Тема уроку: «Хімічні властивості алканів».
Мета:
освітня – допомогти познайомити учнів з хімічними властивостями алканів: відношення до розчинів кислот, лугів, КМnO4, реакції окиснення, термічний розклад, реакції заміщення;
розвиваюча - сприяти формуванню навичок й уміння писати рівняння хімічних реакцій; розвивати вміння аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити висновки.
виховна – сприяти вихованню інтересу до предмету.
Формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, уміння вчитися впродовж життя, соціальна та громадянська компетентності, обізнаність та самовираження у сфері культури, екологічна грамотність і здорове життя.
Наскрізні лінії: «Здоров’я і безпека».
Обладнання: моделі молекул алканів, парафін, НСl, NaOH, KMnO4, CuSO4(сух), Са(ОН)2, 2 пробірки, газовідвідна трубка, вата, спиртівка, штатив, сірники, мультимедійна презентація до уроку.
Основні поняття та терміни: насичені вуглеводні, алкани, термічний розклад, окиснення, заміщення.
Методи та прийоми: тест, бесіда, гра, виконання вправ, демонстрація.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Дата проведення: ___________
Клас: 10
Структура уроку
І.Етап орієнтації, мотивації діяльності.
ІІ. Етап контролю домашнього завдання.
ІІІ. Етап цілевизначення та планування.
ІV.Етап цілереалізації.
V. Рефлексивно-оцінювальний етап.
VІ. Етап повідомлення домашнього завдання.
Хід уроку.
І.Етап орієнтації, мотивації діяльності.
Привітання з класом, налаштування на робочий настрій.
ІІ. Етап контролю домашнього завдання.
Тест – есе
Вчитель диктує питання, а учні пишуть відповіді.
Актуалізація опорних знань учнів.
Бесіда
1. З яким гомологічним рядом ми познайомилися на попередньому уроці?
2. Дайте означення, що таке алкани?
3. Дайте означення, що таке гомологи?
4. Дайте означення, що таке ізомери?
Гра з кубиком.
1. Вчитель називає перший з алканів та його молекулярну формулу (метан, СН4 ), кидає кубик учню. Той називає наступний алкан і перекидає кубик іншому учню. Вуглеводні називаються в порядку зростання кількості атомів Карбону.
2. Вчитель називає формулу будь-якого алкану і кидає кубик одному з учнів, учень називає алкан і кидає кубик назад вчителю.
3. Вчитель називає один з алканів і кидає кубик учню, учень називає формулу алкану і кидає кубик назад вчителю.
ІІІ. Етап цілевизначення та планування. Описуючи речовину, ми характеризуємо її фізичні і хімічні властивості. Що означає «описати хімічні властивості речовини»?
Отже, розглянемо хімічні властивості алканів.
Мета уроку: познайомитися з хімічними властивостями алканів. Навчитися писати відповідні рівняння реакцій.
ІV.Етап цілереалізації.
Хімічні властивості алканів
Демонстрація: відношення алканів до розчинів кислот, лугів, калій перманганату.
У ХІХ ст. алкани називали «хімічними мерцями»
СН4 + 2О2 →СО2 + 2Н2О; ∆Н = 890 кДж/моль
2С2Н 6+ 7О2 → 4СО2 + 6Н2О; ∆Н < 0
Реакцією горіння можна скористатися, щоб довести якісний склад алканів:
Демонстрація: горіння парафіну, визначення його якісного складу за продуктами горіння
а) газ, що утворюється пропускають через вапняну воду – вона каламутніє
СО2 + Са(ОН)2 → СаСО3 ↓+ Н2О
б) СuSO4 + Н2О → СuSO4 ·Н2О
білий синій
в) на холодному склі, що потримати над полум’ям – конденсується вода.
Отже, до складу алканів входять С і Н
t›1000°C t›1000°C
а) СН4 → С + 2Н2 б) 2СН4 → С2Н2 + 3Н2
t
С2Н 6 → 2С + 3Н2
Н2 – для добування НСl , NH3
С – для добування гуми і фарб
світло
СН4 + Cl2 → CH3Cl + HCl
хлорметан - використовують в холодильних установках, в медицині для місцевої анестезії, в органічному синтезі
світло
CH3Cl + Cl2 → CH2Cl2+ HCl
дихлорметан – розчинник
світло
CH2Cl2+ Cl2 → CHCl3+ HCl
трихлорметан (хлороформ) – розчинник, анестезуюча дія, раніше
використовували в медицині для знеболювання
У 1847 році акушер Симпсон уперше використав CHCl3 для наркозу під час пологів.
CHCl3 + Cl2 CCl4+ HCl
терахлорметан – розчинник, протипожежний засіб, але не в закритих приміщення. Оскільки утворюється отруйний фосген СОСl2
Сумарне рівняння: світло
СН4 + 4Cl2 → CCl4+ 4HCl
світло
С2Н 6 + Cl2 → C2H5Cl + HCl
хлоретан - в медицині для швидкого охолодження шкіри і м’язів при вивихах і розтягненнях
Усі продукти хлорування алканів токсичні й руйнують озоновий шар.
Цікаво про алкани
V. Рефлексивно-оцінювальний етап.
Колективне виконання вправ на мультимедійній дошці
А. Повне окиснення;
Б. Каталітичне приєднання водню;
В. Приєднання брому;
Г. Окиснення розчином калій перманганату;
Д. Заміщення за участю хлору;
Ж. Термічний розклад.
2. Здійснити перетворення:
С → СН4 → СН3Cl → C2H6 → C2H5Br
4. Установіть відповідності між хімічними реакціями та застосуванням метану:
Реакції за участю метану |
Застосування метану |
1.Повне окиснення |
А. Виробництво розчинників. |
2. Хлорування |
Б. Одержання сажі і водню. |
3. Термічний розклад. |
В. Паливо. |
VІ. Етап повідомлення домашнього завдання. Опрацювати §6,
Для допитливих рубрика, ст.39