Тема : Українські землі у складі Австрійської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст

Про матеріал
Матеріали для уроку з історії України,з теми Тема : Українські землі у складі Австрійської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст.Розробка уроку
Перегляд файлу

                  Тема : Українські землі у складі  Австрійської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст.-1

Мета і проблемне завдання: отож,ми закінчили вивчення 1 теми. Проведемо контроль ваших знань

Актуалізація опорних знань виконання ТО

Вивчення нового матеріалу

  • Виконання ТО
  • По &6 складемо 12 тестів
  • Обмін зошитами, виконання цих тестів
  • З &6 випишемо всі дати на стрічку часу

 

 

  • З &6 випишемо всіх діячів на стікери у бланку
  • Виконати завдання с.52
  • Почнемо переглядати мультфільм «Енеїда»

 

Підбиття підсумків уроку

Домашня робота

Переглянути в Ютуб 3 відео про декабристів та 3 про масонів. Заповнити 2 кластера по ним

 

Інтенсив 10

Тема : Українські землі у складі  Австрійської імперії наприкінці ХVІІІ – у першій половині ХІХ ст.-2

Мета і проблемне завдання: Сьогодні маємо розглянути суспільно-політичне життя українців під владою Австрійської імперії

Мікрофон- як ви думаєте,чи на багато воно буде відрізнятися від життя у Російській імперії?

Актуалізація опорних знань перевірка кластерів у бланку

Вивчення нового матеріалу

Картинки по запросу україна у складі австро-угорської імперіїАдміністративно- територіальний устрій

  • Клаптикова імперія Габсбургів
  • Першим до складу імперії увійшло до Закарпаття, і його поділили на жупи (комітати)
  • Після розпаду Речі Посполитої до імперії увійшла Галичина, яку стали називати королівством Галичини та Ладомерії
  • Картинки по запросу етнічні землі україниКоронний край на чолі з губернатором
  • Вищим органом влади був Сейм, але збирали його лише 1 раз
  • Останньою українською територію, що увійшла до складу імперії, стала відвойована у Османської імперії Буковина

Виконаємо роботу з контурною картою- розфарбуємо ці землі

 

Національне та соціальне становище

  • Накреслимо графік
  • Самоназва- русини
  • Фактично всі- греко-католики
  • Попрацюємо з народною казкою
  • Зробимо висновок про взаємовідносини 2 релігійних груп у Західній Україні

 

Преподобный шершень.

Был в одной помещичьей усадьбе управляющий-немец, праздников русских не признавал и завсегда заставлял мужиков работать.

Приходит к нему однажды староста и говорит:

— Завтра у нас праздник, работать нельзя.

— Какой там праздник выдумал?

— Да святого Николы, батюшка!

— А где он? Покажь мне его!

Староста принес образ.

— Ну, это доска! - говорит немец.

— Мне она ничего не сделает. И сам буду работать, и вы не ленитесь.

Вот мужики и придумали немца проучить.

Опять приходит к нему староста:

— У нас, батюшка, завтра праздник.

— Какой праздник?

— Да преподобного шершня!

— А где он? Покажь!

Староста привел его к старому дуплу, где шершни водились:

— Вот он!

Немец стал заглядывать в щели, а шершни так и гудят!

— Ишь, - говорит немец, - как песни то распевает! Али водочки хлебнул? Ну, да я его не боюсь, все-таки прикажу работать.

Пока немец так рассуждал, шершни вылетели, и давай его жалить.

— Ай-ай-ай! - закричал во всю мочь немец.

— Право слово - не велю работать, и сам не стану. Пускай мужики хоть всю неделю гуляют.

  • Українці, поляки, євреї, угорці,румуни
  • Кожна країна проводить активну асиміляцію

 

Політика австрійців щодо українців

  • По матеріалу підручника с.56-57, заповнимо таблицю «Позитивне і негативне в політиці австрійців»

+

-

 

 

Картинки по запросу опришкиБоротьба проти національного гноблення

  • Перегляд відео «Опришки»
  • Прочитаємо на картках цікаві міфи про опришків

 

Прочитаємо казку про Довбуша. На їх основи напишемо сонечко «Олекса Довбуш»

 

Олекса Довбуш народився в селі Печеніжині Коломийського повіту 1700 року. Народився в сім’ї селянина, який був ковалем і майстром на будівництві церков. Розказують, що Олекса Довбуш не ходив своїми ногами до шести років. Він народився калікою. А в шість років, сидівши на призьбі, він побачив, як душиться у ворині * телятко. Побачивши це, він доліз до того телятка і врятував його. З того часу почав Олекса ходити.

І тоді почав він освоювати свою першу професію — пастухував. Є така легенда. Коли він пас вівці, то побачив чорта. А всі пастухи мали з собою рушниці. Побачивши чорта, він вистрелив у нього. Тоді з неба злетів ангел і сказав:

— Ти проживеш недовге життя, але залишишся в пам’яті людей. І помреш ти від ярої пшениці і свого волосу.

Другу професію Олекса Довбуш освоював з батьком, працював ковалем. І третю професію він мав — будував церкви. Він будував церкву в Космачі. І йому сподобалася гарна дівчина, гуцулочка Марічка.

А перед тим, як звінчатися, обов’язково треба було сповідатися в церкві. І до тієї церкви приходить Олекса Довбуш з Марічкою сповідатися.

А пан Яблонський, на честь якого названо селище Яблунів, приїхав із своїм сином на ту Службу. І його син набирає собі для розваги дівчат, бо він був пан. І сподобалася йому Марічка. Він наказує своїм воякам, щоб Марічку схопили і привезли до його оселі. Олексі це не сподобалося і він молодого пана вбив прямо перед церквою з одного удару.

Люди, які це бачили, повтікали в гори, щоб не попасти в тюрму. І Олекса втік у гори. Ще тоді, коли він був пастухом, Олекса бачив, як пани знущалися над селянами. І він сказав: «Я не буду ґаздувати, а вони не будуть панувати».

Є ще така легенда. Коли Олекса втік у гори, він зустрів старого опришка, загін якого було розбито панами. Опришок той уже помирав. І сказав він Олексі:

— Ти файний хлопець, ти зможеш зібрати загін, я бачу по тобі.

І Олекса зібрав загін. Він випробовував хлопців по-всякому. Наприклад, зрубували дерево і воно падало між двома скалами, і по цьому дереву треба було пройти. Хто не пройшов, той у його загін не проходив. А ще таке випробування було: казали класти руку на пеньок і бартку * забивали в пеньок попри самі пальці, так, що іноді відрубували нігті, у кого були довгі. Забрав руку — в загін не приймуть.

Зібравши таким чином загін, Олекса Довбуш почав бити панів і грабувати їх добро. Відібрані в панів золото й худобу віддавали бідним. Само собою, панам це не подобалося, і вони шукали різні способи, щоб знищити Довбуша.

Пани схопили Марічку і завезли у Коломию, знаючи, що Довбуш обов’язково прийде її визволяти. І вони схоплять його. І Довбуш поїхав визволяти Марічку. Поїхав без своїх хлопців, навіть хлопцям не сказав. Але хлопці, дізнавшись про те, поїхали навздогін. А Довбуша було схоплено і вже його вели на шибеницю. Але над’їхали хлопці і врятували і Марічку, і Олексу.

Після цього батьки примусили Марічку вийти заміж за багатого гуцула Дзві́нчука. Але Олекса далі до неї ходив, бо в них була дуже сильна любов. Олекса любив Марічку і Марічка любила його.

А крім панів були ще й гуцули, які не любили Олексу Довбуша. Це були брати Мочернаки, які оба́ давали по шапці грошей за голову Олекси Довбуша. Але Олекса Довбуш з ними розправився, зразу з обома.

А ще був такий Дідушко, який теж давав шапку грошей за голову Довбуша. Одного разу Довбуш приїхав до оселі Дідушка. Був обід, якраз доїли корови. Довбуш хотів переговорити з Дідушком і послав до нього свого опришка. А Дідушко побив того опришка. Той Дідушко був такий здоровий, що до нього було трудно підібрати противника.

Розгніваний Довбуш заходить до нього на подвір’я, зв’язує його і його сина шнурком, піднімає їх одною рукою і танцює гуцульський танець «Аркан». Після того було порубано бартками і Дідушка, і його сина. А надоєне молоко було вилито в річку. З того часу називається річка Білий Черемош.

Є ще докази того, що сестра і мати Олекси переховувалися в селищі Яремче. Коли Олекса приїжджав до свої матері і сестри, він кожного разу хотів купатися у водоспаді. Ставав на пагорбі і свистав у пальці. Тоді пани вискакували з водоспаду і ховалися по кущах. Бо приїхав Олекса. А коли Олекса з хлопцями з водоспаду виходили, пани поверталися до водоспаду.

Одного разу з загону опришків утік найкращий друг Олекси. І забрав той опришок з собою половину награбованого опришками золота. Довбуш не вірив, що може бути така зрада, і через три роки найшов він його в одній із старих церквів. Побачивши його, Олекса викликав його надвір і став з ним говорити. Микола зрозумів, що розмова буде серйозна і Довбуш його вб’є.

Довбуш спитав:

— Чому ти втік від мене? І де мої гроші?

Микола повів рукою направо і показав, що збоку будується нова церква. За ті гроші. Олекса йому сказав, що тут не всі гроші. На це Микола йому відповів, що решта грошей у Львові, де за них виливається дзвін. І ще сказав Микола, що він був покараний за те, що кинув забагато золота в метал, з якого виливався дзвін.

І Олекса Довбуш, піднявши невеличкого Миколу обома руками і поцілувавши його в чоло, відпустив його на всі чотири сторони.

Пани шукали різні можливості, щоб знищити Довбуша. І вони вирішили використати Дзвінчука. Дзвінчук був дуже багатий і хотів бути ще багатшим. Довбуш ходив до Марічки тоді, коли Дзвінчук працював у лісі. А в ліс він ходив на тиждень, на два. І пани підкупили Дзвінчука.

Дзвінчук зробив кулю, яка була набита ярою пшеницею. І Довбушів волос був у тій кулі. І перед тою кулею було проведено дванадцять богослужінь.

Дзвінчук сховався на горищі. Прийшов Довбуш, а Марічка його в хату не пускає. Вона знає, що тут є зрада, і не хоче його пустити. А Довбуш був хлопець бравий. Він подумав: «Як це Марічка не пускає мене в хату?» Він виламав двері. Довбуш зайшов, а Дзвінчук у нього стрілив. У пісні як співається?

Як поцілив у праве плече, А з лівого кровця тече.

Тут розповідають по-різному. Одні кажуть, що Марічка відвела його в ліс і втекла з ним. Він дав їй багато золота, і вона виїхала в Польщу, де прожила сто років.

А інші розказують, що Довбуш свиснув у свої білі пальці, як співається в пісні, хлопці прибігли і питаються в нього:

Картинки по запросу сонечко з промінцями— Що зробити? Чи цю хату спалити, чи Дзвінчука вбити? Чи її вбити? А він сказав:

— Ні, я її не вб’ю, бо я її дуже люблю. А Дзвінчука лишіть, його народ проклене. І хату не паліть. Нехай він жиє в цій хаті.

А в пісні співається, що він просить хлопців занести його в Чорногору. Але це не було можливе, бо була зрада. Пани були тут як тут, вояки вже були. Вони просто віднесли його в ліс і накрили гіллям. І він їм наказав, щоби вони розійшлися по хатах, сховали бартки, сховали пістолі, бо вони без нього нічого не зможуть зробити.

І він там помер. Три дні він там мертвий лежав. А пани найшли чоловіка і заплатили йому багато грошей, аби він пішов і подивився, чи він дійсно мертвий. І тоді його було відвезено в Коломию. В Коломиї тіло Довбуша було розчленовано на дванадцять частин. І ті частини були розвішані в цих місцевостях, щоб налякати опришків.

А дехто каже, що тіло Довбуша не найшли, а найшли тіло іншої люди.

Картинки по запросу лукян кобилиця

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Економічне становище

  • Значне економічне відставання
  • Країна повністю аграрна
  • Обезземелення селян
  • Масовий вивіз с/г товарів за кордон
  • Виноградарство, садівництво, землеробство
  • Тваринництво
  • Лісообробка
  • Мисливство
  • Тяжка панщина
  • Натуральні податки
  • Промисловість у застої
  • Мануфактурний рівень намагаються виправити 2 парові машини
  • Попит на промислові товари поповнювався з імперії

 

Розвиток міст і торгівлі

  • Картинки по запросу руська трійцяАграрно-ремісничий характер
  • У найбільшому місті –Львові- живе 70 тис. Чол.
  • Рідко де є право самоврядування
  • Центр культури- Чернівці
  • Потроху пожвавлюється торгівля
  • Ярмарки і базари

 

Початок національного відродження

  • Робота з презентацією
  • Заповнення кластеру у бланку
  • Творча хвилинка- розробимо проект титулки «Русалки Дністрової»
  • З &8 випишемо всіх діячів на стікери та всі дати на стрічку часу

 

Революція 1848-49 рр.

  • Перегляд відео
  • Робота з ілюстраціями- у бланку підпишіть по черзі малюнки

  • За & 9 заповнимо таблицю

«Політичні організації Західної України»

 

Назва

Дата

Діячі

Діяльність

ГРР

 

 

 

РС

 

 

 

СЗ у Празі

 

 

 

Підбиття підсумків уроку

Домашня робота  Прочитати &9 . Принести тканину і голку з нитками

Міф №1 Назва

Чому «опришки»? Назва співзвучна зі словами «опріч» (в стороні), «оприск» (скеля), «оприскливий» (нестриманий). Є менш поетична, зате більш ймовірна версія.

Таміла Висіцька в книзі «Опришки: легенди і дійсність» пише, що до 19 століття документація в цьому регіоні велася латинською мовою. В документах Речі Посполитої часто траплялося слово «oppressor» – порушник, гнобитель. Можливо, цей канцеляризм потрапив в народну мову і закріпився в ній.

 

Міф №2 Національний склад

Побутує думка, що опришками були винятково представники українських етнічних груп – бойків, лемків, гуцулів. Насправді приєднатися до них міг будь-який авантюрист.

Відомий опришок Григір Пинтя [Пинтя Хоробрий] був за походженням румуном. До початку бандитської кар’єри він служив в австрійському гарнізоні.

В одному з архівів земського суду Австрії знайдено оголошення 1837 року про розшук карпатських бандитів Мойши Янкеля Райзнера, Сруля Мендель Шора, Герша Мендона і Берля Леві. Дата збігається з черговою хвилею активності опришків. В деяких легендах йдеться про співпрацю опришків з циганами, але конкретних свідчень цього не знайдено.

 

Міф №3 Мотивація

Опришки ніколи не страждали від дефіциту кадрів, але приплив нових людей стимулювала не одна лише жага народу до справедливості. Опришництво було найпростішим способом втекти від феодального гніту і непогано заробити. «Віджате» у поляків, євреїв та австрійців майно ділилося між членами банд.

В 70-х роках 18 століття чоловіче населення Гуцульщини масово йшло в опришки в тому числі для того, щоб ухилитися від загальної військової повинності. Австрійський журналіст Мартін Поллак в книзі «До Галичини» писав, що наближення драгунів до села змушувало гуцулів бігти в гори і непролазні карпатські хащі. Не впіймали – пощастило, можна спокійно повертатися додому, щойно рекрутери підуть.

Якщо гуцула все ж забирали в армію, він дезертирував за першої нагоди. Повертатися додому не можна було. Захистом і сім’єю ставала банда.

 

Міф №4 Справедливість і милосердя

В романах і поемах опришки грабували лише багатих, а вбивали за необхідності, не чіпаючи жінок і дітей. Якби ж то…

Влітку 1704 року на Косів напали опришки Григора Пинті. В день нападу орендар Гдаль Мошкович галасливо справляв в місті одруження сина Лейби. Опришки влаштували тут справжнє «Червоне весілля»: нареченому відрубали руку і голову, дружині і синові одного з гостей відтяли голову, кількох дітей з родин багатих орендарів зарубали.

В Центральному історичному архіві Львова зберігається протокол зі списком награбованого: «В будинку Гдаля взято перлин… шнурів дванадцять, за які отримані золотих тисячі двісті… коралів шнурів два, на яких було дукатів чотири, в кожному дукаті по два червоних золотих, вартістю золотих тридцять п’ять; корони одна золота, інша срібна, отримано за них золотих дев’яносто; піховки срібні дві вартістю золотих тридцять чотири… Синові гдалевому Лейбі взято з шухляди ложок срібних вартістю золотих тридцять два, кубків срібних два вартістю золотих п’ятдесять п’ять, два шнура коралів з перлами, між якими була золота штучка, обцяцькована рубінами, вартістю золотих двісті двадцять; жупан з камки [іранська шовкова тканина з кольоровими візерунками] вартістю золотих вісімнадцять».

 

Міф №5 Олекса Довбуш

Про найвідомішу особистість руху опришків існує зовсім мало достовірних фактів. Він народився у Печеніжині, мав брата Івана та дружину, в першій половині 18 століття займався розбоєм. В хроніках постраждалих сіл Карпат, Буковини і Поділля детально перелічені його жертви: пограбовані торговці, вбиті польські поміщики, зґвалтовані боярські дочки.

Під час походу на Борщів [зараз – Тернопільська область] Олекса Довбуш напав на садибу польського магната Костянтина Злотницького, відомого садистським ставленням до селян. Довбуш довго катував пана, перед тим як вбити. У слідчих матеріалах офіційно зафіксована фраза Довбуша: «…Не за грошима твоїми я прийшов-сми суди, а по твою душу – щоби ти людей бірше не мучив. І не проси, і не витрачай слів даремно – все одно помреш в лютих муках». Після смерті магната опришки нічого не взяли з його дому.

Довбуша вбив в 1745 році космацький гуцул Степан Дзвінчук. Олекса частенько заходив до дружини Дзвінчука. Коли зганьблений чоловік дізнався про це, сам відлив срібну кулю і освятив її у 12 священиків на 12 службах. Але це вже легенда.

 

docx
Додано
23 березня 2021
Переглядів
433
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку