Тема уроку: Механізми захисту прав та свобод людини і громадянина в Україні.

Про матеріал

Тема уроку: Механізми захисту прав та свобод людини і громадянина в Україні.

Перегляд файлу

Основи правознавства . 9 клас.                                    

Тема уроку: Механізми захисту прав та свобод людини і громадянина в Україні.

Мета уроку :                                                                                                         

-                     пояснити значущість і актуальність документів з прав людини для забезпечення сучасного захисту прав і свобод особистості; сформувати поважне ставлення школярів до прав і свобод людини;             - закріпити знання про правовий статус особистості в Україні;                     

-                     сформувати правову компетентність ліцеїстів у частині захисту основних прав і свобод особистості, закріплених у документах з прав людини; формувати громадську позицію.                                                Тип уроку: вивчення нового матеріалу.                                                     

Обладнання: Конституція України, збірник законів, роздатковий матеріал, плакати, відеоролики «Конвенція прав дитини», «Історія прав людини».

                                       ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент урок II. Актуалізація опорних знань                                                                       

Перегляд відеоролику: «Історія прав людини» .  

Заповнення учнями анкети.

1. Чи знайомий ти з Конвенцією про права дитини:

-         Так

-         Ні

2. З ким ти ділишся своїми переживаннями, проблемами:

-         З матір’ю

-         З батьком

-         З друзями 

-         З учителями

-         З братом, сестрою

-         З іншою людиною

-         Із Богом

-         Ні з ким не ділюся.

3. Якщо твої права були колись порушені, то ким:

-         Батьками

-         Старшими братами й сестрами

-         Вчителями

-         Однокласниками

-         Незнайомими ровесниками

-         Незнайомими дорослими

-         Працівниками правоохоронних органів - Іншими особами.

4. Де найбільшою мірою порушуються твої права:

-         У сім’ї

-         У школі

-         У громадських місцях

-         У колі ровесників

5. У яких ситуаціях ти стаєш об’єктом насилля:

-         У спілкуванні з батьками 

-         У спілкуванні з учителями

-         У спілкуванні з друзями -Таких ситуацій не було.

6. Чи можна на насилля відповідати насиллям

-Так - Ні.

  III. Мотивація навчальної діяльності

            Учитель пропонує учням обговорити притчу.                                     

«В один холодний зимовий день стадо дикобразів лежало тісною купою, щоб, зігріваючись разом, не замерзнути. Проте незабаром вони відчули уколи від голок одне одного. Потім, коли потреба зігрітися знову змусила їх присунутися ближче, вони знову відчули незручність. Так вони кидалися з однієї крайності в іншу, поки не лягли на помірній відстані одне від одного, за якої вони з найбільшою зручністю могли витримувати холод».                                       

Запитання до учнів:                                                                                             

Чому вчить притча ?  Якими мають бути стосунки між людьми?  Чи завжди вдавалося людям знаходити таку «помірну відстань один від одного», щоб враховувати інтереси кожного?

IV. Вивчення нового матеріалу

Робота з Конституцією України                                                              

1.   Чи є в ній розділ, який стосується прав та свобод громадян?                     

2.   Що таке обов'язки?                                                                                          

3.   Для чого вони передбачені в Конституції України?                                     4. Як ви розумієте відповідальність людини і громадянина перед державою?                                                                                                     

5. Яким чином держава несе відповідальність перед людиною, громадянином?                                                                        

Формування понять:                                                                                            

Права людини — це визнані і гарантовані державою можливості дій (правомочності) людини в описаній, зазначеній у законі сфері.               Свободи людини — сфери, галузі діяльності людини, у які держава не повинна втручатися.                                                               

Обов'язки — це заходи суспільно необхідної поведінки людини.               Декларація — офіційний державний документ, що містить основоположні принципи зовнішньої або внутрішньої політики держави, основи діяльності міжнародних організацій.               

Конвенція –це угода.                                                                                    

Права і свободи людини в документах:                                

Міжнародного рівня - Міжнародний білль про права;                                     

-Загальна декларація прав людини 1948 р.;                                                       -Міжнародний пакт про громадянські і політичні права 1966 рік;                

- Міжнародний пакт про соціальні, економічні та культурні права;              

Європейського рівня — Європейська Конвенція про захист прав

людини та основних свобод;                                                                               Державного рівня — Конституція України.                                               

1945 р. була створена Організація Об'єднаних Націй. Головним своїм завданням ООН проголосила підтримку і зміцнення міжнародного миру і безпеки, забезпечення прав людини в усьому світі. З цією метою були прийняті важливі міжнародно-правові акти, у яких були визначені основні стандарти прав і свобод людини. Це Загальна декларація прав людини, прийнята

Генеральною асамблеєю ООН 10 грудня 1948 р., яка рекомендувала всім країнам імплементувати стандарти цих прав у національну правову базу, Міжнародний пакт про громадянські і політичні права, Міжнародний пакт про соціальні, економічні та культурні права та ін. Загалом за час свого існування ООН прийняла понад 70 міжнародних документів у галузі прав людини. Але найвизначнішими є саме ці документи. У них втілені прогресивніші погляди світової спільноти з питань прав особистості. 10-го грудня у всіх країнах відзначається як День прав людини, а в цьому році буде святкування 70-річниці Загальної декларації прав людини и буде проводитись Всеукраїнський тиждень права.                               

Перегляд відеороліка «Конвенція прав дитини».                       Конвенція ООН про права дитини-головний міжнародний документ щодо захисту дітей.                                                                                

1924 р. у місті Женева було прийнято Декларацію прав дитини.  

1959 р. було прийнято Декларацію прав дитини.                                      1989р. прогресивні країни світу підписали Конвенцію прав дитини.             1991 р. Україна приєдналася до Конвенції.                                              

2001р. - прийняла закон «Про охорону дитинства».                                                          

        

image 

  Учням пропонується виконати завдання:

1. Вставте пропущені слова в тексті. Запропонованих слів більше, ніж повинно бути в тексті. Слова можуть повторюватися.

Слід визнати очевидними такі істини: всі люди створені ______, всі повинні бути _______ від народження, всі наділені деякими невідчужуваними ______ . Для забезпечення цих _________ засновані ________, що здійснюють справедливу владу. Держава ж встановлює _______ , які спрямовані на захист людей і забезпечення загального добробуту. (Життя, право, свобода, необхідність, рівність, закон, правило, уряд.)

Гра «Політ на повітряній кулі»

Умова гри: ваша повітряна куля падає. Щоб врятуватися, вам необхідно залишити лише п'ять мішків, решту викинувши за борт. Усього в повітряній кулі 10 мішків з написами:  «право на освіту»; «право на житло»; «право на свободу слова»;«право на рівність перед законом»; «право на життя»; «право на громадянство»; «право на свободу думки і релігії»; «право на охорону здоров'я»; «право заснувати сім'ю (укласти шлюб)»; «право на соціальне забезпечення».            Учитель озвучую висновок: із цього списку не можна вилучити жодного пункту, всі вони необхідні для повноцінного життя людини.

   Запитання для обговорення:                                                                 

— Навіщо потрібно вивчати права людини?                                          

Чим більше людей будуть знати про права людини і намагатимуться жити за принципами, які містять в собі ці права, тим більша ймовірність, що права людини стануть не просто ідеальною моделлю, але й реальністю.                                                             

Наше суспільство не ідеальне. Які приклади порушень прав людини в Україні та у світі ви можете навести? (Учні наводять приклади.) Так, права людини порушуються. Їх потрібно захищати. Для цього існують документи щодо захисту прав людини, прийняті в усьому світі.                                                                                                       

Права людини, які не повинні обмежуватися ні за яких обставин: на життя, рівність у правах, на справедливий суд, на першу медичну допомогу, свобода від тортур, свобода від рабства.                                   

Випадки, у яких допустимі обмеження прав людини з боку держави: національна безпека, економічний добробут країни, громадський порядок, життя і здоров'я людей, громадське здоров'я і моральність.

Робота з текстом пам’яткою                                                                    

«Чи знаєш ти, як захистити себе і своїх друзів?

Чого ти можеш вимагати від директора школи, вчителів і батьків?

За що несеш відповідальність перед Законом?»                     

Ознайомся з цією пам’яткою,

Дізнайся про свої права і обов’язки вже сьогодні!  

Від самого народження ти маєш право:                                                         на життя

ніхто не може позбавити тебе життя і здоров’я, життя і здоров’я інших людей від протиправних посягань; на охорону здоров’я

ти можеш звернутися за безплатною кваліфікованою правовою медичною допомогою до закладів охорони здоров’я; на свободу та особисту недоторканість

тебе ніхто не може заарештувати або тримати під вартою інакше як за рішенням суду. Однак, якщо тобі вже виповнилося 14 років і має місце тяжкий злочин, відносно тебе може застосовуватися тримання під вартою як тимчасовий запобіжний захід. Якщо протягом 3 діб з моменту затримання тобі не вручено рішення суду про тримання під вартою, тебе повинні негайно звільнити; на освіту

ти маєш право безкоштовно отримувати освіту у дошкільному, загальноосвітньому, професійно-технічному, вищіх навчальних закладах державної і комунальної форм власності, а також на отримання державної стипендії; на майно

майно, яке тобі придбали батьки для навчання, виховання (одяг, іграшки, книги, музичні інструменти, спортивне обладнання тощо), є твоєю власністю. Якщо тобі від 10 до 14 років, належним тобі майном управляють батьки. Якщо тобі від 14 до 18 років, ти маєш право вчиняти будь-які угоди, навіть купівлі-продажу транспортного засобу і нерухомого майна, але за письмовою нотаріально посвідченою згодою батьків або з дозволу органу опіки і піклування;

на працю

якщо тобі вже виповнилось 14 років, ти за згодою одного з батьків можеш працювати у вільний від навчання час (наприклад на канікулах), але лише після попереднього медичного огляду. Якщо тобі вже виповнилось 15 років та коли ти маєш згоду одного із батьків, тебе також можуть прийняти на роботу. Самостійно ти можеш влаштуватись на роботу, якщо тобі уже виповнилось 16 років. Ти маєш право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом; на відпочинок

ти маєш можливість у вільний від навчання або роботи (якщо ти вже працюєш) час відпочивати, тобто займатись своїми улюбленими справами (грати в футбол, ходити в кіно). Якщо ти вже працюєш, тобі повинна бути надана щорічна відпустка в літній час або за твоїм бажанням у будь-яку іншу пору року; на повагу до своєї гідності та захист від усіх форм насильства будь-яка людина, ким би вона не була (одним із твоїх батьків, однолітків, вчителів, сусідів) не має права поводитись з тобою жорстоко, принижувати твою гідність, експлуатувати, включаючи сексуальні зловживання, втягнення у злочинну діяльність, залучення до вживання алкоголю, наркотичних засобів і психотропних речовин; використання для створення та розповсюдження порнографічних матеріалів, примушування до

проституції, жебрацтва, бродяжництва, втягнення до азартних ігор тощо.                                                                                                  

Захист прав дитини – це, перш за все, завдання держави!                     Будь-яка людина, ким би вона не була (одним із твоїх батьків, однолітків, вчителів, сусідів), не має права поводитись з тобою брутально, принижувати твою гідність. В разі, якщо з тобою таке трапилось, ти маєш право звернутись до державних органів за допомогою! (Стаття 16 Конвенції ООН про права дитини визначає, що жодна дитина не може бути об'єктам незаконного посягання на її честь і гідність. Дитина має право на захист закону від такого втручання або посягання).                                                                                   

Ти – людина!                                                                                      

Ніхто і нічим не може виправдати жорстоке поводження з тобою, наприклад, побиття, знущання. Навіть якщо таким чином тебе виховують батьки, вчителі чи старші діти. Жорстоке, нелюдське, таке, що принижує твою гідність, поводження чи покарання – це порушення твоїх прав. (Статтями 28, 52 Конституції України встановлено, що ніхто не може бути підданий катуванню, жорстокому, нелюдському або такому, що принижує його гідність поводженню чи покаранню).                                                                       

Ти маєш право на свободу, особисту недоторканність                 Ти можеш вільно виражати свої думки та погляди, не боячись бути покараним за це. Разом з тим, ти маєш пам'ятати, що твої відносини з батьками, вчителями, однолітками мають ґрунтуватися на взаємоповазі і справедливості, виключаючи приниження честі та гідності. (Стаття 10 Закону України "Про охорону дитинства" гарантує кожній дитині право на свободу, особисту недоторканність та захист гідності. Дисципліна і порядок у сім’ї, навчальних та інших дитячих закладах мають забезпечуватися на принципах, що ґрунтуються на взаємоповазі, справедливості і виключають приниження честі та гідності дитини).                                       

Держава зобов'язана захищати твої права                                                   Якщо хтось (учні, вчителі або навіть батьки) вчиняє над тобою будь-яке насильство, принижує тебе чи ображає, ти повинен звернутися зі скаргою про порушення твоїх прав до органу опіки і піклування; служби у справах дітей; центру соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді; закладів охорони здоров'я; органів та установ освіти; відділів міліції, а також через представників – до суду. (Статтею 10 Закону України "Про охорону дитинства" встановлено, що діти мають право особисто звернутися до органу опіки та піклування, служби у справах дітей, центрів соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді, інших уповноважених органів за захистом своїх прав, свобод і законних інтересів та зі скаргами про їх порушення).

За твою безпеку в школі відповідає директор. Якщо директор школи не забезпечить безпечні та нешкідливі умови для навчання, праці та виховання учнів у навчальному закладі, то він нестиме за це відповідальність відповідно до чинного законодавства. (Статтею 26 Закону України „Про освіту" встановлено, що забезпечення безпечних і нешкідливих умов навчання, праці та виховання у навчальних закладах покладається на їх власника або уповноважений ним орган, керівника навчального закладу).                         

Вчителі зобов'язані поважати і захищати тебе                                Вчителі та інші працівники школи повинні з повагою ставитись до тебе і не повинні вдаватись до покарань, що принижують твою гідність, зокрема таких, як словесні приниження, ставлення учня в куток, побиття тощо. Також вони повинні захищати тебе від погроз та фізичного насильства з боку інших осіб, в тому числі твоїх однолітків і батьків, і запобігати вживанню дітьми алкоголю, наркотиків, іншим шкідливим звичкам. (Стаття 56 Закону України „Про освіту" зобов'язує педагогічних та науково-педагогічних працівників додержувати педагогічної етики, моралі, поважати гідність дитини, учня, студента; захищати дітей, молодь від будьяких форм фізичного або психічного насильства, запобігати вживанню ними алкоголю, наркотиків, іншим шкідливим звичкам).            

За ненадання тобі допомоги вчитель відповідатиме перед законом                                                                                           

Вчителі та керівництво школи несуть відповідальність перед законом, якщо вони порушують твої права. Якщо ти звернувся до вчителя для того, щоб захиститись від фізичного та психічного насильства, а він залишив це без уваги – за це його може бути притягнено до відповідальності. (Статтею 47 Закону України „Про загальну середині освіту" встановлено, що посадові особи і громадяни, винні у порушенні законодавства про загальну середню освіту, несуть відповідальність і порядку, встановленому законами

України).                                                                                             

Пам'ятай про свою відповідальність перед законом!                             До 14 років ти не несеш відповідальності за заподіяну матеріальну шкоду – її несуть твої батьки або інші особи, під наглядом яких ти знаходишся. Саме вони мають відшкодувати шкоду, яку ти завдав майну іншої людини. Якщо ти завдав шкоди спільно з однолітком, її відшкодування покладається на ваших батьків у відповідних частках.

З 14 років ти відповідаєш за завдану шкоду самостійно у повному обсязі!

Якщо тобі 16 років, тебе можуть притягнути до адміністративної відповідальності!

З 14 років ти несеш кримінальну відповідальність за тяжкі злочини, за інші – починаючи з 16 років.

За вчинені злочини до тебе можуть застосувати:

   штраф – якщо у неповнолітнього є самостійний доход, власні кошти або майно;

   громадські роботи – призначаються неповнолітньому у віці від 16 до 18 років і полягають у виконанні робіт у вільний від навчання чи основної роботи час;

   виправні роботи – призначаються неповнолітньому у віці від 16 до

18 років за місцем роботи;

                     арешт – полягає у триманні неповнолітнього, який на момент постановлення вироку досяг 16 років, в умовах ізоляції у спеціально пристосованих установах;

                     позбавлення волі на певний строк – відбування покарання у спеціальних виховних установах.

image 

                Захист прав людини здійснюють: суди; правозахисні організації; Уповноважений з прав людини; Європейський суд з прав людини; Інститут верховного комісара ООН з прав людини і справ біженців. З 1998 року в Україні існує посада Омбудсмен- Уповноважений Верховної Ради України з прав людини- з  березня 2018 року цю посаду обіймає Денисова Людмила. В 2011році створено інститут Уповноваженого Президента з прав дитини -

Кулеба Микола

V. Підсумок уроку

1. Поміркуйте над питанням «Як можна захистити свої права?»                                                                                                                   

1)   Запропонуйте свої варіанти відповіді.                                                          

2)   Запишіть у зошит, які існують рівні захисту прав людини

(приклади).                                                                                                      

2. Визначте, у яких із запропонованих ситуацій має місце

порушення прав людини:                                                                                     а) продавець у магазині «обважив» покупця;                                                   

б) співробітник адміністрації міста образив громадянина, який

прийшов до нього на прийом;                                                                             

в) міліціонер під час затримання підозрюваного завдав йому

тяжких тілесних ушкоджень, які не відповідають характеру

небезпеки з боку підозрюваного;                                                                        г) брати побилися між собою і завдали каліцтва один одному;                     

д) невідомі викрали з дачі майно;                                                                      

е) міліціонери затримали на вулиці підлітка і не повідомили його

батькам про факт затримання;                                                                            ж) в результаті сімейної сварки чоловік завдав побоїв дружині;             

з) вчитель на уроці назвав дитину «ідіотом»;                                                    

і) хулігани відібрали на вулиці у дитини мобільний телефон.

 Вправа «Підведення підсумків»

-   Чи справдилися ваші очікування?                                                                  

-   Які знання ви сьогодні отримали?                                                                   

-   Які знання ви використаєте в особистому житті? 

VI. Домашнє завдання

1.   Складіть пам'ятку «Якщо ваші права порушені», зазначте в ній, куди може звернутися людина по допомогу, який порядок звернення, вкажіть адреси та телефони, де можна отримати захист.            

2.   Оберіть одну людину-борця за права людини (Нельсон Мандела,

Алла Горська, Василь Стус, Мартін Лютер Кінг, Андрій Сахаров, Елеонора Рузвельт….)і розкажи : Чому цю людину вважають

борцем за права людини?                                                                                   

3.Підготувати відповідь на запитання : Чому за права людини потрібно боротися?  

 

pdf
Додав(-ла)
козлова олена
Додано
28 лютого 2023
Переглядів
687
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку