Тема уроку:"Позначення звуків мовлення на письмі. Співвідношення звуків і букв в алфавіті. Звукове позначення букв я, ю, є,ї."

Про матеріал

Тема.Позначення звуків мовлення на письмі. Співвідношення звуків і букв в алфавіті. Звукове позначення букв я, ю, є,ї. Поглиблення знань учнів про алфавіт

Перегляд файлу

Тема.Позначення звуків мовлення на письмі. Співвідношення звуків і букв в алфавіті. Звукове позначення букв я, ю, є,ї.

Мета: 

  • поглибити знання учнів про український алфавіт, щодо позначення звуків мовлення на письмі, навчити відрізняти звуки від букв;
  • формувати вміння звуко-буквеного аналізу, порівнювати одні букви, звуки з іншими та робити висновки, розвивати вимовну та слухову культуру, дикцію;
  • матеріалу виховувати в учнів відчуття поваги до видатних українців.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: опорні схеми «Знаки письма», «Український  алфавіт».

ПЕРЕБІГ УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань.

Самостійна робота

І варіант

1.Записати в транскрипції слова, охарактеризувати кожен звук

Джерельце, біжить.

2. Записати звуки, які відносяться до пом’якшених, м’яких 

І Іваріант

1.Записати в транскрипції слова, охарактеризувати кожен звук

 Дзвенить, бджілка

2. Записати звуки, які відносяться до пом’якшених , м’яких

Опитування

  • Скільки всього звуків в українській мові?
  • На які дві групи вони поділяються?
  • Скільки голосних? Що про них знаєте?
  • Скільки приголосних в українській мові?
  • Як творяться голосні звуки?
  • Як творяться приголосні?
  • За допомогою чого можна передати звуки на письмі? (фонетичної транскрипції)

 III. Мотивація навчальної діяльності.

Лінгвістичнаказка «Як виник алфавіт»

Було це дуже давно. Жили собі у незвичайному царстві звуки. Все було би добре, коли б у їхньому царстві панував закон-порядок. Незадоволені ставали звуки від того, що вимовля лиїх так, як кому заманеться, а букв тоді ще не було.

От і вирішили звуки обрати собі царя. Голосні вибрали А, а Приголосні — Б. Кому з них бути царем? Почалися суперечки. Приголосних було більше, тому вони перемогли. Царем став Б. Він сильніше любив Приголосних, догоджав їм. Коли збирав звуки на раду, то Приголосні садив на найпочесніші місця. А Голосні завжди сиділи десь у куточку.

Не захотіли Голосні терпітиприниження. Змовились вони й утекли. У царстві стався переполох, замість слів виходили якісь дивні звукосполучення.

Зрозуміли Приголосні, що без Голоснихїм не обійтись. Пішли вони на розшуки. Багато царств обійшли та все даремно. Приголосні розділились на групи, продовжували пошуки. Одного разу втомлені Л, Ф, В, Т сіли перепочити. Раптом вони почули дивні слова, складен ітільки з голосних. Зрозуміли Л, Ф, В, Т, що у цьому маленькому царстві проживають Голосні.

Тоді звуки вирішили намалювати себе і своїхдрузів на папері. Вийшли дивні слова: «Ш...н...вн... Г...л...сн...! Пр...с...м... в...б...ч..нн.... П...в...рт..,йт...сь. Ч...к...м...».

Листочки з дивним текстом розвішали по всьому царству. Коли Голосні побачили написи, то вони відразу здогадались, що мало бути на місці пропусків. Кожен Голосний звук намалював себе. Всі разом Голосні вирішили повернутись.

Щоб жити у злагоді, звуки придумали створити склад Букв, який вони назвали Алфавітом. З того часу звуки стали позначатись певними літерами. Але одна буква могла виражатись двома звуками (Щ) або дві букви могли означати один звук (ДЗ). Букви і Звуки про все мирно домовились і видали чіткі закони-правила. Царем обрали звук А, царицею стала літера А. В алфавіті ця буква стоїть на найпочеснішому місці.

Слово «алфавіт» прийшло до нас із грецької мови. Перша буква в цій мові має назву «альфа», друга — «віта». Так і з'явилося слово алфавіт.

IV. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

V. Сприймання й усвідомленняучнями нового матеріалу

1. Робота з опорними схемами «Український алфавіт»(Форзац підручника), «Знаки письма» (опорні схеми)

m124

Питання за матеріалом таблиці:

  • Яка різницяміж звуком і буквою?
  • Що ми називаємо алфавітом?
  • Зі скількох літер складається азбука?
  • Яка мовознавча наука вивчає систему умовних знаків для передачі звуків на письмі?
  • Що нового ви дізналися про знаки письма?

2. Робота з теоретичним матеріалом задля зіставлення нових знань із базовими

- Що таке графіка?

- орфоепія? Орфографія?

VІ. Виконання вправ на закріплення.

  1. Розмістити в алфавітному порядку подані назви міст: ( робота в парах)

Київ, Рига, Париж, Варшава, Неаполь, Афіни, Львів, Одеса, Мінськ, Делі, Брест, Женева, Севастополь, Черкаси, Тбілісі, Єреван, Харків, Ялта, Ужгород.

  1. Робота з підручником. Вправа 209.
  2. «Хвилинка – цікавинка »
  • Чого багато має болото, менше – озеро, ще менше – море, а зовсім не має річка? ( букву о)
  • Що мають дуб, бузок, яблуня, груша, але не мають ні граб, ні ясен, ні клен, ні слива. (Букву у)
  • Відкинувши одну літеру, перетворіть маленьку комаху на морського рака. (комар-омар)
  • Відкинувши один звук, перетворіть рослину на комаху, що нагадує бджолу. ( хміль – джміль)
  • Від назв яких двох букв стає жарко, гаряче? (пече)
  • Який молочний продукт можна перетворити на злак, прочитавши справа наліво? (сир-рис).
  • Що знаходиться всередині школи?( О )
  • Що стоїть між підлогою і стелею? ( І )
  • Чим закінчується і зима, і весна? ( А ).

Азбука – до мудрості дорога.

Отже, азбука й справді до мудрості дорога. Звуки чуємо, букви пишемо і бачимо. А чого, на вашу думку, в мові більше звуків чи букв? Чому? ( Діти пригадують з початкових класіввивчене, що деякі букви в українській мові позначають два звуки).

Ось для прикладу візьмемо слова і запишемо їх на дошці

Називаємо, матір'ю, українська, має,Європа

Порахувати звуки та букви. Чомуз вуків більше і як їх позначити?

Букви я, ю, є, ї позначають два звуки, коли вони стоять: Звук ї завжди позначає 2 звуки.

  • На початку слова або складу: ялинка, юшка, єдність;
  • після букв, які позначають голосні: приятель, скраю, маєток;
  • після апострофа: м’язи, в’юнок, п’єса;
  • після м’якого знака: браконьєр.

 я,ю,є позначають 1 звук а у е та мякість приголосного, якщо стоять після букв на позначення приголосного маля, земля,

Розподільний диктант

Запишіть слова у два стовпчики: у перший - слова, у якихбукви я, ю, є позначають 2 звуки, а в другий – у якихцібуквипозначають 1 звук і м'якістьпопередньогоприголосного.

1-М'ята, ясен, єдність, дбаєш, мільярд, об'єкт, кулінарія, комп'ютер.

2- Рілля, цілющий, синє, маля,лякати.

VІІ.Підсумки уроку

Вправа «Шифрувальник»

Розшифрувати українське народне прислів’я, користуючись алфавітом.

Пояснення вчителя. У алфавіті кожна буква має свій порядковий номер. За ним можна зашифрувати чи розшифрувати слово чи фразу. Наприклад:

1,16,25,1,3,12,23 – алфавіт

24; 15,18,11,19,27,12; 29,24,15,1,14; 18,7,2,24,15,3,11; 1; 6,24,17,15,11.

Відповідь: У книжці шукай не букви, а думки.

VІІ. Домашнє завдання: вивчити алфавіт напам’ять, стор 86-87 (правила; вправа 207.

docx
Додано
11 грудня 2018
Переглядів
1906
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку