Матеріал уроку допоможе провести поглиблену роботу з текстом, навчити учнів характеризувати персонажів твору, узагальнювати прочитане, роботи висновки; виховувати любов до матері як визначеної цінності життя, як основи духовної краси людини, висловлювати своє ставлення до твору.
Тема: Оскар Вайльд. Казка “Хлопчик-зірка”. Безмежна велич людської краси.
Мета: завершити роботу над визначенням головної думки та характеристики головного героя казки О.Уайльди; розвивати вміння характеризувати персонаж, узагальнювати прочитане, роботи висновки; виховувати любов до матері як визначеної цінності життя, як основи духовної краси людини.
Обладнання: тексти творів, учнівські малюнки – ілюстрації
Тип уроку: поглибленої роботи над твором.
Епіграф: Любов, як сонце світу, відкриває
безмежну велич людської краси
В.Симоненко
Хід уроку
І Фаза актуалізації
1.Бесіда за запитаннями
- Хто автор казки “Хлопчик-зірка”?
- Що найбільше цінував у житті О.Уайльд і чого він цурався?
- А чому казка розпочинається описом зими?
- Що знайшли лісоруби в лісі?
- Чому лісоруб вирішив взяти собі знайдену дитину?
- Як ставилися у сім’ї лісоруба до Хлопчика-зірки?
- Чим він відрізнявся від інших дітей лісоруба?
- Яким зовні був Хлопчик-зірка, з чим порівнює його автор?
- А яким було серце у Хлопчика-зірки?
- Так, у Хлопчика-зірки було кам’яне серце. Як ви розумієте вислів “кам’яне серце”?
Вчитель. Я задоволена вашими відповідями. Дякую вам. Бачу, вам справді сподобалась казка. Я бажаю, щоб у вас ніколи серце не ставало “кам’яним”.
2. Рольова гра „У картинній галереї". (Учні, які підготували малюнки героїв казки „Хлопчик - зірка", розміщують їх у "Картинній галереї", розповідають, яку саме подію вони відтворили.)
3. Робота з текстом :
- Зовнішній вигляд Хлопчика - Зірки.
Знайдіть у тексті портретне зображення Хлопчика. Зачитайте. З чим порівнює його вроду автор? (…а цей мав личко біле й ніжне, мов вирізьблене із слонової кістки, і золоті кучері — як пелюстки нарциса, і губи — як пелюстки червоної троянди, і очі — як фіалки, що дивляться в чисту воду струмка. І він стрункий, немов квітка в полі, де не ступала нога косаря.
Чому саме з цими квітами? (діти визначать красу цих квітів).
- Як користується Хлопчик своєю вродою?
Доведіть, що він пишається собою. Зачитайте. (Проте ця врода обернулася йому на шкоду, бо виростав він гордий, себелюбний і жорстокий. Дітьми Лісоруба і всіма іншими сільськими дітьми він гордував, бо ж вони, мовляв, низького походження, а він — шляхетного роду, адже походить від Зірки.)
- Як Хлопчик ставиться до оточуючих? Чому? Зачитуємо. (І він попихав дітьми й називав їх своїми слугами. Він не тільки не мав співчуття до нужденних, сліпих, калік і всіх скривджених долею, а ще й кидав на них камінцями та проганяв на шлях, накрикував, щоб вони йшли просити хліба десь в інше місце і жоден жебрак, крім хіба найвідчайдушнішого, не наважувався вдруге заходити в те село просити милостиню. Хлопець був ніби заворожений своєю казковою вродою і насміхався й глузував з нещасних та безпомічних. Себе ж любив, і часто влітку, коли стояли тихі сонячні дні, він лежав у священиковому садку біля кринички і посміхався собі з утіхи, милуючись своєю вродою.)
- Як ставляться до Хлопчика оточуючі? Зачитайте. (Дорослі дорікали за жорстокість, а діти – слухалися)
- Чому діти дозволяли йому верховодити в усіх справах? (…біг до своїх ровесників і верховодив ними. А ті в усьому слухались його, бо він був гарний, прудконогий, умів танцювати, співати й грати на сопілці. І хоч би куди вів їх Хлопчик-зірка, вони стрімголов бігли за ним, і хоч би що наказував робити, вони все покірливо робили).
- Які вчинки робив Хлопчик? Яке враження це справило на вас? Як ці вчинки характеризують Хлопчика?
ІІ. Фаза побудови знань
( це завдання учні можуть підготувати вдома)
а) Виразне читання або розігрування уривка казки за ролями починаючи від слів: „ І от якось проходила селом одна бідна жебрачка» до «…Тоді жінка встала і поплентала, обливаючись гіркими сльозами, до лісу, а Хлопчик-зірка, побачивши, що вона пішла, зрадів і побіг гратися зі своїми товаришами.»
б) Обговорення прочитаного:
— Як ви почували себе в ролі?
— Що відчула мати, почувши образу від свого сина?
— Що відчув Хлопчик? Як він поводився в цій ситуації?
— Яку рису характеру Хлопчика розкриває тут автор?
- Як зустріч з матір’ю змінила життя героя?
Метод « Щоденник подвійних записів»
Завдання. Зараз ви ще раз перечитаєте наступну сцену казки і запишете думки у щоденник
Хлопчик – зірка до зустрічі з мамою |
Після зустрічі з мамою |
Жорстокий, самозакоханий, пихатий, верховодить іншими, ображає людей, тварин, має зовнішню красу та внутрішню потворність |
Зрозумів свій гріх, стає потворним зовні але змінюється внутрішньо: допомагає іншим, розшукує матір, аби вибачитися перед нею, зазнає багато страждань |
Або складання опорної схеми
Зустріч з матір’ю
Зовнішня краса та внутрішня Образив матір
потворність
Внутрішня краса та
Хлопчик - зірка зовнішня потворність
Учитель. Діти, а чи можна характеризувати людину тільки за зовнішнім виглядом? Чим відрізняється зовнішня і внутрішня краса людини?
Діти, а від чого залежить духовна краса людини? (від її вчинків).
Так, я згодна з вами. Буває в житті так, що зовні дуже гарна людина має «холодне серце» і навпаки – з вигляду непомітна людина, а своїми вчинками, діями подобається всім оточуючим.
- То який найгірший поступок вчинив Хлопчик-зірка? Який найважчий гріх?
(образив матір)
- Чому це найважчий гріх?
- Як був покараний Хлопчик-зірка?
- Що вирішив зробити герой. Чому?
- А може він хоче повернути свою красу?
2. Передайте від імені героя, як до нього ставилися звірі у лісі і поясніть чому?
“Естафета” - передай право голосу іншим.
• коноплянка;
• білочка;
• кріт.
4. Хто першим допоміг Хлопчику-зірці у важкий час. Чому? Давайте зачитаємо уривок про зустріч героя з зайченям.
Аналіз уривку.
Хлопчик – зірка допоміг зайчику тільки один раз, а той постійно допомагав йому. Чому?. Знайдіть ключові слова ( Як же я тобі віддячу за це? — вигукнув Хлопчик-зірка. — Гай, гай! Це ти ж втретє виручаєш мене.
- Але ти перший зглянувся на мене, — відповіло йому Зайченя і швидко побігло собі геть.
- Як і чому Хлопчик – зірка почав змінюватися?
ІІІ. Фаза консолідації знань.
. Метод „Мікрофон". Чи справедливо був покараний Хлопчик – зірка?
2. Евристична бесіда:
Зачитайте в ролях уривок казки про зустріч Хлопчика-зірки з матір’ю від слів (Серед людей, що товпились довкола сторожі, він побачив жебрачку, яка була його матір'ю, а поруч неї стояв той самий прокажений, що сидів був перед міською брамою. Крик радощів зірвався з його вуст, і він побіг до жебрачки, і, впавши перед нею навколішки, обцілував рани на її ногах і омив їх своїми слізьми.
VI. Підсумок уроку
Прийом „Сну" (учні нахиляються над партами, абстрагуючись від оточення, учитель завершує урок).
Ознайомившись із казкою О.Вайльда «Хлопчик – зірка», ми переконались, що жорстокість, пихатість, « холодне серце та краса» ніколи не несуть добра. Ця казка, як і багато інших творів мистецтва слова, змушує кожного з нас поглянути на себе через призму життя героя твору. Який я ? Чи чесний зі своїми друзями, батьками, чи хочу бути лідером і щоб усі працювали на мене? Можливо, вперше в житті вам спало на думку дати оцінку й своїй власній поведінці.
Англійське прислів'я влучно стверджує: „Найдовша у світі відстань — відстань від голови до серця". Бажаю вам подолати цю відстань і саме серцем дати відповідь на запитання: якою я зростаю людиною?
VII. Домашнє завдання.
1.Придумати свій кінець казки. .
2 Намалюйте “кольорову стежину” героя до краси, до щастя. Передайте поступки героя кольорами. Чи змінився герой казки?
3. Напишіть лист-пораду Хлопчику-зірці,