Мета: Навчальна: сформувати поняття трикутника як геометричної фігури; розглянути основні елементи трикутника; класифікувати трикутники за сторонами та кутами ; застосовувати отримані знання при розв’язуванні задач. Виховувати: самостійність, активність, працювитість, дисциплінованість, спостережливість. Розвивати: просторову уяву та мислення, кращі морально – психологічні якості, культуру математичного мовлення і письма, увагу, пам’ять.
Сподіваюся, на уроці ви: розширите ваші знання про трикутник та його елементи; формуватимете практичні навички розв’язування задач; будете розвивати вміння співпрацювати в групах, проявляти ініціативу, робити висновки; зумієте сформувати на уроці атмосферу творчого пошуку, пізнавальної діяльності і самостійності. А зараз ви продемонструєте свої досягнення. Отже, розпочнемо захист проектів. Бажаю всім успіху!
Історична довідка про трикутник. Трикутник – найпростіша фігура: має три вершини й три сторони. Перші відомості про трикутник та його властивості ми знаходимо в єгипетських папірусах, яким більше 4000 років. У них згадується спосіб, яким знаходили площу рівнобедреного трикутника. Через 2000 років у Стародавній Греції високого рівня досягає вивчення властивостей трикутника Поняття «трикутник» для нас не нове. На сьогоднішній урок я давала вам завдання підібрати цікаві факти про трикутник. Отже, подумайте, що означає термін “трикутник”? Які вчені займалися дослідженнями в області трикутників? Які зроблено відкриття?
Герон Александрійський Найбільш відома формула для знаходження площі трикутника – це формула Герона. Ще в І столітті давньогрецький вчений Герон запропонував знак для позначення трикутників. Зображення трикутників і завдання на трикутники зустрічаються в папірусах, в старовинних індійських книгах та інших древніх документах. Слово “трикутник” античного походження. Знак почали застосовувати в ІV столітті.
Трикутник – це, геометрична фігура, що складається із трьох точок, які не лежать на одній прямій, і відрізків які з’єднують ці точки. Точки називають вершинами трикутника, а відрізки – його сторонами. Наприклад: трикутник із вершинами А, В, С і сторонами АВ, ВС, АС. Цей трикутник позначається так: . . Сторону ВС і кут А трикутника АВС називають протилежними. Протилежними є також сторона АВ і кут С, сторона АС і кут В. Кути А і С, В і С, А і В називаються прилеглими до сторін АС, ВС, АВ. Периметром трикутника називають суму довжин трьох сторін трикутника. Якщо периметр трикутника позначити буквою Р, а довжини сторін ВС, АС і АВ – відповідно, через а, b, с, то .
2. Усні вправи. Задача 1. Знайдіть периметр трикутника ∆АВС. АВ=5 см, АС=3см, ВС=6 см. Задача 2. Василько із куска дроту, довжиною 24 см зігнув фігурку - рівносторонній трикутник. Який периметр цього трикутника? Яка довжина сторони? Задача 3. Які з трикутників, зображених на малюнку є рівнобедреними, який – рівностороннім, а який різностороннім? Знайдіть периметр рівнобедреного трикутника.
Задачі на знаходження периметра трикутника. Знайдіть периметр трикутника, якщо одна його сторона 15 см, друга – на 17 см більша за першу, а третя сторона вдвічі менша від другої. Знайдіть сторони рівнобедреного трикутника, якщо його периметр 35 дм, а основа вдвічі менша від бічної сторони. Знайдіть сторони рівнобедреного трикутника, якщо його периметр 44см, а бічна сторона на 4 см більша за основу. Знайдіть сторони трикутника, якщо його периметр дорівнює 45 см, а сторони відносяться як 4:5:6.
Задачі на побудову трикутників. За допомогою лінійки і транспортира побудуйте трикутник та вкажіть його вид, якщо: Дві сторони дорівнюють 2 см 5 мм і 5 см, а кут між ними - 130°. 2) Одна сторона дорівнює 5 см , а кути , що прилягають до цієї сторони, - 30° і 60°. 3) Одна сторона дорівнює 5 см 5 мм, а кути , що прилягають до цієї сторони, - по 45°. 4) Дві сторони дорівнюють по 3 см 5 мм , а кут між ними - 54°.
1. Вкажіть вид трикутника, якщо його сторони дорівнють 6 см і 8 см , а периметр - 20 см. А. Різносторонній. Б. Рівнобедрений. В. Рівносторонній. 2. Прямокутним називається трикутник, у якому ... А. один кут прямий. Б. один кут прямий, другий кут тупий. В. всі кути прямі. Г. всі сторони прямі. 3. Гострокутним трикутником називається трикутник у якого А. один кут гострий. Б. два кути гострі. В. три кути гострі. 4. Периметром трикутника називається... А. сума всіх сторін. Б. сума всіх кутів. В. сума всіх вершин.
5. Периметр рівностороннього трикутника 18 см. Яка довжина сторони цього трикутника? А. 6 см. Б. 54 см. В. 15 см. 6. Вкажіть вид трикутника, якщо його сторони дорівнють 3 см, 3 см, 4 см. А. Різносторонній. Б. Рівнобедрений. В. Рівносторонній. 7. Обчисліть периметр трикутника, якщо його сторони дорівнють 3 см, 4 см, 5 см. А. 60 см. Б. 12 см. В. 24 см. 8. Трикутник у якого дві сторони однакові... А. рівнобедрений. Б. рівносторонній. В. різносторонній.