Зміст
-визначальні риси модернізму………………………………………….8
-визначальні риси постмодернізму…………………………………..9
-розвиток прози…………………………………………………………………10
-явище «Псевдороману»…………………………………………………..11
-короткі прозові жанри………………………………………………………12
-розвиток поезії………………………………………………………………….13
4. Літературні угрупування 1985- 1994……………………..……………14
- АУП(Асоціація українських письменників)…………………….14
- «Бу-Ба-Бу»……………………………………………………………………….14
- «Пропала грамота»…………………………………………………………14
- «ЛуГоСад»………………………………………………………………………15
-«Нова дегенерація»……………………………………………………..16
5. Літературні угрупування 1991-1994…………………………………..17
- «Західний вітер»…………………………………………………………………..17
- «500» …………………………………………………………………………………..17
- «Червона фіра»……………………………………………………………………17
6 . Нова генерація українських митців слова……………………………18
7.Висновки та узагальнення……………………………………………………19
8. Література…………………………………………………………………………….20
ВСТУП
Актуальні питання методичного посібника
Згідно зі ст.10 Конституції України, державною мовою є на всій її території українська мова.
З метою захисту підтримки державної мови України здійснюється розробка багатопланових підходів до її вдосконалення.
Оволодіння мистецтвом живого слова не можливе без методичних підходів у навчально – пізнавальному процесі.
Особливості навчального мовно – мовленнєвого процесу є продумане організаційно – методичне забезпечення, де передбачається загальні відомості з основ української літератури, художнього слова, виконавсько – орфоепічної культури, а також творче застосування методичних рекомендацій в навчальному процесі, прослідковує низку завдань:
словником; фiксувати устремління до культурно-моральних ознак спілкування.
ОРГАНІЗАЦІЙНО МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ
Серед загально - навчальних можна звернути увагу на таке:
навчально – організаційні вміння (тут ставимо собі за мету розвивати в учня уміння налаштовувати себе на виконання поставленого завдання);
Виходячи з вище сказаного, посібник матиме на меті таке:
-стимулювати здатність користуватися словником;фіксувати устремління до культурно – моральних ознак спілкування.
Вивчення сучасного літературного процесу
-
1. Активізація пізнавальної діяльності
(приділити увагу основним знанням
за темою).
2. Активізація опорних знань( додаткове
опитування).
3. Корекція опорних знань(рецензування
відповідей учнів).
4. Контроль отриманих знань:
а) увага до термінів;
б) порівняння поведінки тих чи інших
героїв;
в) виявити помилки у відповідях
учнів.
Урок 1
Тема: творчий доробок письменників, які прийшли в українську літературу у вісімдесятих роках.
Мета: розкрити сьогоднішні творчі набутки митців , які ввійшли в літературу в 70-і – в роки стагнації і застою й зуміли зберегти та ви кристалізувати свій талант для розквіту у сприятливі часи. Фрагментно познайомити 11-класників з провідними тенденціями сучасного літературного процесу, художньо – стильовими напрямками. Розвинути й поглибити уявлення старшокласників про сучасний літературний процес, виховати учнів свідомими громадянами України.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
Постмодернізм – це там, де кожен із нас опинився сьогодні; це така обставина часу і місця, від якої нікуди нам не подітися»
Ю. Андрухович
Запис у зошит
ІV. Формування нових знань.
Оскільки політичне життя в 70-х роках XX століття в СРСР відзначалося наступом реакції, то бездуховністю, переляком і безправністю було вражене все суспільство. Звичайно, літературний процес як явище культури навіть у таких тяжких для живого слова умовах не переривався, але друкували тільки вірнопіддані твори, цензура пильнувала за кожним кроком, словом, думкою. У видавництвах створювалися неймовірні черги, але будь-яку книгу в будь-яку хвилину редакторам дозволялося за вказівкою зверху зняти з плану чи й розсипати вже її готову верстку, навіть не обтяжуючи себе пояснюванням авторові, за що на нього впала така страшна кара. Драконівську умови, цькування сього нового й прогресивного призводило й до стагнації у культурі. Талановитим людям приходилося «писати для шухляди», і то з великою небезпекою для себе, або перечікувати лиху годину, надіючись на кращий завтрашній день. Творча молодь 70-х опинилася в тупиковому становищу.
Звернемося до літературознавчого словничка.
Стильові напрями в художній літературі
Художній метод – це сукупність принципів ідейно-художнього пізнання та образного відтворення світу, спосіб осягнення дійсності засобами мистецтва
Літературний напрям – це конкретно-історичне втілення художнього методу, що проявляє себе в ідейно-естетичній спільності групи письменників у певний період часу
Визначення записати у зошит.
( учень повідомляє літературні течії)
Вчитель.
В молоду літературу приходить модернізм та постмодернізм.
( учні називаюсь та записують у зошити)
ВИЗНАЧАЛЬНІ РИСИ модернізму:
Вчитель. На зміну модернізмові в ХХ ст. приходить «постмодернізм». Він згадується в 1917 р., але поширився лише наприкінці 1960 –х років спочатку для визначення стильових тенденцій в архітектурі, спрямованих проти безликої стандартизації.
Запишіть у зошити визначення з вашого роздаткового матеріалу
ВИЗНАЧАЛЬНІ РИСИ постмодернізму:
Запишемо це у зошити
V Систематизація й узагальнення вивченого
VI Підсумок уроку
VII Домашнє завдання
Урок 2
Тема: творчий доробок письменників, які прийшли в українську літературу у 80-х роках
Мета: дати старшокласникам уявлення про відповідну літературну хвилю, бодай контурно познайомити з творчістю молодих письменників, які у 80-х заявили про наявність свого непересічного таланту. Розкрити новаторство й животрепетність тематики творів. Проаналізувати літературні угрупування. Виховати учнів вдумливими читачами.
Тип уроку комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
Запис у зошит
ІV. Формування нових знань.
«Якби у нас нічого значного не було в
літературі серед так званого
середнього покоління, не кажучи вже про
літературу старших, то навіть у такому
обсязі наша українська молода
література не є серйозною і значною»
І. Драч
Учитель. У 80-і роки в літературу ввійшли насамперед поети-інтелектуали. Мине багато часу - й значна частина цих митців стане кандидатами й докторами, наук,відомими не тільки в Україні, а й за кордоном.
( запис у зошит)
Митці, які ввійшли літературу у 80-х, відстороняться від попередників насамперед через через надто неподібне художнє світовираження, зате згодом підтримають і навіть безболісно приємлють як братів молодших митців 90-х. Питання служіння поета народові набуде нових регістрів. Художнє слово вже не асоціюватиметься з мечем,штиком чи іншими засобу воєнного арсеналу.
Новий рівень усвідомлення реальної дійсності зумовили трагічні чорнобильські події
Повість Ю. Щербака «Чорнобиль» (1987) та роман В. Яворівського «Марія з полином в кінці століття» (1987) –
перші прозові твори на цю тему
СІМДЕСЯТНИКИ” (А. Тютюнник, К. Мотрич, В. Діброва, О. Лишега, В. Портяк)
“ВІСІМДЕСЯТНИКИ” (Ю. Андрухович, Б. Жолдак,
В. Герасим’юк, І. Римарук,
Ю. Винничук, Є. Пашковський,
В. Медвідь, В. Даниленко)
“ДЕВ’ЯНОСТНИКИ” (О. Ульяненко, В. Мулик, В. Янчук,
І. Ципердюк)
“Квіти в темній кімнаті” (1997
Лейтмотив – туга за чимось втраченим, відчуття власної недосконалості, неповноти, незакінченості, несамодостатності
Осмислення й переживання ідей європейських культур ХХ ст.
Розрив з традицією, пошук власних шляхів самовираження, занурення в дійсність і розчарування в ній, усвідомлення принизливої самотності людини у світі
АУП (Асоціація українських письменників) (1997)
Ю. Покальчук, В. Моринець, Ю. Андрухович, І. Римарук,
С. Жадан, О. Кривенко
“Бу-Ба-Бу”(1985)
Юрій Андрухович, Олександр Ірванець, Віктор Неборак
“ПРОПАЛА ГРАМОТА” (к. 80-х – п. 90-х рр.)
3 київські поети: Юрко Позаяк, Віктор Недоступ,
Семен Либонь
ПРОПАЛА ГРАМОТА” (к. 80-х – п. 90-х рр.)
Юрко Позаяк, Віктор Недоступ, Семен Либо
Приходьте до мене завтра!
Я розкажу вам правду!
Приходьте до мене автра
Я розкажу вам равду!
Пи одьте о мее авра
Я оза жу ам аву!
Пи о те о мее ава
Я ао жу а ау!
И о е о ее аа!
Я оа у а ау!
Юрко Позаяк
“ЛуГоСад” (1984, Львів)
Іван Лучук, Назар Гончар, Роман Садловський
Математична лінгвістика
Плюси:
Гарна, хороша, красива,
пригожа, вродлива, прегарна,
красна, чудова, розкішна,
чарівна, тендітна, прекрасна,
зграбна, тонка, елегантна,
уміла, метка, делікатна,
файна, чутлива, струнка,
незрівнянна, чудесна, предобра,
лепська, зичлива, прудка,
доброчесна, діяльна, активна,
Зла, дрібничкова, недобра,
погана, огидна, паскудна,
кепська, противна, мерзотна,
плюгава, дурна, осоружна,
підла, підступна, лиха,
навіжена, потворна, жахлива,
в’яла, страшна, страховинна,
аска, балакуча, криклива,
дика, бридка, нечупарна,
пихата, чванлива, бундючна,
млява, облудна, брехлива,
похабна, тупа, горопашна,
скритна, фальшива, гидка,
вайлувата, нещира, бездушна,
а все одно... див. плюси.
Іван Лучук
чула, приємна, розсудлива,
мудра, тямуща, дотепна.
“НОВА ДЕГЕНЕРАЦІЯ”(1991-1994)
Іван Андрусяк, Степан Процюк, Іван Ципердюк
ми не маски ми стигми тих масок що вже відійшли
ми не стіни ми стогін імен що об стіни розлущені
ідемо до людей у вінках недоспілих олив
у простертих долонях несемо гріхи як окрушини
ми останні пророки в країні вчорашніх богів
ми останні предтечі Великого Царства Диявола
ми зчиняємо галас і це називається гімн
ми сякаємось в руку і це називається правила… Іван Андрусяк
Літературні угрупування
ЗАХІДНИЙ ВІТЕР” (1994)
Василь Махно, Борис Щавурський,
Гордій Безкоровайний
“500” (1994)
М. Розумний, С. Руденко, Р. Кухарчук, В. Квітка,
А. Кокотюха та ін.
“ЧЕРВОНА ФІРА” (1991)
С. Жадан, Р. Мельників, І. Пилипчук
Нова генерація українських митців
“БУ-БА-БУ”
(Бурлеск –
Балаган –
Буфонада)
Юрій Андрухович
Олександр Ірванець
Віктор Неборак
„Поезія — це бажання мови
бути вільною"
Віктор Неборак
V Систематизація й узагальнення вивченого
( спрямовувати увагу учнів на головні магістралі літературних здобутків)
VI Підсумок уроку Домашнє завдання.Вміти аналізувати літературний процес 80-х.
Методичні рекомендації
Харків :РМК Основ’янськогоРУО,2017
Рецензенти: Шевченко Т.В.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Автор – упорядник:
Салій Зоя Олександрівна, вчитель Харківської загальноосвітньої школи I – III
ступенів № 10 Харківської міської ради Харківської області
Методичні рекомендації пропонуються для застосування вчителям – словесникам як наочний матеріал для засвоєння та поширення нововведень. В ньому вміщено теоретичний матеріал щодо впровадження в систему роботи школи інноваційних вправ та методик, основаних на літературному матеріалі, та результативність їх застосування.
Рекомендовано для використання вчителями української мови та літератури
К н и ж к о в а п о л и ц я в ч и т е л я
Формування громадянської та національної самосвідомої особистості в полеетнічному середовищі
Методичний посібник
ХАРКІВ 2017
Висновки та узагальнення
До важливого чинника узагальнено людських цінностей відносяться мова й мовлення, яка грунтується на гуманізмі, людяності, уваги до надбань досвіду попередніх поколінь.
Завдання, що були запропоновані учням, мали на меті привернути увагу учня до творчих пошуків, що стосується надбань попередніх поколінь нації, а також, досвіду, що вони отримали від спілкування учителями та однолітками.
Завдання добиралися з такою спрямованістю, що привертали увагу кожного учня до етико – естетичного спілкування в мові та мовленні.
Робота з текстом передбачала перспективну діяльність майбутньої людини в міжіндивідуальному та
міжгруповому спілкуванні, а також, політичні, з орієнтацією на культуру етносів.
Література
(Теорія сучасної літератури)
(“Бу-Ба-Бу”, “Музейний провулок, 8”, “Нова дегенерація”, “Орден чину ідіотів”, “Лу-Го-Сад”, “Пропала грамота”, “Пси Святого Юра” тощо)
(Твори І. Карпи, Л. Дереша, С. Жадана тощо)