Тема: Умовні знаки передачі інформації. Давні і сучасні засоби передачі інформації. Виготовлення власної візитки.
Мета: ознайомити із засобами передачі інформації; розповісти про інформаційні пристрої; навчити виготовляти візитки; удосконалювати вміння і навички роботи з папером, ножицями; розвивати уявлення, мислення; виховувати самостійність, охайність.
Обладнання: папір, ножиці, олівці, гумка, лінійка.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Перевірка готовності до уроку.
2. Упорядкування робочих місць.
ІІ. Новий матеріал
- Сьогодні ми з вами ознайомимося із засобами передачі інформації, з’ясуємо, як інформація допомагає у нашому житті і спробуємо зробити власні візитки.
2. Вступна бесіда
- У наш час, коли існує телефон, телеграф і радіо, передавати повідомлення на відстань зовсім не важко. Але як же діяли в таких випадках наші предки?
Здавна для передачі сигналів на відстань використовували звук. Наприклад, часті удари дзвону сповіщали про якусь тривожну подію. В Угорщині били в спеціальні барабани – тамтами.
Особливо необхідним був зв’язок на морі. Моряки винайшли сигнальні прапорці. Але найбільш складні повідомлення доводилося передавати за допомогою семафорної азбуки.
За таким же принципом був влаштований і оптичний телеграф на суші. Його винайшов французький інженер Клод Шапп ще в 1789р. Сигнали передавали від однієї установи до іншої на відстань в десятки кілометрів. Виходила телеграфна лінія. Але всі ці засоби зв’язку діяли тільки в ясну погоду та на відстані прямої видимості. А що ж робити вночі? Так, у 1832 році з’явився стрілочний телеграф. Тепер окремі букви повідомлення передавалися по дротах. Але таку «телеграму» не можна було записати автоматично. І ось американський художник Самуель Морзе в 1836р. вигадав новий телеграфний апарат.
Що таке оголошення? Давати оголошення – означає повідомити людям якусь інформацію. Це може бути повідомлення про товар, про послуги та пропозиції.
Після винаходу пристроїв для друкування оголошення почали з’являтися у новій формі. Перше газетне оголошення було надруковане на останній сторінці лондонської газети в 1625р.
Сьогодні оголошення друкуються не тільки у газетах, але й передаються по радіо, телевізору.
- За допомогою яких пристроїв ми отримуємо інформацію?
1) Балакучий в хаті гість,
Хоч не п’є він і не їсть
Розважає без упину
І показує новини. (Телевізор)
2) Дерево та дріт –
А кричить на весь світ. (Телеграф)
3) Скринька, вертушка,
Шнур і довге вушко. (Телефон)
4) У кімнаті, у куточку,
Біля ліжка на стіні,
Сіра скринька на шнурочку
Все розказує мені. (Радіо)
5) Крила в птаха не з пір’їн,
А з паперу і з новин.
Він щодня на диво-крилах
Їх розносить по квартирах. (Газета)
ІІІ. Фізкультхвилинка
Руки на пояс ставим усі –
Будем стрибати, мов горобці.
Скік вперед і скік назад –
Крильця вниз всі опустили
І на місці походили.
IV. Демонстрація та аналіз зразка
- Як працювати ножицями?
- Яких правил необхідно дотримуватися?
2. Інструктаж вчителя
- Візитки теж про щось повідомляють, несуть певну інформацію.
Для чого їх роблять?
- Сьогодні ми спробуємо зробити власні візитки.
Що повідомляють на візитках?
- Обов’язково зазначають прізвище, ім’я, по батькові; місце роботи; адресу, телефон.
Пропоную виготовити власну візитку вашої майбутньої професії або розповісти про своє хобі, намалювавши малюнок.
V. Практична робота учнів
Ходжу, допомагаю за необхідності.
VI. Виставка та оцінювання робіт
VII. Підсумок уроку
- Які засоби інформації ви знаєте?
- Для чого потрібні візитки?
- Чи сподобалось вам виготовляти їх?