Тема: Намальована казка. Поетизація мистецтва й уславлення образу
митця в китайській народній казці «Пензлик Маляна»
Мета: розкрити символічний зміст казки, особливості народної казки, вдосконалювати вміння усно відповідати на запитання за змістом прочитаного; розвивати навички виразного читання, вміння обґрунтовувати свої думки; виховувати уважне ставлення до художнього тексту.
Тип уроку: урок здобуття нових знань і формування на їх основі вмінь та навичок.
Обладнання: мапа світу, зображення ієрогліфів та символів китайського народу, текст казки, зразки витворів китайських митців, ілюстрації до казки Г. Спіріна.
Епіграф: Бідний той, хто душі не має
Прислів’я
Перебіг уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
1. Вступне слово вчителя
- Китай – велика країна, розташована у Східній і Центральній Азії. На її величезній території знаходяться моря, ріки й озера; гори, плоскогір’я й рівнини; пустелі й степи; ліси. Багатонаціональний народ цієї країни має давню культуру та свої символи: риба, білий кінь, птах – символи віри й щастя; море – спокій; гори – бунтарство, визвольна боротьба; журавель – символ чарівництва; жаба, общипана курка – символи зла, потворності та інші. Китайським дітям, щоб навчитися читати й писати, необхідно вчити ієрогліфічну писемність. Для цього перш за все треба запам'ятати кілька тисяч ієрогліфів – невеличких малюнків, які пояснюють слова і склади. Такими малюнками й були написані перші китайські книжки. Вони були незвичайні. Кожна сторінка – велика бамбукова дощечка, на якій записувалося понад сорок ієрогліфів. Дощечки нанизували на мотузку й збирали докупи. Кожна така книга, якщо її треба було перевезти, займала декілька возів. Мабуть, у такій книжці й була записана китайська народна казка «Пензлик Маляна», яку переказав для нас рідною мовою Іван Чирко.
ІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку, запис в зошити.
ІІІ. Опанування навчальним матеріалом.
( 1. Мрія Маляна. Випадок у школі.
( Такі слова, як «жив колись», «якось», підводять читача до думки, що цей твір – казка. Перша частина схожа на розповідь. В ній подано події, які відбуваються у реальному житті. Друга та третя частина казки відтворюють казкові пригоди. Отже, реальний та фантастичний світи поєднуються у творі.)
(«Бідний хлопець», «не було за що купити», «злидар»).
(Школа – обмежений, закритий простір).
( Поза шкільним простором ).
( Вікно – уявні двері).
(Так, але на короткий час).
(Очевидно, школа була для заможних дітей. Вчителя розлютила поява бідного хлопця і здивувало його бажання. Так у казці відображається світ бідних і світ багатих).
дозволяється?»
(Його здивування, обурення, протест).
( Мабуть, саме в природі бачить можливість втілення світлої мрії).
( З часом Малян навчився добре малювати, а пензлика в нього так і не було).
( Так. Ця частина є реальним відтворенням життя китайського народу).
( Зі сну Маляна).
(Це дало можливість героям потрапити до казкового світу).
( Малян отримав чарівний пензлик. Наявність чарівних предметів – головна ознака будь-якої казки).
( Силу добра, мудрості, допомоги).
( Не «пташку», а «птаха», що свідчить про прагнення до злету – здійснення мрії).
( Він сам був бідний, добре знав і розумів проблеми незаможних людей, хотів їм допомогти. Мотив добра – ще одна ознака казки).
( Особисте збагачення).
( Епітети, порівняння).
3. Бесіда:
- Що символізує образ поміщика у казці?
( Силу зла).
( Це елемент трикратності,притаманний казці. Число 3 – магічне, воно має привести до певних змін. Для героя казки – це період витривалості, сили духу, незалежності, що забезпечило перемогу).
(Це така вертикаль, яка допомагає нам побачити «низ» - «верх», тобто прагнення героя до свободи, бажання вирватися зі світу зла).
( Узагальнення – це теж ознака казки).
( Це логічна послідовність. Малян не міг довго приховувати свої можливості. Журавель – це символ свободи, птах, який прагне волі. Журавель – символ непримиренності, поштовх до змін, елемент чарівного у казці.)
4. Складання грона «Риси характеру імператора».
5. Бесіда
- Порівняйте образи поміщика та імператора, користуючись складеними гронами. Що їх об’єднує?
( І поміщик, і імператор представляють світ зла, де панують жорстокість, знущання над бідним людом, а головне – жадібність, прагнення до збагачення.)
( Соціальним станом. Ці герої – представники можновладців, хоч і різного рангу. Їхня характеристика подається в порядку наростання.)
6. Складання логічної схеми
7. Бесіда
- Чому імператор не отримував задоволення від того, що малював? Відповідь знайдіть на початку тексту.
( Чарівні речі в казках служать лише добру.)
- Прочитайте кінцівку казки. Яку казку вона нагадує?
( О.С. Пушкіна «Казка про золоту рибку».)
( Через свою жадібність.)
( Ні. В казці завжди добро перемагає зло.)
- Що символізують вітер, море?
( Це природна сила, очищає світ від зла.)
( Чарівний предмет. А ще – символ добра, перемоги, здійснення мрій, прагнення китайського народу до справедливості. Саме він сприяв тому, що імператор та всі його супутники пішли на дно.)
( Малян – головний герой твору. Ім’я його теж символічне і походить від слова «малювати». Малювати без пензлика неможливо. Коли цей пензлик ще й чарівний, то саме це і створює казкову атмосферу. Звідси назва казки – «Пензлик Маляна».)
8. Робота з епіграфом
- Як ви розумієте прислів’я, взяте за епіграф до уроку: «Бідний той, хто душі не має»?
ІV. Підсумок уроку
- Поміркуйте, як у казці «Пензлик Маляна» відтворено особливості народних казок. Складіть розгорнуту відповідь, використовуючи ключові слова: добро і зло, таємничість, справедливість, чарівні предмети, щаслива кінцівка.
V. Домашнє завдання.
Намалювати свою мрію.