Тема уроку: "Хімічні властивості алканів"

Про матеріал
Тема уроку: "Хімічні властивості алканів" Конспект допомагає познайомити учнів з хімічними властивостями алканів: відношення до розчинів кислот, лугів, КМnO4, реакції окиснення, термічний розклад, реакції заміщення.
Перегляд файлу

Тема уроку: «Хімічні властивості алканів».

Мета:

освітня – допомогти познайомити учнів з хімічними властивостями алканів: відношення до розчинів кислот, лугів, КМnO4, реакції окиснення, термічний розклад, реакції заміщення;

розвиваюча  -  сприяти  формуванню  навичок  й уміння писати рівняння хімічних реакцій; розвивати вміння аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити висновки.

виховна  сприяти вихованню інтересу до предмету.

Формування ключових  компетентностей: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, уміння вчитися впродовж життя, соціальна та громадянська компетентності, обізнаність та самовираження у сфері культури, екологічна грамотність і здорове життя.

Наскрізні лінії: «Здоров’я і безпека».

Обладнання:   моделі молекул алканів, парафін, НСl, NaOH, KMnO4, CuSO4(сух), Са(ОН)2, 2 пробірки, газовідвідна трубка, вата, спиртівка, штатив, сірники, мультимедійна презентація до уроку.

Основні поняття та терміни: насичені вуглеводні, алкани,  термічний розклад, окиснення, заміщення.

Методи та прийоми: тест, бесіда, гра, виконання вправ, демонстрація.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Дата проведення: ___________

Клас: 10

Структура уроку

І.Етап орієнтації, мотивації діяльності.

ІІ. Етап контролю домашнього завдання.

ІІІ. Етап цілевизначення та планування.

ІV.Етап цілереалізації.

V. Рефлексивно-оцінювальний етап.

VІ.  Етап повідомлення домашнього завдання.

Хід уроку.

І.Етап орієнтації, мотивації діяльності.

 

Привітання з класом, налаштування на робочий настрій.

ІІ. Етап контролю домашнього завдання.

Тест – есе

Вчитель диктує питання, а учні пишуть відповіді.

  1.     Сполуки Карбону з Гідрогеном називаються…(вуглеводні).
  2.     Вуглеводні, що мають у своєму складі прості одинарні зв’язки, називаються…   (насичені, алкани, парафіни).
  3.     Сполуки, які різняться на групу СН2 і мають подібну будову і подібні властивості, називаються…(гомологи).
  4.     Сполуки. які мають однаковий склад, але відрізняються за будовою та властивостями, називаються…. (ізомери).
  5.     Відстань між атомами Карбону в молекулах алканів становить… (0,154 нм.).
  6.     Алкани мають такі фізичні властивості :…

Актуалізація опорних знань учнів.

Бесіда

1. З яким гомологічним рядом ми познайомилися на попередньому уроці?

2. Дайте означення, що таке алкани?

3. Дайте означення, що таке гомологи?

4. Дайте означення, що таке ізомери?

Гра з кубиком.

1. Вчитель називає перший з алканів та його молекулярну формулу (метан, СН4 ), кидає кубик учню. Той називає наступний алкан і перекидає кубик  іншому учню. Вуглеводні називаються в порядку зростання кількості атомів Карбону.

2. Вчитель називає формулу будь-якого алкану і кидає кубик одному з учнів, учень називає алкан і кидає кубик назад вчителю.

3. Вчитель називає  один з  алканів і кидає кубик учню, учень називає формулу алкану і кидає кубик назад вчителю.

ІІІ. Етап цілевизначення та планування. Описуючи речовину, ми характеризуємо її фізичні і хімічні властивості. Що означає «описати хімічні властивості речовини»?

  •                   з чим вона реагує;
  •                   за яких умов;
  •                   що при цьому утворюється.

Отже, розглянемо хімічні властивості алканів.

Мета уроку:   познайомитися з хімічними  властивостями алканів.  Навчитися писати відповідні рівняння реакцій.

ІV.Етап цілереалізації.

Хімічні властивості алканів

  1.               За н.у. алкани досить інертні:

Демонстрація: відношення алканів до розчинів кислот, лугів, калій перманганату.

  •                   не реагують з лугами і кислотами;
  •                   не окиснюються  перманганат калію (KMnO4)
  •                   не знебарвлюють бромну воду (Вr2)

У ХІХ ст. алкани називали «хімічними мерцями»

  1.               Горіння – повне окиснення

СН4 + 2О2 →СО2 + 2Н2О; ∆Н = 890 кДж/моль

2Н 6+ 7О2 → 4СО2 + 6Н2О; ∆Н < 0

  •                   При нестачі О2  утворюється  СО (чадний газ), С (сажа)
  •                   Суміш СН4 і О2 дуже вибухонебезпечна. Спричинює аварії в шахтах, може статися вибух в приміщенні. Саме тому, щоб  своєчасно встановити виток газу до побутового газу додають  метил меркаптан – речовина з характерним неприємним запахом.

Реакцією горіння можна скористатися, щоб довести якісний склад алканів:

Демонстрація: горіння парафіну, визначення його якісного складу за продуктами горіння

а)  газ, що утворюється пропускають через вапняну воду – вона каламутніє

СО2 + Са(ОН)2 → СаСО3 ↓+ Н2О

б) СuSO4 + Н2О → СuSO4 ·Н2О

     білий                                    синій

в)  на холодному склі, що потримати над полум’ям – конденсується  вода.

Отже,  до складу  алканів входять С і Н

  1.               Термічний розклад

            t›1000°C                                     t›1000°C

а) СН4     С + 2Н2  б) 2СН4     С2Н2 + 3Н2 

t

С2Н 6 → 2С + 3Н2

 Н2 – для добування НСl , NH3

 С – для добування гуми і фарб

  1.               Реакції заміщення – галогенування

 світло

СН4 + Cl2 → CH3Cl + HCl

хлорметан  -  використовують в холодильних установках, в медицині для місцевої  анестезії, в органічному синтезі

 світло

CH3Cl + Cl2 → CH2Cl2+ HCl

             дихлорметан – розчинник

 світло

CH2Cl2+ Cl2 → CHCl3+ HCl

  трихлорметан  (хлороформ) – розчинник, анестезуюча дія, раніше

використовували в медицині для знеболювання

У 1847 році акушер Симпсон уперше використав  CHCl3 для наркозу під час пологів.

CHCl3 + Cl2 CCl4+ HCl

терахлорметан – розчинник, протипожежний засіб, але не в закритих приміщення. Оскільки утворюється  отруйний фосген СОСl2

Сумарне рівняння:  світло

  СН4 + 4Cl2  CCl4+ 4HCl

 світло

С2Н 6 + Cl2 → C2H5Cl + HCl

хлоретан  - в медицині для швидкого охолодження шкіри і м’язів при  вивихах і  розтягненнях

Усі продукти хлорування алканів токсичні  й руйнують озоновий шар.

Цікаво про алкани

  1.               До складу феромонів  тварин входять деякі  вищі алкани. Запах феромонів приваблює комах або їх відлякує. Наприклад, феромон тривоги в мурашок-древоточців містить насичений вуглеводень декан. Вуглеводи С1636, які є в поверхневому шарі кутикул рослин, запобігають їхньому висиханню. У ході еволюції насичені вуглеводні, які виробляють квітки орхідеї роду Оphrys (О. sphegodes), набули нової функції - приваблювання комах.
  2.               На поверхні фруктів воскоподібна плівка містить гомологи метану.
  3.               Парафін ( С18 – С35) – використовується в медицині (парафінотерапія)
  4.               Вазелінова олія (до С25)  - у медицині, парфумерії, косметології
  5.               Вазелін (до С25)  - у медицині для виготовлення мазей
  6.               Спрей-заморозку «Doc Sprt» використовують для швидкого охолодження шкіри і м’язів при  вивихах і  розтягненнях. Містить зріджені пропан і бутан (раніше С2Н5Сl – токсичний)
  7.               Спрей «Дин фріз» - зовнішній засіб для лікування  болю в м’язах, попереку, ревматичного болю, болю від забиття, судом, розтягнення зв’язок. Головна його складова – С5Н12 (на шкірі випаровується, поглинаючи тепло, охолоджує ділянку шкіри.)

V. Рефлексивно-оцінювальний етап.

Колективне виконання вправ на мультимедійній дошці

  1.                               Виберіть реакції, характерні для алканів:

 А. Повне окиснення;

 Б. Каталітичне приєднання водню;

 В. Приєднання брому;

 Г. Окиснення розчином калій перманганату;

 Д. Заміщення за участю хлору;

 Ж. Термічний розклад.

2. Здійснити перетворення:

   С → СН4  → СН3Cl  → C2H6  → C2H5Br

  1.               Обчисліть,  який об’єм карбон (ІV) оксиду утвориться внаслідок згоряння пропану об’ємом 15л.

4. Установіть відповідності між хімічними реакціями та застосуванням метану:

Реакції за участю метану

Застосування метану

1.Повне окиснення

А. Виробництво розчинників.

2. Хлорування

Б. Одержання сажі і водню.

3. Термічний розклад.

В. Паливо.

 

VІ.  Етап повідомлення домашнього завдання. Опрацювати §6,

Для допитливих рубрика, ст.39

doc
Пов’язані теми
Хімія, 10 клас, Розробки уроків
Додано
22 березня 2022
Переглядів
964
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку