Урок на тему: "Китайська народна казка "Пензлик Маляна". Поетизація мистецтва й уславлення образу митця в казці"

Про матеріал
Запропонований урок спрямований на залучення здобувачів освіти до читання художньої літератури та формування стійкого інтересу до вивчення предмету. Різноманітні види роботи на уроці сприятимуть розвитку аналітичних вмінь роботи з текстом художнього твору, характеристики образів літературних персонажів, а також мовленнєвих вмінь та навичок.
Перегляд файлу

Тема:  Намальована казка. Поетизація мистецтва й уславлення образу

            митця в китайській народній казці «Пензлик Маляна»

Мета: розкрити символічний зміст казки, особливості народної казки,   вдосконалювати вміння усно відповідати на запитання за змістом  прочитаного; розвивати навички виразного читання, вміння обґрунтовувати свої думки; виховувати уважне ставлення до художнього тексту.

Тип уроку:    урок здобуття нових знань і формування на їх основі вмінь та навичок.

Обладнання: мапа світу,  зображення ієрогліфів та символів китайського народу, текст казки, зразки витворів китайських митців, ілюстрації до казки Г. Спіріна.

Епіграф:                              Бідний той, хто душі не має

                                                                                 Прислів’я

Перебіг уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

1. Вступне слово вчителя

  - Китай – велика країна, розташована у Східній і Центральній Азії. На її величезній території знаходяться моря, ріки й озера; гори, плоскогір’я й рівнини; пустелі й степи; ліси. Багатонаціональний народ цієї країни має давню культуру та свої символи: риба, білий кінь, птах – символи віри й щастя; море – спокій; гори – бунтарство, визвольна боротьба; журавель – символ чарівництва; жаба, общипана курка – символи зла, потворності та інші. Китайським дітям, щоб навчитися читати й писати, необхідно вчити ієрогліфічну писемність. Для цього перш за все треба запам'ятати кілька  тисяч ієрогліфів – невеличких малюнків, які пояснюють слова і склади. Такими малюнками й були написані перші китайські книжки. Вони були незвичайні. Кожна сторінка – велика бамбукова дощечка, на якій записувалося понад сорок ієрогліфів. Дощечки нанизували на мотузку й збирали докупи. Кожна така книга, якщо її треба було перевезти, займала декілька возів. Мабуть, у такій книжці й була записана китайська народна казка «Пензлик Маляна», яку переказав для нас рідною мовою Іван Чирко.

ІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку, запис в зошити.

ІІІ. Опанування навчальним матеріалом.

  1. Бесіда за запитаннями:
  • Чи цікаво було читати казку?
  • Які епізоди найбільше сподобалися, запам’яталися?
  • На які частини можна було б умовно поділити казку?

   ( 1. Мрія Маляна. Випадок у школі.

  1. Сон Маляна, протест проти поміщика.
  2. Чарівна сила Пензлика. Імператор та його доля.)
  • У чому відмінність між ними?
  • Чи казка має традиційний початок?

( Такі слова, як «жив колись», «якось», підводять читача до думки, що цей твір – казка. Перша частина схожа на розповідь. В ній подано події, які відбуваються у реальному житті. Друга та третя частина казки відтворюють казкові пригоди. Отже, реальний та фантастичний світи поєднуються у творі.)

  • Як звати головного героя?
  • Про що він мріяв? Чому його мрія була нездійсненою? Простежте, як про це говориться у казці?

(«Бідний хлопець», «не було за що купити», «злидар»).

  • Згадайте події, які відбуваються із хлопчиком у школі.
  • Як характеризується простір, в якому перебував вчитель, коли його побачив хлопчик?

(Школа – обмежений, закритий простір).

  • Де був хлопчик?

( Поза шкільним простором ).

  • Яка межа між цими просторами?

( Вікно – уявні двері).

  • Чи переходить хлопчик цю межу?

(Так, але на короткий час).

  • Чому Малян незатишно почувався у школі? Чим пояснюється поведінка вчителя?

(Очевидно, школа була для заможних дітей. Вчителя розлютила поява бідного хлопця і здивувало його бажання. Так у казці відображається світ бідних і світ багатих).

  • Що означають слова Маляна: « Хіба коли бідний, той малювати не  

      дозволяється?»

    (Його здивування, обурення, протест).

  • Чому хлопець починає малювати саме пташок і рибок?

( Мабуть, саме в природі бачить можливість втілення світлої мрії).

  • Як читачеві категорія часу допомагає побачити зміни в житті бідного хлопчика?

( З часом Малян навчився добре малювати, а пензлика в нього так і не було).

  • Подумайте, чи можуть такі події трапитися насправді?

( Так. Ця частина є реальним відтворенням життя китайського народу).

  • З якого моменту починається казка?

( Зі сну Маляна).

  • Чому в казці використано саме мотив сну?

(Це дало можливість героям потрапити до казкового світу).

  • Який пензлик отримав Малян? Чи випадково це?

( Малян отримав чарівний пензлик. Наявність чарівних предметів – головна ознака будь-якої казки).

  • Що символізує сивобородий дідусь?

( Силу добра, мудрості, допомоги).

  • Чому хлопець намалював саме птаха? Що символізує цей птах?

( Не «пташку», а «птаха», що свідчить про прагнення до злету – здійснення мрії).

  • Чому Малян малював реманент саме бідним селянам?

( Він сам був бідний, добре знав і розумів проблеми незаможних людей, хотів їм допомогти. Мотив добра – ще одна ознака казки).

  • З якою метою поміщик захопив хлопця?

( Особисте збагачення).

  • Які художні засоби використовуються у казці для характеристики поміщика? 

( Епітети, порівняння).

  1. Складання грона «Риси характеру поміщика»

3. Бесіда:

- Що символізує образ поміщика у казці?

 ( Силу зла).

  • Чому поміщик тримав Маляна саме 3 доби?

( Це елемент трикратності,притаманний казці. Число 3 – магічне, воно має привести до певних змін. Для героя казки – це період витривалості, сили духу, незалежності, що забезпечило перемогу).

  • Прочитайте епізод, в якому розповідається про втечу Маляна від поміщика.
  • З’ясуйте, що спонукало його до таких дій: Малян врятувався тому, що : - злякався; - не хотів підкоритися силі зла; - не хотів ділитися чарівним предметом. Свою думку обґрунтуйте.
  • Що символізує драбина?

(Це така вертикаль, яка допомагає нам побачити «низ» - «верх», тобто прагнення героя до свободи, бажання вирватися зі світу зла).

  • Куди переселився Малян? Чому не конкретизується  місцевість?  

 ( Узагальнення – це теж ознака казки).

  • Чому юнак не домальовував свої картини? Як про це говориться у тексті?
  • Чому ожив саме журавель, другий із намальованих Маляном  птахів? Це випадковість чи логічна послідовність?

( Це логічна послідовність. Малян не міг довго приховувати свої можливості. Журавель – це символ свободи, птах, який прагне волі. Журавель – символ непримиренності, поштовх до змін, елемент чарівного у казці.)

  • Чи випадково у казці з’являється образ імператора?
  • Як характеризується цей образ?

4. Складання грона «Риси характеру імператора».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Бесіда

 - Порівняйте образи поміщика та імператора, користуючись складеними гронами. Що їх об’єднує?

( І поміщик, і імператор представляють світ зла, де панують жорстокість, знущання над бідним людом, а головне – жадібність, прагнення до збагачення.)

  • Чим ці образи відрізняються?

( Соціальним станом. Ці герої – представники можновладців, хоч і різного рангу. Їхня характеристика подається в порядку наростання.)

  • Як у тексті показано ненажерливість, жадібність імператора?

 6. Складання логічної схеми

7. Бесіда

- Чому імператор не отримував задоволення від того, що малював? Відповідь знайдіть на початку тексту.

( Чарівні речі в казках служать лише добру.)

  • Згадайте казки, в яких чарівні речі виконують роль головної діючої сили.

- Прочитайте кінцівку казки. Яку казку вона нагадує?

( О.С. Пушкіна «Казка про золоту рибку».)

  • Хто у «Пензлику Маляна» є золотою рибкою? Свою думку доведіть.
  • Чому імператор загинув?

( Через свою жадібність.)

  • Чи могло бути інше закінчення цієї казки?

( Ні. В казці завжди добро перемагає зло.)

- Що символізують вітер, море?

     ( Це природна сила, очищає світ від зла.)

  • Що символізував у казці пензлик?

( Чарівний предмет. А ще – символ добра, перемоги, здійснення мрій, прагнення китайського народу до справедливості. Саме він сприяв тому, що імператор та всі його супутники пішли на дно.)

  • Зверніть увагу на назву казки. Чому вона має саме таку назву?

( Малян – головний герой твору. Ім’я його теж символічне і походить від слова «малювати». Малювати без пензлика неможливо. Коли цей пензлик ще й чарівний, то саме це і створює казкову атмосферу. Звідси назва казки – «Пензлик Маляна».)

8. Робота з епіграфом

- Як ви розумієте прислів’я, взяте за епіграф до уроку: «Бідний той, хто душі не має»?

ІV. Підсумок уроку

  1. Творче завдання

- Поміркуйте, як у казці «Пензлик Маляна» відтворено особливості народних казок. Складіть розгорнуту відповідь, використовуючи ключові слова: добро і зло, таємничість, справедливість, чарівні предмети, щаслива кінцівка.

V. Домашнє завдання. 

Намалювати свою мрію.

docx
Додано
14 лютого 2022
Переглядів
1719
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку