1
Математика 6
Вчитель: Димчогло К.С.
Тема заняття. Розв’язання сюжетних задач.
Мета заняття:
Тип уроку: формування практичних умінь та навичок.
Обладнання: картки, записи на дошці, схеми, малюнки, комп’ютер, плакат: «Математична задача іноді настільки ж приваблива, що і кросворд, і напружена розумова робота може бути настільки ж бажаною вправою, як стрімкий теніс»
Девіз уроку:
Якщо хочеш досягнути у житті своїх вершин
Математику збагнути мусиш тонко до глибин.
Хід заняття
І. Організаційний момент.
1. Привітання учнів.
Стали, дітки, всі рівненько,
Посміхнулися гарненько.
Настрій із собой взяли,
Й працювати почали.
2. Відмітити відсутніх.
3. Оглянути підготовку учнів до заняття.
ІІ. Створення сприятливого психологічного клімату на занятті.
Учитель. Кожному з вас я хочу побажати, щоб на цьому занятті ви були:
«У» - усміхненими;
«С» - спокійними;
«П» - прогресивними;
«І» - ініціативними;
«Х» - хоробрими.
Іншими словами, я бажаю вам УСПІХУ! І не тільки на заняттях з математики, бо, якщо звернутися до слів філософа Е.Ільконіна, то можна зазначити: «Досягнення успішного результату під час розв’язування задач – зовсім не привілей математики. Усе людське життя – це не що інше, як постійне бажання досягти успіху у вирішенні нових питань та проблем».
Діти, підніміть руку, хто бажає досягти успіху?
Я теж бажаю досягти успіху.
Отже, бачу: це питання є важливим для нас, тож давайте обговоримо його та запропонуємо складові успіху.
Стратегія «Асоціативний кущ»
(Діти висувають пропозиції, складається асоціативний кущ, учитель теж може, запропонувати складові успіху, наприклад «самоконтроль», «співпраця», «досконала підготовка», «мета».)
Потисніть руки один одному для подальшої співпраці. І пам’ятайте, що під час роботи на занятті до успіху веде старанне, охайне, уважне ставлення до своєї справи.
ІІІ. Повідомлення теми, мети, задач заняття та очікуваних результатів.
Мотивація навчальної діяльності учнів.
Учень. І сувора й солов’їна
Математики країна,
Праця тут іде завзята
Вмій лиш спритно рахувати.
Вмій ділити, віднімати,
Множить швидко й додавати.
Вмій кмітливо все збагнути
Першим в відповіді бути.
Ледарів у нас немає,
Хто тут руки піднімає?
Вирушаймо всі у путь –
Нас цікаві речі ждуть.
Учитель. Притча «Ціль»
В Стародавньому Римі жив один справжній майстер стрільби з лука. Він навчав багатьох учнів. Одного разу він прикріпив на дереві мішень і запитав кожного учня, що він бачить.
Один відповів:
«Я бачу дерево і мішень на ньому.»
Другий сказав:
«Я бачу стовбур дерева, листя, сонце, птахів на небі.»
Інші відповіли те ж саме.
Потім Вчитель підійшов до свого кращого учня і запитав:
«А що бачиш ти?»
Я не можу бачити нічого, крім мішені, - такою була відповідь…
Учитель повернувся до інших учнів і сказав:
«Тільки та людина може досягти мети, яка бачить перед собою конкретну ціль.»
А метою нашого сьогоднішнього заняття є вдосконалення навичок розв’язання текстових задач.
ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ
На любому уроці, в любій справі нам необхідна увага, тому ми почнемо наше заняття зі гри «Хто самий уважний?».
Я буду показувати вам два числа. Якщо вони записані на червоному фоні, то їх потрібно додати, якщо на синьому – відняти, якщо на зеленому – помножити, якщо на жовтому – поділити.
280:4 70:10 52-7 45:9 56:8 21-15 36+14 7х1
9х6 80+30 66-9 85-24 41+39 76+5 30х7 4х4
Види задач
методи розв’язання
Розв’язання задачі з використанням різних моделей.
Спосіб 1 (розв'язування задачі за допомогою рівняння)
Позначимо через х км – шлях, який пройшов пішохід до зустрічі, а через – (2 – х)км – шлях, який проїхав вершник. Швидкість пішохода км/год, а вершника - км/год. Врахувавши, що швидкість вершника на 12 км/год більша за швидкість пішохода, складемо рівняння: .
Розв’яжемо рівняння: ;
12*(2-х)-12х=12;
24-12х-12х=12;
24-24х=12;
24х=24-12
24х=12
х=12:24
х=0,5 (км) – пройшов пішохід;
2-0,5=1,5 (км) – проїхав вершник. .
Відповідь: пішохід до зустрічі пройшов 0,5 км, а вершник проїхав 1,5 км.
Спосіб 2 (розв'язування задачі за допомогою таблиці)
|
швидкість |
час |
Відстань |
Вершник |
(х+12) км/год |
год. |
км |
Пішохід |
х км/год |
год |
х км |
Знаючи відстань між пунктами, складемо рівняння:
.
Розв’язавши рівняння отримаємо х = 6, х + 12 = 18.
Таким чином шлях, який проїхав до зустрічі вершник 1,5 км, а пішохід пройшов – 0,5 км.
Спосіб 3 (розв'язування задачі за допомогою числових виразів)
1) 12* - на 1км більше проїхав вершник, ніж пройшов пішохід.
2) (2-1):2=0,5 (км) – шлях, який пройшов до зустрічі пішохід.
3) 2-0,5=1,5 (км) – шлях, який проїхав вершник до зустрічі.
Відповідь: вершник до зустрічі проїхав 1,5 км, а пішохід – 0,5 км.
V. ПОБУДОВА ЗНАНЬ
Знаю
Хочу дізнатись
2. Метод «Т-схема» (порівняння та протиставлення шляхів розв’язання задач)
Робота в групах над розв’язанням задачі.
Психоустановка на самостійну роботу
Самостійно я працюю, помилок не буде – факт!
Я уважно поміркую й вийде добрий результат!
Задача 1.
1) У клітці знаходиться невідоме число фазанів і кроликів. Відомо, що вся клітка містить 35 голів і 94 ноги. Дізнатися число фазанів і число кроликів.
1 група «Теоретики» – підготувати виступ «Математичні прийоми розв’язання текстових задач»;
2 група «Практики» – розв'язати задачу різними способами;
3 група «Дослідники» - знайти найцікавішій спосіб розв’язання даної задачі.
VІ. Фізхвилинка
Нам всім так хочеться літа, тепла, сонця. Давайте закриємо очі і пофантазуємо.
Теплий, сонячний літній день. Ми знаходимося на залитій сонцем і квітковою веселкою поляні. Різнобарвний килим на зеленій основі ніжно й лагідно торкається ваших ніг, п’янить своєю духмяністю і красою. А ось і вузенька стежина серед золотавих хвиль хлібів.
Стежина в’ється поміж хлібами.
Веду розмову із колосками.
Волошки сині, маки червоні
Так і торкаються в моєї долоні.
І вся ця краса і велич природи для тебе, людино, тобі радіє, тебе вітає, тебе благословляє. Почуття польоту і радості охоплює душу, тому що:
Ми – діти світла.
Ми – сила.
Ми – могутність.
Ми – добро.
Ми – ніжність.
Ми – любов.
Ми – зможемо все.
Все в наших руках.
Хай буде так!
Витягнули руки вперед, вверх, потягнулися, відкрили очі і усміхнулись один одному, вчителю і всьому світу.
3. Презентація роботи груп.
1 група «Теоретики» – виступ «Математичні прийоми розв’язання текстових задач»;
2 група «Практики» – пояснити розв'язання задачі різними способами;
3 група «Дослідники» - показати найцікавішій спосіб розв’язання даної задачі.
Вправа на розвиток творчого мислення (додаткове завдання) – за методикою «Коло ідей»
У вертикально укопану металеву трубу висотою 2 метри діаметром 5 см упустили металеву кульку діаметром 3 см. Придумайте якомога більше способів дістати кульку з труби, не викопуючи її.
VІІ. КОНСОЛІДАЦІЯ
Розширити семантичну карту з актуалізації, включивши туди нову інформацію.
Види задач
методи розв’язання
прийоми
моделі
VІІІ. Підведення підсумків роботи класу та окремих учнів.
Дізнався
ІХ. Рефлексія.
Девіз: „Кажи не чого вчишся, а чого пізнав?"
Вправа «Микрофон»
Спікер кожної групи підводить підсумки роботи кожного учня.
Учитель виставляє оцінки.
Учитель. Діти, чи існує універсальна формула успіху, чи одержали ми її сьогодні на уроці? Це питання належить до розряду проблем пошуку філософського каменя, створення вічного двигуна, побудови машини часу. Але без віри людини у можливість їх створення не було б кроку вперед, не було б прогресу.
На згадку про наш урок візьміть квітку з іще одним рецептом успіху: «Успіх — це тільки 10 % таланту і 90 % щоденної наполегливої праці».
Х. Домашнє завдання:
1 група
1) Скласти задачі, подібні до даної та розв’язати.
ІІ група
2) Розширити коло запитань до даної задачі та розв’язати.
ІІІ група
3) Змінити умову задачі. Порівняти хід розв’язування.