Тема програми: Обробка фасонних поверхонь.
Тема уроку: Обробка фасонних поверхонь стрижневими фасонними різцями.
Тип уроку: формування початкових професійних умінь.
Вид уроку: вправи.
Місце проведення уроку: навчальна майстерня.
Мета уроку:
навчальна: формувати початкові уміння і навички учнів в обробці
фасонних поверхонь стрижневими фасонними різцями.
розвивальна: розвивати професійне мислення і здібності самостійного аналізу вирішувати проблемні ситуації, розвивати вміння узагальнювати і систематизувати знання.
виховна: сприяти формуванню виховання в учнів трудової і робочої дисципліни, виховувати в учнів творче ставлення до трудового процесу, акуратності в роботі, бережливого ставлення до обладнання, інструментів, любов до обраної професії.
Матеріально-технічне забезпечення уроку: токарний верстат 16К20, фасонні стержневі різці, заготовки, шаблони, захисні окуляри, гачок для видалення стружки, мультимедійний пристрій.
Дидактичне забезпечення: презентація «Обробка фасонних поверхонь стержневими фасонними різцями», інструкційні карти.
Міжпредметні зв’язки: «Матеріалознавство», «Спецтехнологія токарної обробки», «Охорона праці», «Креслення», «Основи галузевої економіки».
ХІД УРОКУ
Ι. Організаційна частина.
- Майстер в/н перевіряє присутність учнів на урці з відповідними відмітками в журналі.
- Майстер в/н проводить огляд зовнішнього виду учнів відповідно до вимог охорони праці.
ІІ. Вступний інструктаж.
1. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми програми, теми уроку і мети уроку.
Майстер в/н. Сьогодні ми починаємо вивчати нову тему: Тема програми: «Обробка фасонних поверхонь». Тема уроку: «Обробка фасонних поверхонь стержневими фасонними різцями».
2. Актуалізація попередніх знань.
Майстер в/н. Але спочатку давайте пригадаємо ті знання, які ви отримали на уроках спецтехнології.
ØЯкі поверхні називають фасонними? (поверхні, що відрізняються своєю формою від площини, циліндра, конуса)
ØЯкими способами на токарних верстатах отримують фасонні поверхні? (поєднаннями поперечної та подовжньої подач різця, фасонними різцями, профіль яких відповідає профілям готової деталі, з використанням пристосувань і копіювальних пристроїв комбінованим способом)
ØУ чому особливість фасонних різців? (профіль різця відповідає профілю майбутньої деталі, виготовляють фасонні різці під конкретну деталь, тому вартість різального інструменту для обробки фасонних поверхонь достатньо висока)
ØЯк класифікують фасонні різці за формою? (дискові, стрижневі, призматичні).
III. Пояснення нового матеріалу. Показ трудових прийомів та операцій.
Саме в обробці поверхонь стрижневими фасонними різцями, ми з вами сьогодні будемо практикуватись, переглянувши перед цим презентацію: «Обробка фасонних поверхонь стрижневими фасонними різцями»
Тепер глянемо на нашу наочність, а саме, деталі, що піддаються фасонній обробці.
Інструмент, що застосовується для даної операції.
В нашому випадку необхідно проточити фасонну поверхню згідно технологічної карти
Перед початком роботи повторимо правила охорони праці з якими ви знайомилися не тільки на уроках виробничого навчання в майстерні, а й на уроках з охорони праці.
Вимоги безпеки перед початком роботи:
• упорядкувати робочий одяг, застібнути ґудзики на рукавах, заправити халат(комбінезон), прибрати волосся під головний убір. Варто пам'ятати: недбалість в одязі може призвести до травми;
• переконатись у справності верстата;
• перевірити надійність заземлення електродвигуна, шафи керування й станини;
• навести лад на робочому місці;
• про несправність верстата чи його електроустаткування негайно повідомитимайстра або чергового слюсаря (електрика), і до усунення несправності роботу не починати.
Вимоги безпеки під час роботи:
• захищати очі від стружки захисним екраном чи окулярами або прикривати патрон запобіжним щитком (у деяких верстатах при відкинутому щитку шпиндель не вмикається);
• не працювати на верстаті в рукавичках; якщо палець забинтовано – поверх бинта надіти гумовий чохлик;
• витирати руки чистим ганчір'ям, не користуватися для цього матеріалом для протирання верстата;
• стежити, щоб охолоджувальна рідина чи мастило не потрапила на решітку або підлогу в зоні робочого місця;
• при виявленні витікання мастила з картерів верстата негайно викликати слюсаря; не спиратися на верстат під час його роботи;
• під час роботи з жорстким заднім центром своєчасно заповнювати мастилом центрові отвори заготовок;
• періодично перевіряти, чи не відходить задній центр;
• не розсувати кулачки патрона до виходу їх із корпусу;
• у кулачковому патроні без підтримки центром задньої бабки закріплювати лише короткі заготовки, довгі ж - підтримувати центром задньої бабки;
• міцно закріплювати оброблювані заготовки на верстаті (у патроні, центрах чи на оправці);
• не нарощувати рукоятки ключа для закріплення заготовок у
патроні (для цього у патроні користуватися «самовідхідним» ключем);
• не застосовувати підкладок між зівом ключа і гранями гайки; правильно й надійно закріплювати інструмент;
• при встановленні різця застосовувати мінімальну кількість підкладок;
• не прибирати стружку від працюючого верстата, а лише після його зупинки видаляти гачком і щіткою;
• не відрізати пруток при великому вильоті зі шпинделя;
• виступаючий кінець прутка огороджувати трубчастим кожухом з неробочого боку шпинделя;
• не виконувати ніяких вимірювань універсальним вимірювальним інструментом чи калібрами на ходу верстата.
Вимоги безпеки після закінчення роботи:
• вимкнути електродвигун верстата;
• навести лад на робочому місці;
• очистити й змастити верстат;
• акуратно скласти на робочому місці заготовки та деталі.
Приступаю до демонстрації вправи точіння фасонної поверхні стрижневим різцем за верстатом 16К20.
Одним із основних видів браку при фасонному точінні є неправильний профіль обробленої деталі. Причина – перекручування профілю:
• при роботі фасонним різцем – неправильна форма різця, установка різця не по висоті центрів, неправильне заточування різця, вигин деталі від тиску різця;
• при обточуванні з ручною подачею – недостатньо ретельне та плавне переміщення різця.
Другий вид браку – недостатня чистота обробленої поверхні, причини цього виду браку: завищена подача, вібрації різця, сильне зношення різця.
Вібрації різця виникають при великій подачі, значному вильоті різця, недостатньому його кріпленні.
IV.Видача завдань учням.
V.Розставлення учнів по робочих місцях.
VI.Поточний інструктаж (самостійна робота учнів).
Перевірка правильності організації робочого місця.
Дотримання учнями правил охорони праці.
Цільові обходи з метою перевірки якості виконання робіт, визначення типових помилок.
Оцінювання виконаної роботи.
VII.Заключний інструктаж.
1. Підведення підсумків роботи. Відзначення кращих робіт.
2. Повідомлення і обгрунтованість оцінок.
3. Характеристика допущених помилок та їх причин.
4. Видача домашнього завдання.
5. Прибирання робочого місця і здача майстрові.