Варто пам’ятати про це . Бо найщиріші, найрідніші, найдобріші люди у нашому житті – це тато, мама, брат, сестра, дідусь, бабуся. Тобто наші родичі.
Вчитель. Слово сім’я це яка частина мови? (іменник) На яке питання відповідає? (що?) Це власна чи загальна назва? (загальна).
─Діти, у слові сім’я яка орфограма? (апостроф)
Давайте спробуємо дібрати синонім до слова сім’я (родина)
─ Який перший звук у цьому слові?[с’]
─ Який це звук? Дайте йому характеристику (приголосний, глухий, м’який, парний).
─ Яку букву позначає? ( ес)
─Давайте напишемо цю букву голівкою, оченятами, ліктями.
Відкриваємо зошит, записуємо число, класна робота.
Запишіть у зошиті велику букву «ЕС» і маленьку «ес» і буквосполучення «сі»
Творча робота. Давайте зі словом сім’я складемо і запишемо речення. (Попередньо можна скласти зі словом словосполучення. Велика сім’я, маленька сім ’я, дружна сім’я, гарна сім ’я, відповідальна сім ’я, весела сім’я.)
ІV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу:
Послухайте загадку і відгадайте її.
1. Відгадування загадки
Сильний, добрий, справедливий.
Біля нього ми щасливі.
Знає, вміє він багато
Гордимось, бо це наш (тато).
(Дитина записує відгадку на дошці)
Вчитель. Коли в тексті повторюється це слово, то на яке ми можемо його замінити? А коли ви кажете, що тато найкращий, ви його так любите. Як ви говорите? (мій). Таблиця на дошці.
─ Діти, ми підійшли до теми нашого сьогоднішнього уроку - Рід іменників
Для того, щоб визначити рід іменників ми використовуємо слова (він, мій). Вони вказують на те,що іменник чоловічого роду.
Вчитель. Назвіть ще слова до яких ми можемо поставити слово він, мій.( стіл, день, портфель, дуб, син, дядько, олівець, автомобіль.)
Отже, іменники чоловічого роду ми визначаємо за допомогою яких слів? (він,мій).
2. Відгадування загадки
Пестить, ніжить, і голубить
розуміє, дуже любить.
Я до неї пригорнуся,
Бо вона моя …(матуся)
- Як можна замінити це слово? ( вона, моя)
Діти наводять приклади (ручка, кімната, пташка, лінійка).
Отже, іменники жіночого роду ми визначаємо за допомогою яких слів? (вона, моя).
3. Відгадування загадки
А для кожної родини
Найдорожче – це дитина.
Найцінніше для життя
Це малесеньке – (дитя)
─ Отже, іменники, до яких можна додати слова воно, моє – середнього роду.
Діти наводять приклади: (вікно, дерево, сонечко, цуценя, кошеня, слоненя)
Діти, ось ми і дізналися, що іменники бувають чоловічого, жіночого та середнього роду.
─ Пропоную відпочити.
Фізкультхвилинка на визначення роду іменників.
─ Будьте пильні. Я буду зачитувати іменники. Якщо це іменник жіночого роду – встають дівчатка, якщо чоловічого – хлопчики, а якщо середнього– ви плескаєте в долоні.
Слова : м’яч, світло, груша, чобіт, корова, село, пенал, дерево, ручка, море, бабуся, морозиво, комбайн.
V. Засвоєння та формування знань, умінь і навичок.
1.Робота в групах . Допоможіть розселити іменники .
─ Вам необхідно попрацювати в групах. Кожна група отримає завдання з інструкцією. Не забуваємо, що в групах ми вислуховуємо кожного і приходимо до одного висновку.
Групи працюють за інструкцією.
1. Із поданих слів випишіть іменники свого роду у стовпчики.
2.Запишіть їх так, щоб з перших літер вийшло слово.
3. Визначіть у словах закінчення.
І група Ч.р. |
ІІ група Ж.р. |
ІІІ група С.р. |
ІV група Ч.р. |
V група Ж.р |
ШКОЛЯР АБРИКОС НОСОРІГ УРОК ЙОД |
СЕКУНДА ВЕСНА ОЛЕНКА ЇЖА ХУСТИНА |
БЛЮДЦЕ АВТО ТЕЛЯ КОЛЬЄ КОЛО ІМ'Я ВІКНО |
ІНДИК РОБОТ ІВАСЬ ДИВАН НАКАЗ УЧЕНЬ |
ЗАГАДКА
МИСКА |
─ А зараз перевірте роботу своєї групи. Які закінчення мають іменники чоловічого роду? Жіночого? Середнього? Прочитайте слова по першим літерам. (Шануй своїх батьків і рідну землю!)
─ Складіть спонукальне речення зі звертанням. Запишіть його.
Дитино, шануй своїх батьків і рідну землю!
─ Визначте рід у слові «дитино»
2.Малюнковий диктант. Робота в парах.
─ Будете записувати іменники по родах, але я диктувати не буду – для цього є малюнки. ( 12 слів. Діти по черзі працюють біля дошки).
(Хліб, калина, олівець, небо, ластівка, яблуко.)
─ Діти, відкривайте підручник і знайдіть вправу 304.
- Вставте замість крапок слова мій, моя, моє, він, вона, воно.
- Якого роду іменники брат, сестра, пальто? Чому?
4. Вибіркове списування
Слова: м’яч, сонечко, груша, чобіт, село, барабан, весна, дерево, равлик, корова, місто, хата.
5. Самостійна робота. Робота над тестовими завданнями.
VІ. Підсумок уроку.
─ Діти, запамятати слова помічники для визначення роду іменників вам допоможе віршик.
Розучування вірша.
Дітям пам’ятати слід,
Що іменник має рід.
Чоловічий-значить «він»:
Учень, хвіст, портфель, пінгвін.
А жіночий рід - «вона»:
Дружба, ластівка, весна.
Є й середній рід «воно»:
Вухо, яблуко, вікно.
- Наш урок підходить до завершення. Зробимо собі самооцінку. Якщо ви почуєте твердження з яким погоджуєтеся - затискайте палець,починаючи з мізинця:
1