Тема: Урок поглибленої роботи над твором. Оскар Вайльд. Казка “Хлопчик-зірка”. Безмежна велич людської краси.

Про матеріал

Матеріал уроку допоможе провести поглиблену роботу з текстом, навчити учнів характеризувати персонажів твору, узагальнювати прочитане, роботи висновки; виховувати любов до матері як визначеної цінності життя, як основи духовної краси людини, висловлювати своє ставлення до твору.

Перегляд файлу

Тема: Оскар Вайльд. Казка “Хлопчик-зірка”. Безмежна велич людської краси.

Мета: завершити роботу над визначенням головної думки та характеристики головного героя казки О.Уайльди; розвивати вміння характеризувати персонаж, узагальнювати прочитане, роботи висновки; виховувати любов до матері як визначеної цінності життя, як основи духовної краси людини.

Обладнання: тексти творів, учнівські малюнки – ілюстрації

 

Тип уроку: поглибленої роботи над твором.

                                                      

Епіграф: Любов, як сонце світу, відкриває
безмежну велич людської краси
В.Симоненко

 

                                                       Хід уроку

І Фаза актуалізації

1.Бесіда за запитаннями

- Хто автор казки “Хлопчик-зірка”?
- Що найбільше цінував у житті О.Уайльд і чого він цурався?
- А чому казка розпочинається описом зими?
- Що знайшли лісоруби в лісі?
- Чому лісоруб вирішив взяти собі знайдену дитину?
- Як ставилися у сім’ї лісоруба до Хлопчика-зірки?
- Чим він відрізнявся від інших дітей лісоруба?
- Яким зовні був Хлопчик-зірка, з чим порівнює його автор?
- А яким було серце у Хлопчика-зірки?
- Так, у Хлопчика-зірки було кам’яне серце. Як ви розумієте вислів “кам’яне серце”?


Вчитель.  Я задоволена вашими відповідями. Дякую вам. Бачу, вам справді сподобалась казка. Я бажаю, щоб у вас ніколи серце не ставало “кам’яним”.

 

2. Рольова гра „У картинній галереї". (Учні, які підготували малюнки героїв казки „Хлопчик - зірка", розміщують їх у "Картинній галереї", розповідають, яку саме подію вони відтворили.)


3. Робота з текстом :

- Зовнішній вигляд Хлопчика - Зірки.

Знайдіть у тексті портретне зображення Хлопчика. Зачитайте. З чим порівнює його вроду автор? (…а цей мав личко біле й ніжне, мов вирізьблене із слонової кістки, і золоті кучері — як пелюстки нарциса, і губи — як пелюстки червоної троянди, і очі — як фіалки, що дивляться в чисту воду струмка. І він стрункий, немов квітка в полі, де не ступала нога косаря.

Чому саме з цими квітами?  (діти визначать красу цих квітів).

 

- Як користується Хлопчик своєю вродою?

Доведіть, що він пишається собою. Зачитайте.  (Проте ця врода обернулася йому на шкоду, бо виростав він гордий, себелюбний і жорстокий. Дітьми Лісоруба і всіма іншими сільськими дітьми він гордував, бо ж вони, мовляв, низького походження, а він — шляхетного роду, адже походить від Зірки.)

 

- Як Хлопчик ставиться до оточуючих? Чому? Зачитуємо. (І він попихав дітьми й називав їх своїми слугами. Він не тільки не мав співчуття до нужденних, сліпих, калік і всіх скривджених долею, а ще й кидав на них камінцями та проганяв на шлях, накрикував, щоб вони йшли просити хліба десь в інше місце і жоден жебрак, крім хіба найвідчайдушнішого, не наважувався вдруге заходити в те село просити милостиню. Хлопець був ніби заворожений своєю казковою вродою і насміхався й глузував з нещасних та безпомічних. Себе ж любив, і часто влітку, коли стояли тихі сонячні дні, він лежав у священиковому садку біля кринички і посміхався собі з утіхи, милуючись своєю вродою.)

 

- Як ставляться до Хлопчика оточуючі? Зачитайте. (Дорослі дорікали за жорстокість, а діти – слухалися)

- Чому діти дозволяли йому верховодити в усіх справах?  (…біг до своїх ровесників і верховодив ними. А ті в усьому слухались його, бо він був гарний, прудконогий, умів танцювати, співати й грати на сопілці. І хоч би куди вів їх Хлопчик-зірка, вони стрімголов бігли за ним, і хоч би що наказував робити, вони все покірливо робили).

 

- Які вчинки робив Хлопчик? Яке враження це справило на вас? Як ці вчинки характеризують Хлопчика?

 

ІІ. Фаза побудови знань

  • Інтерактивна вправа „Розігрування ситуації за ролями".

( це завдання учні можуть підготувати вдома)
а) Виразне читання або розігрування уривка казки за ролями  починаючи від слів: „ І от якось проходила селом одна бідна жебрачка» до «…Тоді жінка встала і поплентала, обливаючись гіркими сльозами, до лісу, а Хлопчик-зірка, побачивши, що вона пішла, зрадів і побіг гратися зі своїми товаришами.»
б) Обговорення прочитаного:
— Як ви почували себе в ролі?
— Що відчула мати, почувши образу від свого сина?
— Що відчув Хлопчик? Як він поводився в цій ситуації?
— Яку рису характеру Хлопчика розкриває тут автор?

-   Як зустріч з матірю змінила життя героя?

Метод « Щоденник подвійних записів»

Завдання. Зараз ви ще раз перечитаєте наступну сцену казки і запишете думки у щоденник

  1. Поділіть сторінку зошита навпіл.
  2. Під час читання зліва записуйте як жив герой до зустрічі з мамою, а праворуч – які зміни відбулися з ним.

Хлопчик – зірка до зустрічі з мамою

Після зустрічі з мамою

Жорстокий, самозакоханий, пихатий,

верховодить іншими, ображає людей,

тварин,  має зовнішню красу та внутрішню потворність

Зрозумів свій гріх, стає потворним зовні але змінюється внутрішньо: допомагає іншим, розшукує матір, аби вибачитися перед нею, зазнає багато страждань

Або складання  опорної схеми

 

                                               Зустріч з матір’ю

 

 

 

Зовнішня  краса та внутрішня                                 Образив матір                   

потворність

 

 

  • Ображає людей                                                 Зрозумів свою провину                                         
  • Знущається над тваринами                                стає потворним
  • Жорстокий                                                             розшукує матір
  • Красивий, самозакоханий                                       допомагає іншим
  • Нікого не поважає                                                        змінюється внутрішньо
  • Живе у Лісоруба

                                                                                                        Внутрішня краса та   

                                                   Хлопчик  - зірка                              зовнішня потворність

 

Учитель. Діти, а чи можна характеризувати людину тільки за зовнішнім виглядом? Чим відрізняється зовнішня і внутрішня краса людини?

  Діти, а від чого залежить духовна краса людини?  (від її вчинків).

Так, я згодна з вами. Буває в житті так, що зовні дуже гарна людина має «холодне серце» і навпаки – з вигляду непомітна людина, а своїми вчинками, діями подобається всім оточуючим.

- То  який найгірший поступок вчинив Хлопчик-зірка? Який найважчий гріх?

(образив матір)

- Чому це найважчий гріх?
- Як був покараний Хлопчик-зірка?
- Що вирішив зробити герой. Чому?

- А може він хоче повернути свою красу?

2. Передайте від імені героя, як до нього ставилися звірі у лісі і поясніть чому?

“Естафета” - передай право голосу іншим.

• коноплянка;
• білочка;
• кріт.

4. Хто першим допоміг Хлопчику-зірці у важкий час. Чому? Давайте зачитаємо уривок про зустріч героя з зайченям.

Аналіз уривку.

Хлопчик – зірка допоміг зайчику тільки один раз, а той постійно допомагав йому. Чому?.  Знайдіть ключові слова  (              Як же я тобі віддячу за це? — вигукнув Хлопчик-зірка. — Гай, гай! Це ти ж втретє виручаєш мене.

- Але ти перший зглянувся на мене, — відповіло йому Зайченя і швидко побігло собі геть.

- Як і чому Хлопчик – зірка почав змінюватися?

ІІІ. Фаза консолідації знань.


. Метод „Мікрофон". Чи справедливо був покараний Хлопчик – зірка?


2. Евристична  бесіда:

  • Коли і чому краса повернулася до героя? (Найвищий прояв любові – думати про інших)
  •  Коли Хлопчик-зірка відчув себе щасливим
  • Чим сподобалась вам казка? А чим не сподобалась?
  • Чого вчить нас ця казка?
  •  Який би ви придумали кінець казки?

 

Зачитайте в ролях уривок казки про зустріч Хлопчика-зірки з матір’ю  від слів (Серед людей, що товпились довкола сторожі, він побачив жебрачку, яка була його матір'ю, а поруч неї стояв той самий прокажений, що сидів був перед міською брамою. Крик радощів зірвався з його вуст, і він побіг до жебрачки, і, впавши перед нею навколішки, обцілував рани на її ногах і омив їх своїми слізьми.


VI. Підсумок уроку
  Прийом „Сну" (учні нахиляються над партами, абстрагуючись від оточення, учитель завершує урок). 
  Ознайомившись із казкою О.Вайльда «Хлопчик – зірка», ми переконались, що жорстокість, пихатість, « холодне серце та краса»   ніколи не несуть добра. Ця казка, як і багато інших творів мистецтва слова, змушує кожного з нас поглянути на себе через призму життя героя твору. Який я ? Чи чесний зі своїми друзями, батьками, чи хочу бути лідером і щоб усі працювали на мене? Можливо, вперше в житті вам спало на думку дати оцінку й своїй власній поведінці. 
Англійське прислів'я влучно стверджує: „Найдовша у світі відстань — відстань від голови до серця". Бажаю вам подолати цю відстань і саме серцем дати  відповідь на запитання: якою я зростаю людиною?
VII. Домашнє завдання.

1.Придумати свій кінець казки. .

2 Намалюйте “кольорову стежину”  героя до краси, до щастя. Передайте поступки героя кольорами. Чи змінився герой казки?

3. Напишіть лист-пораду Хлопчику-зірці,

 

 


 

 

 

 

doc
Додано
4 липня 2018
Переглядів
1574
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку