Тема уроку. Приклади графіків залежності між величинами

Про матеріал
Мета уроку. формувати в учнів уявлення про зміст поняття «графік залежності», сформувати уміння «читати таблиці» й виконувати побудову графіків простих залежностей за даними, розміщеними в таблиці; розвивати обчислювальні навички, формулювати грамотну усну і письмову мову, розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять; виховувати інтерес до математики, активність, вміння спілкуватися, виховувати загальну культуру мотивації використання отриманих знань на уроках математики.
Перегляд файлу

Навчальний предмет. математика. 6 клас.

Автор.  Хлопко Маргарита Олександрівна, вчитель математики, спеціаліст.

Розділ. Координатна площина. Графіки.

Тема уроку. Приклади графіків залежності між величинами.

Мета уроку. формувати в учнів уявлення про зміст поняття «графік залежності», сформувати уміння «читати таблиці» й виконувати побудову графіків простих залежностей за даними, розміщеними в таблиці; розвивати обчислювальні навички, формулювати грамотну усну і письмову мову, розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять; виховувати інтерес до математики, активність, вміння спілкуватися, виховувати загальну культуру мотивації використання отриманих знань на уроках математики.

Тип уроку.  вивчення нового матеріалу.

Обладнання та ресурси: роздатковий матеріал, комп’ютер, проектор, підручники з математики Н. А. Тарасенкова, І.М. Богатирьова, О.П. Бочко, О.М. Коломієць, З.О. Сердюк для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів, магнітна дошка, магніти, мультимедійна презентація.

Компетентності: спілкування рідною/державною мовою; математична компетентність; інформаційно-цифрова компетентність; уміння вчитися впродовж життя; соціальна компетентність для здоров’я і добробуту; обізнаність та самовираження у сфері культури.

Наскрізні змістові лінії: НЛ-2 – «Громадянська відповідальність»; НЛ-3 – «Здоров`я і безпека»; НЛ-4 - «Підприємливість і фінансова грамотність».

 

 

 

 

Технологічна карта

Етапи уроку,

НЗЛ

Методи, прийоми, технології

Ф

О
Н
Д

Діяльність вчителя

 

Діяльність учня

 

Результат

(вміння, ставлення)

Використання ІКТ на етапах уроку

1.Організаційно-мотиваційний етап.

 

НЛ-2: усвідомлення

відкритості і поваги до інших думок; готовність брати на себе

відповідальність висловлювати власну думку

щодо питань, запропонованих вчителем.

1. Організація учнів до роботи на уроці.

 

Ф

 

 

 

 

 

Налаштовує учнів на роботу на уроці.

 

 

Учні сприймають повідомлення від учителя і налаштовую ться на роботу.

 

Сприйняття, розуміння інформації державною/рідною мовою.

 

Презентація.

 

 

2. Проблемні питання.

 

 

 

Ф

 

 

 

 

Ф

 

 

Спонукає учнів до активної роботи, визначає разом з ними мету уроку.

 

З`ясовують тему уроку, сприймають повідомлення вчителя.

 

Визначення мети та плану навчальної діяльності.

 

 

 

Презентація.

3. Брифінг

Ф

Вчитель спонукає учнів пригадати ситуації, які безпосередньо пов`язані з темою уроку.

 

Чітко та лаконічно відповідають на поставленні запитання, використовуючи набуті знання.

Прагнення висловлюватися точно, логічно та послідовно.

 

Презентація.

2.Організація пізнавальної діяльності.

 

НЛ-4: усвідомлювати себе

активним членом

соціуму, дискутувати

про важливість знань і розуміння математики,

усвідомлювати вплив

математики на людину,

висловлювати судження

щодо використання знань у суспільстві.

1. Робота з системою координат.

 

 

 

2. Робота з магнітами та магнітною дошкою.

І

 

 

 

 

Інструктує  щодо виконання наступного завдання.

Чітко виконують інструкцію вчителя.

 

Точне, логічне та послідовне висловлювання  власної думки.

Магнітна дошка, магніти.

І

Коментує в ігровій формі координати.

 

 

 

 

Визначають розташування точки арґументують свою думку.

 

 

Орієнтування, аналіз, синтез, інтерпретація та критичне оцінювання знань .

 

3.Вивчення

нового матеріалу.

НЛ-2 .

Мотивувати учнів, використовувати в житті

1. Бесіда

Ф

Зачитує думку учнів, допомагає аргументувати думку кожного.   

 

піднімають руки вгору, демонструючи свої знання, висловлюють власну думку.

Мотиваційна діяльність, висловлювання власної думки, аргументування.

 

 

 

Презентація.

2.Робота з таблицями та графіками.

Ф

Наводить приклади та пояснює, як правильно оформлювати.

Уважно слухають та доповнюють своїми думками та звязком з попередніми уроками.

Готовність удосконалювати власне мовлення впродовж життя, розвивати математичну та логічну інтуїцію.

Дотримування норм математичної мови.

Поповнення словникового запасу.

Презентація

4. Фізкульт-

хвилинка.

 

НЛ-3: формування в учнів фізично повноцінних громадян, що дотримуються здорового способу життя, активно долучаються до облаштування безпечного для життя й діяльності середовища.

1.Координатна площина

 

 

 

 

Ф

 

 

 

 

Зачитує координату та вісь.

 

 

Якщо вчитель назває вісь абсциса додатнього значення, то учні повертаються ліворуч, якщо від’ємного – праворуч, якщо ордината додатня, то підіймаємають руки в гору, від’ємна – нахиляються вперед.

 

 

 

розвивати мовну інтуїцію.

Дотримування норм української мови.

Поповнення словникового запасу.

 

 

 

 

 

5. Закріплення нового матеріалу.

 

НЛ-2: спонукання

до оптимістичного,

життєствердного

погляду на світ;

усвідомлення важливості математики; цінувати злагоджену роботу для досягнення

спільної мети;

аргументовано

висловлювати власну думку.

1. Робота біля дошки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Робота в парах.

 

 

 

 

 

 

 

 

3.Самостійна робота, взаємоперевірка.

І

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

П

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І

Наголошує на завданні, в якому треба за даними таблиці побудувати графік залежності між величинами.

 

 

 

Наголошує на завданні скласти таблицю та за допомогою таблиці побудувати графік.

 

 

Наголошує на завданні.

 

 

Виконують завдання біля дошки та в зошиті.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виконують роботу в парах та ставлять сформульовані питання перед  учнями класу.

 

Виконують самостійну роботу та після відведеного часу взаємоперевірють роботи.

 

 

 

 

 

Використання ефективних стратегій для співпраці.

Перетворення та використання інформації для виконання навчальної задачі.

 

 

Виконання дії за алгоритмом.

Розвиток та удосконалення власного мовлення.

 

 

Закріплення набутих знань, умінь та навичок,. Розвиток відповідальності та реальне оцінювання інших

Презентація.

6. Рефлексія навчальної діяльності на уроці.

 

НЛ-2: розуміння

важливості вияву

ініціативи в суспільному житті;

усвідомлювати себе

активним членом

соціуму, дискутува-ти про важливість знання математики.

1. Метод «Мікрофон».

Продовжіть речення.

сьогодні я дізнався…

 

 

 

 

 

 

 

2. Домашнє завдання

Ф

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ф

Організовує бесіду.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пояснює домашнє завдання.

Аналізують, чого навчилися на уроці, що корисного здобули для себе протягом уроку.

 

 

 

 

 

Записують домашнє завдання у щоденники.

Здійснення самооцінювання результатів власної діяльності, рефлексії.

Застосуваня комунікативних стратегій відповідно до мети і ситуації спілкування.

 

Генерування і впорядкування інформації для створення текстів різних рівнів.

Використання інтернет-ресурсів для отримання нових знань. Використання української мови як державної для духовного, культурного й національного самовияву.

Презентація.

 

*ФОНД – форма організації навчальної діяльності (Ф – фронтальна, І – індивідуальна, П – парна, Г – групова).

**НЗЛ - наскрізні змістові лінії.

 

 

 

 

Навчально-методичні та інформаційні ресурси:

Для вчителя

Для учнів

1.

Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів з математики.

[Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://goo.gl/mTa99f

1.

Математика: Підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів./ Н. А. Тарасенкова, І.М. Богатирьова, О.П. Бочко, О.М. Коломієць, З.О. Сердюк. – К: Видавничий дім «Освіта», 2013.

2.

Математика (Мерзляк) 6 клас 2014

 [Електронний ресурс]. - Режим доступу:  http://pidruchnyk.com.ua/564-matematika-6klas-merzlyak-2014.html

2.

Математика: Підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів./ А.Г. Мерзляк, В.Б. Полонський, М.С. Якір. - Х.: Гімназія, 2014.-400ст.: іл.

3.

Математика: Підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів./ О.С. Істер .- К.: Генеза, 2014.- 296с. : іл.

3.

Математика (Істер) 6 клас

 [Електронний ресурс]. - Режим доступу :  http://pidruchnyk.com.ua/514-matematika-ster-6-klas.html

4.

Додатковий матеріал для учнів 6 класу. Тема: «Координатна площина». [Електронний ресурс]. - Режим доступу :  http://static.klasnaocinka.com.ua/uploads/editor/1517/91785/sitepage_96/flash/koordinatna_ploschina.pdf

4.

Додатковий матеріал для учнів 6 класу. Тема: «Координатна площина». [Електронний ресурс]. - Режим доступу :  http://static.klasnaocinka.com.ua/uploads/editor/1517/91785/sitepage_96/flash/koordinatna_ploschina.pdf

 

5.

Практичні роботи з математики для 6 класу. [Електронний ресурс]. - Режим доступу:http://www.moippo.mk.ua/attachments/article/3913/%D0%9F%D1%80%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D1%96%20%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D1%82%D0%B8%206%20%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D1%81.pdf

 

5.

Практичні роботи з математики для 6 класу./ О. Д Рафальська.-Миколаїв.

 

 Математику вже задля того вивчати

потрібно, що вона розум

 в порядок приводить.

 М.Ломоносов

 

ХІД УРОКУ

1.Організаційний момент(2 хв)

 

Вчитель: Добрий день! Лозунг нашого сьогоднішнього уроку, це слова вченого Михайла Васильовича Ломоносова «Математику вже задля того вивчати  потрібно, що вона розум в порядок приводить». Як ви розумієте цей вислів? (учні відповідають). Наш урок будуть супроводжувати герої дитячого мультфільму «Головоломка», бо саме тут показано як працює наш розум та з якими факторами це повязано.

2ф. Актуалізація опорних знань(3 хв)

Усні вправи(на слайді)

1.   На координатній площині побудована лінія (учні відповідають):

а) Знайдіть на цій лінії точку, абсциса якої -3; (відповідь: у=2)

б) Знайдіть точку, ордината якої 0;( відповідь: х=4)

в) При яких значеннях х ордината у має найбільше (найменше) значення? (відповідь: 1)х відємне; 2)х додатнє).

http://subject.com.ua/lesson/mathematics/mathematics6/mathematics6.files/image2450.jpg

3.   Ігровий момент(2 хв)

Вчитель: На магнітній дошці зображено систему координат До дошки викликаються учені почерзі, які повинні швидко розмістити (приблизно) точку (магніт) у системі координат, щоб й координати задовольняли умови, які називає вчитель, всі інші учні самостійно в зошитах ставлять точки. (якщо в учня все правильно, то олівцем ставлять +).

Питання вчителя

а) х > 0, у > 0,    

б) х < 0, у < 0,    

в) х > 0, у = 0,    

г) х = 0, у > 0,

д) х < 0, у > 0,    

е) х = 0, у <0. 

4. Мотивація навчальної діяльності (1 хв)

Вчитель. Друзі! Ви вже знаєте, що координатна площина відрізняється від звичайної площини тим, що на ній задано систему координат Система координат дозволяє задати положення будь-якої точки на площині за допомогою двох чисел (її координат). Але виявляється, що цим фактом не обмежується «користь» системи координат. У нашому повсякденному житті, в науці и техніці постійно розглядаються величини та залежності між ними мабуть, як ви гадаєте де можна використати у житті нашу тему? ваші батьки, спостерігаючи, як ви підростаєте, роблять помітки, якого зросту ви були в один, два, три і т.д. років (на слайді), на уроках природознавства спостерігаєте за зміною температури упродовж місяця і т. ін.(слайд).

Картинки по запросу головоломка картинки

Ви, мабуть, знаєте, що такі спостереження можна записувати у вигляді таблиці Тепер виникає питання, а чи можна «побачити» ці залежності (як міняється одна величина залежно від зміни іншої).

На це питання ми и будемо шукати відповідь далі.

 

5. Формування знань (10 хв)

Приклад 1. Температуру вимірювали через кожні дві години упродовж доби. За результатами вимірів дістали таку таблицю.

 

Час доби год

0

2

4

6

8

  10

 12

  14

 16

 18

 20

 22

 24

Температура °С

5

2

0

 -3

 -4

 -2

2

6

8

5

4

3

3

 

Якщо тепер побудувати систему координат, на осі абсцис позначити значення часу, а на осі ординат — температуру, дістанемо 13 точок, координати яких є відповідними числами з таблиці (0, 5), (2, 2), (4, 0), (6, -3), (8, -4), (10, -2), (12, 2), (14, 6), (16, 8), (18, 5),   (20, 4), (22, 3), (24, 3). Маємо рисунок.

Якщо б  ми  вимірювали температуру частіше, скажімо кожні 15 хв або 5 хв, то дістали б набагато більше точок. Температура змінюється безперервно, але безперервно вимірювати її неможливо. Якщо припустити, що різких перепадів температури не було, ми зможемо здобуті точки сполучити неперервною лінією. Так ми дістали лінію, яку будемо називати графіком температури.

Приклад 2. Райлі рухалась з постійною швидкістю 20 км/год Зобразити графік цього руху.

За якою формулою знайти відстань?(учні відповідають)

Відстань, яку проїхав велосипедист, маємо обчислити за формулою s = 20t (s = vt, де v = 20 км/год) Тепер знайдемо відстань, яку подолав велосипедист, наприклад, за 1 год, 2 год, 3 год, 4 год, 5 год, і запишемо ці числа в таблицю:

 

 

Час, год

0

1

2

3

4

5

Відстань, км

0

20

40

60

80

100

 

На осі абсцис будемо відкладати значення часу (1 од.відр. — 1 год), на осі ординат — відстань (1 од.відр. — 20 км) На координатній площині позначимо точки, координати яких є відповідними значеннями з таблиці. Отримані точки лежать на одній прямій. Сполучимо точки відрізками і дістанемо графік руху велосипедиста.

 

Отже, як побудувати графік будь-якої залежності, заданої у вигляді таблиці або формулою?

Алгоритм: (учні записують у зошит)

1.   Знайдіть пари відповідних значень двох величин.

2.   Побудуйте в системі координат точки, координати яких є відповідними значеннями двох змінних величин.

3.   Сполучіть отриманні точки лінією — дістали шуканий графік.

 

6.Фізкультхвилинка(2 хв)

Вчитель: Уявіть, що и це система координат, зараз будуть названі вісь та її координата, якщо це буде абсциса додатнього значення, то ви повертаєтесь ліворуч, якщо від’ємного – праворуч, якщо ордината додатня, то підіймаєте руки в гору, від’ємна – нахиляєтесь вперед.

Абсциса (-5), абсциса(7), ордината (-3), ордината (9), ордината (0,5), ордината (-10), абсциса (3), ордината (6), абсциса (-4), ордината (8).

 

7. Закріплення знань, вироблення вмінь(10 хв)

  1. Побудуйте графік температури за даними таблиці: (учні біля дошки)

 

 

Час, год

0

1

2

3

4

5

6

7

Температура, °С

4

2

-1

-2

-3

-3

-1

-1

 Перевірка:

 

2.   Побудуйте графік руху за таблицею (робота в парах)

 

Час, год

0

1

2

3

4

5

Відстань від початкового пункту, км

0

2

4

6

8

10

 Перевірка: (якщо в учня все правильно, то олівцем ставить +).

3.Робота з підручником №1569.

8. Самостійна робота (5хв)

Скласти таблицю та побудувати графік шляху пішохода зі швидкістю 5 км/год протягом 3 год?

Взаємоперевірка (учні обмінюються зошитами, і якщо в учня все правильно, то олівцем ставлять +).

 

1) s = 5t

t

1

2

3

s

5

10

15

           http://subject.com.ua/lesson/mathematics/mathematics6/mathematics6.files/image2455.jpg                             

 

9. Домашнє завдання*(1 хв)

  • Вивчити алгоритм побудови графіків,
  • Прочитати &35,
  •  Виконати письмово №1568, №1571, №1573

 

10.Рефлексія(2 хв)

  • сьогодні я дізнався…
  • було цікаво…
  • було важко…
  • я зрозумів, що…
  • тепер я можу…
  • я навчився…
  • в мене вийшло …
  • я спробую…
  • мене здивувало…

11. Підсумки уроку.

Вчитель: Сьогодні на уроці ви добре попрацювали, були активними, так само як і головні герої нашого сьогоднішнього мультфільму, які співзвучні з лозунгом нашого уроку. Дякую за урок.

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Штомпіль Олена Василівна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 березня 2019
Переглядів
2664
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку