ДНЗ «Борщівський професійний ліцей.»
Тема уроку. КЛАСИФІКАЦІЯ ВУГЛЕВОДНІВ
Підготувала викладач хімії та біології
вищої категорії, старший вчитель
Фургач Т.Й.
Дата ___/___/___ Урок №
Тема уроку. КЛАСИФІКАЦІЯ ВУГЛЕВОДНІВ
Мета:
Обладнання та реактиви: підручник, картки-завдання.
Базові поняття та терміни: вуглеводні, алкани, алкени, парафіни, ароматичні вуглеводні, циклоалкани, алкіни, аліфатичні, насичені та ненасичені вуглеводні, загальна формула
Тип уроку: комбінований.
Форми роботи: Хімічний тренінг: «Пригадай»; Розповідь з елементами бесіди;
Прийом «Гронування» (колективна робота); Вправа Мікрофон «Незакінчене речення»; Творче завдання: «Я – репортер».
Наскрізні змістовні лінії:
Громадянська відповідальність.
Навчатися працювати в команді, відповідально ставитись до завдань, визначених колективом, та ретельно виконувати свою частину роботи. У позаурочний час дбати про чистоту навколишнього середовища свого регіону, берати посильну участь у реалізації соціально значущих навчальних проектів.
Здоров’я і безпека.
Дотримання правил безпечного поводження з речовинами і матеріалами у лабораторії, побуті й довкіллі; усвідомлення залежності здоров’я від чистоти води, повітря, складу харчових продуктів; дотримання здорового способу життя.
Екологічна безпека і сталий розвиток
Значення засобів захисту рослин і їхній вплив на здоров’я людей та довкілля за їх неправильного використання.
Забезпечення збереження довкілля під час одержання, зберігання, транспортування і застосування вуглеводнів та їхніх похідних
Підприємливість і фінансова грамотність
Одержання алканів, етену, етину, бензену, їх застосування.
Компетентності: предметна компетентність, ключова компетентність: інформаційно-цифрова, спілкування державною мовою, екологічна грамотність і здорове життя, обізнаність та самовираження у сфері культури, математична компетентність
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання, побажання хорошого настрою.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Хімічний тренінг: «Пригадай»
- Що називається ізомерами?
- В чому полягає суть явища ізомерії?
- Від чого залежать властивості органічних сполук?
- Яка валентність Карбону в органічних сполуках?
- Який тип хімічного зв’язку характерний для органічних сполук?
Завдання 1
Напишіть структурні формули ізомерів складу С6Н14 і вкажіть їхні назви за міжнародною номенклатурою.
А) Н3С- СН2- СН2- СН2- СН2- СН3 - гексан
Б) Н3С- СН- СН2- СН2- СН3 – 2-метилпентан
│
СН3
В) Н3С- СН2- СН- СН2- СН3 – 3-метилпентан
│
СН3
Г) Н3С- СН- СН- СН3 – 2,3-диметилбутан
│ │
СН3 СН3
СН3
│
Д) ) Н3С- С- СН- СН3 – 2,2-диметилбутан
│
СН3
Завдання 2
Складіть формули речовин: 2,2-диметилбутан, 3,3,4-триметилгексан, 3-етил-2-метил-4-пропілгептан.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні ми починаємо вивчення нової теми – «Вуглеводні» (учні записують тему у зошити). Під час вивчення цієї теми ви дізнаєтесь про різні класи вуглеводнів, про фізичні та хімічні властивості, способи добування та застосування вуглеводнів; навчитесь використовувати отриманні на практиці. А на сьогоднішньому уроці ви розширите свої знання про класифікацію вуглеводнів(учні записують тему уроку у зошити).
ІV. Вивчення нового матеріалу
Вуглеводні — це органічні речовини, що складаються з атомів Карбону й атомів Гідрогену. Їхня загальна формула — CxHy.
Класифікація вуглеводнів
Розповідь з елементами бесіди
Класифікацію вуглеводнів здійснюють за такими структурними ознаками,що визначають властивості цих сполук:
Залежно від будови карбонового ланцюга вуглеводні поділяють на дві групи:
Відкритий (незамкнутий) ланцюг аліфатичних вуглеводнів може бути нерозгалуженим або розгалуженим. Вуглеводні з нерозгалуженим карбоновим ланцюгом називають нормальними (н-) вуглеводнями.
З-поміж циклічних вуглеводнів виокремлюють:
У цьому випадку класифікаційною ознакою є будова циклу. До ароматичних вуглеводнів зараховують сполуки, що містять один або кілька бензенових циклів (формула бензену — C6H6).
За ступенем насиченості розрізняють:
Прийом «Гронування» (колективна робота)
Замкнений ланцюг Незамкнений ланцюг
Завдання Користуючись схемою класифікації вуглеводнів написати формули вуглеводнів
V. Узагальнення та систематизація знань
Вправа Мікрофон «Незакінчене речення»
Закінчи речення:
- вуглеводні – це …
- ненасичені вуглеводні містять…
- за ступенем насиченості розрізняють…
- за будовою карбонового ланцюга вуглеводні поділяють на …
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал підручника, підготувати навчальний проект.
Творче завдання: «Я – репортер» - підготувати матеріал про поширення алканів у природі.
VІІ. Підсумок уроку